Wiadomości

Nowy międzynarodowy raport

Poniedziałek, 20 lutego 2012 Autor: Monika Dawiec,
Współczesne dzieci dorastają znacznie szybciej niż poprzednie pokolenia, a 82% rodziców w Polsce chciałoby żyć tak beztrosko jak w dzieciństwie.

Wyniki nowego międzynarodowego raportu opublikowanego dziś przez markę OREO oraz Ipsos Public Affairs wykazują, że od Stanów Zjednoczonych po Polskę, Portugalię czy Wenezuelę zaczynamy gubić w sobie dziecko, a beztroskie dzieciństwo naszych dzieci może odejść w przeszłość. Badanie ujawnia, że zdecydowana większość rodziców jest zdania, że współczesne dzieci dorastają szybciej niż poprzednie pokolenia. 8 na 10 rodziców w Polsce uważa, że ich dzieci powinny mieć więcej czasu na zabawę, ale go nie mają prawdopodobnie ze względu na nadmiar codziennych zajęć i obowiązków. Ponadto 4 na 10 rodziców na całym świecie przyznaje, że łatwiej im zorganizować spotkanie w pracy niż czas wolny z dziećmi.

Pogląd o utracie dziecięcej radości i beztroski odnosi się nie tylko do dzieci, lecz także dorosłych. Rodzice na całym świecie tęsknią za sielską zabawą, którą pamiętają z okresu, gdy sami byli dziećmi. Zdecydowana większość rodziców na całym świecie (59%), w tym 63% w Polsce twierdzi, że codziennie życie nie niesie ze sobą wielu przyjemności. Natomiast 64% z nich przyznaje, że rzadko dziś odczuwa prawdziwą radość – taką, jaką czuło wtedy, gdy byli dziećmi.

W badaniu „Global Spirit of Childhood Report,” przeprowadzonym przez agencję Ipsos Public Affairs na zlecenie kultowej marki OREO, zbadano opinie rodziców z całego świata na temat dzieciństwa. Celem badania było sprawdzenie, czy młodsi i starsi mają czas na proste przyjemności i beztroskie chwile.

„Mimo iż Polacy należą obecnie do najbardziej zapracowanych narodów na świecie i mają mniej czasu dla siebie i swoich bliskich niż mieli kiedyś, podkreślają, że czas, który spędzają z dziećmi jest dla nich bardzo ważny, a jego jakość stanowi priorytet. Około 2/3 badanych Polaków deklaruje, że czas, który spędzają z rodziną jest dla nich ważniejszy niż hobby i czas, jaki mają tylko dla siebie" – mówi Agnieszka Kępińska, Kierownik ds. Kontaktów Zewnętrznych w Kraft Foods Poland. - Z drugiej strony warto zauważyć, że chwile spędzane na radosnej zabawie z dziećmi aż 65%. Polaków pozwalają poczuć się tak, jakby znowu byli dziećmi. Natomiast 82% z nich chciałoby być teraz tak beztroskimi jak w dzieciństwie. Tęsknota za powrotem do radosnego i swobodnego dzieciństwa jest tak silna, że 3/5 badanych Polaków, gdyby mogło, chętnie przeniosłoby się ponownie w tamte czasy” – dodaje Agnieszka Kępińska.

Rodzinna zabawa: bezcenna
Dziecięca otwartość na świat, spontaniczność i radość życia są nieobecne na co dzień w życiu coraz większej grupy rodziców. Mimo iż większość z nich nie ma czasu na codzienne przyjemności, nie maleje chęć wspólnej zabawy z dziećmi. 3 na 5 rodziców (63%) deklaruje, że zabawa z dziećmi jest dla nich ważniejsza, niż była dla ich rodziców, gdy sami dorastali. Beztroska zabawa z dziećmi jest dla rodziców przyjemnością tak rzadką, że staje się bezcenna. Ponad połowa rodziców mieszkających w takich krajach jak Meksyk (54%), Peru (58%) i Indie (77%) mówi, że chętnie zamieniłaby część swojego wynagrodzenia na więcej wolnego czasu z dziećmi. Ponadto 72% rodziców badanych w Polsce mówi, że rodzinna zabawa jest „ważniejsza niż cokolwiek innego”. Mimo tak jednoznacznych potrzeb, 68% dorosłych Polaków przyznaje, że nie ma czasu na codzienne beztroskie przyjemności.

Technologia: miecz obosieczny
W coraz szybszym świecie komunikacji 4G, technologia i media społeczne wywierają coraz silniejszy wpływ na życie rodzinne. Choć 72% rodziców w Polsce zgadza się, że technologia pomaga rodzinie utrzymać kontakt, to ma to też swoją cenę. Ponad 1/3 polskich rodziców (39%) uważa, że technologia rozprasza członków rodziny podczas wspólnie spędzanego czasu. Dotyczy to w szczególności rodziców pracujących, z których 3 na 5 (61%) twierdzi, że urządzenia mobilne i komputery wymuszają kontakt z pracą, podczas czasu, jaki spędzają z rodziną w domu. Współczesne dzieci dorastają w otoczeniu technologii, a jej obecność wpływa na sposób spędzania czasu z rodzicami i rodzinami. Nieco mniej niż 1/4 rodziców w Polsce (21%) mówi, że częściej komunikuje się z dziećmi za pośrednictwem technologii niż osobiście. Jednak warto zauważyć, że w szybko rozwijających się gospodarkach, takich jak Chiny i Indie, odsetek ten wynosi odpowiednio 52% i 42% badanych rodziców.

Jest nadzieja
Mimo iż dzisiejszy świat pędzi w zawrotnym tempie i jesteśmy bardzo zapracowani, 85% rodziców w Polsce twierdzi, że dokłada wszelkich starań, by ich dzieci miały prawdziwe dzieciństwo, a większość (77%) sama chciałaby żyć bardziej swobodnie, tak jak wtedy, gdy sami byli dziećmi. „Wszystkie kontynenty i kultury na świecie łączy chęć pielęgnowania w sobie dziecka. W 2012 obchodzimy setną rocznicę powstania marki OREO. Z tej okazji będziemy znajdować nowe sposoby na powrót do momentów dziecięcej otwartości na świat, spontaniczności i radości życia, a także oferować proste przyjemności i wyjątkowe chwile rodzinom i miłośnikom OREO na całym świecie”- powiedziała Sheeba Philip, Global Director marki OREO.

Badanie  
Badanie przeprowadzono w 6 tygodni na przełomie listopada i grudnia 2011. Wzięło w nim udział ponad 7000 rodziców dzieci poniżej 18 roku życia. Lokalnie badanie przeprowadzono przez Internet lub bezpośrednio w 20 krajach, w tym w Kanadzie, Chinach, Kolumbii, Kostaryce, Ekwadorze, Francji, Niemczech, Indiach, Indonezji, Malezji, Meksyku, Peru, Polsce, Portugalii, Portoryko, Rumunii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych i Wenezueli.

tagi: Kraft Foods Poland , OREO ,