Rosnąca świadomość i wymagania klientów sprawiają, że rynek środków czystości staje się coraz bardziej specjalistyczny. Tendencja ta sprawia, że wciąż pojawiają się nowe preparaty dedykowane, nie tylko pod kątem usuwania konkretnych zabrudzeń (rdza, kamień, pleśń, skroplona para wodna czy osad z mydła), ale także konkretnych lokalizacji w łazience (wanny, brodziki, kabiny prysznicowe, glazura, muszle klozetowe, inne). Jak widać oferta jest bardzo zróżnicowana, i to zarówno pod względem funkcjonalności i pojemności produktów, jak i wariantów zapachowych, czy ceny. Rynek ten jednak wciąż się rozwija. Jest to możliwe dzięki ciągłemu wychodzeniu producentów naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom klienta. „Jak każdy rynek – rynek domowych środków czystości nie lubi próżni, tym bardziej, że ambitnych graczy jest kilku, np. Domestos, WC Duck, Harpic” – mówi Małgorzata Polanowska, Brand Manager, Henkel Polska. – „Obok ulubionych zapachów, wybieranych najczęściej przez klientów, pojawiają się nowe warianty. Na rynek wprowadzane są również produkty, które tworzą zupełnie nowe podkategorie. Dobrym przykładem jest marka Bref w kategorii środków do czyszczenia toalet. Niedawno marka ta poszerzyła swoje portfolio o Bref Tornado – proszek będący pierwszym produktem na rynku, który wchodząc w reakcję z wodą tworzy aktywną pianę, która czyści muszlę toalety.”
do wyboru, do koloru…
Na rynku preparatów do czystości panuje silna konkurencja, czego najlepszym dowodem są ciągłe innowacje produktowe, liczne nowości oraz udoskonalone wersje istniejących już produktów, które szeroko pojawiają się na rynku. „Polki są coraz ciekawsze nowinek i coraz chętniej je kupują. Nasze portfolio produktowe zostało również dostosowane do wymagań i oczekiwań rynku.
Odnowiona w roku ubiegłym linia żeli WC Kret – dostępna w pięciu wariantach, zdobyła zaufanie szerokiej rzeszy konsumentek. Tegoroczna oferta firmy została rozbudowana o uniwersalne płyny myjące Javox, które skutecznie usuwają zabrudzenia ze wszystkich powierzchni zmywalnych. Innowacyjna receptura zawiera składniki, które przywracają czyszczonym powierzchniom blask i świeży zapach Indyjskiej lawendy, Bałkańskiej lilii lub Azjatyckiej magnolii” – mówi Aleksandra Nowocień, Koordynator ds. PR Global Cosmed Group. W ofercie firmy Barwa natomiast na uwagę zasługuje seria Czysty Dom, która w zeszłym roku została gruntownie odświeżona, zyskując przejrzystą szatę graficzną i nowoczesne opakowania. „W szczególności polecam Kabi-Fix Płyn do mycia łazienek i kabin prysznicowych. Jest to specjalistyczny produkt przeznaczony do utrzymania czystości w łazienkach – aplikowany bezpośrednio na czyszczone powierzchnie – pozwala usunąć osad z mydła, kamień, rdzę oraz skroploną parę wodną z plastikowych i szklanych kabin prysznicowych, akrylowych i metalowych brodzików a także wanien, umywalek i armatury. Rozcieńczony w wodzie natomiast świetnie nadaje się do mycia luster i glazury” – mówi Małgorzata Brożyna, Dyrektor ds. Rozwoju firmy Barwa. Warto podkreślić, że produkt ten nie zawiera chloru ani wybielaczy, co sprawia, że nie podrażnia ani nie uczula skóry. Zawiera natomiast środek antybakteryjny, który skutecznie dezynfekuje czyszczone powierzchnie. W zakresie czyszczenia łazienek można znaleźć specjalne produkty także w ofercie firmy Libella. „W skład tej grupy wchodzą m.in. Sansed Udrożniacz (aktywny żel, który doskonale udrożnia syfony i rury kanalizacyjne), Sansed Cabine Spray (płyn do czyszczenia kabin prysznicowych), Sansed Kamień i Rdza (preparat, który doskonale usuwa osady z kamienia, rdzy, mydła oraz inne zanieczyszczenia) oraz najnowszy produkt Sansed Armatura i Glazura, który bez trudu usuwa osady, nie rysując powierzchni, łatwo się spłukując i pozostawiając świeży zapach limonki” – mówi Agnieszka Balcerak, Marketing Manager Libella Sp. z o. o.
czego oczekują klienci?
Środki czyszczące są spostrzegane przez konsumentów jako produkty codziennego użytku, dlatego dokonują zakupu kierując się ich ceną i jakością. „Dlatego, dla lepszej orientacji konsumentów, należy najpierw wydzielić z ekspozycji te dwie kategorie. W tym celu ustalony został podział na trzy segmenty: premium, medium i economy (wysoki, średni i niski segment cenowy)” – mówi Małgorzata Polanowska. Konsumenci często wybierają produkty w korzystnej ofercie cenowej, stąd dużym powodzeniem cieszą się zestawy promocyjne z darmowym produktem, a także specjalne oferty cenowe na pojedyncze produkty. Ponadto w przypadku produktów mających na celu utrzymanie czystości, liczy się skuteczność środka, przyjemny zapach, oraz wygoda stosowania. „Konsumenci wymagają od producentów coraz większej specjalizacji i unowocześniania produktów chemii gospodarczej. Chcą aby preparaty coraz skuteczniej działały i były w zasięgu ich możliwości finansowych. To właśnie jest głównym celem naszej działalności – zaspakajanie potrzeb naszych wymagających konsumentów” – mówi Agnieszka Balcerak. Oprócz ceny, coraz większe znaczenie zyskuje nowoczesna formuła produktu, umożliwiająca szybkie i skuteczne pozbycie się zabrudzeń. „Dużą wagę w procesie zakupu odgrywa także zapach, kolor, oraz eleganckie opakowanie produktu. Niebagatelne znaczenie ma również bezpieczeństwo środka zarówno dla skóry jak i dla środowiska naturalnego” – dodaje Małgorzata Brożyna. Dobro planety ma na uwadze również Global Cosmed Group. Podążając trendem „eko”, laboratoria firmy opracowały pod marką Kret linie produktów Bio. „Innowacyjność tych preparatów oparta została na żywych kulturach bakterii, które wspomagają procesy biologicznego rozkładu, likwidują nieprzyjemną woń, degradują tłuszcze, udrażniają przewody kanalizacyjne, spełniając nie tylko funkcje myjąco – czyszczące, ale wpływając również na prawidłowe działanie osadników i szamb przydomowych. W skład linii wchodzą żel i proszek zapobiegający powstawaniu zatorów oraz kostka do spłuczki” – mówi Aleksandra Nowocień. Środki czystości podlegają sezonowości sprzedaży, która wzrasta szczególnie przed okresami świątecznymi. Dlatego też w tych okresach warto budować w sklepie dodatkowe ekspozycje w postaci stojaków, „końcówek” regałów czy wysp paletowych – oczywiście jeśli sklep dysponuje dodatkowym miejscem na ekspozycje tego typu.
Na polskim rynku występuje szeroka gama środków do czyszczenia łazienek i toalet, wciąż jednak nie możemy mówić o jego nasyceniu. Największy notowany przyrost z roku na rok przypada między innymi środkom do toalet. Są to nie tylko żele czy płyny, do tej grupy zaliczamy również kostki do spłuczki, tabletki czy zawieszki, które cieszą się coraz większą popularnością. Wzrost ten jest bezpośrednio związany ze zwiększającą się świadomością społeczeństwa w zakresie szeroko pojętej higieny. Konsumenci szukają produktów innowacyjnych, spełniających ich coraz większe wymagania i dlatego można przypuszczać, że rynek środków do toalet dalej będzie się rozwijał.
Aleksandra Syrtów
tagi: łazienka ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...