Kategorie produktów

Rozmowa z Mariuszem Rutczyńskim, Marketing Managerem WILLSON & BROWN – WB Sp. z o.o. S.K.A.

Środa, 23 czerwca 2010 HURT & DETAL Nr 6 (52) / 2010
O artykułach POS, ich rodzajach oraz o tym dlaczego tak istotne jest ich umieszczanie w placówkach detalicznych, rozmawiamy z Mariuszem Rutczyńskim, Marketing Managerem, WILLSON & BROWN – WB Sp. z o.o. S.K.A.

Proszę opowiedzieć, jak wygląda rynek POS. Odczuł spowolnienie gospodarcze?

Można powiedzieć, że spowolnienie gospodarcze ostatnich lat wpłynęło paradoksalnie ożywczo na rynek artykułów POS. Wiele firm zdecydowało się na ograniczenie nakładów finansowych na kampanię ATL, jednocześnie zwiększając budżety na działania promocyjne w miejscach sprzedaży.
W związku z tym, że blisko 70% klientów podejmuje decyzje o kupnie w sklepie, wiele koncernów postanowiło skorzystać z szansy, jaką daje bezpośredni kontakt konsumenta z produktem. Analizując rynek w roku 2009, a także prognozy na drugą połowę 2010, można pokusić się o stwierdzenie, że ta tendencja nie ulegnie zmianie i zainteresowanie optymalnym wykorzystaniem przestrzeni sklepowej będzie się utrzymywać.

Jakie są jego perspektywy?

Przewiduje się, że największe ożywienie zainteresowania artykułami POS nastąpi w branży kosmetycznej, spożywczej oraz artykułów AGD/RTV. Firmy jednak nadal będą szukać oszczędności, dlatego sięgną po tańsze materiały kartonowe, obudowy palet i regałów. Mają na to wpływ mniejsze koszty produkcji i transportu, a także coraz lepsza technologia druku, która pozwala nadawać dowolną kolorystykę standom, tak aby odpowiadała miejscu i celowi ekspozycji, a także – co istotne – key-visualowi marki. Z drugiej jednak strony klienci coraz bardziej są zainteresowani kompleksowymi rozwiązaniami typu shop-in-shop i shop branding. Takie rozwiązania pozwalają w najmniejszym szczególe zaprojektować przestrzeń sklepową, tak aby zakupy odbywały się w miłej klientowi atmosferze, a sama przestrzeń w optymalny sposób zwracała uwagę klienta na produkt oraz wartości, z którymi marka ma być kojarzona.

Czy jest zapotrzebowanie na nowe produkty?

Z jednej strony klienci szukają tańszych, mniej standardowych rozwiązań, z drugiej zaś coraz śmielej przekonują się do nowych technologii wykorzystujących systemy zintegrowanej komunikacji cyfrowej, w tym POS-TV. Produkcja ekspozytorów z wbudowanymi ekranami LCD nie jest już tak kosztowna, a w bardzo efektywny sposób przykuwa uwagę klienta i angażuje go w komunikację. Dużą zaletą tego typu standów jest możliwość zdalnej kontroli wyświetlanych materiałów, które można aktualizować zgodnie ze zmieniającymi się dla danej marki akcjami promocyjnymi.

Jakie rodzaje POS-ów dostępne są na rynku?

Do mniejszych obiektów handlowych polecane są systemy naladowe oraz mniejsze displaye podłogowe. W przypadku dużych sklepów i supermarketów możliwości są znacznie większe. Tutaj możemy stosować dowolne rozwiązania, uwzględniając jedynie lokalizację ekspozycji w sklepie oraz jej przeznaczenie. Takim obiektom można zaproponować całą gamę produktów, począwszy od stoperów i hangerów, przez displaye podłogowe, standy i szereg elementów przeznaczonych do przestrzeni przykasowej, aż po kompleksowe systemy sklepowe i wyspy.
Ciekawym rozwiązaniem w sytuacji, kiedy nie mamy do wykorzystania odrębnej przestrzeni, są właśnie shop-in-shopy. Dają one możliwość wpisania się w ogólną kampanię wizualną, a przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii z łatwością przyciągną uwagę klienta. Niezależnie jednak od wielkości miejsca sprzedaży, należy tworzyć rozwiązania POS, które będą spójne z key-visualem marki oraz harmonijnie wkomponują się w architekturę wnętrza sklepu.

Dlaczego tak ważne jest umieszczanie POS-ów w placówkach detalicznych?

Jak wiemy, znakomita większość decyzji o kupnie pada w miejscu sprzedaży, dlatego bardzo istotne znaczenie ma przestrzeń sklepowa, która pomoże klientowi wybrać produkt, poinformuje o nim i wskaże jego zalety. Artykuły POS rozmieszczone w optymalnych, widocznych miejscach ułatwiają w określony, zaplanowany sposób przeprowadzić klienta przez sklep. Daje to duże możliwości komunikacji i budowania lojalności. Dlatego bardzo ważne jest rozplanowanie całej przestrzeni sklepowej i przypisanie produktom konkretnych miejsc. Dobrze wpisane w architekturę wnętrza artykuły POS, spójne z kampanią całego produktu mogą w pozytywny sposób przełożyć się na sprzedaż.

Warto pamiętać również o tym, że w ramach jednego systemu ekspozycji, można zaprezentować również te produkty, które nie są tematem bieżących kampanii, a więc w tańszy sposób zapewnić im promocję. Zatem tzw. POS-y mogą stanowić swoistą wartość dodaną w komunikacji konkretnej marki.

Dziękuję za rozmowę.
Maja Święcka

tagi: Rozmowa z Mariuszem Rutczyńskim , Marketing Managerem WILLSON & BROWN – WB Sp. z o.o. S.K.A. ,