Kategorie produktów

Rynek produktów do zmywania naczyń w Europie

Wtorek, 30 sierpnia 2011 HURT & DETAL Nr 08 (66) / 2011
Wielkość rynku i prognozy w 5 największych krajach europejskich Pomimo niesprzyjających warunków gospodarczych, rynek produktów do zmywania naczyń w europejskich krajach „wielkiej piątki” (Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Włochy i Hiszpania) świetnie sobie poradził! Recesja nie zahamowała wyników – w latach 2008-2010 odnotowano znaczący wzrost tego segmentu.
Biorąc pod uwagę 2010 rok – dominują Niemcy i Francja. Niemcy jako największy rynek produktów do zmywania naczyń wśród krajów europejskich osiągnęły przychody w tym obszarze w kwocie 678 milionów EURO. Francja, plasująca się w tym wyścigu na drugim miejscu, osiągnęła sprzedaż na poziomie 638 milionów EURO.
Zyski, podobnie jak w innych krajach „wielkiej piątki”, czerpano głównie ze sprzedaży produktów Premium, wykorzystując moment, w którym uwaga konsumentów skierowana była głównie na jakość oferowanych produktów.
Co ciekawe, Włochy i Francja posiadają największy w Europie wskaźnik wydatków na tego typu produkty na jednego mieszkańca – na poziomie nieco ponad 10 EURO. Na kolejnym miejscu plasuje się Wielka Brytania z 9 EURO na osobę. Stawkę zamykają Niemcy i Hiszpania – z wynikiem 8.3 EURO.
Podczas, gdy popyt na produkty do mycia naczyń powinien pozostać dynamiczny – ze względu na zarówno stale rosnącą liczbę gospodarstw domowych, jak i coraz większą liczbę gospodyń domowych korzystających ze zmywarek do naczyń – wzrost sprzedaży przewiduje się na bardziej umiarkowanym poziomie. Wpływ na taki stan rzeczy ma powolne tempo ożywienia gospodarczego. Dynamika wzrostu sprzedaży jest jednak silniejsza na rynkach rozwijających się Europy Środkowej i Wschodniej, takich jak Polska i Czechy, niż na dojrzałych rynkach Europy Zachodniej, które charakteryzują się bardziej umiarkowanym wzrostem lub spadkiem (Szwajcaria).
Pozostałe kraje europejskie
Kraje Europy Środkowo-Wschodniej, takie jak Polska i Czechy, zanotowały wyraźnie wyższy wskaźnik wzrostu – biorąc pod uwagę wszelkiego rodzaju środki do zmywania naczyń – w ciągu ostatnich pięciu lat, niż ich zachodni sąsiedzi. Ten dynamiczny wzrost spowodowany był głównie wyższym wskaźnikiem defektu zmywarek, powodującym zwiększenie użycia detergentów. Wspierany przez rosnącą siłę nabywczą, popyt konsumencki również znalazł miejsce wśród markowych płynów do mycia naczyń, wzmacniając tym samym wzrost wartości dodanej w sektorze produktów do ręcznego mycia naczyń. Wspomniany, wysoki wskaźnik defektu zmywarek w całej Unii Europejskiej zdecydowanie ogranicza możliwość wzrostu rynku detergentów, przeznaczonych do mycia naczyń w tego typu urządzeniach.
Należy jednak podkreślić, że popyt na detergenty do ręcznego zmywania naczyń oraz te do zmywarek w dużym stopniu zależy od samych producentów. Klienci bowiem oczekują nie tylko innowacji, ale także różnego rodzaju promocji, które z dnia na dzień zachęcają do podejmowania pozytywnych decyzji zakupowych.
Firmy oferujące detergenty dla polskiego rynku mają czym się pochwalić – Polska była jednym z nielicznych krajów w Europie, której wydatki na mieszkańca nie zmniejszyły się w 2010 roku w wyniku spowolnienia gospodarczego i zmniejszenia wydatków konsumpcyjnych.

Stephen Lahn
Account Director Mintel Food & Drink
Mintel Group Ltd.
info@mintel.com

tagi: zmywanie , naczynia ,