Maks Cieślak, wiosną bieżącego roku, jako pierwszy polski laureat Henkel Art.Award., zaprezentował swoje prace międzynarodowej publiczności w muzeum MUMOK w Wiedniu. Teraz przyszła kolej na indywidualną wystawę w Polsce. Podobnie jak w stolicy Austrii, zwiedzający mogą obejrzeć prace kinematograficzne artysty, tym razem wzbogacone o nowy, ukończony w drugiej połowie roku film pt. „Figiel”. Dodatkowo, Maks Cieślak pokaże wybrane prace malarskie. Kuratorem wystawy jest Dorota Monkiewicz, dyrektor Muzeum Współczesnego Wrocław.
Prace wideo 29-letniego Maksa Cieślaka, na co dzień mieszkającego w Tomaszowie Lubelskim, charakteryzują się łączeniem środków wyrazu kina niemego z estetyką amatorskich filmów wideo z serwisu YouTube oraz elementami kolażu filmowego. W ten sposób artyście udaje się zbliżyć do filmu w sposób całkowicie niedogmatyczny, na przykład zestawiając mity historii mediów - takie jak lot kosmiczny Jurija Gagarina czy koncert zespołu The Doors – w humorystyczną i niekonwencjonalną całość. Niektóre z jego prac można również postrzegać jako gorzką satyrę na świat sztuki.
Wystawa Maksa Cieślaka we wrocławski muzeum składa się z czterech filmów, instalacji oraz dziewięciu obrazów:
W filmie „Odrobina szczęścia w miłości” (2007) Maks Cieślak osobiście wciela się w rolę głównego bohatera - młodego artysty, który wygłasza żarliwy, gniewny, pełen zarzutów i wulgaryzmów monolog przeciwko sztuce wyrosłej z awangardowego pnia: sztuce krytycznej i feministycznej, sztuce ciała, potępiając równocześnie dominację dyskursu teoretycznego, zanik sensu sztuki, rosnącą dezorientację, itd. Wszystko dlatego, że adorowana przez niego studentka sztuk pięknych w krytycznym momencie zalotów, w odpowiedzi na niedwuznaczną propozycję („Idziemy do mnie, czy do ciebie?”), pomachała mu przed oczyma ulotką 44. Biennale sztuki.
„Kryptonim Królestwo” (2008) to film zrealizowany w technice found footage, opowiadający historię fikcyjnego katolickiego duchownego, który wylatuje w kosmos zamiast Jurija Gagarina. Odkrywszy oszustwo, radzieckie dowództwo postanawia odciąć dopływ tlenu do kapsuły. Tuż przed śmiercią duchowny doświadcza wizji, którą stanowi absurdalne zestawienie zabawnych filmików z Internetu z progresywnym rockiem.
„Doktor Fauścik” (2009), zrealizowany w estetyce kina niemego lat 20. XX wieku, opowiada historię młodego mężczyzny (także w tym przypadku głównego bohatera gra artysta), który zaprzedaje duszę diabłu, aby móc sprawiać wrażenie intelektualisty i artysty - zgodnie z oczekiwaniami ukochanej wielbiającej sztukę. Paradoksalnie jednak - właśnie z powodu uwielbienia dla sztuki - dziewczyna zaczyna nagle odczuwać większy pociąg do wulgarnego motocyklisty niż do intelektualisty. Film, przede wszystkim, stawia pytanie o sens sztuki wobec zaniku sacrum. W sekwencji zatytułowanej, podobnie jak cała wystawa, „Sztuka to z zakazanego owocu marmelada” odwołuje się również do niepotrzebnego i bezpodstawnego łamania tabu, a tym samym parodiuje performance jako formę sztuki.
„Figiel” (2011) to krótka i gorzka komedia o losie współczesnego artysty, który złamawszy już większość tabu, zaczyna niefrasobliwie fantazjować o dziele sztuki, którego składnikiem jest zbrodnia... A wszystko na tle przedziwnego miłosnego trójkąta.
Instalacja „Humor i człowieczeństwo” (2009) przedstawia Charlie Chaplina otrzymującego Oskara za całokształt twórczości i odwołuje się do humanistycznego potencjału sztuki: „Za dużo myślimy, a za mało czujemy. Bardziej niż maszyn potrzeba nam człowieczeństwa (…)”.
Prace malarskie Maksa Cieślaka, które można zobaczyć we Wrocławiu, również odnoszą się krytycznie do dominujących dyskursów polskiej sceny artystycznej, charakteryzując się poczuciem humoru i odrobiną trującego piękna.
Wystawie Maksa Cieślaka we Wrocławiu towarzyszy trzyjęzyczny katalog, który jest wspólnym katalogiem dla wystawy w Muzeum Współczesnym Wrocław oraz tej, która odbyła się wiosną w wiedeńskim Muzeum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien.
Dane dotyczące wystawy Maksa Cieślaka:
Muzeum: Muzeum Współczesne Wrocław
Tytuł wystawy: „Sztuka to z zakazanego owocu marmelada”
Adres: Plac Strzegomski 2a, Wrocław
Termin: 18 listopada 2011 - 16 stycznia 2012
Godziny otwarcia: pn 10-18, wt – nieczynne, śr-nd 12-20
tagi: Henkel ,
Gdzie jest najpiękniejsze miejsce na ziemi? To rzecz bardzo...
Pierwsza Vice Prezydent Cogeca i Dyrektor Biura PIM, otrzymała...
Felieton Krzysztofa Skiby...
Według znawców tematu, spadek napływu spraw oznacza w teorii...
Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii...
Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji...
Wyniki raportu „Bieżące lęki i obawy Polaków”...
Zmienić ma to unijna dyrektywa...