Kategorie produktów

Coraz bliżej Święta...

Poniedziałek, 25 października 2010 HURT & DETAL Nr 10 (56) / 2010
Dużymi krokami zbliża się przedświąteczna gorączka zakupów. W związku z tym detalista powinien już dobierać świąteczny asortyment. Klienci często wolą wcześniej przygotować się do Bożego Narodzenia, aby nie zostawiać wszystkiego na ostatnią chwilę.
Święta to ważny dla Polaków czas. Wtedy spotykamy się w gronie rodziny i  przyjaciół, wspólnie jemy, rozmawiamy, często też godzimy się. Każdy chce  spędzić Boże Narodzenie w przyjaznej atmosferze, wysprzątanym domu  z aapiękną choinką i przy suto zastawionym stole.
W naszym kraju święta te są obchodzone wyjątkowo uroczyście i towarzyszy im  wiele pozytywnych emocji. Podobnie jak w Polsce, Boże Narodzenie obchodzi  się na Litwie, w Czechach i na Słowacji.
Sama wieczerza wigilijna wiąże się z wierzeniami dawnych Słowian. W tym  wyjątkowym czasie woda w potokach miała zmieniać się w miód i wino, a  zwierzęta miały mówić ludzkim głosem. Na stole musiał być biały obrus, a pod  nim sianko, którego wyciągane źdźbła symbolizowały powodzenie w nadchodzącym  roku. Przy stole również nie mogło zabraknąć pustego miejsca i nakrycia. Do  wieczerzy zasiadano tuż po pojawieniu się pierwszej gwiazdki, odmawiano  modlitwę i dzielono się opłatkiem. Potraw na wigilijnym stole było 12, na  pamiątkę dwunastu apostołów. Dania wigilijnie nie wszędzie były takie same.  Ich rodzaj zależał od regionu Polski. Na przykład na wschodzie jedzono  barszcz kiszony, w innej części naszego kraju zupę grzybową, a nawet rybną.  Dzisiaj w większości domów na wigilijną wieczerzę podaje się barszcz  czerwony z uszkami grzybowymi bądź zupę grzybową. Spośród ryb, dawni  Słowianie oprócz śledzi spożywali karpia lub szczupaka. Ryby te podawane  były w karmelu, w pierniku, w winie czy w galarecie. Popularnymi daniami  były również kapusta z grochem, z grzybami, pierogi z kapustą i grzybami,  kasza gryczana z sosem grzybowym, kompot z suszu i różnego rodzaju ciasta, w  szczególności makowiec. Mak bowiem stanowił symbol snu i łączności z „innym  światem”. Podawano więc kluski z makiem, miodem i bakaliami. Miód, który  dodawano do wielu potraw symbolizował szczęście i powodzenie.
Do dzisiaj, w wielu domach podczas świąt podawane są takie jak kiedyś bądź  podobne dania. A przygotowanie ich to nie lada wyzwanie dla gospodyń i  gospodarzy domowych.
W związku z tym, wielu klientów zaczyna świąteczne zakupy i przygotowania  już nawet dwa miesiące wcześniej. Jest to więc dobry dla detalistów i  producentów okres na zwiększony zarobek, często nawet dwukrotnie.

Wyższa półka słodkości

Ekskluzywne czekolady, praliny, bomboniery, czyli słodycze Premium są  niezbędnymi produktami każdego sklepu. To idealna propozycja zarówno na  prezent, jak i poczęstunek w święta.
I na takie okazje powinien być przygotowany każdy detalista, gdyż właśnie  wtedy konsument sięga głębiej do portfela. Produkty Premium często kupują  także właściciele dużych bądź mniejszych firm. Wykorzystują je jako  ekskluzywne prezenty dla pracowników czy kontrahentów. Warto więc mieć tego  typu słodycze w swoim sklepie. Jeżeli klient kupuje słodycze na prezent to  istotne są przede wszystkim szyk i elegancja zewnętrzna oraz jakość  produktu. Młodzi klienci często wybierają nowoczesny design, starsi wolą  tradycyjne motywy na opakowaniu. Na pierwszy rzut oka to właśnie opakowanie  świadczy o ekskluzywności wręczonego prezentu, potem dopiero smak czekolady  bądź pralin.
Rynek słodyczy ma się dobrze i rozwija się. W okresie przedświątecznym coraz  częściej konsumenci sięgają po produkty Premium, czyli w kategorii słodyczy  te o bardziej wyszukanych smakach oraz eleganckich opakowaniach, plasujące  się na wyższej półce cenowej.
Jak podaje Nielsen w okresie od sierpnia 2009 do lipca 2010 roku wartość  sprzedaży słodyczy czekoladowych wyniosła prawie 4,5 mld zł. W porównaniu z  okresem sierpień ’08 – lipiec ’09 wartość sprzedaży
nieznacznie wzrosła o  0,4%. Śledząc dalej badania Nielsena wielkość sprzedaży słodyczy  czekoladowych w aktualnym okresie to ponad 145 mln kg i w przeciągu roku  zmalała o 2,5%.
Większość wysokogatunkowych czekolad jest bez dodatku cukru. W tego typu  czekoladach Premium cukru jest maksymalnie 40%, a kakao około 60-70%. O  wysokiej jakości czekolady decyduje nie tylko wysoka zawartość w niej  czystego kakao, ale także rodzaj i pochodzenie ziaren. Jak rozpoznać  zawartość kakao w czekoladzie?
Oprócz informacji na opakowaniu można  dowiedzieć się tego podczas degustacji. Im głośniej pęka łamana czekolada,  tym więcej jest w niej kakao.
Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w  okresie od lipca 2009 do czerwca 2010 roku wynika, że spożywanie czekolady  w tabliczkach deklaruje 81,6%, pralin/czekoladek na wagę 37,6%, zaś  kupowanie wyrobów czekoladowych pakowanych (mieszanki, bombonierki i tp.)  deklaruje 51,8% Polaków w wieku 15-75 lat. Szczegółowe informacje dotyczące  10 marek: czekolady, pralin/czekoladek na wagę najczęściej spożywanych przez  respondentów,
którzy zadeklarowali ich spożywanie oraz 10 marek wyrobów  czekoladowych pakowanych (mieszanki, bombonierki, itp.) najczęściej  kupowanych przez respondentów, którzy zadeklarowali ich kupowanie – znajdują  się w zestawieniach tabelarycznych.
Nie da się ukryć, że produkty klasy Premium mają dużo wyższą cenę niż zwykłe  czekolady czy batony. Jednak ekskluzywne czekolady czy praliny w eleganckich  opakowaniach są niezbędne w każdym sklepie ze względu na swoją okazjonalną  przydatność, wyjątkowy smak, którym każdy konsument delektuje się z  przyjemnością oraz wytworne opakowanie.
Klienci znają i cenią markowe produkty z wyższej półki i w ten sam sposób  doceniają słodycze Premium, zwłaszcza w okresie świątecznym. Nie zapominajmy  o tym uzupełniając słodki asortyment sklepu. Oprócz słodyczy z wyższej półki  dużą popularnością cieszą się czekoladowe Mikołaje, renifery czy bombki.  Niektóre z nich oraz cukierki mogą służyć jako ozdoby choinkowe.

Procentowe zyski

Niezaprzeczalnie polską królową alkoholi mocnych jest wódka, która ma status  trunku narodowego.
Jak podaje Nielsen, rynek alkoholi mocnych w okresie od sierpnia 2008 roku  do lipca 2010 roku osiągnął wartość ponad 11 mld zł. Największe udziały  wartościowe w tym segmencie osiągnęła wódka z wynikiem 90,1%. W badaniach  Nielsena za wódką długo nie ma nic, aż w końcu pojawia się whisky z ponad 5%  udziałem wartościowym w rynku alkoholi mocnych. Brandy & Cognac osiągnęły  2,2%, likiery 1,5%, gin 0,7%, rum 0,5%.
Z pewnością alkoholu nie zabraknie na świątecznych stołach, więc detalista  powinien zaopatrzyć sklep w różne jego rodzaje.
Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w  okresie od lipca 2009 do czerwca 2010 roku wynika, że spożywanie wódki  deklaruje 46,7% Polaków w wieku powyżej 18. roku życia. 52,31% badanych  spożywa wódkę kilka razy w roku, 17,6% raz w miesiącu, 15,58% 2-3 razy w  miesiącu, 9,88% raz w roku lub rzadziej, 4,63% raz w tygodniu lub częściej.  Szczegółowe informacje dotyczące 15 marek wódki najczęściej spożywanej przez  respondentów, którzy zadeklarowali jej spożywanie – znajdują się w  zestawieniu tabelarycznym (TOP 15).
Michał Błaszczyk, National Trade Marketing Manager, Wyborowa S.A. słusznie  podkreśla, że w okresie świątecznym co roku widoczne jest wzmożone  zainteresowanie polskich konsumentów alkoholami importowanymi.
Wśród nich,  wyłączając wódkę importowaną największą kategorią pod względem ilościowym i  wartościowym jest whisky. Wyborowa S.A. należąca do koncernu Pernod-Ricard,  światowego vicelidera na rynku alkoholi Premium posiada w swoim portfolio  szeroką ofertę w tej kategorii, między innymi whisky numer 1 w Europie –  Ballantine’s Finest, czy też światowego lidera w kategorii whisky de luxe –  Chivas Regal.
W okresie świątecznym konsumenci bardzo często dokonują na własne potrzeby  zakup produktów z półki o jedno piętro wyżej w stosunku do tych, które  kupują na co dzień, stąd na przykład większa sprzedaż wódek z kategorii  Premium, czy też wódek importowanych. Musimy także pamiętać o bardzo silnej  potrzebie konsumenckiej zakupu wybranych alkoholi na prezent. Kupujący  produkty alkoholowe w tym czasie są bardziej skłonni zwracać uwagę na inne  czynniki niż na przykład tylko i wyłącznie cena danego produktu.
„Dlatego też zarówno dla produktów z kategorii whisky, jak i innych  kluczowych marek importowanych takich jak Ballantine’s Finest, Ballantine’s  12YO, Chivas Regal, Jameson, Malibu czy Martell, jak co roku przygotowaliśmy  dla naszych konsumentów szeroką ofertę z tak zwaną wartością dodaną.  Wprowadzamy także na rynek edycje limitowane: kolejną odsłonę świątecznej  butelki dla marki Absolut, czy też specjalnie stworzony na tę okazję,  niepowtarzalny i unikalny blend marki Ballantine’s – Ballantine’s Christmas  Reserve. Gorąco zachęcam zatem do rozszerzenia swojej półki właśnie o te  oferty, gdyż w efekcie przyniesie to Państwu większe obroty na produktach,  gdzie marża i zysk są wyższe, niż w przypadku oferty, którą sprzedajemy na  co dzień” – dodaje Michał Błaszczyk.
Jak wiadomo mocne alkohole z półki Premium są doskonałe na świąteczny  prezent. Ekskluzywny trunek pod choinką ucieszy wielu jego koneserów, a  sklep na pewno nie będzie na tym stratny.
Po zakupie prezentów, czyli alkoholi i słodyczy przyszedł czas na  półprodukty, z których będzie można przygotować świąteczne potrawy i ciasta.

Świąteczne pieczenie

Trudno wyobrazić sobie prawdzie święta bez tradycyjnych, domowych wypieków.  W związku z tym nie zapomnijmy wyposażyć sklepu w podstawowe składniki  każdego ciasta czyli jaja, mąkę, cukier, proszek do pieczenia czy masło  i margarynę.
Renata Ceran, Export Manager, RUF KG podkreśla, że okres przedświąteczny to  czas wzmożonych zakupów. Klient sięga po tradycyjne produkty, jak na  przykład polewy, kremy do ciast, proszek do pieczenia, cukier waniliowy, ale  również po mieszanki ciast (np. sernik, piernik). „W tym okresie szczególnie  polecam nasz asortyment dekoracji – posypkę cukrową, posypkę czekoladową,  płatki czekoladowe oraz nowość na polskim rynku czekoladę w płatkach.
Atrakcyjne opakowanie 100 g ‒ 150 g, doskonała jakość oraz przystępna cena  gwarantują zadowolenie naszych klientów. Przygotowaliśmy również typowo  świąteczne mieszanki ciast tj. waniliowe rożki czy też maślane ciasteczka” –  dodaje Renata Ceran.
Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w  okresie od lipca 2009 do czerwca 2010 roku wynika, że spożywanie mąki  deklaruje 95,5% gospodarstw domowych. Najczęściej spożywanymi markami mąki  wśród gospodarstw domowych, które zadeklarowały jej używanie były:  Szymanowska (20,56%), Domowa (17,96%) i Wiejska (17,19%). 30,78% gospodarstw  domowych spożywa około 2 kg mąki w miesiącu, 26,65% około 1 kg w miesiącu,  22,57% około 3 kg w miesiącu, 10,61% około 4 kg w miesiącu, 9,40% 5 kg lub  więcej w miesiącu.
Oprócz mąki niezbędne produkty to także masło i margaryna.
Jak podaje Nielsen, w okresie od sierpnia 2009 do lipca 2010 roku, wartość  sprzedaży masła wyniosła nieco ponad 1,3 mld zł, natomiast margaryny i mixów  ponad 1,4 mld zł. Wśród margaryn najwyższe udziały wartościowe miały mixy w  pudełkach (32,1%) i margaryny w pudełkach (28,2%). Trzecie miejsce w tej  kategorii zajęły margaryny i mixy do pieczenia i płynne (19,4%). Na czwartej  pozycji znalazły się mixy w kostkach z udziałami wartościowymi w sprzedaży  10,2%. Piąte miejsce zajęła kategoria zdrowe (9,1%), a ostatnie margaryny  i mixy do smażenia (niecały 1%).
Jak często spożywa się margaryny i masła w polskich domach? Z badania TGI  przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w okresie od lipca  2009 do czerwca 2010 roku wynika, że spożywanie margaryny do  smażenia/pieczenia deklaruje 67,6% gospodarstw domowych, zaś masła 75,3%  Polaków w wieku 15-75 lat. 28,51% gospodarstw domowych spożywa margaryny do  smażenia/pieczenia rzadziej niż raz w tygodniu, 22,52% raz w tygodniu,  22,11% 2 razy w tygodniu lub rzadziej, 17,08% 3-4 razy w tygodniu, 5,04% 5-6  razy w tygodniu, 4,74% codziennie. Natomiast masło 55,22% badanych spożywa  codziennie, 14,14% 3-4 razy w tygodniu, 11,20% raz w tygodniu lub rzadziej,  9,88% 5-6 razy w tygodniu, 9,56% 2 razy w tygodniu. Szczegółowe informacje  dotyczące 10 marek margaryny do smażenia/pieczenia najczęściej spożywanej  przez gospodarstwa domowe, które zadeklarowały ich spożywanie – znajdują się  w zestawieniu tabelarycznym (TOP 10).
Tomasz Krajanowski, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu, SML „Ostrołęka” poleca  zaopatrzenie sklepu w wysokiej jakości Masło Pro-zdrowotne, które jest  dobrym zamiennikiem zwykłego masła w wypiekach – poza smakiem dostarczy  dodatkowych wartości odżywczych ważnych dla zdrowia i kondycji.
Dla klientów, którzy z powodu braku czasu bądź umiejętności nie pieką ciast,  można zaproponować ciasta w proszku. Poleca je wielu producentów, są smaczne  i przede wszystkim szybkie i proste w przygotowaniu. Jedne z nich to ciasta  DecoMorreno, które proponuje Dorota Liszka, Manager ds. Komunikacji  Korporacyjnej, Maspex. Spotkania w gronie rodziny i znajomych uświetnią  ciasta DecoMorreno z nowymi propozycjami takimi jak: Murzynek mocno  czekoladowy, Jabłkowe specjały z cynamonem, czy Czekoladowe księżyce pod  pierzynką – bardzo „eleganckie” i wysokiej jakości propozycje. To co jest  ważne – do każdego opakowania dodane są wszystkie suche składniki, potrzebne  do przygotowania ciasta.
Dla osób, które chcą wypieki przygotować według własnych przepisów, Dorota  Liszka poleca ciemne kakao DecoMorreno oraz nowość w ofercie tej marki –  polewy i kremy, które również są łatwe w przygotowaniu i można je użyć na  wiele sposobów, aby wzbogacić smak oraz uzyskać unikalną dekorację ciast.
Możemy dodatkowo zwiększyć zarobek przedświąteczny wyposażając półki  sklepowe w olejki zapachowe do ciast, cukier waniliowy oraz różnego rodzaju  bakalie, które są niezbędnymi dodatkami do świątecznych wypieków.
Katarzyna Smoła z działu marketingu Atlanta Poland S.A. w okresie  przedświątecznym poleca przede wszystkim produkty wykorzystywane do  przygotowania potraw świątecznych – ciast, kutii itd., czyli migdały,  wszelkie orzechy, rodzynki, suszone owoce – śliwki, morele, jabłka, mak.  Wszystkie są dostępne zarówno w sprzedaży hurtowej, jak i detalicznej,  sygnowane marką Bakal.

Oleje i oliwy

Do przygotowania wielu świątecznych potraw podstawowym składnikiem i  dodatkiem są olej bądź oliwa.
Według informacji Nielsena rynek olejów i oliwy w okresie od sierpnia 2009  do lipca 2010 roku osiągnął wartość nieco ponad 914 mln zł.
Wśród nich  najwyższe udziały wartościowe w sprzedaży osiągnął olej rzepakowy (67,5%).  Na dalszej pozycji znalazła się oliwa z oliwek (14,1%), kategoria inne  (9,8%), olej słonecznikowy (6,8%) i olej sojowy (1,8%).
„Październik i listopad to dla naszej firmy miesiące szczególnie pracowite”  – stwierdza Tomasz Kandefer, Prezes Italmex Warszawa Sp. z o.o. – „Produkty  diety śródziemnomorskiej, a wśród nich tłuszcze roślinne, cieszą się  ogromnym zainteresowaniem handlu w okresie przedświątecznym. Importowane i  dystrybuowane przez nas od kilkunastu lat włoskie oliwy i oleje marek Costa  d’Oro i Basso są dobrze znane polskiemu konsumentowi.”
W okresie przedświątecznym poza oliwą z oliwek dużą popularnością cieszy się  olej z pestek winogron – wspaniały m.in. do smażenia wigilijnej ryby. W  kategorii tłuszczów roślinnych odkryciem ostatnich lat jest olej z ryżu.  Jego delikatny i neutralny smak oraz właściwości prozdrowotne zdobyły mu  wielu zadowolonych klientów. Jest polecany zarówno do sałatek, jak też do  smażenia i pieczenia.
„Potrawy smażone na tym oleju są mniej kaloryczne (nawet do 20%), gdyż olej  z ryżu jest w mniejszym stopniu absorbowany niż inne oleje. Italmex ma w  swojej ofercie trzy marki oleju z ryżu: Rizi, Suriny i Basso, co zapewnia  nam ok. 90% pokrycia rynku w tej kategorii. W okresie przedświątecznym  dobrze sprzedają się także inne produkty diety śródziemnomorskiej, które  potrafią urozmaicić dania na bożonarodzeniowym stole. Dużym zainteresowaniem  handlu cieszą się hiszpańskie oliwki Jolca, pomidory suszone w oleju La  Rossa i Deluna oraz inne antipasti tych marek. Na wigilijnym stole coraz  częściej pojawiają się włoskie tortellini z grzybami, które w polski  tradycyjny sposób podajemy z czerwonym barszczem. Italmex jest importerem i  dystrybutorem tych mini pierożków marki Pastificio Bolognese. Na czas  świątecznych spotkań, w oczekiwaniu na kolejne dania proponujemy naszym  klientom włoskie paluszki grissini Grissitalia i oryginalny, brązowy cukier  trzcinowy prosto z Mauritiusa marki ATCO, który wspaniale wzbogaci smak kawy  czy herbaty. Jak co roku Italmex wspólnie z producentami organizuje w tym  okresie akcje sprzedaży promocyjnej, a liczne reklamy w prasie konsumenckiej  dodatkowo zwracają uwagę konsumentów na oferowane przez nas produkty” –  dodaje Tomasz Kandefer.
Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w  okresie od lipca 2009 do czerwca 2010 roku wynika, że spożywanie oleju i  oliwy deklaruje 96,7% gospodarstw domowych. 33,11% gospodarstw domowych  spożywa olej i oliwę 3-4 razy w tygodniu, 20,15% 2 razy w tygodniu, 19,47%  codziennie, 16,85% 5-6 razy w tygodniu, 10,41% raz w tygodniu lub rzadziej.

Niezbędny nabiał

Podczas uzupełniania asortymentu sklepowego w okresie przedświątecznym nie  można zapomnieć o produktach nabiałowych, które są dodatkiem do różnych  potraw oraz wypieków. Mowa tu o białym serze, który jest podstawowym  składnikiem sernika czy ruskich pierogów oraz śmietanie będącej dodatkiem na  przykład do świątecznej zupy grzybowej.
Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w  okresie od lipca 2009 do czerwca 2010 roku wynika, że spożywanie białego  sera deklaruje 74,9% Polaków w wieku 15-75 lat, zaś śmietany 92,1%  gospodarstw domowych. 38,54% badanych spożywa ser biały rzadziej niż raz w  tygodniu, 26,09% raz w tygodniu, 20,9% 2 razy w tygodniu, 10,47% 3-4 razy w  tygodniu, 2,36% 5-6 razy w tygodniu, 1,63% codziennie. 33,56% gospodarstw  domowych spożywa śmietanę 3-4 razy w tygodniu, 33% 2 razy w tygodniu, 19,05%  raz w tygodniu lub rzadziej, 8,79% 5-6 razy w tygodniu, 5,60% codziennie.  Szczegółowe informacje dotyczące 10 marek śmietany najczęściej spożywanej  przez gospodarstwa domowe, które zadeklarowały jej spożywanie – znajdują się  w zestawieniu tabelarycznym (TOP 10).
O konieczności przedświątecznego zaopatrzenia sklepu w nabiał przypomina  Tomasz Krajanowski, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu, SML „Ostrołęka”: „Boże  Narodzenie to czas nie tylko intensywnych zakupów, lecz przede wszystkim –  czas intensywnych okołoświątecznych przygotowań kulinarnych. Produkty  mleczarskie odgrywają w nich rolę niebagatelną – używamy ich przecież  zarówno w świątecznych wypiekach, jak i w różnego rodzaju daniach  wytrawnych. Warto w tym okresie zaoferować swoim klientom produkty, które  pozwolą im przyrządzić tradycyjne dania nie tylko smaczne, lecz przede  wszystkim – zdrowe. SML „Ostrołęka” poleca na tę okazję produkty z nowej  linii prozdrowotnej marki Milandia. Są to pierwsze na naszym rynku produkty  mleczarskie wzbogacone niezbędnymi dla zdrowia nienasyconymi kwasami omega 3  i 6, pochodzącymi z lnu. W okresie świątecznym warto mieć na półce przede  wszystkim Masło Pro-zdrowotne oraz Śmietanę Pro-zdrowotną – oba produkty  doskonale sprawdzą się jako dodatek do zup oraz sosów.”
Również Alicja Tomaszewska z Robico podkreśla istotną rolę nabiału  w świątecznym asortymencie: „ze skromnego liczebnie, ale wysokiego  jakościowo portfolio, ROBICO na święta poleca ZIMNE MLEKO oraz Śmietanę  ROBICO. Święta to szczególny czas, w którym wszyscy kupujemy rzeczy dla nas  najlepsze, cena nie gra tak wielkiej roli. Jej miejsce zajmuje wówczas  wysoka jakość. Stąd ZIMNE MLEKO w szklanej butelce staje się nieodłącznym  elementem estetyki i prestiżu na świątecznym stole. Mleko ze szklanej  butelki okazuje się właściwe
do świątecznej kawy z cynamonem i imbirem.  Śmietana ROBICO o zawartości 18% tłuszczu doskonale przyda się do wypieków  oraz przyrządzania potraw z grzybów.”

Mrożone gotowce

Zakup mrożonych pierogów czy uszek na święta pozwoli oszczędzić tak  potrzebny czas, który każda gospodyni domowa będzie wiedziała na co  spożytkować w tym tak gorącym okresie.
Jak podaje Nielsen w okresie od sierpnia 2009 do lipca 2010 roku rynek  pierogów mrożonych osiągnął wartość ponad 16 mln zł i w porównaniu  z ubiegłym okresem zmalał o -3,5%. Największe udziały wartościowe w tym  segmencie osiągnęły pierogi ruskie (21,7%) i pierogi z mięsem (21,6%). Dużo  dalej uplasowały się pierogi z kapustą i grzybami (13,3%), pierogi z  truskawkami (10,2%) i uszka (10,1%). Kategoria inne ma udziały wartościowe w  wysokości 8,6%, pierogi z serem 7,6%. Niższe pozycje zajęły pierogi z  jagodami (2,9%), pierogi z serem i owocami (1,5%), pierogi z grzybami  (1,3%). Pierogi z owocami oraz pierogi z mięsem i kapustą osiągnęły podobne  udziały wartościowe w rynku pierogów mrożonych – około 0,4%. Pierogi z  kapustą to 0,2% udziałów wartościowych, a kołduny oraz tortellini i ravioli  około 0,1%.
Warto pamiętać także o wyposażeniu sklepowej zamrażalki w różnego rodzaju  mrożone warzywa. Agata Zieliska, Specjalista ds. PR, Frosta poleca: „smak  wigilijnej kolacji to także Zupa grzybowa. Szeroka oferta warzyw i mieszanek  warzywnych stanowi idealną pomoc w świątecznych przygotowaniach – zamiast  kroić warzywa, warto skorzystać z Sałatki jarzynowej czy Włoszczyzny, a do  świątecznego obiadu podać zamiast tradycyjnej surówki – Bukiet warzyw  wiosennych.”

Rybne zapasy

Podczas wigilijnej wieczerzy na żadnym stole z pewnością nie zabraknie ryby.  Tradycja mówi o smażonym karpiu, jednak wielu konsumentów często wybiera  również inne rodzaje i postacie rybnego dania. Klientom silnie związanym z  tradycją wigilijnego karpia można zaproponować inne rodzaje ryb na resztę  świątecznych dni.
Agata Zieliska poleca na święta ryby niepanierowane: Filet z mintaja, dorsza  i morszczuka.
Joanna Szymczak, Wiceprezes Zarządu, SEKO S.A. podkreśla ważny fakt: „ryby  to w naszym kraju jeden z głównych świątecznych produktów kulinarnych
–  dlatego też jest to okres, w którym produkty naszej firmy cieszą się dużą  popularnością. Nie tylko wśród tych, którzy kupują gotowe produkty rybne,  lecz również – tych, którzy przyrządzają je we własnym zakresie.
Swoim  klientom polecić możemy na święta przede wszystkim takie produkty, jak  różnego typu solone filety śledziowe w zalewie olejowej np. Matjas a’la  węgorz, Matjas a’la łosoś oraz szczególnie „świąteczny” Matjas korzenny –  nadają się nie tylko na samodzielną przekąskę, lecz także – jako składnik  różnych potraw. Jednym z najlepiej sprzedających się w tym okresie produktów  SEKO S.A. są Filety śledziowe solone a’la matjas – doskonałe jako podstawa  rozmaitych dań.”
Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w  okresie od lipca 2009 do czerwca 2010 roku wynika, że spożywanie ryb  deklaruje 89,3% gospodarstw domowych. 39,26% gospodarstw domowych spożywa  ryby raz w tygodniu, 31,55% 2-3 razy w miesiącu, 21,52% raz w miesiącu lub  rzadziej, 7,67% częściej niż raz w tygodniu.
Jak podaje Nielsen w okresie od sierpnia 2008 do lipca 2010 roku rynek ryb  w puszce osiągnął wartość prawie 628 mln zł. Od sierpnia 2008 do lipca 2009  wartość ta wyniosła ponad 595 mln zł, czyli o 5,4% mniej. Największe udziały  wartościowe na rynku ryb w puszce osiągnęły: tuńczyk (23%), śledź (21,4%) i  makrela (18%). W ostatnim badanym okresie najlepiej sprzedawały się ryby  w puszce o pojemności 515-220 g (75,9% udziałów wartościowych). Drugie  miejsce zajęła pojemność powyżej 220 g (14%), a trzecie do 150 g (10,1%).  Jeżeli przyjrzymy się badaniom Nielsena uwzględniającym sosy ryb w puszce,  to od sierpnia 2008 do lipca 2010 roku największe udziały wartościowe w tym  segmencie rynku osiągnęły ryby w puszce w sosie pomidorowym (35%). Tuż za  nimi uplasowały się ryby w oleju (32,6%). Kategoria inne to 19,7% udziałów  wartościowych, a ryby w sosie własnym 11,9%. Najmniejsze udziały miały ryby  w sosie greckim (0,8%) i w oliwie z pomidorami (0,1%).
Beata Zielińska, Junior Brand Manager marki Dal Pesca zauważa, że szczególną  popularnością w tym okresie cieszą się filety z ryb dorszowatych, steki z  łososia oraz limanda żółtopłetwa. Pierwsza z nich to wręcz integralny  składnik flagowego dania Świąt Bożego Narodzenia jakim jest ryba po grecku.  Nie mniej jednak kształt tej potrawy determinuje smak konsumenta i nierzadko  w greckim sosie zamiast dorsza pojawia się panga czy tilapia. Steki z  łososia często podawane są w postaci kawałków zanurzonych w galarecie z  warzywami lub zwyczajnie jako propozycja na kolację w formie zapiekanki z  masłem i migdałami. Limanda zaś świetnie smakuje przygotowana na parze z  ziołami.
Oczywiście dla wybranych gatunków ryb w okresie świątecznym sprzedaż wzrasta  bardzo dynamicznie, np. karp, sandacz. Ale też dla pozostałych gatunków  notowana jest bardzo wysoka dynamika sprzedaży, dotyczy to również mintaja i  pangi (które sprzedają się na równym poziomie przez cały rok). Notujemy  wzrost sprzedaży łososia, coraz częściej pojawiającego się w różnych  wariacjach kulinarnych na świątecznych stołach. Niemniej w branży największy  wzrost wciąż dotyczy kategorii ryb świeżych (karp, jesiotr, leszcz) oraz  salinat rybnych (płaty śledziowe).
„Tak naprawdę finalny wybór gatunku i typu ryby zależy od gustów  i kulinarnych potrzeb konsumentów.
Nasze produkty dedykujemy wszystkim, szczególnie podczas świąt, kiedy chcemy przysiąść rodzinnie do smacznej  i zdrowej kolacji” – dodaje Beata Zielińska.

Wędliny i dodatki

Wędliny Polacy jedzą na co dzień, jednak podczas świąt sięgają głębiej do  portfela wybierając wyroby najwyższej jakości. Fakt ten powinien wykorzystać  każdy właściciel sklepu, by pomnożyć zyski.
Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w  okresie od lipca 2009 do czerwca 2010 roku wynika, że spożywanie wędlin  deklaruje 98,4% gospodarstw domowych. 30,4% gospodarstw domowych spożywa  wędlinę codziennie, 29,85% 3-4 razy w tygodniu, 26,45% 5-6 razy w tygodniu,  9,34% 2 razy w tygodniu, 3,96% raz w tygodniu lub rzadziej. Szczegółowe  informacje dotyczące gatunków wędlin najczęściej spożywanych przez  gospodarstwa domowe, które zadeklarowały ich spożywanie znajdują się w  zestawieniu tabelarycznym.
Rafał Trąbski, Specjalista ds. Marketingu, Pamso S.A. zwraca uwagę detalisty  na fakt, że w okresie przedświątecznym zdecydowanie najlepiej sprzedają się  wszelkiego rodzaju wędzonki i wyroby tradycyjne. Klienci w tym czasie  szukają produktów wysokiej jakości, o bardziej wyrafinowanym smaku, nie  zważając na to, że muszą wydać na nie nieco więcej pieniędzy. Kolejnymi  wyrobami, których przed świętami poszukują klienci, są te kojarzone ze  świątecznym stołem, na przykład schab ze śliwką czy rolady z kurczaka.  Sprzedaż takich produktów i w sklepach firmowych i w hurtowniach Pamso jest  wtedy zdecydowanie wyższa.
„Firma Pamso w ofercie posiada trzy linie wędlin Premium: „Podkomorzy” ze  znakomitą „Szynką Podkomorzy”, „Wiejskie Smaki” i nowość, czyli wędzonki  „Herbowe”, które odznaczają się wyjątkowymi smakiem i aromatem. Sztandarowy  świąteczny produkt to Szynka Tradycyjna z kością, którą produkujemy  specjalnie tylko na zamówienie. Jest ona w ofercie Pamso od 50 lat, a jej  skład i receptura są takie same jak przed laty. Robimy to z myślą o  klientach, którzy chcą poczuć ten wyjątkowy świąteczny klimat” – podkreśla  Rafał Trąbski.
Wędliny na świąteczną ucztę poleca także Anna Kozłowska, Dyrektor Sprzedaży  i Marketingu Zakładów Mięsnych Olewnik: „na świątecznych stołach milionów  Polaków, oprócz dwunastu typowo wigilijnych potraw, szczególne miejsce  zajmują produkty wędliniarskie. W tym okresie polscy konsumenci najchętniej  sięgają po wyroby tradycyjne – zazwyczaj są to różnego rodzaju szynki, od  marynowanych po pieczone. Warte polecenia są tutaj produkty ze Starej  Wędzarni (szynka, boczek, szynka z nogą, rembeks) – wędzone w tradycyjny  sposób, o specyficznym zapachu i smaku wędzenia. Doskonałym upiększeniem  wigilijnego stołu będzie na pewno szynka wiejska ZM Olewnik.
Warto zauważyć,  że w tym szczególnym okresie wiele osób samodzielnie przygotowuje różnego  rodzaju pieczenie ze schabu, karkówki czy szynki. Niewątpliwie będą one  smaczne,
jeśli zostaną przygotowane z mięs najwyższej jakości, które również  posiadamy w naszej ofercie. Myślę, że każdy produkt ZM Olewnik sprawi, że te  święta będą wyjątkowo smaczne.”
Do wielu wyrobów wędliniarskich warto postawić na świątecznym stole różnego  rodzaju dodatki. Sosy, majonez czy ketchup to produkty, które również  powinny znaleźć się na sklepowej półce w okresie przedświątecznym.
Monika Marszycka, Manager ds. Komunikacji i PR firmy Roleski obserwuje  zwiększone zainteresowanie konsumentów tego typu produktami, zwłaszcza  majonezami i sosami na bazie majonezu. Najchętniej kupowanym produktem w tej  kategorii jest Majonez Stołowy w ekonomicznym opakowaniu 850 g i jego  mniejsza wersja o gramaturze 280 g. Jeśli chodzi o sosy majonezowe, to  liderem jest Sos Tatarski oraz cieszący się coraz większą popularnością Sos  Czosnkowy, które wyśmienicie komponują się z wędlinami, pasztetami oraz  pieczeniami podawanymi na zimno.
„Na świątecznych listach zakupów, niezmiennie od wielu lat, wysoką pozycję  zajmują także nasze musztardy. Uznane standardy: Stołowa, Sarepska  i Chrzanowa w szklanych opakowaniach 180 ml, w tym sezonie dostępne są też w  nowych, większych butelkach typu PET. Linia musztard, które mają swoich  stałych wielbicieli, powiększyła się dodatkowo o trzy nowe warianty smakowe:  Musztardę Czarcią, Musztardę Słodko – Ostrą oraz Musztardę Słodko – Łagodną.  Całość uzupełnia Keczup Markowy Roleski, którego sprzedaż przed świętami  również wyraźnie rośnie – zwłaszcza jego łagodnej wersji w opakowaniu 450 g.  Tych produktów z pewnością nie powinno zabraknąć na żadnej półce sklepowej”  – dodaje Monika Marszycka.

I szczypta do smaku...

Przyprawy towarzyszą kucharzom podczas przygotowywania każdego dania. Dodają  smaku i aromatu wielu potrawom. Konsumenci nie obejdą się bez nich również  przygotowując świąteczne przysmaki.
Według badań Nielsena z okresu od sierpnia 2009 do lipca 2010 roku wartość  rynku mieszanek przypraw i dodatków wyniosła prawie 682 mln zł, czyli w  porównaniu z poprzednim okresem wzrosła o 5,7%. W tym segmencie rynku  największe udziały wartościowe w sprzedaży osiągnęły ziołowe mieszanki  przypraw do dań (67,8%).
Dalsze pozycje zajęły przyprawy do zup w płynie  (8,8%), mieszanki do dressingów (8,7%), żelatyna (8,4%), kwasek cytrynowy  (2,3%), marynaty do mięs (2%), panierki (1,6%), pozostałe (0,4%). Wartość  sprzedaży monoprzypraw (bez soli) wyniosła w okresie od sierpnia 2009 do  lipca 2010 roku ponad 345 mln zł. Wśród nich najwyższe udziały wartościowe  osiągnął pieprz (28,9%). Wartość rynku soli wyniosła natomiast wyniosła  nieco ponad 77 mln zł i w porównaniu z ubiegłym okresem wzrosła o 5%.
Jak podaje MEMRB w okresie od lipca 2009 do czerwca 2010 roku wiodącymi  producentami przypraw pod względem wartości sprzedaży były Kamis (28%),  Prymat (18%) i Podravka (10%). Pozostali producenci to
łącznie 44% udziałów  wartościowych w sprzedaży przypraw. Jeżeli przyjrzymy się badaniom MEMRB pod  względem rankingu ilościowego głównych producentów prym wiodą Winiary (19%)  i Prymat (19%). Marki własne to 16% udział w wielkości sprzedaży przypraw, a  pozostali producenci to łącznie 46%.
Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w  okresie od lipca 2009 do czerwca 2010 roku wynika, że spożywanie przypraw  deklaruje 87,8% Polaków w wieku 15-75 lat. 29,97% badanych spożywa przyprawy  3-4 razy w tygodniu, 27,67% codziennie, 16,88% 2 razy w tygodniu, 16,02% 5-6  razy w tygodniu, 9,47% raz w tygodniu lub rzadziej. Szczegółowe inforamcje  dotyczące 10 marek przypraw najczęściej spożywanych przez Polaków w wieku  15-75 lat, którzy zadeklarowali ich spożywanie – przedstawia zestawienie  tabelaryczne (TOP 10).
Święta to duży wzrost w kategorii przypraw, co słusznie podkreśla Karolina  Złota, Category Specialist, Nestlé Polska S.A. To one nadają odpowiedni smak  naszym potrawom wigilijnym. W tym czasie konsumenci kupują ogromne ilości  przyprawy w płynie – przede wszystkim WINIARY oraz Maggi. Ciągłym  zainteresowaniem cieszą się też przyprawy uniwersalne – wśród przypraw  WINIARY – Ziarenka Smaku. Ponadto marka WINIARY przygotowała dwie duże akcje  konsumenckie, które mają na celu zwiększenie zatowarowania tych produktów w  sklepach: 20 września ruszyła promocja Ziarenek Smaku – „Ziarnko do ziarnka,  a zbierze się miarka”, w której codziennie, do 18 grudnia, losowane jest 50  miarek oraz 3 nagrody pieniężne po 500 zł.
„Z początkiem września wystartowała również druga promocja konsumencka –  Pierwsze i drugie tylko z Maggi lubię! Każdego dnia na szczęśliwców czekają  stylowe serwisy obiadowe Rosenthal, a w finale trzy nagrody główne po 20 000  zł!” – dodaje Karolina Złota.
Dagmara Stojecka, Brand Building Specialist, Unilever Polska ma kilka  dobrych rad dla detalistów. Doskonałym miejscem na wygenerowanie dodatkowego  impulsu do zakupu przypraw jest ich ekspozycja przy produktach  komplementarnych, czyli takich, z którymi zwykle używa się przypraw –  chłodnia z mięsem, stoisko z warzywami, regal z zupami w proszku czy  bulionami, bądź nawet ekspozycja makaronów. Dodatkowy impuls zakupowy z  pewnością pomoże wykorzystać potencjał gorączki zakupów przedświątecznych  i pozytywnie wpłynie na sprzedaż.
„Marka Knorr odpowiada na wyzwania konsumentów proponując szeroki wachlarz  asortymentu. Przyprawa do mięs i Przyprawa Złocisty kurczak stanowią  doskonały dodatek do różnego rodzaju potraw mięsno-warzywnych. Starannie  dobrana kompozycja ziół i przypraw pozwala wydobyć z potrawy doskonały smak  i aromat. Do świątecznej ryby doskonale pasuje Przyprawa uniwersalna Delikat  Moc koperku i pietruszki, stanowiąca mieszankę warzyw i ziół: koperku,  pietruszki i bazylii, dzięki którym rybna potrawa zachwyci niejedno  podniebienie. W segmencie przypraw specjalistycznych najlepiej sprzedającymi  się przyprawami Knorr w okresie Bożego Narodzenia jest Przyprawa do mięs  75 g i 200 g, a w segmencie przypraw uniwersalnych Delikat Przyprawa  uniwersalna 75 g” – dodaje Dagmara Stojecka.

Świąteczne porządki

Kiedy wszystkie potrawy są już przygotowane, czas zabrać się za generalne  porządki. Mimo, że te czynności wykonywane są tuż przed samymi świętami, to  jednak wszelkie potrzebne do tego produkty klienci kupują dużo wcześniej.
Badania Nielsena z okresu od lipca 2009 do czerwca 2010 roku ukazują wartość  sprzedaży uniwersalnych domowych środków czystości w liczbie prawie 255 mln  zł. W porównaniu z okresem rok wcześniej wartość sprzedaży wzrosła o 2,3%.  Największe udziały wartościowe w tym segmencie rynkowym osiągnęły środki w  płynie (42,1%) i w kremie (36,4%). Dalsze pozycje zajęły środki w proszku  (8,2%), inne (7,4%), ściereczki/chusteczki (3,8%) i środki w paście (2,2%).
Lśniące podłogi, meble bez grama kurzu, błyszczące lustra i okna, czyste  dywany to tylko niektóre z zadań czekających na gospodynie i gospodarzy  domowych podczas świątecznego sprzątania. Detalista chcąc ułatwić zmagania  domowe nie tylko z kurzem i jednocześnie zwiększyć obroty swojego sklepu nie  może zapomnieć o podstawowych środkach czystości.
Aleksandra Nowocień-Żukowska, Koordynator ds. PR, Global Cosmed Group  słusznie zauważa, że okres przedświąteczny to czas zwiększonej sprzedaży  środków czystości. Związane z tym okresem generalne porządki mają na celu  doprowadzić nasze mieszkania do idealnej czystości. Polacy w tym okresie  szukają specjalistycznych i dobrych jakościowo produktów. I chociaż  wymagania konsumentów z roku na rok rosną, to podstawowe oczekiwania co do  cech, którymi powinien charakteryzować się dobry produkt są w tym przypadku  niezmienne. Produkty powinny usuwać skutecznie zabrudzenia, nie niszczyć  czyszczonych powierzchni i pozostawiać przyjemny i długotrwały zapach. Cena  zaczyna odgrywać mniejsza rolę, ponieważ priorytetem jest efekt i poświecony  czas.
„Marka KRET jest ekspertem w sprawach sanitarnych oferując szeroką gamę  środków czyszczących do toalet i łazienek. Nasze produkty: udrożniacze, żele  do WC, kostki do spłuczki i tabletki pozwalają szybko i skutecznie  posprzątać i odświeżyć toaletę. W tej grupie ogromnym zainteresowaniem  naszych klientów cieszy się szeroka gama żeli do WC, które konsumenci oprócz  właściwości czyszczących cenią za długotrwały, świeży i intensywny zapach” –  dodaje Aleksandra Nowocien-Żukowska.
Koordynator ds. PR, Global Cosmed Group podkreśla, że firma sukcesywnie  udoskonala receptury preparatów, rozszerza linie produktowe i stawia na  innowacje. Tegoroczna oferta firmy została rozbudowana o markę JAVOX, którą  budują uniwersalne płyny myjące oraz kremy czyszczące. Produkty te  skutecznie usuwają zabrudzenia ze wszystkich powierzchni zmywalnych, a ich  innowacyjna receptura zawiera składniki, które przywracają czyszczonym  powierzchniom blask i świeży zapach.
Polski konsument z roku na rok jest coraz bardziej świadomy swoich decyzji  zakupowych również z sferze ekologii. Coraz częściej zwraca uwagę na to,  czym czyści powierzchnie oraz czy użyte do tego celu środki są bezpieczne  dla niego i środowiska.
Podążając trendem „eko” laboratoria Global Cosmed Group opracowały pod marką  KRET linie produktów BIO. Innowacyjność preparatów BIO oparta została na  żywych kulturach bakterii, które wspomagają procesy biologicznego rozkładu,  likwiduje nieprzyjemną woń, degradują tłuszcze, udrażniają przewody  kanalizacyjne spełniając nie tylko funkcje myjąco-czyszczące, ale wpływają  również na prawidłowe działanie osadników i szamb przydomowych. W skład  linii wchodzą żel i proszek zapobiegający powstawaniu zatorów, żel do WC  oraz kostka do spłuczki.
Z kolei Agnieszka Barańska, Junior Brand Manager, Lakma Strefa poleca, aby  na półce sklepowej w tym okresie mieć odpowiedni zapas produktów do  czyszczenia i pielęgnacji mebli, jak na przykład Sidolux M aerozol, czy też  produkty do mycia uniwersalnego, które z kolei przydają się do mycia  wszystkich powierzchni od podłóg, przez kafle, drzwi i inne powierzchnie –  Sidolux do mycia uniwersalnego mydło marsylskie 1 000 ml. Również kategoria  produktów do nabłyszczania podłóg osiąga wzrosty sprzedaży w okresie  przedświątecznym, ponieważ nie są to produkty, których używa się do  cotygodniowego sprzątania. Używa się ich co jakiś czas, aby nadać  powierzchniom połysk, odnowić stare warstwy nabłyszczania, czy zabezpieczyć  powierzchnię, a okres świąteczny jest do tego idealną okazją, co z resztą  dział handlowy obserwuje od lat we wzmożonej rotacji tych produktów z półek  sklepowych. „Także produkty do mycia szyb i powierzchni szklanych wykazują  większą rotację, niż w innych okresach i choć ich szczytowy okres sprzedaży  ma miejsce wiosną, to w okresie przedświątecznych porządków każda gospodyni  domowa ma ten produkt w swoim domu do czyszczenia szyb w meblach, stołów  szklanych w domu i wszystkich szklanych powierzchni” – dodaje Agnieszka  Barańska.
Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w  okresie od lipca 2009 do czerwca 2010 roku wynika, że używanie uniwersalnych  środków czyszczących – płynów, mleczek i proszków deklaruje 81,9%  gospodarstw domowych. 19,64% gospodarstw domowych używa uniwersalnych  środków czyszczących – płynów, mleczek i proszków 2 razy w tygodniu, 19,43%  3-4 razy w tygodniu, 18,96% raz dziennie, 11,94% częściej niż raz dziennie,  11,93% 5-6 razy w tygodniu, 6,18% rzadziej niż raz w tygodniu.
Szczegółowe  informacje dotyczące 15 marek uniwersalnych środków czyszczących (płynów,  mleczek i proszków) używanych najczęściej przez gospodarstwa domowe, które  zadeklarowały ich używanie przedstawia zestawienie tabelaryczne (TOP 15).
Jak podaje MEMRB w okresie od lipca 2009 do czerwca 2010 wśród marek  domowych środków czystości Unilever osiągnął 23% wartości rynku, S.C.  Johnson 11%, Marki własne 11% i pozostali producenci 55%. W badanym okresie  wartość całego rynku domowych środków czystości osiągnęła nieco ponad 1,3  mld zł. Największe udziały wartościowe osiągnęły środki do czyszczenia  toalet (35%), tuż za nimi uplasowały się środki do różnych powierzchni  (31%). Na dalszych miejscach znalazły się środki do czyszczenia okien i  powierzchni szklanych (9%), środki do czyszczenia podłóg (8%), środki do  czyszczenia mebli (7%), środki udrażniające (4%), środki do czyszczenia  dywanów (3%) i środki przeciw kamieniowi i rdzy (2%).
Okres przedświąteczny to równie gorący czas dla detalistów, producentów, jak  i klientów. A stare porzekadło mówi „nasz klient nasz pan”.
Wśród produktów, które detalista powinien mieć na sklepowej półce dużo  wcześniej przed świętami muszą znaleźć się z pewnością słodycze i alkohole,  które są produktami idealnie pasującymi na prezent. Podobnie również kawę i  herbatę można wykorzystać jako upominek. Przede wszystkim jednak są to  niezastąpione podczas jesiennych i świątecznych – zimowych wieczorów gorące  napoje. Kawa może być ciekawym pomysłem na prezent dla najbliższych. Herbata  natomiast okaże się niezbędna podczas wielu świątecznych posiłków.
Detalista musi pamiętać o produktach do pieczenia i smażenia, dodatkach do  ciast, mrożonkach, wędlinach, rybach, przyprawach, a także kategorii  chemicznej, czyli środkach czystości. Każdego właściciela sklepu czeka teraz  sporo pracy, która z pewnością zaowocuje zwiększonymi obrotami.

tagi: Święta , FMCG , detalista , Boże Narodzenie ,