Czytelnia

Półka higieniczna

Poniedziałek, 21 listopada 2011 HURT & DETAL Nr 11 (69) / 2011 (Hurt i Detal)
Artykuły higieniczne takie jak podpaski, wkładki czy tampony oraz papier toaletowy i chusteczki higieniczne należą do kategorii produktów szybko rotujących. Zadbajmy więc o dobranie odpowiednich artykułów na półkę oraz właściwe ich ustawienie.
Obserwując półki z artykułami higienicznymi w małych sklepach detalicznych można zaobserwować pewną prawidłowość – wybór nie jest zbyt szeroki i na tego typu produkty przeznaczone jest niewiele miejsca. Rozmawiając z detalistami na ten temat, można wysunąć jednoznaczny wniosek – klienci po produkty higieniczne zazwyczaj udają się do marketów, w małych osiedlowych sklepach jedyne dokupują papier toaletowy czy podpaski, jeżeli takich zabraknie w domu.
Sklep spożywczo-monopolowy „Jacek” mieści się na jednym z warszawskich osiedli. Wokół cisza, spokój, nowe bloki i sporo klientów. Sklep, jak sama nazwa mówi posiada duży wybór alkoholi oraz artykułów spożywczych. Jednak ku mojemu pozytywnemu zaskoczeniu półka z artykułami chemicznymi również nie jest uboga. Przeznaczony jest na nią podwójny regał – sześć półek. Trzy górne półki zajmują środki do prania, płukania, mycia naczyń, detergenty a także pasty do zębów, mleczka, toniki, kremy szampony, itp. Interesujące nas artykuły higieniczne ułożone są na dwóch ostatnich półkach.
Klient w sklepie znajdzie najważniejsze produkty higieniczne. Podpaski ułożone są obok siebie na jednej półce, według marek. Jak podkreśla ekspedientka Milena Tarka wśród podpasek najlepiej sprzedają się Always, Bella i Naturella. W ofercie jest jeszcze marka Libresse, która cieszy się już mniejszym zainteresowaniem. Jeżeli chodzi o wkładki to klientki najczęściej kupują produkty marki Bella, a wśród tamponów w sklepie dostępne są wyłącznie OB, które również dobrze rotują. Na półce znajdziemy standardowe opakowania artykułów kobiecych.
Wśród papierowych artykułów higienicznych w sklepie „Jacek” znajdziemy niemal wszystko. Od papieru toaletowego przez ręczniki papierowe, po chusteczki higieniczne. W ofercie znajdziemy papier Velvet i Mola w standardowym opakowaniu – po 4, a także po 8 rolek. Ręczniki papierowe można tu kupić w opakowaniu po 2 rolki. Zauważyłam także spory wybór chusteczek higienicznych – w tradycyjnych pojedynczych opakowaniach, ale także w większych tekturowych, ozdobnych kartonikach. Na półce higienicznej nie brakuje też wacików, waty i pałeczek do uszu. „Staramy się zapewnić klientom, oczywiście w miarę naszych możliwości, szeroki wybór także artykułów higienicznych. Ale jednocześnie zdajemy sobie sprawę, że klienci u nas jedynie dokupują tego typu artykuły, więc zazwyczaj wybierają małe opakowania. Jednak są to produkty pierwszej potrzeby i systematycznie ubywają z naszych półek” – przyznaje Milena Traka. Jeżeli chodzi o papierowe artykuły higieniczne produkty układane są według marek.
Najpopularniejsze marki
Bez wątpienia półka higieniczna jest półką trudną jednak w miarę możliwości powierzchniowych warto jest mieć w sklepie trochę większy wybór tych podstawowych artykułów higienicznych. Warto zwłaszcza skupić się na markach najlepiej rotujących.
Jak podaje badanie TGI MillwardBrown SMG/KRC w okresie od lipca 2010 do czerwca 2011 roku najwięcej badanych kobiet (41,20%) wśród podpasek wybiera markę Bella. 30,62% to zwolenniczki podpasek Always, a 24,37% najczęściej używa podpasek marki Naturella. Dużo rzadziej respondentki wybierały marki Libresse (6,31%), Subtelle (1,45%), Ria (0,72%). Na inne marki zagłosowało 1,01% badanych.
Najczęściej używanymi markami tamponów są OB. Ich stosowanie deklaruje 55,68% respondentek. Kolejne trzy miejsca z podobnymi wynikami ponad 13% zajęły tampony Bella, Tampax i Naturella.
Jeżeli przyjrzymy się badaniom dotyczącym wkładek higienicznych to wśród marek najczęściej używanych respondentki wybierały Bella Panty (34,55%). Badania pokazują także, że dużym powodzeniem cieszą się wkładki Naturella, wybrało je 20,7% kobiet oraz Discreet (20,18%). Dobry wynik, bo 13,15% osiągnęły wkładki Carefree.
Wśród marek papierów toaletowych najczęściej wybieranych są Velvet (20,73%), Regina (17,56%) i Mola (13,78%). Respondenci najczęściej używają chusteczki marki Velvet (23,77%), Regina (12,13%) i Apsik (11,03%).
Odpowiednie ustawienie
Specjaliści od zarządzania asortymentem klasyfikują artykuły higieniczne jako kategorię tzw. „wygodną”. Innymi słowy to asortyment, który – jak podkreśla Jarosław Jamczura, Trener Certyfikowany Catman Polska – wygodnie przy okazji zakupów zakupić akurat w danym sklepie, ale który nie jest dla tego sklepu kluczowy.
Ważnym elementem jest przede wszystkim odpowiedni dobór asortymentu. „Tutaj nie ma miejsca na „półkowniki” – czyli produkty, które się nie sprzedają. Ważne jest też, żeby zwracać uwagę na zmiany sezonowe. Detalista musi też dobrze znać swoich klientów i zbudować asortyment na podstawie znajomości ich potrzeb i upodobań. I na przykład jeśli mamy sporą grupę klientek z domków jednorodzinnych, bogatych i dobrze usytuowanych – to środki higieny muszą być markowe” – przyznaje Jarosław Jamczura.
Często na półce z artykułami higienicznymi panuje spory bałagan. Dużo małych produktów, najczęściej jeden facing – czyli twarz, towaru. Warto pomyśleć o właściwym opisaniu (materiały POS), tak aby klientom ułatwić dostrzeżenie poszukiwanego towaru.
W tej części sklepu klienci nie oczekują też promocji, chociaż powinniśmy nowy asortyment odpowiednio pokazywać, szczególnie produkty widoczne w mediach.
Jak podkreśla ekspert z Catman Polska częstym błędem jest też nieumiejętne zarządzanie wysokością półek, jak i dodatkowych ekspedytorów. Część towaru dobrze pasuje do podwieszonego kosza ekspozycyjnego, zamiast na przykład ekspozycji w skrzynce. Warto dodać kilka poziomów półek, zyskać dodatkową ekspozycję, ale także przy małych produktach uniknąć efektu „pustości”. Część producentów będzie zalecać grupowanie swoich marek, ale akurat na tej powierzchni i tym formacie, lepiej dbać o to, aby klient rozumiał asortyment i nie miał problemu z jego odnalezieniem na półce, niż o wsparcie danej marki.
Monika Dawiec

tagi: Półka higieniczna ,