Gdy zaczęły pojawiać się na naszym rodzimym rynku, właściciele sklepów nie byli do nich przekonani. Dzisiaj są obecne prawie we wszystkich placówkach. Czy współczesny handel jest możliwy bez materiałów POS?
Materiały POS są jednym z najczęściej wykorzystywanych sposobów promocji produktów w sklepie. Komunikacja w miejscu sprzedaży zwiększa widoczność produktu, dzięki czemu zapewnia bezpośredni kontakt klienta z artykułami spożywczymi, wpływając na podejmowane przez niego decyzje zakupowe. Ładne, estetyczne i wykonane z dobrych jakościowo materiałów POS-y są w stanie w znacznej mierze zwiększyć sprzedaż w placówce detalicznej. Klient, który nie zamierzał kupić danego produktu, będąc pod wpływem zachęcającego impulsu, chętnie sięgnie po dany towar i dołączy go do swojego koszyka zakupowego. Co więcej – atrakcyjne POS-y wpływają pozytywnie na wygląd placówki, powodują usystematyzowanie sklepowej półki, sprawiają wrażenie ogólnego porządku, co wpływa pozytywnie na odczucia kupującego, który dzięki temu chętnie powróci po ponowne zakupy.
Małgorzata Zając z ATS Display podkreśla, że materiały POS dają możliwość stanowczego wyjścia produktu, jak i w ogóle marki poza półkę. W dużej mierze umożliwiają one konsumentowi szybkie dotarcie do informacji o danym produkcie lub do poszukiwanego towaru. Zapewniają bezpośredni kontakt klienta z towarem. „W realiach szerokiej oferty produktowej wręcz prześcigających się producentów dóbr i usług, ograniczenie się do działań reklamowych bez wsparcia w punkcie sprzedaży, może nie przynieść spodziewanych efektów. Niezwykle często dopiero sięgnięcie do rozwiązań POS gwarantuje podniesienie rangi produktu w ramach danej grupy asortymentowej, a tym samym pojawia się większa szansa na podjęcie przez konsumenta decyzji zakupowej” – mówi Małgorzata Zając. – „Warto pamiętać, że materiały POS są utrwalaczem informacji, jako że przypominają starym klientom o produkcie. Dodatkowo inspirują potencjalnych klientów do nabycia towaru. Kwintesencją znaczenia materiałów POS jest wzrost sprzedaży eksponowanych produktów. Przy pomocy materiałów POS swoją ekspozycję powinny uatrakcyjniać te marki, które w szczególny sposób chcą zaistnieć w szeregach swojej kategorii i dotrzeć do shoppera.”
POS, czyli…
Skrót POS pochodzi od angielskiego określenia point of sale, chociaż tak naprawdę właściwa nazwa to POSM – od point of sales materials, czyli materiały wspierające sprzedaż. Określenie to odnosi się do różnych rodzajów nośników reklamy typu BTL.
BTL (od angielskiego below the line) to wszystkie działania reklamowe skierowane do konkretnego klienta, które równocześnie nie są reklamą w środkach masowego przekazu. Nośniki reklamy BTL są skierowane głównie do detalistów i konsumentów i noszą nazwę materiałów POS lub POP (od angielskiego point of purchase). Częścią BTL jest również Direct Mail i Consumer Promotion. W naszej rodzimej terminologii marketingowej najczęściej stosowane jest określenie POS, chociaż pewna część producentów używa pełnego terminu POSM. Natomiast w USA i Rosji często używane jest określenie POP, które również zauważalne jest na polskim rynku.
Rodzaje POS-ów
Materiały POS możemy podzielić na dwie podstawowe grupy, biorąc pod uwagę materiał, z którego są wykonane, czyli twarde i miękkie. Miękkie to oczywiście te wykonane z tańszych materiałów, głównie rozwiązania technologiczne bazujące na papierze oraz kartonie. Ich wadą jest to, że są mniej trwałe. Natomiast twarde POS-y to przede wszystkim kasetony, regały, czyli wszystkie te, które są wykonane z plastiku, metalu lub innych trwałych materiałów.
Do POS-ów zaliczamy: counter card (stojaki na ulotki), wobbler (reklama ruchoma przytwierdzana do półki), naklejki, hanger (wiszące materiały z logo produktu), makiety powiększonego produktu, bloczki z ulotkami, broszury o produkcie, stands (reklamy stojące), lightbox (reklama podświetlana), shelfliner (zadrukowany pasek umieszczany na krawędzi półki, zawierający logo produktu, hasło), topper (element reklamowy, umieszczany nad stojakiem reklamowym – displayem, ekspozytorem), infokiosk (interaktywny POSM składający się z komputera i ekranu dotykowego).
POS-y zrzeszone
Największą i najstarszą organizacją na świecie zrzeszającą producentów POS jest POPAI. Jest to międzynarodowe stowarzyszenie typu non profit, którego historia sięga dwudziestolecia międzywojennego, a dokładnie roku 1936. Dedykowane jest branży marketingu handlowego. Ponad 1 300 członków stowarzyszenia na arenie międzynarodowej, otrzymuje profesjonalne wsparcie i ochronę interesów branżowych, ochronę praw własności intelektualnej i praw ustawodawczych.
POPAI jako reprezentant firm branży marketing at-retail, czyli marketingu handlowego, koncentruje się na prowadzeniu działalności badawczej, edukacyjnej i promocyjnej ukierunkowanej na rozwijanie skutecznych i efektywnych strategii marketingowych, realizowanych przez marketerów w handlu detalicznym. Do najbardziej znanych członków stowarzyszenia należą m.in., Coca-Cola, Energizer, Microsoft, Pepsi-Cola, czy sieć Wal Mart. POPAI wypracowuje obowiązujące, światowe standardy dotyczące trade marketingu, prowadzi projekty badawcze i edukacyjne. Jest organizatorem najważniejszych na świecie konkursów na najlepsze rozwiązania promocyjne w miejscu sprzedaży, nazywane „Oskarami POS”.
Polski oddział POPAI powstał w listopadzie 2007 roku. W lutym 2008 roku zorganizowany został po raz pierwszy w Polsce, konkurs POPAI Poland Awards, w którym biorą udział najważniejsze polskie i międzynarodowe firmy POS oraz digital signage.
POS-y to jeden z najczęściej wykorzystywanych sposobów promocji produktów, bardzo skuteczny dzięki bezpośredniemu kontaktowi klienta z produktami.
Materiały te mają bezpośredni wpływ na decyzje klienta w sklepie. Są niemym, ale jakże skutecznym sprzedawcą.