Czytelnia

Domowe wypieki

Czwartek, 20 października 2011 HURT & DETAL Nr 10 (68) / 2011 (Hurt i Detal)
Tradycyjnie, jak co roku, w okresie przedświątecznym mocno wzrasta sprzedaż produktów do pieczenia i dekoracji wypieków, a także ciast w proszku.
Okres bożonarodzeniowy odznacza się dużą dynamiką sprzedaży we wszystkich kategoriach pieczeniowych, co wynika z silnej tradycji słodkiego świątecznego stołu. Polacy nie wyobrażają sobie Bożego Narodzenia bez zapachu domowego ciasta.
Pierniki i makowce, a także keksy, mazurki i serniki oraz racuchy – to świąteczne wypieki, które zazwyczaj znajdują się na bożonarodzeniowym stole. Jakie zatem produkty do pieczenia muszą znaleźć się w każdym sklepie?
Do kategorii produktów do pieczenia zaliczamy: ciasta instant – gotowe mieszanki suchych składników potrzebnych do przygotowania ciasta oraz wszelkie produkty do dekoracji ciast – kremy, polewy itd.
Segment ciast instant jest bardzo mocno sezonowy. Sprzedaż tego typu produktów rośnie od września – okres przed Bożym Narodzeniem, aż do Wielkanocy. Jak podkreśla Dorota Liszka, Manager ds. Komunikacji Korporacyjnej Grupa Maspex Wadowice okres ten jest najlepszym dla sprzedaży takich ciast jak: piernik, babki, karpatka, babeczki i inne. Latem natomiast konsumenci częściej sięgają po serniki na zimno, biszkoptowe spody do ciast, które można przygotować z owocami i galaretkami.
Zmiana stylu życia Polaków wpłynęła na zmianę zachowań i zwyczajów również w zakresie gotowania i pieczenia. Konsumentki podkreślają, że często brakuje im czasu na pieczenie tradycyjnych ciast, dlatego tak bardzo cieszą się z możliwości przygotowania smakołyku dla rodziny „w parę chwil”. Polki nauczyły się ułatwiać sobie życie – wzrasta ilość zakupów gotowych dodatków oraz ciast gotowych. Jednymi z podstawowych motywów zakupu tego typu produktów jest ich szybkość i łatwość przygotowania oraz pewność rezultatu.
Ciasto przygotowane z gotowych składników jest traktowane coraz częściej jako produkt domowy i na dodatek tańszy od przygotowanego samemu od podstaw tradycyjnego ciasta. Pieczenie z gotowych komponentów dających pewność, że zawsze się uda, to także nowy sposób na wspólne spędzanie czasu ze swoimi dziećmi i całą rodziną.
Co mówią dane
Według danych Nielsena* w okresie od sierpnia 2010 roku do lipca 2011 roku sprzedano ponad 9 mln kg ciast w proszku za ponad 139 mln zł. W porównaniu do poprzednich badań rynek wzrósł ilościowo o +13,1 p.p., wartościowo o +13,4 p.p.
Najwyższe udziały wartościowe w rynku ciast w proszku osiągnęły klasyczne ciasta w proszku (wymagające upieczenia) z wynikiem 53,2%. Na dalszych pozycjach uplasowały się kremy do ciast w proszku 19,1%, karpatka 14,2% i ciasta na zimno 13,5%.
W porównaniu z poprzednim okresem wzrost udziałów wartościowych wykazały klasyczne ciasta w proszku (+6,5 p.p.), spadek odnotowano w kategorii ciasta na zimno (-2,5 p.p.), kremy do ciast w proszku (-3,1 p.p.), karpatka (-0,9 p.p.).
A jak wyglądają preferencje konsumentów? Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w okresie od lipca 2010 do czerwca 2011 spożywanie ciast z proszku deklaruje 22,4% Polaków w wieku 15-75 lat. Najwięcej respondentów (46,64%) spożywa ciasta z proszku rzadziej niż raz w miesiącu. 26,44% badanych raz w miesiącu, 21,51% 2-3 razy w miesiącu, 5,4% raz w tygodniu lub częściej. 
Gdzie najwyższa sprzedaż tej kategorii? Otóż, jak informuje Nielsen w omawianym okresieciasta w proszku najlepiej sprzedawały się w supermarketach (42,3%), hipermarketach (22,6%). Dalsze pozycje zajęły duże sklepy spożywcze (15%), średnie sklepy spożywcze (13,2%) i małe sklepy spożywcze (7%).
Przedświąteczne nawyki konsumentów
Dbając o jak najlepszą atmosferę podczas Bożego Narodzenia, konsumenci podchodzą do świątecznych zakupów z większą swobodą. Są otwarci na wszelkie nowości produktowe i innowacyjne rozwiązania. Na półkach sklepowych szukają artykułów dotychczas przez nich nie stosowanych, które pozwolą w tych wyjątkowych dniach zaskoczyć najbliższych. Współcześni konsumenci lubią eksperymentować w kuchni, nawet podczas świąt, kiedy jak tradycja nakazuje, bazują na recepturach z szuflady babci.
Beatrycze Grela, Dyrektor ds. Marketingu i Komunikacji Wewnętrznej Südzucker Polska S.A. zwraca uwagę detalisty na fakt, że w tym czasie klienci chętnie, np. zastępują cukier biały – trzcinowym, albo tradycyjną posypkę z cukru pudru – cukrem perlistym. Świąteczne eksperymenty konsumentów mają wpływ na późniejsze ich wybory zakupowe. Produkty, które raz sprawdziły się przy bożonarodzeniowych wypiekach, często znajdują swoje stałe miejsce w naszych kuchniach i używane są nie tylko od święta.
Przed świętami Bożego Narodzenia konsumenci mają większą skłonność do kupowania produktów wysokiej jakości, dlatego też jeszcze chętniej sięgają po markowe wyroby. W gorączce świątecznych przygotowań i przy ciągłym braku czasu liczy się pewny efekt i gwarancja, że ciasto się uda i będzie smaczne.
Tak, jak w każdej kategorii, tak i również w słodkich wypiekach widać trendy i zmieniające się mody. Oprócz produktów tradycyjnych takich jak pierniki czy babki, konsumenci są otwarci na nowości i inne sposoby podawania ciast nawet tych najbardziej tradycyjnych. Na świątecznych stołach muszą pojawić się wypieki tradycyjne, ale jednocześnie każda pani domu chce zaskoczyć swoją rodzinę oraz gości proponując inne smaczne wypieki. „Polki są otwarte na nowości oraz innowacyjne rozwiązania; zwłaszcza te, które umożliwiają w krótkim czasie przygotowanie deseru. Kategoria, oprócz tego, że proponuje tradycyjne formy ciast, jest wyraźnie promotorem innowacji” – dodaje Dorota Liszka.
Co na półkę?
W okresie przedświątecznym większość popularnych bożonarodzeniowych ciast w wersji instant notuje wysokie wzrosty sprzedaży. Okres ten jest najlepszy sprzedażowo dla takich ciast jak: piernik, babki, karpatka czy babeczki.
Osoby kupujące ciasta w proszku na Boże Narodzenie, wybierają najczęściej produkty, które zapewnią doskonały efekt na świątecznym stole. Jakie produkty rekomendują znani producenci w tej kategorii? Dr. Oetker poleca Sernik królewski lub Sernik Choco, Góralka (ciasto karpatkowe + krem) czy Pierniki. Niesłabnącym od wielu lat powodzeniem cieszy się Kopiec kreta. Lidia Jarocka, Senior Product Manager ciast w proszku Dr. Oetker Polska podpowiada, że konsumenci szczególnie chętnie sięgają również po Ciasto czekoladowe XXL, Biszkopt i Ciasto kruche. Coraz częściej, na świątecznym stole goszczą Babeczki, które można bardzo szybko przygotować i udekorować motywami świątecznymi.
Dr. Oetker odpowiadając na potrzeby konsumentów i jednocześnie z okazji zbliżających się świąt proponuje konsumentom nowość: „Moją Babkę”, w trzech wariantach smakowych: Podwójna Czekolada, Czekolada & Kokos i Płatki Czekolady.
Z kolei Delecta w okresie bezpośrednio poprzedzającym sezon świąteczny rozszerzyła ofertę ciast do samodzielnego wypieku o trzy produkty. Ciasta: Jeżyk, Karpatka królewska oraz Krówka łaciata, które są dostępne w dystrybucji od końca sierpnia bieżącego roku.
Półka z asortymentem do pieczenia powinna oferować kilka rodzajów ciast instant: babeczki, tradycyjne propozycje, np.: karpatkę, murzynka lub babkę oraz formaty bardziej nowoczesne, np.: oferujące ciekawe połączenia smakowe, a także propozycje rodzinne, czyli formaty na dużą blachę. Nie powinno zabraknąć miejsca na nowości, które mogą pociągnąć sprzedaż całej kategorii. Na półce powinno się znaleźć także kilka rodzajów kremów do ciast oraz polewy do ozdobienia.
Spośród dodatków do pieczenia hitem świątecznych zakupów według Agnieszki Wójcik Product Managera artykułów do pieczenia Dr. Oetker Polska będzie Przyprawa korzenna Dr. Oetkera idealna do piernika i pierniczków. Jak podaje producent około 80 % volumenu tego produktu sprzedaje się w ostatnim kwartale. Tradycyjnie powodzeniem cieszyć się będą podstawowe produkty, takie jak Proszek do pieczenia, Cukier wanilinowy, Aromaty do ciast, Soda, Sernix i Żelatyna. Jest to kluczowy zestaw, który musi się znaleźć w każdym sklepie.
Jak informuje Agnieszka Wójcik w tym czasie wzrasta również popyt na Śmietan-fix – dodatek utrzymujący właściwą konsystencję bitej śmietany. Wzmożonym zainteresowaniem konsumentów cieszą się również Masy śmietanowe, Kremy do tortów oraz Kremy budyniowe polecane do kremówek czy karpatek.
W okresach przedświątecznych następuje także silny wzrost popytu na bakalie.
W związku z powyższym, HELIO S.A. aż połowę rocznych przychodów ze sprzedaży realizuje od października do grudnia, a ok. 25% w okresie wielkanocnym. Jest to rzecz jasna efekt tradycji kulinarnych związanych z dwoma najważniejszymi świętami w kalendarzu większości Polaków.
Migdały, orzechy włoskie i laskowe, śliwki suszone, figi, rodzynki czy mak to przecież od pokoleń składnik wielu tradycyjnych świątecznych potraw i ciast. Naturalnym jest zatem fakt, że sprzedaż tych produktów przed świętami znacznie wzrasta, a tym samym jest to najlepszy okres do ich sprzedaży. „Pewnym sprzedażowym hitem będzie w tym czasie seria mas makowych i krówkowych HELIO, które pozwalają zaoszczędzić sporo czasu w kuchni, zaś sprawdzona i pewna jakość produktów HELIO gwarantują pożądany smak świątecznym wypiekom. Wysokie uznanie tych produktów wśród konsumentów potwierdzają wielokrotnie przyznane prestiżowe nagrody, w tym ostatnio zdobyty Złoty Laur Konsumenta 2011 w kategorii dodatki do ciast” – dodaje Grzegorz Sobociński, Kierownik Biura Zarządu i Marketingu HELIO S.A.
Nie zapominajmy także o uzupełnieniu sklepowego asortymentu w podstawowy składnik każdej słodkiej potrawy – cukier. Cukier zwykły biały, coraz popularniejszy cukier brązowy czy cukier puder, który nadaje wyśmienitego smaku ale także apetycznego wyglądu wielu słodkim potrawom.
Na naszych półkach nie może zabraknąć aromatów do ciast. Najlepiej rotujące smaki to wciąż: migdałowy, cytrynowy i pomarańczowy, ale warto też mieć śmietankowy, wanilinowy, rumowy i arakowy, tak aby każdy klient mógł znaleźć to, czego szuka do swojego ulubionego świątecznego ciasta. Pamiętajmy też o kremach i polewach do ciast, bitej śmietanie i różnego rodzaju posypkach do wypieków. W sklepie nie powinno zabraknąć także gotowych spodów biszkoptowych do ciast zarówno pojedynczych, jak i kilkuwarstwowych, jasnych oraz ciemnych, które są bazą pod pyszne i szybkie w przygotowaniu ciasto, a pamiętajmy, że na tym szczególnie zależy zapracowanym gospodyniom domowym.
Do przygotowania tego typu ciast dodatkowo każda gospodyni będzie potrzebowała jajek, mleka oraz mąki. Czasem do przygotowania polewy trzeba będzie dokupić na przykład jogurt, bitą śmietanę do dekoracji czy biały ser do sernika. Dlatego też detalista powinien w pobliżu ciast w proszku ułożyć dodatkowe produkty, na które z pewnością skusi się większość kupujących ciasta w proszku i produkty do samodzielnych wypieków.
Monika Dawiec

tagi: wypieki ,