Czytelnia

Świąteczne niezbędniki

Czwartek, 20 października 2011 HURT & DETAL Nr 10 (68) / 2011 (Hurt i Detal)
Sól i pieprz, produkty uniwersalne, ziołowe mieszanki oraz specjalistyczne przyprawy do konkretnych dań – te towary możemy dopisać do listy przedświątecznych niezbędników. Oprócz nich pamiętajmy o różnego rodzaju sosach, dressingach oraz zupach z proszku, zwłaszcza czerwonym barszczu.
Wśród szerokiego rynku przypraw suchych należy wyróżnić różnego rodzaju mieszanki specjalistyczne na przykład do ryb czy kurczaka; przyprawy uniwersalne oraz monoprzyprawy (bez dodatku soli).
W okresie przedświątecznym znacząco rośnie sprzedaż przypraw uniwersalnych, ponieważ, jak sama nazwa wskazuje, można je wykorzystać niemalże do każdego dania przygotowywanego na świąteczny stół. Jak podkreśla Katarzyna Skrzypczak, Junior Brand Manager Podravka Polska konsumenci coraz chętniej kupują też przyprawy dedykowane konkretnym potrawom popularnym w tym okresie, jak na przykład przyprawę do ryb, bigosu czy dań z grzybów.
Jakie są preferencje konsumentów w tej kategorii? Według badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w okresie od lipca 2010 do czerwca 2011 wynika, że przyprawy spożywa 88,6% Polaków w wieku 15-75 lat.
Najwięcej, bo 30,74% badanych deklaruje spożywanie przypraw 3-4 razy w tygodniu, 26,91% spożywa je codziennie, 16,96% 2 razy w tygodniu, 15,76% 5-6 razy w tygodniu, 9,64% raz w tygodniu lub rzadziej.
W przypadku przypraw warto też pamiętać, że klienci zazwyczaj nie planują jakie dokładnie produkty kupią. Często decyzja ta zapada w sklepie przy półce z przyprawami bądź nawet już przy ladzie. Dlatego też niezwykle ważna jest właściwa ekspozycja i świąteczne promocje.
Przetwory, sosy i dressingi
Rynek przetworów owocowo-warzywnych jest niezwykle trudny i zagęszczony. Kilkanaście lat temu istniało zaledwie kilku wiodących producentów branżowych – aktualnie jest ich kilkadziesiąt.
Święta to czas największej sprzedaży, która wzrasta wówczas średnio o 40%. „Przygotowania do tych gorących okresów rozpoczynają się już we wrześniu, kiedy to planujemy konkretne działania zwiększające sprzedaż, np. akcje informacyjne w gazetkach, promocje cenowe, wprowadzanie nowości czy zwiększenie gramatury wybranych produktów” – przyznaje Barbara Grzywacz, Dyrektor Działu Handlu i Marketingu firmy Urbanek.
Największym powodzeniem cieszą się: chrzany, ćwikła, a także produkty przystawkowe, np. papryki, pieczarki i ogórki.
Pamiętajmy też o gotowych sosach, będących ratunkiem dla zapracowanych gospodyń domowych, które w ostatniej chwili przybiegną do sklepu po gotowy produkt. Sosy będące uzupełnieniem segmentu rynku dań gotowych są dodatkiem nadającym potrawom niepowtarzalny smak i aromat. Dawniej, ich receptura stanowiła tajemnicę rodzinną, przechodząc z pokolenia na pokolenie. Aktualnie, w czasach intensywnego rozwoju, wiedza ta została wykorzystana do wytwarzania gotowych sosów.
Niewątpliwy wpływ na wysoką sprzedaż sosów ma ich uniwersalność – produkty te używane są przez szerokie grono klientów w różnym przedziale wiekowym. Co decyduje o ich popularności? „Z pewnością cena i doskonała jakość produktów. Przy minimalnym wkładzie czasowym i finansowym klienci otrzymują bowiem doskonały dodatek do mięs lub makaronu. I to dla trzech lub nawet czterech osób” – dodaje Jerzy Kurowski, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu Cykoria S.A.
Oczywiście nie będzie świąt bez majonezu, który jest dopełnieniem na przykład tradycyjnej warzywnej sałatki. Marka WINIARY stara się jak najlepiej wykorzystać ten ważny dla kategorii majonezów okres. W związku z tym dba o stałe zaopatrzenie sklepów. „W ten sposób chcemy wyeliminować lub przynajmniej zminimalizować ryzyko wystąpienia braków na półce, które wzrasta w czasie wzmożonej przedświątecznej sprzedaży. Staramy się, aby w sklepach pojawiły się dodatkowe ekspozycje na paletach, a w miarę możliwości również dyspensery przy produktach komplementarnych (np. jajka, groszek w puszce, ogórki konserwowe itp.)” – mówi Barbara Kamińska, Senior Category Specialist w kategorii kulinarnej, Nestlé Polska.
Z punktu widzenia detalistów szalenie ważne w okresie świąt jest odpowiednie zatowarowanie i rozpoczęcie działań promocyjnych. Jak informuje Wiesława Gawrońska, Zastępca Prezesa ds. Handlowych WSP „Społem” w sezonie rośnie przede wszystkim zapotrzebowanie na „tradycyjne” smaki, a więc np. sosy białe jak: tatarski, chrzanowy czy czosnkowy, zatem warto zadbać, żeby w tym czasie nie zabrakło ich na półkach. Równie istotna jest ekspozycja – jeśli to możliwe w środkowej części półki na wysokości wzroku klienta lub w postaci dodatkowych wystawek.
Na podstawie badań rynkowych przeprowadzonych przez Nestlé, producent rekomenduje umieszczenie majonezu na półce przede wszystkim w pobliżu podobnych kategorii, czyli takich produktów jak: ketchupy, musztardy, sosy majonezowe, sosy sałatkowe, dressingi. Dodatkowe ekspozycje z majonezami i sosami majonezowymi można ustawiać w głównych alejach, obok warzyw i wędlin oraz przy produktach komplementarnych.
Zupy w torebkach
Przy okazji świąt koniecznie trzeba też wspomnieć o zupach w torebkach, które w tym czasie rosną równie mocno co przyprawy. Kluczowe tutaj są oczywiście związane z bożonarodzeniową tradycją barszcze czerwone, w których prym wiodą dwie marki Knorr i Winiary. Ze względu na łatwość przygotowania oraz smak nieodbiegający od tradycyjnie przyrządzonego, zjednują sobie wielu konsumentów.
Tutaj szczególnie nie należy zapominać o odpowiednim zatowarowaniu przedświątecznej półki, bo z pewnością będzie to znacząca pozycja w obrocie sklepu.
Rekomendowany asortyment jest uzależniony od formatu sklepu. Jeśli przestrzeń półkowa na to pozwala, warto zaopatrzyć się także w różne warianty stanowiące urozmaicenie świątecznych dań. Oprócz właściwego zatowarowania sklepu istotna jest także odpowiednia ekspozycja produktów. Barbara Kamińska podpowiada, że aby zwiększyć obrót, należy nie tylko zagwarantować produkty na półce, ale też przygotować dodatkowe miejsca sprzedaży w punktach o dużym natężeniu ruchu klientów lub przy produktach komplementarnych oraz zapewnić przyciągającą uwagę reklamę. Takie działania zwiększą szansę na to, że klient zwróci uwagę na produkt i chętnie go kupi.
Warto również pamiętać o tym, że w okresie przedświątecznym klienci kupują więcej produktów, a dobrej oferty szukają często w gazetkach. Dlatego czynnikami, które wpływają na wybór miejsca przedświątecznych zakupów, a także skłaniają do zakupów nieplanowanych, są promocje, np. 3 za 2 lub 3+1 gratis, a także obniżki cen. Organizowanie promocji niewątpliwie buduje lojalność klientów wobec sklepu, a komunikowanie ich w gazetkach oraz bezpośrednio w sklepie zwiększa atrakcyjność punktu handlowego oraz szanse na wybór właśnie tego miejsca na dokonanie zakupów.
Monika Dawiec

tagi: święta ,