Segment ciast w proszku jest mocno sezonowy. Zbliżające się wielkimi krokami Boże Narodzenie aż do świąt Wielkiej Nocy to dla detalistów najlepszy czas na zwiększenie zarobków w tej kategorii.
Kiedyś przygotowanie smacznego ciasta wymagało zrobienia dużych zakupów, kilku długich godzin spędzonych w kuchni oraz sporych umiejętności. Efektem były przepyszne wypieki, które każdy klient pamięta z wizyt u babci i którym będzie próbował dorównać. Obecnie, kiedy Polacy są bardziej zabiegani i muszą pogodzić pracę, karierę z obowiązkami domowymi, często brakuje im czasu na przygotowanie od początku do końca własnego ciasta. Zwłaszcza w gorącym okresie karnawałowym, kiedy oprócz wypieków na imprezy konsumenci przygotowują też inne potrawy, poza czasem brakuje także sił i często umiejętności. Z pomocą zapracowanym gospodyniom domowym powinni pospieszyć detaliści, oferując na półce sklepowej szeroką gamę gotowych ciast. Warto wiedziećWystarczy rzucić okiem na dane Nielsena, aby zorientować się w sytuacji panującej na rynku ciast w proszku.Według badań w okresie od października 2008 do września 2009 roku wartość sprzedaży ciast w proszku wyniosła niecałe 116 mln zł i w przeciągu roku wzrosła o 7,1%. W aktualnym okresie wynosi prawie 124 mln zł. Najwyższe udziały wartościowe w tej kategorii osiągnęły ciasta do pieczenia (47%). Drugie miejsce zajęły kremy do ciast w proszku (22%). Za nimi uplasowały się ciasta na zimno (15,8%) i karpatka (15,1%).Jak podaje Nielsen w okresie od października 2009 do września 2010 roku rynek ciast w proszku osiągnął wielkość nieco ponad 8 mln kg i w porównaniu do poprzednio badanego okresu wzrósł o 2,1% − w aktualnym okresie wynosi 8,2 mln kg. Ciasta do pieczenia osiągnęły 62% udziałów ilościowych, karpatka 14,9%, kremy do ciast w proszku 13%, a ciasta na zimno 10%. Co oferują producenciKiedy zbliżają się karnawałowe spotkania z najbliższymi, a na pieczenie brakuje czasu oraz często umiejętności wystarczy gotowy proszek, mleko, jajka, olej oraz mikser i ciasto gotowe. Piernik, makowiec czy różnego rodzaju babki to tylko niektóre ze smakowitych ciast na ciepło dostępnych na rynku. W ofercie producenckiej znajdują się także ciasta na zimno – lodowe, serniki czy torty. Producenci podpowiadają detaliście, które produkty warto mieć na półce w okresie karnawałowym. Iwona Korzeniak, Category Manager firmy FoodCare zdecydowanie poleca Piernik Krakowski. To propozycja zwłaszcza dla wielbicieli tradycyjnego smaku. Piernik Krakowski można przygotować już w 10 minut. Kolejnym ciastem polecanym na czas karnawału są Wadowickie Kremówki Papieskie, którymi warto podzielić się z bliskimi. Dla wielbicieli karmelu FoodCare poleca hit – Karmelek. „Można posypać go dowolnymi bakaliami Gellwe: posiekanymi orzechami włoskimi, laskowymi lub kokosem, wszystko wedle uznania. W okresie sylwestrowo – karnawałowym doskonale sprawdzi się nasze nowe ciasto – Czarny Las. Ten wiedeński specjał, urzeka wspaniałym smakiem i pięknie wygląda na stole. Jest łatwy i szybki w przygotowaniu, a efekt… niezwykły” – dodaje Iwona Korzeniak. RUF Lebensmittelwerk KG oferuje artakcyjną mieszankę ciast. Renata Ceran, Eksport Manager podkreśla: „w naszym portfolio oferujemy nie tylko ciasta tradycyjne (karpatka, sernik, sernik na zimno), ale również takie, które cieszą się renomą na naszym rodzinnym rynku (np. babka cytrynowa, piernik, babeczki). Dla maluchów najsmaczniejsze pozostają zawsze babeczki w różnych smakach”.W sklepie nie powinno zabraknąć także gotowych spodów biszkoptowych do ciast, zarówno pojedynczych, jak i kilkuwarstwowych, jasnych oraz ciemnych, które są bazą pod pyszne i szybkie w przygotowaniu ciasto, a pamiętajmy, że na tym szczególnie zależy zapracowanym gospodyniom domowym.Do zrobienia tego typu ciast dodatkowo każda gospodyni będzie potrzebowała jajek, mleka oraz mąki. Czasem do przygotowania polewy trzeba będzie dokupić na przykład jogurt czy bitą śmietanę do dekoracji.Dlatego też detalista powinien w pobliżu ciast w proszku ułożyć dodatkowe produkty, na które z pewnością skusi się większość kupujących ciasta w proszku. Sprytny właściciel sklepu, zapewni również swoim klientom wybór ciast gotowych na wagę. Sklepikarz powinien być przygotowany na sytuację, kiedy gospodyni nie zdąży przygotować wypieków i po ostatni ratunek − w postaci gotowego ciasta − uda się do sklepu. W związku z tym, również i o takich wypiekach powinien pamiętać każdy detalista uzupełniając sklepową półkę, szczególnie w tym gorącym okresie. Co wybierają konsumenciWłaściciel sklepu, aby lepiej zrozumieć swojego klienta oraz odpowiednio wyposażyć półki, w celu zwiększenia zysków powinien znać preferencje konsumentów w kategorii ciast z proszku.Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w okresie od października 2009 do września 2010 roku wynika, że spożywanie ciast z proszku deklaruje 21% Polaków w wieku od 15 do 75 lat. 46,59% badanych spożywa ciasta z proszku rzadziej niż raz w miesiącu, 25,61% raz w miesiącu, 21,86% 2-3 razy w miesiącu, 4,94% raz w tygodniu lub częściej. Szczegółowe informacje dotyczące marek ciast z proszku najczęściej spożywanych przez respondentów, którzy zadeklarowali ich spożywanie znajdują się w zestawieniu tabelarycznym. Marka, cena, stopień trudności wykonania produktu i czas potrzebny na przygotowanie ciasta to główne z czynników świadczących o wyborach klientów. Czy coś jeszcze?Iwona Korzeniak zauważa, że w przypadku konsumentów, a raczej konsumentek Gellwe, bo to głównie panie kupują tego typu wyroby, można wyodrębnić dwie grupy. Pierwsza to doświadczone gospodynie, które niestety nie mają czasu na przygotowanie samodzielnych wypieków i sięgają po sprawdzone produkty, gwarantujące doskonałą, jakość przygotowywanych ciast. Druga grupa to kobiety mniej doświadczone w kuchni, które wolą polegać na sprawdzonej recepturze i wybierają gotowe produkty, gwarantujące kulinarny sukces. „Propozycja Gellwe skierowana jest do wszystkich pań domu, zarówno do tych, które nie mają czasu na przygotowanie samodzielnych wypieków oraz takich, które w kuchni stawiają pierwsze kroki. Dzięki idealnie dopracowanym recepturom nowe ciasta Gellwe gwarantują kulinarny sukces za każdym razem. Do tego ich przygotowanie jest bardzo proste i nie zabiera dużo czasu. Receptury wszystkich nowych ciast Gellwe nie zawierają konserwantów i sztucznych barwników, dzięki czemu smakują jak domowe ciasta. Reasumując, połączenie łatwości i szybkości wykonania z najwyższą, jakością produktów i gwarancją sukcesu − to coś, czego poszukują wszystkie konsumentki” − komentuje Category Manager firmy FoodCare.Firma RUF Lebensmittelwerk KG na początku bieżącego roku przygotowała ofertę produktów, mając na uwadze przede wszystkim gusta smakowe polskich kosumentów. „Uważam, że oferta mieszanek ciast jest bardzo atrakcyjna. Gwarantujemy na pewno doskonałą jakość naszych produktów, staramy się również być konkurencyjni cenowo. Myślę, że są to dwa istotne czynniki mające wpływ na decyzję zakupu” – dodaje Eksport Manager. Firma obecna jest na polskim rynku niespełna rok, dlatego też zarówno kanał tradycyjny jak i nowoczesny są bardzo ważne. „Każda oferta jest przygotowana prawie indywidualnie, biorąc pod uwagę specyfikę odbiorcy i uwarunkowania rynkowe. Motto naszej firmy brzmi niezmiennie: Markowe produkty za korzystną cenę” – przyznaje Renata Ceran.To już ostatni dzwonek, aby na czas karnawału uzupełnić asortyment sklepowy. Gotowe ciasta w proszku, które oferują producenci to dla konsumentów doskonały pomysł na szybkie, łatwe i smaczne pieczenie podczas karnawału, a dla detalistów pewny zysk.Sezon pieczeniowy trwa, dlatego też sklepowe półki powinny już teraz uginać się pod ciężarem gotowych ciast i dodatków do nich. W okresie karnawałowym z półki sklepowej będą znikały tego typu produkty, a w kasie będą pojawiały się pieniążki.