Advertisement

Z rynku FMCG

Czekolada jest trendy, czyli trendy na rynku czekolady

Środa, 15 lutego 2012 Autor: Maja Święcka,
Czekolada energetyczna dla prawdziwych mężczyzn, czekoladki podawane w opakowaniach zaprojektowanych przez światowej sławy designerów, nietuczące lody czy cukierki uczące dzieci języków obcych – takie produkty być może już niedługo pojawią się na sklepowych półkach. Jest to jeden z wniosków wypływających z raportu firmy Cogision, która zbadała aktualne trendy na rynku cukierniczym.

Do badań wykorzystano autorską metodę zwaną NetScoutingiem. Polega ona na analizowaniu wszystkich dostępnych źródeł internetowych w poszukiwaniu najbardziej charakterystycznych trendów na danym rynku. Podczas prac przeanalizowano ponad 300 przykładów innowacyjnych produktów związanych z branżą spożywczą, a prawie 70 najciekawszych umieszczono w raporcie.

W efekcie powstała mapa wyróżniających się trendów, których reprezentacją są znalezione wcześniej produkty. W tym wypadku określono trzy poziomy rynku (produkty spożywcze, słodycze, czekolady) i w ramach nich przeprowadzono analizę siły zaspokojenia konkretnych potrzeb konsumenta. Zatem gdy okazało się, że np. pewne trendy na rynku artykułów spożywczych nie mają swoich reprezentantów wśród wyrobów czekoladowych, jasnym było, że badacze mają do czynienia z niszą, czyli polem do rozwoju nowych produktów.

„Przedsiębiorcy, którzy planują stworzenie nowego produktu zwykle stoją przed dylematem: opierać się na badaniach rynkowych, czy zaufać własnej intuicji? Tymczasem, dzięki zastosowaniu nawet stosunkowo nieskomplikowanego procesu badawczego można nakreślić ramy dla naszej intuicji, które dają wyższe prawdopodobieństwo komercyjnego sukcesu” – mówi Bartosz Mozyrko (na zdjęciu), User Experience Researcher w firmie Cogision.

Raport wskazał na sześć wyraźnych nisz, które obecnie nie są jeszcze wystarczająco zagospodarowane. Na poziomie wszystkich artykułów żywieniowych zauważono brak produktów przeznaczonych wyłącznie dla mężczyzn lub mniejszości seksualnych oraz takich, które dostarczałyby – poza przyjemnością płynącą z jedzenia – dodatkowych wrażeń estetycznych. 

Wśród samych słodyczy brakuje z kolei produktów, które umożliwiałyby interakcję pomiędzy nimi a konsumentem, a dzieciom pomagały rozwijać własne zainteresowania. Nie zauważono także słodyczy, które jednocześnie odpowiadałyby na trend sezonowości i wspierały zdrowy styl życia (np. niskokalorycznych słodkości uzupełniających wiosenną dietę i służących wzmocnieniu organizmu po zimie).

W odniesieniu do wyrobów czekoladowych okazuje się, że istnieje ogromne pole do rozwoju nowych opakowań: wygodniejszych lub spełniających dodatkowe funkcje. Brakuje także czekolad, które wyglądem nawiązywałyby do aktualnej mody w branży odzieżowej.

Wskazanie trendów, które można wykorzystać przy opracowywaniu nowych produktów jest dopiero początkiem drogi. Kolejnym krokiem jest zbadanie, czy wybrane pomysły rzeczywiście mają szanse zainteresować klientów.

„Chcemy pokazać, że badania są procesem, który może dać nam odpowiedzi na pytania o różnym stopniu ogólności. Raport pokazał jakie miejsca na rynku są potencjalnie godne uwagi. Każdy kolejny etap badań powinien pomagać przedsiębiorcom wyciągać bardziej konkretne wnioski, a przy tym przekonać ich do rozwijania nowych produktów” – dodaje Bartosz Mozyrko.

tagi: Cogision , czekolada , rynek czekoaldy ,