Kategorie produktów

Apetyczne przetwory

Poniedziałek, 13 września 2010 HURT & DETAL Nr 9 (55) / 2010
Smaczne, zdrowe i gotowe – danie idealne? Zdecydowanie tak! Przetwory cieszą się powodzeniem wśród coraz bardziej zabieganych konsumentów, którzy nie mają czasu na żmudne szykowanie ulubionych potraw.
Codzienne życie uległo radykalnej zmianie w porównaniu z tym sprzed kilkunastu lat. Jest szybsze, jesteśmy coraz bardziej zabiegani, brakuje nam czasu na wiele przyjemności. Również na gotowanie. W odpowiedzi na oczekiwania konsumentów, producenci oferują szeroką gamę przetworów – gotowych pomysłów na smaczne, zdrowe i szybkie do przygotowania posiłki. Wystarczy je podgrzać i wraz z najbliższymi cieszyć się smacznymi – i co ważne – zdrowymi daniami. A do wyboru mamy najróżniejsze potrawy zarówno te tradycyjne, polskie, jak i te bardziej wyszukane, również z różnorodnych kuchni świata. „Rynek spożywczy ulega ciągłej ewolucji, zmienia on swoje oblicze tak, jak zmienia się życie wokół nas. Zmienia się też świadomość i potrzeby konsumenta. To co do niedawna wydawało się jedynie czymś nieosiągalnym, wręcz surrealistycznym obecnie już jest lub w najbliższym czasie znajdzie się na sklepowych półkach. Nie tak dawno jeszcze, aby otworzyć, dajmy na to puszkę pasztetu, potrzebny był otwieracz lub scyzoryk i odrobina szczęścia. Profi jako pierwsze na rynku wprowadziło do obrotu lekkie puszki, łatwe w otwieraniu” – mówi Adam Duda, Opiekun Klientów Strategicznych, Pełnomocnik Zarządu ds. kontaktu z mediami, Wielkopolska Wytwórnia Żywności Profi Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A. – „Popatrzmy na pokolenie naszych rodziców. Nie było chyba ani jednej mamy, która godziłaby się na jedzenie „na mieście” kiedy indziej niż w wyjątkowych sytuacjach, lub też na gotowy posiłek, który jedynie się podgrzewa. Dziś powoli przestało to już dziwić. Zmieniło się tempo życia. Wiedząc o tym, nasza firma wprowadza coraz więcej produktów, które ułatwiają każdemu codzienne życie. Dzięki temu nasz klient może poświęcać więcej czasu bliskim i na ulubione zajęcia. Patrząc z takiej perspektywy mogę stwierdzić, że stale rosnące tempo życia będzie powodowało rozwój branży spożywczej. Oczywiście każdy może zapytać, co więcej można wymyślić w kwestii jedzenia i tym osobom mogę odpowiedzieć, by uważnie śledziły naszą ofertę bo jeszcze nie raz uda nam się ich zaskoczyć.”

Dania gotowe w cyfrach

Rynek dań gotowych do podgrzania – według danych Nielsena – wart był w okresie od czerwca 2009 do maja 2010 ponad 371 mln złotych, co daje nam wzrost o 2,9% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej (wówczas jego wartość wynosiła 360 mln zł). O 0,6% wzrosły jego udziały ilościowe. W omawianym okresie wyniosły one ponad 39,5 mln kg. Największą popularnością spośród dań gotowych do podgrzania cieszy się fasola, której przypadło 23,6% rynku w ujęciu ilościowym. Za nią znalazły się gołąbki, które posiadają 17,4% rynku, a za nimi flaki z 15,9%. Na czwartym miejscu uplasowały się pulpety (14%), a za nimi kategoria inne (12%) oraz klopsy (11,7%). Najniższe udziały ilościowe przypadły gulaszowi (3,4%%) i bigosowi (2,1%). Natomiast jeżeli chodzi o udziały wartościowe – to najwięcej zarobiły fasola (21,1%) oraz flaki (20,7%). Na trzeciej pozycji uplasowały się gołąbki (15,6%), a na czwartym pulpety oraz kategoria inne (po 12,7%). 10,1% przypadło klopsom, gulaszowi 4,9%, a bigosowi zaledwie 2,2%. Dania gotowe największą popularnością cieszą się w supermarketach – 34,3% sprzedaży w ujęciu wartościowym oraz w średnich sklepach spożywczych – 23,6%. Małym sklepom spożywczym przypada 17,3%, natomiast tym dużym 12,5%. Hipermarketom – 12,3%.
Rynek dań gotowych mrożonych w omawianym okresie wart był ponad 53,4 mln zł, a jego wzrost w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej wyniósł aż 13,3%. Natomiast udziały ilościowe wyniosły blisko 3,6 mln kg, co daje wzrost o 4,7%, czyli również jest wynikiem godnym odnotowania. Dania gotowe mrożone największym zainteresowaniem cieszą się w handlu nowoczesnym – supermarketom przypadło 64,2% w ujęciu wartościowym, a hipermarketom 19,5%. Handlowi tradycyjnemu pozostało 16,4%, w tym dużym sklepom spożywczym 8%, średnim 5,8%, a małym zaledwie 2,6%. Rynek warzyw mrożonych z wartością dodaną wart był ponad 62 mln zł, przy wzroście w porównaniu z okresem rok wcześniej o 15,4%. Jego wielkość sprzedaży wyniosła ponad 6,2 mln kg i tu wzrost wyniósł 10,4%. Warzywa mrożone z wartością dodaną podobnie jak gotowe dania mrożone największą popularnością ciesząsię w supermarketach (45,5%) i hipermarketach (22,4%), oczywiście w ujęciu wartościowym. Średnim i dużym sklepom spożywczym przypada odpowiednio 13,4% oraz 11,7%, a małym 7%.
Z badania TGI prowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC za okres od lipca 2009 do czerwca 2010 roku wynika, że przetwory rybne (filety rybne w sosach, marynatach, sałatki) spożywa 62,4% populacji polskiej w wieku 15-75 lat. Wśród tych osób 23% deklaruje, że sięga po przetwory rybne raz w tygodniu lub częściej, 40,9% 2-3 razy w miesiącu oraz 36,2% raz w miesiącu lub rzadziej. Najczęściej spożywanymi markami były: Lisner (24,3%), Neptun (23%), Superfish (20,5%) oraz Łosoś-Ustka (10,4%).
„Rynek dań gotowych jest w tej chwili jednym z najintensywniej rozwijających się segmentów branży FMCG, dlatego wychodząc naprzeciw potrzebom konsumenta w najbliższym czasie planujemy intensywnie rozwijać tę kategorię. Produkty, które oferujemy w ramach tego segmentu swoją atrakcyjną ceną przy zachowaniu wysokiej jakości wyrobu budzą bardzo duże zainteresowanie odbiorców. Liczymy, że w krótkim okresie czasu znajdą swoje miejsce w każdym punkcie sprzedaży detalicznej. Z zebranych opinii wśród potencjalnych odbiorców wynika, że większym zaufaniem darzą oni produkty gotowe do spożycia w postaci mrożonej. Niskie temperatury nie potrzebują bowiem konserwantów do osiągnięcia długiego terminu gwarancji produktu” – mówi Beata Bolda, Dyrektor Handlowy, Nord Capital Sp. z o.o.

Tajemnice produkcji

Proces produkcji rozpoczyna się tak naprawdę od wyselekcjonowania dostawców, produktów – producenci dbają o należytą jakość surowców, z których wytwarzają firmowane ich logo przetwory. Produkcja to również nowoczesne linie produkcyjne, zaawansowane technologie oraz wysokie standardy. Dania gotowe poddawane są procesowi obróbki termicznej lub mrożone, dzięki czemu – w jednym i drugim przypadku zachowują długi okres przydatności do spożycia. I tak, np. dania gotowe Stoczka swoje właściwości zawdzięczają procesowi sterylizacji termicznej. Sterylizacja, czyli ogrzewanie produktów w temperaturze przekraczającej 100 stopni C, jest naturalną metodą zapewnienia trwałości produktom spożywczym. Jest to metoda, która gwarantuje zachowanie bogactwa wartości odżywczych i witamin oraz pozwala przechowywać produkt w domowych warunkach. Dodatkowym zabezpieczeniem świeżości obiadów Stoczka jest charakterystyczny klik przy odkręcaniu słoika. Dla odmiany ryby FRoSTY zamrażane są tuż po połowie, jeszcze na pokładzie statku. W takiej postaci transportowane są do fabryki, gdzie są odpowiednio cięte, panierowane, obsmażane i pakowane. Proces produkcyjny przebiega tak, że podczas produkcji ryba nie rozmraża się, co sprawia, że zachowuje świeżość, aż do momentu rozmrożenia na talerzu konsumenta.
„Warzywa zamrażane są tuż po zbiorach, następnie transportowane do fabryki, gdzie albo łączymy je w mieszanki warzywne, dodając przyprawy, sos, pakujemy i podobnie jak w przypadku ryb, warzywa rozmrażają się dopiero w kuchni konsumenta” – mówi Agata Zielińska, Specjalista ds. Public Relations FRoSTA Sp. z o.o. – „Zamrażanie to najlepszy sposób przechowywania żywności – co potwierdzają także specjaliści ds. żywienia. Zamrażanie nie wymaga stosowania konserwantów. Tym co zachowuje świeżość produktów jest po prostu niska temperatura. Poza tym badania dowodzą, że podczas zamrażania warzywa tracą mniej witamin, niż podczas przechowywania w warunkach pokojowych – często warzywo z targu, które poddane jest działaniu powietrza i światła, zawiera mniej witamin i składników mineralnych niż to zamrożone tuż po zerwaniu!”. Dania Smakosza, których producentem jest Nord Capital są głęboko mrożone, przez co posiadają długi termin przydatności do spożycia, a równocześnie można je przygotować w zaledwie, jak zapewnia producent, dziesięć minut. „Różnorodność oferowanych przez nas smaków sprawia, że każdy w naszej ofercie znajdzie dla siebie coś interesującego i smakowitego. Pomysły na dania czerpane są niejednokrotnie z podróży właścicieli firmy po świecie i dopracowywane przez wysoce
wykwalifikowanych kucharzy. Tym samym nasze propozycje swoim smakiem dorównują potrawom przygotowywanym w domu, bądź serwowanym w dobrych restauracjach” – zapewnia Beata Bolda.

Świeże, smaczne – jak domowe?

Potwierdzeniem jakości dań gotowych są uzyskiwane certyfikaty. I tak na przykład Zakłady Mięsne Pamso dzięki nadzorowi Inspekcji Weterynaryjnej oraz uzyskanemu niedawno certyfikatowi ISO 22000 potwierdzają, że ich produkty wytwarzane są zgodnie ze wszystkimi normami bezpieczeństwa żywności i przy użyciu atestowanych surowców i dodatków. „Nasi klienci mogą sprawdzić skład wyrobów, który zawsze podawany jest na opakowaniach. Produkty Pamso są doskonale znane klientom, którzy doceniają ich jakość. Stare receptury, które stosowane są do produkcji kiełbas suchych, wędlin typu premium i podrobowych, dają możliwość ograniczenia dodatków funkcjonalnych i polepszaczy. Produkty garmażeryjne wyróżnia natomiast pakowanie ich w atmosferze gazu obojętnego, dzięki czemu długo zachowują świeżość i wysoką jakość” – mówi Rafał Trąbski z Działu Marketingu Zakładów Mięsnych Pamso S.A. Podobnie dla firmy Profi duże znaczenie mają certyfikaty potwierdzające jakość produktów. Wśród nich można wymienić m.in. HACCP, PN-ISO 9001:2008, jak również BRC Global Standard oraz IFS. „Cieszą i napełniają nas też dumą nagrody, które otrzymujemy, to forma podziękowania za nasze starania. Najcenniejsze są jednak te, które przyznawane są przez konsumentów. Ostatnio otrzymaliśmy Złoto Jakość Roku 2009, w kategorii dań gotowych. Te wyróżnienia jeszcze bardziej mobilizują i zobowiązują nas, aby nie zawieść oczekiwań klientów” – mówi Adam Duda z firmy Profi. – „Różnorodność smakowej oferty przygotowanej przez Profi pozwala każdemu wybrać dla siebie swój ulubiony smak. Wielu z nas lubi podróże sentymentalne, takie powroty do dziecięcych lat. Dzieciństwo to też domowe potrawy, dlatego w naszej ofercie mamy również smaki tradycyjne. Czy dorównują domowym, to myślę, że powinni ocenić nasi klienci. Ja ze swojej strony powiem, że są wśród nich takie, które mnie i wielu moim znajomym kojarzą się z rodzinnym domem.”

Tego nie może zabraknąć

Bardzo dużą popularnością w Polsce cieszą się dania w słoikach, o czym świadczy choćby fakt, że stanowią one 90% rynku dań gotowych. Znając zamiłowanie Polaków do oryginalnych, polskich smaków na sklepowych półkach zawsze powinny być obecne takie dania jak pulpety, klopsy, gołąbki, flaki, czy fasolka po bretońsku. „Największą popularnością wśród konsumentów produktów Stoczka cieszą się typowe, dobrze znane z domów dania. Niekwestionowanym liderem są Flaki zamojskie. Ale także inne produkty z naszej oferty mają grono swoich zwolenników. Fasolka po bretońsku z kiełbasą, Pulpety w sosie pomidorowym, Gulasz węgierski wieprzowy, Flaki wołowe w rosole, Gołąbki w sosie pomidorowym, Klopsy w jarzynach, Fasolka po bretońsku z kiełbasą i boczkiem, tradycyjny Bigos oraz Gulasz węgierski wołowy to pozostałe pozycje z naszej oferty, bez których trudno wyobrazić sobie dzisiaj rynek dań gotowych” – mówi Marek Feruś, Wiceprezes Zarządu Makarony Polskie S.A.
Pamso S.A. promuje wiele swoich produktów, jednak szczególnie poleca wędzonki i kiełbasy z segmentu premium, np. z linii Podkomorzy i Herbowe, a z garmażu pierogi, uszka, paszteciki i krokiety. „Rynek spożywczy jest perspektywiczny, choć bardzo konkurencyjny, ale widzimy szanse, które można dobrze wykorzystać.
Klienci zwracają większą uwagę na jakość kupowanych produktów, a oferta Pamso doskonale wpisuje się w tę tendencję i na tym polu rywalizuje ze ścisłą czołówką” – zapewnia Rafał Trąbski. Agata Zielińska poleca z asortymentu FRoSTy produkty rybne, dania gotowe oraz Zupę grzybową. Beata Bolda z Nord Capital rekomenduje Dania Smakosza produkowane pod marką Family Fish, a wśród nich krewetki i łososie z makaronem w różnych sosach smakowych i największy hit – rybę po grecku. Są one uzupełnieniem oferty mrożonych dań mięsnych i warzywnych o nowe zdrowe źródła cennych kwasów omega 3, znajdujące się w rybach i owocach morza. Do ich produkcji wykorzystywane są najwyższej jakości składniki, a całość odbywa się na jednej z najbardziej nowoczesnych linii produkcyjnych.

Wsparcie sprzedaży

Wprowadzeniu Dań Smakosza towarzyszyć będą liczne promocje połączone z cyklem degustacji i animacji bezpośrednio w punktach sprzedaży, tak aby finalny konsument szybko przekonał się o atrakcyjności proponowanych wyrobów. Dalsze działania promocyjne uzależnione będą od rozwoju sprzedaży tej kategorii. W najbliższych planach promocyjnych są przewidziane reklamy prasowe, bilboardowe, a docelowo również kampania telewizyjna. FRoSTa prowadzi liczne animacje sprzedaży, degustacje i promocje. Wsparciem sprzedaży jest zawsze kampania telewizyjna. Pamso stara się stale informować klientów o wprowadzanych nowościach produktowych. Sklepy firmowe i odbiorcy prywatni otrzymują wsparcie w postaci plakatów i ulotek, a w swoich placówkach firma przeprowadza również akcje promocyjne i konkursowe. Marek Feruś zapewnia, że obecność dań gotowych w sklepach detalicznych jest oczywista. Produkty tej kategorii cieszą się w nich dużą popularnością i są tam często poszukiwanie przez klientów. „Nie znaczy to jednak, że można pozwolić sobie na zrezygnowanie z popularnych mechanizmów wspierania sprzedaży. Staramy się regularnie wprowadzać atrakcyjne promocje, ostatnio choćby dwupaki dań gotowych Stoczka, gdzie drugi słoik jest o 50% tańszy” – podkreśla Feruś. Adam Duda zaznacza, że jedną z podstawowych zasad, jakie przyświecają działalności firmy Profi jest nieustanne stawianie na kontakty międzyludzkie. Ten aspekt to przede wszystkim dokładny dobór pracowników pracujących w terenie. „To oni są pierwszą linią wsparcia w kontakcie z placówkami detalicznymi. Oni są naszą wizytówką. Za ich pośrednictwem podejmujemy cały szereg innych działań. Przede wszystkim duże znaczenie mają dla nas wszelkie formy, gdzie nasi bezpośredni odbiorcy mogą sami posmakować i ocenić nasze produkty. Mamy nadzieję, że pomaga im to w wyborze konkretnego, ulubionego smaku, czy jest często potwierdzeniem ich dobrego wyboru, czyli zakup naszych produktów. Stąd organizowane przez nas degustacje. Cieszą się one ogromnym powodzeniem. Dodatkowo bierzemy też udział w wielu imprezach, podczas których możemy zaprezentować się większej liczbie odbiorców. Niektóre weszły już do corocznej tradycji, tak jak Święto Pasztetnika” – mówi Adam Duda.

tagi: dania gotowe , posiłek , jedzenie , przetwory , konsumenci , potrawy , FMCG , produkty ,