Kategorie produktów

Coraz bardziej specjalistycznie we franczyzie

Poniedziałek, 19 lipca 2010 HURT & DETAL Nr 7 (53) / 2010
Na około 640 sieci franczyzowych działających na polskim rynku, aż 10 procent to specjalistyczne, posiadające blisko 3 tys. placówek – wynika z raportu firmy doradczej PROFIT system.

Sieci specjalistyczne działają we wszystkich branżach – począwszy od sklepów detalicznych z żywnością, na usługach medycznych kończąc. Kryteria specjalizacji nie są w tej grupie jednorodne, mogą nimi być, min. szeroka oferta w wąskiej kategorii, niszowość biznesu, specyficzny klient czy też sprofilowane oczekiwania wobec franczyzobiorcy. Zawsze jednak istotną cechą sieci specjalistycznej pozostaje fachowość i wysokie kompetencje obsługi.

Sieci specjalistyczne spożywcze…

Według ekspertów PROFIT system wśród sieci specjalistycznych najliczniejszą grupę stanowią sklepy z artykułami spożywczymi, a ich oferta ogranicza się do wybranej kategorii (łącznie około 1 400 placówek franczyzowych). Są to na ogół placówki otwierane przez np. producentów mięs i wędlin (Sokołów, Makton, Gzella, Delikatesy Mięsne u Rzeźnika, Bieszczadzkie Specjały), piekarnie (Kubiak, Gorąco Polecam Nowakowski, Pod Strzechą), sklepy z produktami tradycyjnymi (Produkty Benedyktyńskie, Bacówka Towary Tradycyjne). Swoje miejsce w tej grupie znalazły również sklepy z alkoholami (Winoteka, Dobrewina.pl), herbatą i kawą (Czas na herbatę, Tea for you oraz Pożegnanie z Afryką). Są to sieci, w których istotnym kryterium (poza doświadczeniem w sprzedaży) jest pasja. Bogatą ofertę w tej grupie uzupełniają systemy oferujące zdrową żywność, np. Żółty Cesarz – sieć wegetariańskich sklepów z żywnością BIO oferująca także biokosmetyki i publikacje poświęcone zdrowemu żywieniu. Franczyzobiorca Żółtego Cesarza nie musi być wegetarianinem, ale – jak informuje centrala – „istotne jest, by kandydat podzielał idee związane ze zdrowym stylem życia”.

… i pozostałe

Oczywiście sieci specjalistyczne nie funkcjonują wyłącznie w branży spożywczej. Liczną grupę stanowią salony z wyposażeniem wnętrz (DDD Dobre Dla Domu, Komfort, Ruck Zuck, Majster, Glazura Królewska, Eurofirany, etc). Ich łączna liczba przekracza obecnie 500 placówek na licencji. W przeciwieństwie do budowlanych marketów sieci te nie poszerzają asortymentu o nowe kategorie, ale pogłębiają ofertę uzupełniając ją o kolejne modele np. drzwi, paneli, podłóg drewnianych, płytek ceramicznych. Do sieci specjalistycznych należą również sklepy ze sprzętem IT. Na tym rynku franczyza również jest licznie reprezentowana – licencję na prowadzenie specjalistycznego sklepu ze sprzętem IT oferują min. Alsen, Arno Komputer, Komputronik, Open IT, Sferis czy Vobis. Łączna liczba licencyjnych sklepów w tej branży przekracza tysiąc placówek. Stosunkowo młodą branżą, lecz coraz częściej obecną wśród sieci specjalistycznych, jest szeroko pojęta ochrona zdrowia. Jednym z pionierów tego rynku jest łódzki Mobilex – właściciel sieci Galeria Zdrowia – sklepów ze sprzętem ortopedycznym i rehabilitacyjnym. Do tej grupy należą również sieci klinik stomatologicznych i aptek.
Notowana na New Connect firma Dent-a-Medical przedstawia się jako specjalistyczne kliniki stomatologiczne oferujące opiekę dentystyczną zarówno dla pacjentów indywidualnych jak i w ramach abonamentów firmowych. Firma specjalizuje się w stomatologii i zapewnia pełny zakres usług stomatologicznych, łącznie z ortodoncją, chirurgią, implantologią oraz protetyką. Teoretycznie franczyzobiorca Dent-a-Medical nie musi być stomatologiem z własnym gabinetem, jednak takich właśnie partnerów firma ceni sobie najbardziej.

Nieco mniej wymagające pod względem specjalistycznego wykształcenia są franczyzowe sieci aptek (Mediq, Arnika, Bliska Apteka), które na ogół nie oczekują, że ich franczyzobiorca będzie magistrem farmacji, wystarczy, że zatrudni farmaceutę do kierowania placówką.

opr. Maja Święcka

tagi: franczyza , sieci franczyzowe , rynek , placówki ,