Na rynku dostępne są kostki twarde i różnego rodzaju żele. Klienci nadal wierni są tradycyjnej kostce twardej, chociaż często sięgają także po żelowe jej odmiany.
Jak podaje Unilever, za AC Nielsen kategoria kostek toaletowych stanowi ok. 50% wartości rynku środków do czyszczenia toalet i warta jest ponad 213 mln zł. Rynek kostek rozwija się bardzo dynamicznie, zarówno w kanale nowoczesnym, jak i w handlu tradycyjnym, głównie ze względu na wprowadzanie nowych produktów.
W ciągu ostatniego roku (maj 2009 – kwiecień 2010 vs maj 2008 – kwiecień 2009) segment kostek wzrósł o 11,7%, a przez ostanie pół roku szybkość wzrostu po raz pierwszy od kilku lat przekroczyła tempo wzrostu rynku płynów do czyszczenia toalet, przy czym segment kostek twardych rozwija się dynamiczniej niż kostek żelowych.
Kostka twarda występuje w pojedynczej postaci, zamykana jest w koszyku. W jednej twardej kostce skumulowanych jest większość wymaganych właściwości. Różne rodzaje zawieszek można polecać przy zakupie płynnych postaci kostki WC. Żelowe kostki dostępne są w pojedynczych, podwójnych, potrójnych, a nawet poczwórnych wkładach o przeróżnych kształtach, tak by klient miał w czym wybierać.
Działanie kostki WC
Dezynfekcja, czyszczenie i odświeżanie oraz przyjemny zapach to podstawowe zadania kostki toaletowej. Po każdorazowym spłukaniu kostka uwalnia muszlę klozetową od groźnych bakterii. Czyści jej powierzchnię nie tylko z wierzchu, ale także pod jej brzegami, gdzie gromadzi się najwięcej zarazków i drobnoustrojów. Wybiela oraz pomaga w walce z kamieniem. Wytwarza także delikatną piankę oraz przyjemny zapach.
„Kamień sprawia, że w toalecie znajduje się znacznie więcej bakterii. Może on zwiększyć powierzchnię ich bytowania nawet do około 40%” – mówi Karolina Dobrzyńska, ekspert z działu technicznego Unilever. Kamień chroni bakterie, co powoduje, że zwykłe środki do czyszczenia toalet nie są w stanie do nich dotrzeć i ich usunąć. Co ciekawe, niektóre bakterie (na przykład salmonella) mogą przeżyć w takim schronieniu nawet 50 dni.
Poza kostką oczywiście konieczne jest stosowanie detergentów czyszczących, stąd też słuszną decyzją będzie ułożenie na sklepowej półce obok kostek, środków do czyszczenia muszli klozetowej. Bakterie są niewidoczne, ale niezwykle groźne dla całej łazienki. Dlatego też warto przypominać o tym klientowi. Muszla klozetowa nie może być spłukiwana bez kostki, ponieważ stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia wszystkich domowników.
Bezpieczna i wygodna wymiana
Pozornie łatwiejsza wydaje się być wymiana kostek twardych, jednak wymiana żelowych jest bardziej higieniczna, gdyż dłonie bezpośrednio nie stykają się z zawieszką.
Jednak przy wymianie kostek, zarówno o stałej jak i płynnej konsystencji, należy pamiętać o włożeniu na ręce ochronnych rękawiczek, ponieważ kontakt ze skórą bądź oczami może wywołać silne podrażnienie. Dlatego też warto w sąsiedztwie kostek ułożyć na sklepowej półce gumowe rękawiczki. Zaleca się wymienianie samych wkładów zaraz po ich wykończeniu.
Istotną właściwością, którą powinna mieć zawieszka WC, jest oprócz jej podstawowych funkcji, dopasowanie do każdej toalety. Klienci mają w swoich łazienkach przeróżne muszle, dlatego też przy zakupie mogą kierować się wygodą. Zawieszka powinna być dobrze zaczepiona, tak by podczas podniesienia deski klozetowej nie wypadała. Dlatego też, niektórzy producenci wprowadzają na rynek nowe, wygodne w użyciu produkty. Izabela Ryl-Żmurek, Domestos Brand Building Manager, Unilever podkreśla, że na przykład kostka Domestos WC Acti-Blitz ma regulowany haczyk koszyka, dzięki któremu pasuje do każdej toalety, innowacyjny kształt koszyka maksymalizujący przepływ wody oraz higieniczną rozpuszczającą się w wodzie folię.
Popularne marki
Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w okresie od kwietnia 2009 do marca 2010 roku wynika, że używanie kostek/żeli toaletowych do WC deklaruje 84,1% gospodarstw domowych. Najczęściej stosowanymi markami kostek/żeli toaletowych do WC wśród gospodarstw, które zadeklarowały ich używanie były: Domestos – kostka (38,8%), Breff WC Gel (11,4%) i Domestos WC Gel (11,4%). Najwięcej – 39,2% spośród badanych gospodarstw domowych w ciągu trzech miesięcy zużywa 4-5 kostek/żeli toaletowych. 36,7% w tym samym okresie zużywa 1-3 kostki/żele, a 24,1% – 6 lub więcej kostek/żeli.
By dobrze sprzedać
Jak doradza Izabela Ryl-Żmurek, konsumenci gotowi są zapłacić więcej za dodatkowe korzyści, które oferują nowe kostki do toalet, np. skuteczną dezynfekcję czy wyjątkową świeżość. Doceniają również innowacyjne rozwiązania technologiczne zwiększające komfort użytkowania produktów. Dlatego warto rozszerzać asortyment sklepu o nowości, dbając jednocześnie o przejrzystość i jasny układ sklepowej półki. Prawidłowe ułożenie ułatwia konsumentom wybór spośród dziesiątek produktów oferowanych przez kategorię w różnych formatach. Ważne są również dodatkowe ekspozycje kostek toaletowych (w postaci wieszaków mocowanych do regałów lub stojaków) w ramach kategorii środków czystości, np. przy płynach do czyszczenia toalet czy papierze toaletowym. Poszerzają one koszyk zakupowy kupującego, przypominając o konieczności nabycia również kostki toaletowej.
Monika Dawiec
tagi: toaleta , czystość , świeżość , kamień , bakterie , osad , WC , kostki , ubikacja ,
Dotychczasowy dyrektor sprzedaży i członek zarządu w Kraft...
Z najnowszego raportu pt. „Obawy i lęki mikro oraz małych...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...