Nie da się ukryć, że słodkie produkty klasy Premium mają dużo wyższą cenę niż zwykłe czekolady czy batony. Jednak ekskluzywne czekolady i praliny w eleganckich opakowaniach są niezbędne w każdym sklepie ze względu na swoją okazjonalną przydatność, wyjątkowy smak, którym każdy konsument delektuje się z przyjemnością oraz wytworne opakowanie. Zwłaszcza teraz, kiedy święta coraz bliżej…
A jaka jest tajemnica czekolady? Przygotowywana jest ona na bazie miazgi kakaowej. Ze względu na zawartość masy kakaowej można wyróżnić trzy podstawowe rodzaje czekolady: naturalną (ciemną), mleczną i białą. Wysokiej jakości czekolady ciemne zawierają około 45% kakao i 25% masła kakaowego. Wytrawne czekolady zawierają nawet 80% kakao i są bardzo słodkie. Ciemną czekoladę powinny regularnie spożywać kobiety w ciąży, gdyż wpływa ona na pozytywny nastrój kobiety oraz prawidłowy rozwój płodu, o czym można przypomnieć przyszłej mamie. W czekoladzie zawarte są przeciwutleniacze, które w efekcie dobrze wpływają na ciśnienie tętnicze. Czekolada pomaga również w leczeniu marskości wątroby. Zwiera również dużą ilość magnezu, który korzystnie wpływa na układ nerwowy. Jak powszechnie wiadomo czekolada również dodaje wigoru i poprawia humor.
Czekolady, cukierki, praliny – wszystkie te kategorie cieszą się dużym zainteresowaniem polskich konsumentów. I to przez cały rok. Jak podają badania TGI z okresu lipiec 2010 – czerwiec 2011 spożywanie czekolady w tabliczkach deklaruje 81,8 Polaków w wieku 15-75 lat; kupowanie wyrobów czekoladowych pakowanych (mieszanki, bombonierki, itp.) deklaruje 52,3% respondentów, a spożywanie pralin/czekoladek na wagę 38,1% badanych.
A jak często Polacy jadają czekoladowe słodkości? Na przykład czekoladę w tabliczkach najwięcej respondentów, bo 33,56% spożywa 2-3 razy w miesiącu. 29,90% badanych deklaruje spożywanie czekolady w tabliczkach raz w miesiącu lub rzadziej, 22,94% raz w tygodniu, 13,59% częściej niż raz w tygodniu. Z kolei wyroby czekoladowe pakowane 37,81% badanych kupuje 2-3 razy w roku, 30,40% raz w miesiącu, 15,74% 2-3 razy w miesiącu, 11,88% raz w roku lub rzadziej, 4,17% raz w tygodniu lub częściej. Praliny/czekoladki na wagę 30,57% respondentów spożywa razmiesiącu, 25,78% 2-3 razy w miesiącu, 22,43% 2-3 razy w roku, 11,81% raz w tygodniu lub częściej, 9,40% raz w roku lub rzadziej.
Jak wynika z badań na przykład wyroby czekoladowe pakowane najwięcej badanych kupuje 2-3 razy w roku. I z pewnością jedną z tych dat są święta Bożego Narodzenia, kiedy Polacy sięgają głębiej do swoich portfeli i wybierają słodycze najwyższej jakości, które goszczą na świątecznych stołach lub jako podarunki pod choinką.
W okresie przedświątecznym Polacy kupują najwięcej słodyczy w ciągu roku. W tym czasie konsumenci szukają innych produktów niż na co dzień. Jest to okres spotkań rodzinnych, wspólnego świętowania, obdarowywania się mniejszymi i większymi prezentami. W związku z tym jak podkreśla Stephane Tikhomiroff, Szef Marketingu Marki Wedel – konsumenci kupują więcej produktów upominkowych, stworzonych specjalnie na te okazje – takich jak: czekoladowe figurki, czekoladowe ozdoby choinkowe, eleganckie praliny czy słodycze w świątecznych opakowaniach. Ponieważ w święta więcej czasu spędzamy w domu z najbliższymi, obserwujemy, że w tym okresie konsumenci chętniej sięgają po produkty w większych opakowania, którymi można się dzielić.
Produkty Premium często kupują także właściciele dużych bądź mniejszych firm. Wykorzystują je jako ekskluzywne prezenty dla pracowników czy kontrahentów. Warto więc mieć tego typu słodycze w swoim sklepie. Jeżeli klient kupuje słodycze na prezent to istotne są przede wszystkim szyk i elegancja zewnętrzna oraz jakość produktu. Młodzi klienci często wybierają nowoczesny design, starsi wolą tradycyjne opakowania. Na pierwszy rzut oka to właśnie opakowanie świadczy o ekskluzywności wręczonego prezentu, potem dopiero forma i smak czekolady bądź pralin.
Czekoladowy rynek
Według badań Nielsena* w okresie od sierpnia 2010 do lipca 2011 roku sprzedano prawie 157 mln kg słodyczy czekoladowych za 4,7 mld złotych.
W porównaniu do badań z okresu sierpień 2009 – lipiec 2010 wartość rynku wzrosła o 5,9 p.p. Najwyższe udziały wartościowe w sprzedaży słodyczy czekoladowych miała kategoria batony i wafle (34,1%), tuż za nią uplasowały się praliny (28,9%) i czekolady (27,2%). Na dalszych pozycjach znalazły się drażetki (5,6%) i kategoria inne (4,3%). Wzrost sprzedaży (ujęcie wartościowe) odnotowano w segmencie pralin o +0,5 p.p.
Jeżeli przyjrzymy się lokalizacjom sprzedaży to interesujące nas praliny najwyższe udziały wartościowe w sprzedaży odnotowały w supermarketach (52,7%). Na dalszych miejscach znalazły się hipermarkety (21,9%), średnie sklepy spożywcze (10,5%), duże sklepy spożywcze (8%), małe sklepy spożywcze (6%) i sklepy winno-cukiernicze (0,8%).
Czekolady natomiast w badanym okresie najlepiej rotowały w supermarketach (47,2%). Dalsze miejsca to średnie sklepy spożywcze (16,6%), hipermarkety (13,9%), małe sklepy spożywcze (11,1%), duże sklepy spożywcze (10,2%), sklepy winno-cukiernicze (0,9%) i kioski (0,1%).
Właściwa ekspozycja
Co generuje słodkie zyski przed świętami? Wzmożona promocja, przyciągające oko świąteczne opakowania, specjalnie przygotowane na ten czas nowości produktowe oraz wyróżniające się ekspozycje sklepowe.
Najodpowiedniejszą formą ekspozycji dla marek Premium są osobne stojaki ze świąteczną grafiką, które możemy umieścić w miejscach, gdzie klienci będą poszukiwali słodkości z wyższej półki, na przykład w dziale z drogimi alkoholami. Innym dobrym rozwiązaniem jest też wydzielenie jednego regału na słodycze i ułożenie ekskluzywnych bombonier na górnej półce, ale na poziomie wzroku kupującego.
Pamiętajmy także, że wszystkie wyroby czekoladowe powinny być przechowywane w temperaturze pokojowej, która nie powinna przekraczać 20 stopni C. Lodówka nie jest dobrym miejscem dla czekolady. Od niskiej temperatury na wyrobach czekoladowych pojawia się biały nalot, który co prawda nie psuje smaku, ale wygląda nieestetycznie i często klienci mylą ten fakt i posądzają produkt o nieświeżość. Odpowiednio przechowywana dobrej jakości czekolada powinna się błyszczeć i być gładka w dotyku. Należy pamiętać również o tym, aby do czekoladowych smakołyków nie miało dostępu światło słoneczne.
Kluczową kwestią dla detalistów, w okresie przedświątecznym jest zadbanie o szeroką i różnorodną ofertę produktową. „Konsumenci w tym okresie, szukają innych niż zazwyczaj artykułów, zwracając większą uwagę na jego atrakcyjny wygląd oraz jakość, a mniejszą na jego cenę. Konsumenci szukają w sklepach swoich ulubionych produktów w większych opakowaniach, by móc podzielić się nimi z całą rodziną” – podpowiada Stephane Tikhomirof.
Na sklepowych półkach powinny znaleźć się dodatkowo inne niż na co dzień słodycze. Okres Bożego Narodzenia to czas zwiększonych zakupów produktów czekoladowych, i jak przyznaje Agnieszka Dziwok, Kierownik Marki Mieszko – dla producentów pralin to czekoladowe żniwa. Na świątecznej liście zakupów nie może zabraknąć słodkiego upominku dla rodziny i bliskich. Konsumenci chętniej sięgają po specjalnie przygotowane czekoladki z motywem bożonarodzeniowym. Eleganckie bombonierki czy pudełka zdobione srebrem lub złotem to idealny prezent pod choinkę. Aby sprawić przyjemność sobie i swoim bliskim, konsumenci poszukują również familijnych opakowań świątecznych w formie toreb czy pudełek z czekoladkami.
Pamiętajmy także o tabliczkach czekolady, zwłaszcza w większych i twardych opakowaniach z motywem bożonarodzeniowym. Niezbędne będą także czekoladowe słodkości w świątecznych kształtach – głównie Mikołaje i renifery. Tego typu produkty przyniosą niemałe zyski w okresie Mikołajek i później świąt Bożego Narodzenia. Nie przegapmy odpowiedniego momentu i już zacznijmy komponować świąteczny słodki asortyment.
Monika Dawiec