Kategorie produktów

Szczęśliwy bobas

Środa, 18 sierpnia 2010 HURT & DETAL Nr 8 (54) / 2010
Narodziny dziecka to ogromne przeżycie dla całej rodziny. Nowy mały człowiek to duże wyzwanie. Żywienie i pielęgnacja malucha są niezwykle istotne w pierwszych latach jego życia. Dlatego na rynku dostępny jest szeroki wachlarz produktów przeznaczonych wyłącznie dla dzieci do trzech lat.
Na żywności i środkach pielęgnacyjnych dla dziecka żaden rodzic, oczywiście w miarę swoich możliwości, nie będzie oszczędzał. Klienci wyszukują przede wszystkim produkty posiadające wysoką jakość. W żywności wiąże się ona z naturalnymi składnikami, bez konserwantów czy sztucznych środków zagęszczających. Dobrze, by również tego typu produkty zawierały dodatkowe wartości odżywcze i witaminy. Jeżeli chodzi o kosmetyki pielęgnacyjne najważniejsze, żeby były antyalergiczne.

Żywność dla dziecka

Według ogólnego zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia niemowlęta powinny być karmione wyłącznie pokarmem matki do 6. miesiąca życia. Dopiero kiedy dziecko skończy pół roku wprowadza się pokarmy uzupełniające i kontynuuje karmienie piersią. Jeżeli niemowlę ma duże zapotrzebowanie na żelazo, cynk czy witaminę A, mama może wcześniej podawać dodatkowe pokarmy. Oczywiście w indywidualnych przypadkach uzasadnione jest inne postępowanie. W sytuacji, kiedy dziecko nie może być karmione piersią bądź stwierdzona jest u niego alergia producenci oferują specjalistyczne mleka modyfikowane. Potwierdza to Agata Chodakowska, Produkt Manager Verco: „w czasie ostatnich kilku miesięcy asortyment Humana poszerzył się o nowoczesną linię mlek modyfikowanych Humana Premium, starannie stworzonych dla niemowląt, które nie mogą być karmione piersią. Wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniom najmłodszych konsumentów wprowadziliśmy także linię bezmlecznych kaszek, oznaczonych symbolami SL (sine lacte = bez mleka) oraz HA (hipoalergiczne). Skład kaszek został opracowany specjalnie z myślą o niemowlętach zagrożonych wystąpieniem alergii pokarmowej oraz o tych, u których alergię już stwierdzono.”
Dla trochę starszych pociech producenci oferują różnorodne smakowo produkty. Dania, desery, musy owocowe, ciasteczka, soki i herbatki to jedne z najpopularniejszych produktów żywnościowych dla dzieci.

Ważne badania

Według badań Nielsena w okresie od czerwca 2009 do maja 2010 roku wielkość sprzedaży żywności dla dzieci wyniosła ponad 42 mln kg, natomiast wartość osiągnęła blisko 1,2 mld zł. W porównaniu z okresem czerwiec ’08 – maj ’09 wielkość sprzedaży wzrosła o 4%, natomiast jej wartość aż o 9,1%.
Największą popularnością wśród żywności dla dzieci cieszą się certyfikowane mleka dla niemowląt, których wartość sprzedaży osiągnęła 43,1%, i jest niezmienna od roku. Na drugim miejscu znalazły się certyfikowane dania, desery i musy owocowe dla dzieci z udziałami w wielkości sprzedaży równymi 26,8% i udziałami wartościowymi opiewającymi na 23,3% (kategoria ta nie zawiera danych z aptek). Biorąc pod uwagę udziały ilościowe w sprzedaży na trzecim miejscu znalazły się certyfikowane soki dla dzieci z wynikiem 22,4%, które jednak w ujęciu wartościowym osiągnęły jednie 9%. Jeżeli natomiast weźmiemy pod uwagę udziały wartościowe w sprzedaży, to trzecie miejsce przypadnie certyfikowanym kaszkom dla dzieci z wynikiem 18,8% (w ujęciu ilościowym 17,9%).
Przedostatnią pozycję zajęły certyfikowane herbatki dla dzieci, których udziały ilościowe w sprzedaży wynosiły 3,1%, a wartościowe 5,3%. Na końcu uplasowały się certyfikowane ciasteczka i chrupaczki dla dzieci z udziałem ilościowym 0,2%, wartościowym 0,5% (kategoria ta nie zawiera danych z aptek).
Prawie wszystkie z opisywanych kategorii w porównaniu z poprzednio badanym okresem rosły w ujęciu ilościowym i wartościowym. Jedynie sprzedaż soków i herbatek dla dzieci nieznacznie zmalała.
Jak stwierdza Paweł Matecki, Marketing Manager Candia Polska kategoria żywności dla dzieci jest w Polsce bardzo rozwinięta, oferuje zróżnicowane i atrakcyjne produkty, a jej obroty wciąż bardzo dynamicznie rosną niezależnie od ogólnej koniunktury gospodarczej. Zwracając uwagę na ten fakt oraz badania Nielsena nie możemy pominąć tej kategorii produktów w naszym sklepie. Jeżeli natomiast asortyment sklepowy stanowią głównie produkty dla dzieci, powinniśmy pamiętać o udostępnieniu klientowi szerokiego wyboru.

Pielęgnacja dziecięcej skóry

O tym, że skórę dzieci w pierwszych latach życia trzeba szczególnie pielęgnować, nie trzeba nikogo przekonywać. Skóra niemowlaka jest dwukrotnie cieńsza od skóry dorosłego człowieka, i w związku z tym jest dużo bardziej wrażliwa na różnego rodzaju podrażnienia. Do 2-3 roku życia skóra znajduje się w stadium ciągłego rozwoju.
Odpowiednie kosmetyki dostępne na rynku powinny koniecznie znaleźć się na sklepowych półkach. Mowa tutaj o oliwkach, zasypkach, delikatnych szamponach i mydełkach dla dzieci. Środki pielęgnacyjne nie mogą zawierać sztucznych barwników, najlepiej aby posiadały pozytywną opinię Centrum Zdrowia Dziecka lub Instytutu Matki i Dziecka.
Zaczynając od początku – noworodek musi dostosować się do warunków panujących na zewnątrz, a jego skóra potrzebuje na to około kilkunastu dni. W tym okresie życia dziecka stosuje się jedynie delikatne mydło i ciepłą wodę. Gdy bobas skończy pierwszy miesiąc, wprowadza się kolejne kosmetyki pielęgnacyjne: zasypkę do zapobiegania podrażnieniom, szampon, płyn do kąpieli. Należy jednak zwracać uwagę na to, by nie zawierały one sztucznych barwników i składników zapachowych. Po kąpieli z użyciem delikatnego, hipoalergicznego mydełka, mama potrzebowała będzie balsamu bądź oliwki, którą nasmaruje ciałko swojej pociechy, jeżeli skóra jest sucha. W związku z tym w pobliżu produktów przeznaczonych do mycia, powinny znaleźć się również kosmetyki pielęgnacyjne. Oliwka jest też potrzebna do masażu. Dobrym pomysłem jest również używanie do nawilżania ciała matki, tego samego kremu, którym smarowane jest ciałko maleństwa ze względu na częsty kontakt z dzieckiem.
Można o tym fakcie przypomnieć młodej mamie podczas zakupów dla swojej pociechy. Wtedy w zakupowym koszyku znajdzie się dodatkowy produkt. Mama i jej dziecko będą zadowolone, a sklep będzie miał większy zysk.

Dla dziecięcej główki

Jeżeli chodzi o pielęgnację włosów niemowlęcia potrzebne będą szampony antyalergiczne. Dla pociechy, która ma niedużo włosów, wystarczy delikatne mydło dla dzieci, przy większej ilości włosów – potrzebny będzie odpowiedni szampon. Dla dwu- i trzylatków na rynku dostępne są również delikatne szampony, ale posiadające kolorowe i ciekawe opakowania, wytwarzające pachnącą pianę, dzięki czemu mycie będzie przypominało zabawę.

Dodatkowe produkty

Ważny produkt, który powinien mieć stałe miejsce w sklepie to pieluchy. Dostosowane są do wagi i wieku dziecka. Należy pamiętać, aby pieluchy miały miękkie, oddychające włókna i dużą chłonność. Nie możemy zapomnieć również o zamówieniu do sklepu nawilżonych chusteczek przeznaczonych tylko dla dzieci.
Są one bardzo dobrym sposobem na zachowanie czystości i jednoczesną pielęgnację malucha w każdej sytuacji.
Z kolei kremów do pielęgnacji niemowląt i dzieci do 3. roku życia nie potrzeba wiele. Najważniejszy jest oczywiście krem przeciw odparzeniom, które dzieciom noszącym pieluszki zdarzają się dosyć często. Latem pamiętajmy o zaopatrzeniu sklepu w kremy z filtrem, którymi należy smarować buzie i rączki oraz inne części ciała narażone na działanie promieni słonecznych. Z kolei na zimę, gdy na dworze jest mróz, bądź wiatr nie zapominajmy o tłustych kremach ochronnych.
Istotnym jest fakt, iż dobrze jest mieć na sklepowej półce całe serie produktów z tej samej firmy, gdyż opiekunowie wierni jednej marce kupują różnego rodzaju kosmetyki, by potem w razie jakiegokolwiek podrażnienia skóry dziecka zidentyfikować uczulający składnik.
Pielęgnacja dziecka oprócz odpowiedniego żywienia jest jednym z najważniejszych elementów opieki, w związku z tym rynek środków pielęgnacyjnych dla dzieci wciąż się rozwija. Fakt ten potwierdza Magdalena Pszonka, Brand Manager Forte Sweden: „obserwujemy stały rozwój rynku kosmetyków dla niemowląt, zauważamy także, iż matki z coraz większą świadomością wybierają produkty dla swoich pociech. W dobie zanieczyszczenia środowiska, a co za tym idzie, coraz częstszego występowania alergii i podrażnień u dzieci matki szukają przede wszystkim produktów sprawdzonych, delikatnych i bezpiecznych. Stąd też na rynku pojawiają się kosmetyki hipoalergiczne zawierające przede wszystkim składniki naturalne. Najpopularniejszymi produktami są żele myjące, szampony i chusteczki nawilżane. Coraz więcej matek deklaruje także używanie kremów ochronnych.”

Kanały dystrybucji

Zdecydowanie największymi kanałami dystrybucyjnymi produktów dla dzieci były super- i hipermarkety. Według badań Nielsena z okresu czerwiec ’09 – maj ’10, certyfikowane kaszki dla dzieci najlepiej sprzedawały się w supermarketach. Udziały wartościowe w sprzedaży wyniosły 40,8%. Drugie miejsce zajęły hipermarkety z wynikiem 35,7%. Dalej uplasowały się średnie sklepy spożywcze (10,4%), duże sklepy spożywcze (8,9%), małe sklepy spożywcze (3,7%) i apteki (0,5%).
Certyfikowane mleka dla niemowląt najwyższą sprzedażą cieszyły się w supermarketach, gdzie udział wartościowy w sprzedaży wyniósł 36,3%. Tuż za nimi znajdują się hipermarkety z wynikiem 29,1% i apteki (22,6%). Dalsze pozycje zajęły duże sklepy spożywcze (5,4%), średnie sklepy spożywcze (5,3%), i małe sklepy spożywcze (1,3%).
Certyfikowane dania i desery dla dzieci oraz musy owocowe najlepiej w ujęciu wartościowym sprzedają się w hipermarketach (45,4%) i supermarketach (35,3%). Nieco niżej w tej kategorii uplasowały się kolejno średnie (9,3%), duże (8,6%) i małe (1,4%) sklepy spożywcze.
Certyfikowane ciasteczka i chrupaczki największą sprzedażą w ujęciu wartościowym cieszą się w hipermarketach (65,2%). Drugie miejsce pod tym względem zajęły supermarkety z wynikiem 30%. 3,2% sprzedaży w ujęciu wartościowym osiągnęły duże sklepy spożywcze. Na końcu klasyfikacji znajdują się średnie (1,1%) i małe (0,5%) sklepy spożywcze.
Certyfikowane soki dla dzieci w ujęciu wartościowym najlepiej sprzedają się w hipermarketach (38,3%) i supermarketach (36,6%). Trzecie miejsce można przyznać średnim sklepom spożywczym (11,3%) i dużym sklepom spożywczym (11%). Najsłabsze wyniki w tej kategorii zanotowały małe sklepu spożywcze z 2,8%.
Certyfikowane herbatki dla dzieci największą sprzedażą w ujęciu wartościowym cieszą się hipermarkety, które osiągnęły w tej kategorii wynik 43,6%. Drugą pozycję zajęły supermarkety z 33,7%. Trzecie miejsce przypadło aptekom z 13,7%. Kolejne trzy pozycje zajęły duże sklepy spożywcze (5,4%), średnie sklepy spożywcze (2,6%) i małe sklepy spożywcze (1%).

Promocja w gazetkach

Badania dotyczące kosmetyków i produktów spożywczych dla dzieci w gazetkach promocyjnych przestawił Tomasz Łapacz, Market Analyses Manager FOCUS Research CEE.
Kategorie kosmetyków oraz pożywienia dla dzieci najczęściej pojawiały się w 2010 roku w hipermarketach (38%). W lokalnych oraz ogólnopolskich edycjach było ponad 2 800 promowanych produktów. Pożywienie dla dzieci równie często pojawiało się w segmencie supermarketów (34%), natomiast kosmetyki dziecięce były promowane w gazetkach hurtowni (28%).
Najwięcej, bo prawie 50% promocji kosmetyków dziecięcych dotyczyło w 2010 roku dziecięcych chusteczek nawilżanych, których największa aktywność zarysowała się w gazetkach hipermarketów (41%) oraz hurtowni (20%). Druga najczęściej promowana grupa kosmetyków dziecięcych to szampon do włosów (18%).
Liderem 2010 roku w liczbie promocji kosmetyków dla dzieci została marka Nivea. Ponad 27% promowanych kosmetyków tego producenta dotyczyło dziecięcych chusteczek nawilżanych. Bardzo silnie Nivea promowana była w gazetkach hurtowych, gdzie jej promocje stanowiły prawie 40% promocji w kategorii.
W przypadku typowo dziecięcych produktów spożywczych mleko w proszku pojawiało się w gazetkach promocyjnych najczęściej (43%). Drugą pozycję w rankingu zajęły artykuły w szkle (soki, dania, herbatki), które stanowiły prawie 38% promowanych artykułów.
Nutricia to producent najczęściej występujący ze swoimi produktami w gazetkach handlowych. W 2010 jego promocje stanowiły prawie 50% całej aktywności.
Nutricia i Nestlé to prawie 90% artykułów spożywczych promowanych za pomocą gazetki.
Nutricia promowała głównie mleko w proszku (50%). Mleko równie mocno wśród swojego asortymentu promowało Nestlé (43%), które dużo miejsca reklamowego w gazetce poświęciła grupie produktów w szkle (40%).
Biorąc pod uwagę badania oraz opinie wielu ekspertów rynek produktów dla dzieci do 3. roku życia jest rynkiem perspektywicznym. Dziecko dla każdego rodzica jest najważniejszą istotą, o którą zawsze będzie dbał i pielęgnował najlepiej jak potrafi. Jeżeli będzie musiał ograniczyć wydatki, na pewno ograniczy je na innych płaszczyznach. W związku z tym powinniśmy zapewnić klientom szeroki wachlarz produktów zarówno żywnościowych jak i pielęgnacyjnych dla najmłodszych dzieci. Zarobek jest pewny.

tagi: dziecko , żywienie , pielęgnacja , niemowle , produkty , FMCG ,