Kategorie zaliczane do „śniadaniowych”, ale zdecydowanie rzadziej występujące to wędliny i miody – obie te kategorie występują w blisko 30% sklepów. Najważniejszymi kategoriami „śniadaniowymi” czyli tymi, dla których notujemy najwięcej transakcji są kategorie nabiałowe: mleko, jogurty, serki (do smarowania, homogenizowane), masło. Mniejszym udziałem w ogóle transakcji charakteryzują się dżemy czy płatki śniadaniowe, co prawdopodobnie wynika z ich dość długich dat przydatności do spożycia i możliwości zaopatrzenia się w te produkty w handlu nowoczesnym „na zapas”. Szczyt zakupów przypada na godziny poranne (między godziną ósmą a jedenastą), po 12nastej powoli liczba paragonów, w których występują kategorie śniadaniowe, maleje. Średnio na sklep notujemy około 20 wariantów jogurtów łyżeczkowych, 7 wariantów jogurtów pitnych, 8 wariantów dżemów i 8 wariantów musli/płatków śniadaniowych, jednocześnie wśród występujących marek, w szczególności nabiałowych, często obserwujemy występowanie marek regionalnych (w takich kategoriach jak: mleko, jogurty, masło). Wśród TOP 1000 najlepiej rotujących produktów w niezależnych sklepach spożywczych znajdujemy przede wszystkim produktu firmy Mlekovita (mleko o różnej zawartości tłuszczu „Świeże”), Danone (marka Danio), Piątnica (serek wiejski), Zott Jogobella (warianty owocowe) i Mlekpol (marka Łaciate).
Płatki śniadaniowe
Płatki śniadaniowe w swojej ofercie posiada 70% tradycyjnych sklepów spożywczych. Prawie 50% transakcji przypada na opakowanie 250 g, kolejne 22% na opakowanie 225 g i kolejne 11% na opakowanie 50 g. Przeciętnie osiedlowy sklep spożywczy posiada w swojej ofercie 8 wariantów płatków śniadaniowych, z czego z pewnością co najmniej jeden wariant to produkt firmy Nestlé.
Serki homogenizowane
W asortymencie osiedlowego sklepu spożywczego znaczenie serków homogenizowanych w obrębie kategorii śniadaniowych wzrosło w ubiegłym roku w porównaniu do lat poprzednich. Najważniejszym segmentem smakowym są produkty o smaku waniliowym i owocowym, chociaż znaczenie segmentu głównego maleje w ostatnim czasie ze względu na nowości wprowadzane w obrębie kategorii zarówno smakowe – owocowe, jak i smakowe innego typu, np. czekoladowe. Przyglądając się strukturze udziałów poszczególnych graczy, jest to rynek o dużej dominacji marki Danio i regionalnych spółdzielni mleczarskich. Najlepiej rotujące produkty w kategorii to Danio waniliowe o gramaturze 150 g i 220 g.
Jogurty
W niezależnych sklepach spożywczych wyróżniamy trzy segmenty jogurtów: łyżeczkowe, pitne i naturalne. Zdecydowanie najważniejszym segmentem stanowiącym około 60% wszystkich transakcji są jogurty łyżeczkowe. Średnia wartość transakcji również charakteryzuje się dość dużą rozpiętością dla każdego z segmentów – głównie ze względu na gramatury produktów i ich średnie ceny - waha się od 2,15 zł do 2,73 zł. Najlepiej sprzedające się marki wśród jogurtów łyżeczkowych to: Zott Jogobella Standard, Danone Core Gratka, Zott Serduszko, Danone Fantazja. Inaczej wygląda podział rynku w przypadku jogurtów pitnych. Najwięcej transakcji notujemy dla Danone Activia, Danone Core Pitny i Mlekpol Milko.
Mleko
Średnia wartość transakcji wynosi 2,9 zł, średni wolumen 1 100 ml na paragon. Pod względem liczby transakcji liderem jest mleko Łaciate, Polskie Świeże i Łowicz. Kluczowe SKU generujące najwyższe udziały rynkowe to: Mleko Polskie Świeże 1 000 ml Pet 2%, Polskie Świeże 1 000 ml Pet 3,2% i Łaciate w kartonie 3,2%.
Agnieszka Rozdejczer, Project Manager
Centrum Monitorowania Rynku Sp. z o.o.
tagi: śniadanie , produkty na śniadanie , CMR , Centrum Monitorowania Rynku ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...