Kategorie produktów

Grasz w zielone ?

Środa, 28 kwietnia 2010 HURT & DETAL Nr 4 (50) / 2010
Wiosna i lato to bogactwo warzyw i owoców. Ich lepsza dostępność powoduje, że w codziennym jadłospisie ciężkie, mięsne dania ustępują miejsca tym lżejszym, bogatym w witaminy i składniki odżywcze. Starając się wpisać w ten nurt, producenci proponują szeroką gamę artykułów, które idealnie nadadzą się do skomponowania sałatki.

Sezon na sałatki można oficjalnie uznać za rozpoczęty. Zwłaszcza wiosną i latem częściej sięgamy do lekkich dań, które znakomicie nadają się na rodzinny obiad lub niezobowiązującą kolację z przyjaciółmi. Do jedzenia sałatek nie trzeba nikogo przekonywać - tym lepiej, gdyż świeże warzywa i owoce to jeden z najważniejszych elementów piramidy pokarmowej. Prostota przyrządzania, szeroki wachlarz składników oraz nieograniczone możliwości łączenia sprawiły, że sałatki stały się jednym z ulubionych dań w kuchniach całego świata i zajmują w sztuce kulinarnej szczególne miejsce. Przygotowywane są ze świeżych i gotowanych warzyw, owoców, produktów zbożowych i mlecznych, mięsa, ryb i drobiu. Tak naprawdę skład danej sałatki zależy od polotu i fantazji osoby ją przyrządzającej. Z jednej strony może to być danie proste i skromne, z drugiej natomiast bogate i bardzo wykwintne.

Ilości rodzajów sałatek nie sposób policzyć. Właściwie można je zrobić ze wszystkiego co ma się pod ręką. Jest to jedno z najbardziej eksperymentalnych dań na świecie, pozostawiające duże pole do popisu kucharzowi. Jest także najbardziej uniwersalne, oraz – co na pewno ucieszy wiele osób stawiających pierwsze kroki w kuchni – trudno je zepsuć. Sałatki mogą być serwowane w formie przystawki, lekkiego, witaminowego dodatku do dania głównego, świetnie sprawdzają się także jako deser. Natomiast jeżeli użyje się do nich jako jednego ze składników ryżu, makaronu czy mięsa, mogą z powodzeniem stać się daniem głównym.

Gama produktów, których można użyć do zrobienia sałatki jest właściwie nieograniczona. Poza tym na rynku żywności pojawiają się ciągle nowe produkty, które mają na celu nadążać za preferencjami konsumentów i ich zmieniającymi się gustami. Często cykl ich życia jest bardzo krótki, dlatego warto obserwować trendy na rynku, żeby w porę zaopatrzyć sklep w odpowiedni asortyment. Powstaje też cała gama produktów, które są tworzone dla zaspokojenia nowych potrzeb konsumentów. Potrzeby te ujawnione zostają na tle doświadczeń zaczerpniętych z innych krajów, informacji z popularnych czasopism, upowszechnienia się wiedzy żywieniowej itp. Nowe produkty stanowią zatem przykład racjonalnego wyboru sposobu żywienia, a o ich zakupie decydują czynniki emocjonalne – identyfikacja z racjonalnym zdrowym stylem życia i odżywiania. Takimi nowymi produktami, bazującymi na chińskich rozwiązaniach, które pojawiły się na polskim rynku są sałatki z kiełków. Jednak ciągle ich spożycie jest na niskim poziomie.

warzyw moc…

Polska kuchnia nie należy do najlżejszych. Zdrowemu odżywianiu nie sprzyjają również współczesne czasy.
W dobie kariery, a co za tym idzie – braku czasu, Polacy nabierają złych nawyków żywieniowych, chociaż jednocześnie przemiany społeczno-ekonomiczne, edukacja żywieniowa i idący za nią wzrost świadomości konsumenta, przyniosły od początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku oczekiwany korzystny efekt w trendach dotyczących spożywania artykułów żywnościowych. Pozytywne zmiany to m.in. większa konsumpcja owoców oraz warzyw.

Tych produktów nie może zabraknąć w codziennej diecie. Są nieocenionym źródłem cennych witamin, składników mineralnych oraz błonnika. Ponadto na uwagę zasługuje fakt, że warzywa i owoce mają odczyn zasadowy, co oznacza, że w przeciwieństwie do wielu produktów spożywczych, nie przyczyniają się do zakwaszania organizmu, sprzyjającemu apatii, osłabieniu i senności – co jest istotne, zwłaszcza w okresie przesilenia wiosennego. Dlatego warto po nie sięgnąć w okresie wiosny i lata, zwłaszcza, że w tym czasie dostępne są w niskich cenach.

Wraz z nadejściem cieplejszych dni i pojawieniem się w ofercie sklepów nowalijek można zaobserwować zwiększone zainteresowanie produktami potrzebnymi do przygotowania sałatek. Szczególnie po długiej zimie konsumenci są spragnieni świeżych warzyw i owoców. To one są podstawą każdej tego typu potrawy. Jednak do przyrządzenia sałatek używane są także warzywa pasteryzowane, które – stanowiąc doskonałą bazę – pozwalają zaoszczędzić dużo czasu tym z konsumentów, którzy w kuchni szukają rozwiązań prostych i nie wymagających dużych nakładów czasowych. „Bonduelle zdecydowanie stawia na zdrowie i prostotę przygotowania. Wiosenne sałatki z pewnością rozświetli nasza chrupiąca kukurydza złocista. Nie tylko ucieszy oko i podniebienia a jeszcze wspomoże dietę, ponieważ nie zawiera dodatkowego cukru” – mówi Agnieszka Ramięga, Szef Marketingu Bonduelle Polska S.A. – „Na szczególną uwagę zasługują też nasze dwa nowe produkty: Kukurydza złocista z czarnymi i zielonymi oliwkami oraz Kukurydza złocista z suszonymi pomidorami. Obie propozycje zostały stworzone z myślą o miłośnikach sałatkowych eksperymentów, ale też dla tych, którzy w kuchni cenią sobie wygodę. Zalewa to mieszanka oliwy z oliwek z dodatkiem aromatycznych przypraw. Ciekawostką jest, że pomysł na dwie nowe mieszanki narodził się w Bonduelle Polska i póki co dostępny jest jedynie na naszym rynku. To znak, że innowacje w branży FMCG nie zawsze muszą przychodzić z Zachodu.” Zdaniem Agnieszki Ramięgi nowe mieszanki to dla klienta pole do kulinarnych eksperymentów: od tych prostych, codziennych – polegających na dodaniu sałaty – do bardziej wyrafinowanych, wieloskładnikowych kompozycji.

Współczesny konsument jest coraz bardziej wymagający, dlatego wybierając produkty uważnie analizuje ich skład. Szczególne znaczenie ma to w branży spożywczej, ponieważ to co jemy, wpływa na nasze zdrowie, rozwój dzieci, odporność oraz kondycję psychofizyczną. „Gorącym tematem i wyzwaniem w branży spożywczej jest obecnie produkcja smacznej żywności bez dodatku cukru. Drugim aspektem jest łatwość przygotowania potraw. Chcemy żywić się zdrowo, ale stale brakuje nam na to czasu. Bonduelle wychodzi naprzeciw obydwu wyzwaniom. Chcemy pokazać, że na talerzu może być smacznie bez dodatku cukru, a zdrową przekąskę można przyrządzić w 5 minut lub jeść prosto z puszki” – mówi Agnieszka Ramięga. Ponadto eksperci z zakresu odżywiania wskazują na dobroczynny wpływ warzyw na zdrowie człowieka oraz na to, że przy dużej zawartości witamin są one niskokaloryczne i pomagają utrzymać szczupłą sylwetkę.

Omawiając kategorię warzyw, warto jest wspomnieć o sposobie ich przechowywania, gdyż ten właściwy zapewni stosunkowo długą żywotność produktu w sklepie. A co za tym idzie, nie narazi detalisty na zbyt duże straty. Należy pamiętać, że w zebranych warzywach nadal zachodzą różnorodne procesy życiowe (oddychanie, transpiracja – proces parowania wody), zmiany związane z ich dojrzewaniem i starzeniem się. Tych zmian – zarówno fizjologicznych jak i fizycznych – nie można całkowicie zahamować, a jedynie maksymalnie ograniczyć stwarzając optymalne warunki do ich przechowywania. W tym czasie, decydujące znaczenie ma odpowiednia temperatura i wilgotność powietrza. Temperatura nie powinna spadać poniżej 0°C, nie może również zbytnio wzrosnąć, gdyż warzywa mogą się wtedy zagrzać i rozpocząć ponowny rozwój (wyrastanie w korzenie i liście). Warzywa korzeniowe, takie jak marchew, pietruszka, selery i buraki, a także warzywa kapustne, wymagają dużej wilgotności powietrza w czasie przechowywania i temp. od 1 do 4°C.

… i dodatków czar

Bardzo istotnym elementem sałatki jest sos. Nie tylko w kwestii smaku ale też zdrowia. Aby organizm mógł przyswoić wszystkie witaminy zawarte w warzywach potrzebny jest tłuszcz, dlatego trafnym pomysłem jest użycie dobrej jakości oliwy. Poza tym sosy świetnie podkreślają smak i charakter potrawy oraz są smacznym dopełnieniem każdej kulinarnej kompozycji. Sosy sałatkowe pozwalają na nieskończone możliwości komponowania sałatek. Istnieją dwie drogi. Pierwsza, to dodawanie do tych samych, ulubionych składników różnych smaków sosów. Druga, to wypróbowanie różnych produktów spożywczych z tym samym sosem, który wyjątkowo przypadł danej osobie do gustu.

W zależności od rodzaju sałatki dobiera się sos. Do tych lekkich, przyrządzanych z surowych warzyw, najlepsze są dressingi – sosy na bazie oliwy i octu winnego, z ziołami, np. winegret lub na bazie jogurtu. Robiąc własny sos do sałatki najlepiej jest korzystać z oliwy z oliwek lub oleju z pestek winogron. Używając czerwonego lub białego octu winnego z kolei należy pamiętać, aby z nim nie przesadzić, gdyż jego najmniejsze „przedawkowanie” może popsuć smak całej sałatki. Oprócz soli i pieprzu do sosu można również dodać odrobinę imbiru, czosnku lub drobno posiekanej cebulki. Świeże zioła – np. bazylia lub tymianek – też na pewno wzbogacą smak. Dla tych konsumentów, którzy szukają szybkich i funkcjonalnych rozwiązań, producenci na rynku proponują szeroką gamę sosów w saszetkach. „15 lat temu Knorr pierwszy wprowadził sosy sałatkowe na polski rynek. Od tego czasu jako niekwestionowany lider kategorii ciągle udoskonala swoją ofertę, odpowiadając na trendy konsumenckie. W tym roku oprócz standardowej oferty sosów sałatkowych, Knorr wprowadza innowację w kategorii, a mianowicie sosy sałatkowe 2w1. Są to sosy sałatkowe z grzankami do posypania sałatki w jednej paczce” – mówi Marta Majcherek, Knorr Brand Building Junior Manager. Ponadto na każdym opakowaniu znajduje się lista składników potrzebnych do przygotowania sałatki oraz prosty przepis, dzięki czemu każdy szybko i prosto ją przygotuje. – „Ważna jest również prostota przygotowania i wygoda użycia. Torebkę z sosem można zabrać ze sobą do pracy, na piknik i przygotować sos na miejscu. Propozycja 2w1 to odpowiedź na coraz silniejszy trend konsumencki, jakim jest spożywanie sałatek, jako pełnego posiłku w ciągu dnia.”

Obok wyżej wymienionych sosów przyrządzanych z oliwy, powodzeniem cieszą się również sosy na bazie śmietany lub majonezu. Pasują do treściwszych sałatek, z dodatkiem gotowanych warzyw, makaronów, ryżu czy mięs. Rynek majonezów oraz produktów, gdzie stanowią one podstawowy składnik, jest w dobrej kondycji. Według danych Nielsen ta kategoria w ubiegłym roku zwiększyła swoje udziały pod względem wartości sprzedaży – w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej – o 5,3%. Wartość rynku natomiast wyniosła 613,4 mln zł. Najlepiej sprzedawały się oczywiście majonezy – odnotowały 90,7% udziałów w rynku. Daleko za nimi znalazły się sosy majonezowe – 7,3% oraz dressingi – 2%.

Dopełniając obrazu sosów sałatkowych, warto wspomnieć o tych przeznaczonych do owocowych kompozycji. Do takich sałatek najlepszy jest sok z cytrusów, słodzony jogurt lub śmietanka. W wersji dla dorosłych można je doprawić alkoholem, np. rumem czy likierem – co warto podpowiedzieć klientowi, gdy będzie robił zakupy na np. wiosenne przyjęcie.

Producenci na rynku prezentują nie tylko bardzo bogatą ofertę dodatków czyli przypraw, sosów, oliw itp. Klienci mogą znaleźć w niej także gotowe sałatki, które można jeść bezpośrednio z opakowania. „Wiosna to czas, który spędzamy najchętniej w gronie rodziny, przyjaciół na świeżym powietrzu. Na te właśnie okazje proponujemy całą gamę sałatek warzywnych, śledziowych, oraz mięsnych. W tym sezonie pojawią się także nowości – np. sałatka warzywna a'la gyros i ziemniaczana z bekonem” – mówi Krzysztof Modliński, Wiceprezes Zarządu Dega (Pion Rynku). Sałatki śledziowe, warzywne i mięsne cieszą się powodzeniem u konsumentów przez cały rok. „W okresie typowo wiosennym zauważamy jednak zwiększone zapotrzebowanie na tego typu produkty” – dodaje Modliński.

Jak w przypadku wielu produktów, tak i w segmencie artykułów do sałatek producenci starają się wesprzeć sprzedaż, żeby uzyskać jak najlepsze wyniki. „Biorąc pod uwagę sugestie i wnioski klientów, którzy najlepiej znają specyfikę konsumenta w różnych regionach Polski, na okres wiosny przygotowujemy promocje cenowe oraz promocje z gratisem wewnątrz opakowania, wyraźnie zaznaczone na sezonowych etykietach” – mówi Krzysztof Modliński. Organizowane są także degustacje i animacje we wszystkich kanałach sprzedaży. Dodatkowym narzędziem wspierającym sprzedaż są gazetki promocyjne w sieciach handlowych na terenie całego kraju, oraz liczne promocje ukierunkowane na klienta i konsumenta. – „Jednocześnie zamieszczamy w prasie oraz internetowych portalach spożywczych notatki PR, informujące o nowościach, promocjach, gratisach. Chciałbym także nadmienić, że kilka naszych produktów zostało uhonorowane znakiem Poznaj Dobrą Żywność przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Dzięki wsparciu reklam telewizyjnych związanych właśnie z tą akcją, nasi klienci mają pewność, ze kupują produkty najwyższej jakości.” Przygotowania do sezonu rozpoczynają się jeszcze w roku go poprzedzającym. „Ponieważ jest to kategoria impulsowa, w której bardzo ważne są ekspozycje dodatkowe przy produktach komplementarnych (oliwa, ocet, warzywa), ważnym elementem jest dostarczenie materiałów POS.

Są to głównie standy, dodatkowe ekspozytory i podajniki przy półkach” – mówi Marta Majcherek. Dodatkowo w tym roku dla małych sklepów spożywczych, które prowadzą sprzedaż warzyw, Knorr przygotował tablice cenowe oraz podajniki na skrzynki.

Kluczem do sukcesu są odpowiednio dobrane i zbilansowane składniki – w sałatce tworzą niepowtarzalny smak, na sklepowej półce stanowią o atrakcyjności i dopasowaniu do potrzeb i oczekiwań konsumenta. Złożoność takiej oferty na pewno pomoże wyróżnić sklep wśród innych. 

Aleksandra Syrtów

tagi: sałatki ,