Kategorie produktów

Dynamiczne RTD

Środa, 28 kwietnia 2010 HURT & DETAL Nr 4 (50) / 2010
Dzisiejsze czasy charakteryzują się z całą pewnością tym, że jesteśmy zabiegani. Poszukujemy więc produktów gotowych – dań, zestawów przypraw, sałatek. Ostatnio i drinków, które są relatywnie młodą, ale i bardzo perspektywiczną kategorią.

Produkty RTD (ready-to-drink), czyli gotowe drinki, są bardzo ciekawą propozycją skierowaną do handlu. Ta młoda kategoria produktów dynamicznie się rozwija, czego najlepszym dowodem mogą być cyfry. Z raportu Nielsena wynika, że w okresie od lutego 2009 do stycznia 2010 sprzedaż RTD wzrosła, w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, aż o 34,5% wartościowo, a ilościowo o 42,4%. Wartość całego rynku wyniosła blisko 50 mln złotych. Wolumen sprzedaży w tym okresie wyniósł prawie 3 mln litrów. Największą popularnością spośród produktów RTD cieszą się te na bazie wódki, które zdominowały rynek – przypada im bowiem aż 94,5% udziałów wartościowych i 94,6% udziałów ilościowych. Gotowe drinki na bazie piwa i wina uczestniczą w rynku symbolicznie – na te pierwsze przypada tylko 2,2% udziałów ilościowych i 2,0% wartościowych, drinkom na bazie wina nieco więcej – 2,8% udziałów ilościowych i 2,9% wartościowych. W marcu br. na półkach sklepowych pojawiły się również gotowe drinki na bazie ginu.

„Produkty RTD to wciąż najdynamiczniej rozwijająca się kategoria alkoholowa na polskim rynku i nadal ma duży potencjał rozwoju. Sobieski Impress od wielu lat jest liderem, z 40% udziałem w rynku (Nielsen)” – mówi Agnieszka Trylińska, Brand Manager, SOBIESKI Sp. z o. o.

Napoje RTD największą popularnością cieszą się w supermarketach – 38,4% sprzedaży w ujęciu wartościowym oraz w średnich sklepach spożywczych – 16,9%. Hipermarketom przypada 11,9 %, stacjom benzynowym 10,2% a sklepom winno-cukierniczym 8,6%. W małych sklepach spożywczych udział wynosi 7,2%, a dużym sklepom spożywczym przypada 6,7%.

W dziale handlu nowoczesnego produkty RTD posiadają swoją oddzielną, dedykowaną sekcję. W kanale tradycyjnym produkty RDT najlepiej ustawić obok piwa, ze względu na podobną moc, jak również naturalną alternatywę dla tego trunku. „Sobieski Impress dedykujemy wszystkim pełnoletnim konsumentom, w szczególności osobom młodym. Kanał nowoczesny jest dla nas najważniejszy, gdyż realizowana tam sprzedaż to ponad 60% całego obrotu w ujęciu ilościowym. W przypadku kanału tradycyjnego będzie to mniej niż 40% (w ujęciu ilościowym)” – mówi Agnieszka Trylińska. I jak podkreśla, merchandising, jaki praktykuje firma Sobieski w przypadku tej kategorii, to przede wszystkim udostępnianie lodówek dla kanału HoReCa. Jest to szczególnie istotne latem, kiedy konsumpcja produktów RTD jest największa, a gotowe drinki powinno spożywać się schłodzone –wtedy są najsmaczniejsze.

Promocje

RTD są produktami zdecydowanie sezonowymi, których sprzedaż wzrasta w miesiącach ciepłych, zwłaszcza latem. Skierowane są do osób młodych, ciekawych świata, poszukujących produktów gotowych do spożycia. „W związku z tym, że RTD to kategoria sezonowa, nasze akcje promocyjne (akcja lato), jak co roku planujemy na okres wakacyjny – od czerwca do sierpnia. Działania promocyjne pod nazwą „Impressfera” kierujemy przede wszystkim do osób wypoczywających na polskim wybrzeżu oraz na mazurach. Akcja lato, w tzw. ogródkach piwnych i nadmorskich restauracjach to m.in. imprezy, konkursy z atrakcyjnymi nagrodami oraz duża dawka muzycznej rozrywki” – komentuje Agnieszka Trylińska. Ze względu na rozwijający się nieustannie rynek, producenci pracują nad atrakcyjnością swojej oferty. I tak jeszcze w tym roku Sobieski zaproponuje konsumentom zupełnie nowe owocowe smaki. Planuje również wprowadzić na rynek niespodziankę smakową, która będzie bazować na tradycyjnych recepturach znanych drinków.

„Dla sklepów detalicznych przygotowaliśmy m.in. wsparcie sprzedaży naszych produktów w formie gotowych kartonów, jako mini displaye oraz duże displaye, na które się składa kilka kartonów. Oczywiście nie zapomnieliśmy o gratisach. Dodatkowo szykujemy szereg imprez letnich nad morzem, promujących nasz Gin Lubuski & tonik” – mówi Dariusz Polak, Dyrektor ds. Marketingu i Eksportu, VINPOL Sp. z o.o., Grupa Henkell & Co.

Już dzisiaj warto pomyśleć o poszerzeniu oferty sklepu o produkty RTD. Coraz dłuższe i cieplejsze dni będą skłaniały konsumentów do sięgnięcia po tego typu drinki. Warto je wyeksponować przy piwie, ze względu na to, że oba trunki mają zbliżoną zawartość alkoholu.

Maja Święcka

tagi: RTD ,