Zgodnie z wynikami badania Snack Panel słone przekąski kojarzą się Polakom przede wszystkim z czymś szybkim i przyjemnym, do zjedzenia między posiłkami oraz z czymś, czego nie trzeba spożywać tradycyjnie przy stole, ale tam gdzie dopadnie nas głód lub ochota. Słone przekąski, tj. paluszki, precle, orzeszki, chipsy i chrupki obok jogurtów, deserów mlecznych oraz ciastek paczkowanych są najchętniej spożywanymi przekąskami w Polsce.
W zasadzie w każdym sklepie oferowane są słone przekąski, do których zamiłowanie Polaków nieprzerwanie rośnie. Świadczą o tym dynamiczne wzrosty zarówno wielkości sprzedaży, jak i wartości sprzedaży całej kategorii.
Rynek słonych przekąsek to chrupki, popcorn, chipsy, orzeszki, paluszki, precelki, krakersy i mieszanki. Jak wynika z raportu Nielsena, w okresie od grudnia 2008 do listopada 2009 roku sprzedaż słonych przekąsek wzrosła w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej aż o 7,2% wartościowo, ilościowo o 3,3%, a wartość całego rynku wyniosła blisko 193 mln zł. Wolumen sprzedaży w tym okresie wyniósł prawie 107 tys. ton.
Największą popularnością spośród słonych przekąsek cieszą się chipsy ziemniaczane, na które przypadło 37,0% rynku. Zaraz za nim znalazły się paluszki, które posiadają 21,6% rynku, a za nim chrupki z 23,1%. Na czwartym miejscu uplasowały się orzeszki (10,7%), a zaraz za nimi krakersy (5,3%). Najniższe udziały ilościowe przypadły popcornowi (3,8%), chipsom „Innym” (1,0%), precelkom (0,8%) oraz chipsom chlebowym i mieszankom (po 0,4%). Podobnie przedstawia się sytuacja jeżeli chodzi o udziały wartościowe – najwięcej zarobiły chipsy ziemniaczane (44,4%), chrupki (20,6%), paluszki (13,1%), orzeszki (10,7%) oraz krakersy (4,9%). Najmniej zarobił popcorn (3,1%), chipsy „Inne” (1,2%), precelki (0,8%), chipsy chlebowe (0,6%) oraz mieszanki (0,5%). Słone przekąski największą popularnością cieszą się w supermarketach – 35,2% sprzedaży w ujęciu wartościowym oraz w średnich sklepach spożywczych – 23,7%. Małym sklepom spożywczym przypada 17,7 %, dużym sklepom spożywczym 11,4% a hipermarketom 10,3%. Najmniejszą popularnością słone przekąski cieszą się w sklepach winno-cukierniczych, którym przypadło zaledwie 1,7%.
Powyższe dane Nielsena świadczą o tym, że rynek słonych przekąsek jest perspektywiczny i warto jak najszerszą ich ofertę zaprezentować na sklepowej półce. Zwłaszcza, że ich producenci oferują naprawdę szeroki asortyment najróżniejszych słonych przekąsek. Przekąski do chrupania są rozchwytywane przez osoby w każdym wieku i generują dobre obroty w sklepie. Aby usatysfakcjonować konsumentów, producenci starają się dotrzeć do sklepów detalicznych z jak największą liczbą produktów.
Można jedynie różnicować towar ze względu na gramaturę – do handlu nowoczesnego w większości trafiają duże gramatury słonych przekąsek i multipaki, natomiast do handlu tradycyjnego małe i średnie paczki. Oferta kierowana do konsumentów jest coraz bogatsza i atrakcyjniejsza, co zresztą widać w jakości ekspozycji, jaką charakteryzuje się kategoria słonych przekąsek. Na rozwój rynku przekąsek solonych wpływ ma również edukacja Polaków o wartościach odżywczych orzechów. Wzrost świadomości ich dobroczynnego wpływu na nasze zdrowie ma odbicie w rosnącej sprzedaży tych produktów. Na chrupanie orzechów nastała widoczna moda. Orzechomania wkroczyła do domów, do pubów, klubów i kawiarni, a także do restauracji oraz kin. Orzechy solone zastępują często przekąski słodkie, jak batony, wafelki, ciasteczka.
Producenci i dystrybutorzy dostarczają do sklepów różnorodne materiały POS, także standy jako miejsce ekspozycji produktu, dzięki czemu słone przekąski nie wymagają zbyt dużo przestrzeni na półce sklepowej, a jednocześnie są doskonale widoczne dla konsumenta. Co więcej, kategoria słonych przekąsek jest mocno reklamowana w telewizji, przez co konsumenci sami poszukują tych produktów w miejscu sprzedaży. Za posiadaniem takiego asortymentu w sklepie przemawia również fakt wysokiej innowacyjności kategorii, co satysfakcjonuje lubiących nowości konsumentów.
tagi: Podjadać lubi każdy. To jedna z wielu naszych słabości. I śmiało można ją wykorzystać do zwiększenia obrotów w sklepie. W jaki sposób? Oferując szeroką gamę słonych przekąsek , po które wszyscy chętnie sięgamy. ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...