Kategorie produktów

Odpowiedzialnie i do przodu

Środa, 28 kwietnia 2010 HURT & DETAL Nr 4 (50) / 2010
Rok 2009 dla branży piwnej był najgorszym od dwudziestu lat. Sprzedaż złotego trunku spadła, ale nie zmalała konsekwentnie realizowana przez producentów strategia promowania właściwej konsumpcji alkoholu i minimalizowania negatywnych skutków jego spożywania.

Rynek piwa

W ostatnich kilkunastu latach rynek piwa w Polsce rozwijał się niezwykle dynamicznie. Średnie spożycie piwa na poziomie 95 l per capita uplasowało nasz kraj w 2008 roku na piątym miejscu w Europie. W okresie największych spadków na rynkach finansowych piwny rynek również odczuł silne spowolnienie. Wyniki sprzedaży branży piwowarskiej za rok 2009 były gorsze niż prognozowano w połowie ubiegłego roku. Powodem tego była atmosfera kryzysu w gospodarce, podwyżka akcyzy o 13,6% w marcu ubiegłego roku oraz zmniejszenie wydatków konsumenckich na zakup piwa, co w konsekwencji doprowadziło do spadku dochodów, jakie budżet państwa łącznie czerpie z branży piwowarskiej. Spadek sprzedaży piwa spowodował bowiem zmniejszenie wpływów podatkowych z tytułu VAT, CIT i PIT (mniejsza produkcja, restrukturyzacja działów dystrybucji i sprzedaży, zamykanie browarów). Spadek sprzedaży na rynku krajowym wyniósł 10,1%, jednocześnie poziom konsumpcji piwa obniżył się do poziomu sprzed czterech lat. „Wiedzieliśmy, że rok 2009 będzie dla nas trudny. Polski rynek piwa przeżywa obecnie spowolnienie, którego sygnały były już widoczne w 2008 roku. Nie możemy zatem spodziewać się spektakularnych wzrostów w najbliższej przyszłości. Nasze prognozy na 2010 są bardzo ostrożne – liczymy, że uda nam się zatrzymać tendencję spadkową, a przy sprzyjającym sezonie może nawet osiągnąć niewielki wzrost” – mówi Christopher Barrow, Prezes Zarządu ZPPP Browary Polskie. 

Prognozy dla branży

Branża spodziewa się jednak, że 2010 rok może być rokiem stabilizacji. „Piwny rynek jest nadal perspektywiczny. Należy pamiętać, że mimo spadku sprzedaży i spadku spożycia piwa w 2009 roku piwo jest nadal liderem pod względem udziałów w sprzedaży wszystkich alkoholi w Polsce” – mówi Piotr Chęcielewski, Wiceprezes Zarządu ds. Marketingu w Carlsberg Polska. – „W tym roku, wraz z rozpoczęciem sezonu, planujemy liczne akcje promocyjne, w których nie zabraknie atrakcyjnych nagród; kampanie wizerunkowe i obecność na ciekawych imprezach plenerowych w poszczególnych regionach, w których obecne są lokalne marki należące do Carlsberg Polska.”

Społeczna odpowiedzialność

Produkcja i sprzedaż piwa to nie tylko 2,5 miliona miejsc pracy w Europie i przeszło 57 miliardów euro rocznie tytułem podatków zasilających krajowe budżety, to także konsekwentna realizacja strategii przez branżę minimalizowania negatywnych skutków społecznych niewłaściwej konsumpcji alkoholu. Eliminacja patologii związanych z nieodpowiedzialną sprzedażą i konsumpcją alkoholu wymaga konsekwentnej edukacji, począwszy od wychowania w domu poprzez szeroko zakrojone działania realizowane przez państwo, samorządy, organizacje społeczne, a także producentów. Przemysł piwowarski od siedmiu lat inicjuje i organizuje ogólnopolskie programy edukacyjne, których celem jest ograniczenie dostępu niepełnoletnich do alkoholu oraz walka z pijanymi kierowcami. Działania przemysłu prowadzone są przy współudziale szeregu partnerów samorządowych, komercyjnych, jak i organizacji rządowych. W 2009 roku branża zainicjowała kolejną edycję kampanii przeciwko sprzedaży alkoholu nieletnim – „Pozory mylą, dowód nie”, której ogólnopolskim partnerem została Komenda Główna Policji.

Jak podkreśla w rozmowie Katarzyna Wilczewska, Public Affairs z Kompanii Piwowarskiej, to na producentach piwa spoczywa szczególna odpowiedzialność za kształtowanie wzorców jego spożycia. Olbrzymia większość konsumentów piwa potrafi w sposób racjonalny i odpowiedzialny sięgać po alkohol, jednakże niestety nie wszyscy. A problem negatywnych zjawisk związanych z konsumpcją trunków z procentami, to nie ich picie samo w sobie, ale nadużywanie, zwłaszcza to pozbawione kontroli. I właśnie do tej grupy w szczególności kierowane są producenckie kampanie. Dlatego jednym z priorytetów SABMiller, właściciela Kompanii Piwowarskiej jest przeciwdziałanie nieodpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Kompania Piwowarska od lat angażuje się w promowanie tego sposobu konsumpcji, współpracując w tym zakresie z branżą – w tym miejscu warto wymienić akcje „Prowadzący – niepijący” czy „Pozory mylą dowód nie” – oraz inicjując własne akcje, takie chociażby jak „Sprawdź promile”, a także promując odpowiedzialną postawę poprzez specjalne hasła na produktach, plakatach czy reklamach – „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”, „Alkohol – tylko dla pełnoletnich”, „Żyj odpowiedzialnie!”. Firma wprowadziła również swoistą samokontrolę na swoją komunikację marketingową w formie reguł zebranych w „Polityce Komunikację Marketingowej”, której zasady są często bardziej rygorystyczne niż zapisy odpowiednich ustaw.

Maja Święcka

tagi: piwo ,