Kampania „Dylematy sklepowej półki 2011”
„Czytanie etykiet to pierwszy krok w kierunku zdrowego odżywiania” - to główne założenie kampanii edukacyjnej „Dylematy sklepowej półki”. Aby dotrzeć do jak największej liczby konsumentów i uświadomić im, że etykiety są tworzone specjalnie z myślą o nich, firma Nestlé podjęła współpracę z wysokonakładowymi magazynami, popularnymi portalami internetowymi, a także siecią drogerii i siecią handlową. Na łamach gazet ukazało się „7 złotych zasad czytania etykiet” - opracowane przez specjalistów Nestlé kompendium wiedzy na temat tego, które informacje zawarte na opakowaniach są ważne i jak je czytać. Firma Nestlé zainteresowała problemem media oraz opinię publiczną. Zaowocowało to cyklem artykułów przygotowanych we współpracy ze specjalistą ds. żywnienia Nestlé, a także tekstów odredakcyjnych, które traktowały o zdrowym odżywianiu, zbilansowanej diecie i dokonywaniu właściwych wyborów przy sklepowej półce. W ramach kampanii zorganizowane zostały konkursy dla konsumentów, w których do wygrania był udział w warsztatach edukacyjnych, prowadzonych przez specjalistów Nestlé. W pierwszej części warsztatów uczestnicy dowiedzieli się czym jest zdrowe odżywianie, zgodne z regułami zbilansowanej diety. W drugiej części, pod okiem mistrza kuchni, przygotowali zdrowy posiłek, stosując zdobytą wiedzę w praktyce. W trzeciej, dowiedzieli się, że uważne czytanie etykiet jest istotne w planowaniu codziennej diety całej rodziny. Ponadto specjalista ds. regulacji prawnych Nestlé wytłumaczył, na co zwracać uwagę i jak rozumieć informacje zawarte na opakowaniach.
„Zapoznanie się z informacjami na opakowaniach produktów spożywczych jest niemal tak samo ważne dla zdrowia, jak czytanie ulotek przy lekach. Wyniki przeprowadzonych przez nas badań pokazują, że choć Polacy zdają sobie sprawę z roli zdrowego odżywiania, wciąż nie mają pełnej wiedzy na temat przydatności etykiet w komponowaniu prawidłowego jadłospisu. Kampania edukacyjna Nestlé ma za zadanie uświadomić konsumentom, że czytanie etykiet jest ważnym elementem codziennego dbania o zdrowie.” - tłumaczy Agnieszka Piskała, specjalista ds. żywienia w Nestlé Polska.
Badania „Dylematy sklepowej półki 2011”
W ramach kampanii, firma Nestlé zainicjowała badania „Dylematy sklepowej półki 2011”, przeprowadzone przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia na reprezentatywnej grupie Polaków, w wieku od 18 do 65 roku życia. Badania wykazały, że Polacy coraz częściej przyglądają się opakowaniom produktów, które wkładają do swoich koszyków. Większość z nich jednak skupia swoją uwagę wyłącznie na informacjach o producencie, cenie i dacie ważności. Jak wynika z przeprowadzonej ankiety telefonicznej, większość Polaków uważa, że odżywia się zdrowo (70%), jednak tylko co piąta osoba jest zdania, że najistotniejsze są informacje o wartościach odżywczych, a to przecież one są najważniejsze podczas przygotowywania zdrowych i smacznych posiłków. Ten stan rzeczy wskazuje, że Polacy mają wciąż bardzo duży problem ze znalezieniem, zrozumieniem i wykorzystaniem najcenniejszych informacji znajdujących się na etykietach produktów spożywczych..
Wyniki badania „Dylematy sklepowej półki 2011” pokazują jednoznacznie, że jedynie niewielki odsetek Polaków wykorzystuje, w planowaniu codziennych posiłków, informacje na temat składników odżywczych, które dostępne są na etykietach. Tymczasem, na opakowaniu możemy znaleźć bardzo ważne wiadomości: o wartości odżywczej, energetycznej oraz składzie. By zwrócić uwagę konsumentów na te dane, firma Nestlé opracowała KOMPAS ŻYWIENIOWY, który pomaga konsumentom w podejmowaniu świadomych decyzji przy zakupie produktów Nestlé. W skład kompasu wchodzą: „Tabela średniej wartości odżywczej produktu” zawierająca dane m.in. o wartości energetycznej, zawartości białka, węglowodanów i tłuszczów. W tabeli „Warto wiedzieć” natomiast przedstawione zostały informacje dotyczące danego produktu Nestlé: składniki odżywcze w nim zawarte oraz jego wpływ na zdrowie. W podsumowaniu „Warto zapamiętać” można odnaleźć wskazówki dotyczące żywienia i zdrowego stylu życia oraz sposobu komponowania zbilansowanej diety z wykorzystaniem danego produktu Nestlé. Podstawą relacji, między Nestlé a konsumentami, jest dialog i reagowanie na potrzeby i oczekiwania konsumentów, dlatego KOMPAS ŻYWIENIOWY zawiera również kontakt do „Serwisu Konsumenta”, który odpowie na wszystkie pytania dotyczące produktów Nestlé oraz ich miejsca w prawidłowo zbilansowanej diecie.