Zima, za oknem śnieg. Często właśnie wtedy, kiedy dookoła brakuje świeżych owoców, wybieramy się do sklepu, aby poszukać na jego półkach odrobiny słodkiego lata. I gdzie ją można znaleźć? Właśnie w różnego rodzaju przetworach – dżemach, marmoladach, powidłach. Owocowe orzeźwienie może przecież trwać cały rok!
Trochę teorii
Na rynku wśród owocowych przetworów w słoikach najpopularniejsze są dżemy. Przyrządza się je z całych owoców lub ich części, które gotuje się z cukrem. I właśnie w zależności od ilości dodanego cukru, wśród dżemów możemy wyróżnić te niskosłodzone i wysokosłodzone. Dżemy mogą być jedno, dwu- lub wieloowocowe. Jak podają badania TGI z okresu październik 2010 – wrzesień 2011 – spożywanie dżemów deklaruje 59,1% Polaków.
Wśród popularnych na polskim rynku marek dżemów należy wymienić Łowicz, Sorella, Międzychód, Fruktus, Stovit, Materne, Fruta, Stoczek czy Agrovita.
Spośród smaków, wielbiciele dżemów mogą przebierać do woli. Jeżeli detalistę ogranicza miejsce na półce, powinien zamówić najpopularniejsze smaki – truskawka, czarna porzeczka, owoce leśne czy wiśnia plus kilka nowości.
Czas na powidła. Dawniej wysmażane były w specjalnych żelaznych kotłach, a następnie zapiekane w kamiennych garnkach. Wykorzystywano je do przekładania placków, smarowania naleśników lub chleba, a nawet jako dodatek do bigosów i sosów. Obecnie otrzymuje się je przez gotowanie części jadalnych śliwek z dodatkami. W zależności od użytego surowca rozróżnia się powidła śliwkowe węgierkowe i śliwkowe mieszane.
Marmolada to przetwór sporządzony z przetartych owoców, które są gotowane z dużą ilością cukru (powyżej 50% masy składników). Ma stałą, galaretowatą konsystencję. Marmolada może być jedno-, dwu- lub wieloowocowa, a w zależności od konsystencji – twarda lub miękka.
Konfiturę uzyskuje się przez gotowanie owoców lub części owoców w syropie cukrowym lub zagęszczonym soku winogron. Do przygotowania konfitur selekcjonuje się najlepszej jakości owoce, które muszą być bardzo słodkie (powinny zawierać ponad 60% cukru). Smaki dostępne na rynku są rozmaite – od tradycyjnych i wciąż lubianych konfitur z pigwy, malin czy truskawek, po wyszukane i nowatorskie kompozycje – na przykład owocowe z dodatkiem miodu lipowego czy różane.
A w praktyce…
Uzupełniając sklepowe półki o przetwory owocowe pamiętajmy o tym, że klienci pragną odnaleźć w kupionych w sklepie dżemikach „to coś”, co będzie przypominało o beztroskim dzieciństwie u babci na wsi. Ważna jest oczywiście zaufana marka, metoda produkcji i dobór składników, ale nie mniej istotne okazuje się być opakowanie – im bardziej przypominające te domowe babcine wyroby, tym lepiej. Nie bez znaczenia będzie także cena. Jak podkreśla Olgierd Rodziewicz-Bielewicz, Partner Catman Polska producenci mocno rozbudowali kategorię przetworów owocowych o wyroby dobre jakościowo – w rozsądnej cenie. Powstała też półka premium z produktami, w których owoce są widoczne. Ale nie zapomniano też o wyrobach dietetycznych – „light”, które również cieszą się uznaniem konsumentów.
Jak pokazywać dżemy, konfitury, powidła i marmolady na sklepowych półkach? „Dobrze, gdyby detalista ową rozbudowaną kategorię umiejętnie łączył z innymi (herbaty, kawy, chrupkie pieczywo itp.). A wprost idealnie byłoby, gdyby stosował crossmerchandising – łącząc je z innymi promocjami i kategoriami, a nawet od czasu do czasu wprost pokazując je ze świeżymi owocami, jako ich alternatywę” – mówi Olgierd Rodziewicz-Bielewicz.
Warto, aby sprzedawcy w sklepie wiedzieli co nie co o rodzajach przetworów owocowych i ich właściwościach. Tego typu wiedza zawsze będzie potrzebna podczas rozmowy z klientem, który przyjdzie do sklepu w poszukiwaniu odrobiny lata.
Monika Dawiec
tagi: przetwory ,
W listopadzie 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
ALDI kontynuuje dynamiczną ekspansję na polskim rynku...
Najwięcej konsumentów chce kupić podarunki dla 4-5 osób –...
Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów...
Może objąć technologie pochłaniania CO2...
Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla...
Prognozy na najbliższe miesiące są zróżnicowane, a...
Już ponad 38% dorosłych Polaków słyszało o tym, że ktoś...