Kategorie produktów

Wywiad z Grażyną Słowak, Prezesem PH-W „POSTI” S.A.

Niedziela, 21 lutego 2010 HURT & DETAL Nr 2 (48) / 2010
O rynku herbat, nowościach i akcjach marketingowych oraz o produktach funkcjonalnych rozmawiamy z Grażyną Słowak,Prezesem PH-W „POSTI” S.A.

Jaki był rok 2009 dla herbat? Czy kryzys wpłynął na ich sprzedaż?

Badania AC Nielsen wskazują, że kryzys nie miał dużego wpływu na rynek herbaty w Polsce. Sprzedaż w roku 2009 osiągnęła poziom z roku poprzedniego. Zauważalna jest słabnąca pozycja herbaty czarnej, z korzyścią dla herbaty zielonej. Zanotowano także spadek sprzedaży herbat liściastych, a tym samym wzrost ekspresowych. Sprzedaż herbat owocowych, ziołowych, aromatyzowanych oraz czerwonych utrzymuje się na stabilnym poziomie. W 2009 roku POSTI utrzymało tendencję wzrostową w segmencie herbat ziołowych. Korzystne zjawisko zaobserwowaliśmy także w segmencie herbat czerwonych, w którym funkcjonujemy zaledwie od sierpnia 2009 roku. Nasze oryginalne smaki Pu-erh z wiśnią i osmanthusem oraz z sokiem pigwy i trawą cytrynową już osiągnęły znaczące miejsce na rynku.

A jaki będzie 2010 rok?

Prognozy POSTI są optymistyczne zarówno dla spółki, jak i dla całego rynku. Spodziewamy się wzrostu segmentu herbat klasy Premium, dalszego rozwoju herbatek funkcjonalnych oraz wielu innowacji.

Jakich nowości i akcji marketingowych mogą oczekiwać detaliści z Państwa strony?

Nowościami POSTI, na które warto zwrócić szczególną uwagę są herbatki funkcjonalne dla dzieci – Herbusie. Występują w trzech wspaniałych smakach i mają trzy różne funkcje: Herbatka dla Niejadka (na lepszy apetyt), o smaku truskawki z wanilią, Herbatka dla Mistrza (odporność i higiena jamy ustnej), o smaku malinowym oraz Herbatka dla Bystrzaka (pamięć i koncentracja), o smaku jabłka i pomarańczy. Receptury tych herbatek bazują na naturalnych składnikach – ziołach i owocach, nie zawierają cukru ani sztucznych słodzików. W przeciwieństwie do herbat rozpuszczalnych nasze herbatki są niskoprzetworzone, a dodatkowo zawierają witaminy i magnez.
W każdym opakowaniu herbatki Herbuś można znaleźć zabawną naklejkę 3D z ruszającym się zwierzakiem, a dla kolekcjonerów naklejek ufundowaliśmy atrakcyjne nagrody. Chcąc dostarczyć rozrywki naszym najmłodszym klientom, przygotowaliśmy również specjalną stronę www.herbusie.pl, która wkrótce zostanie poszerzona o kolejne gry i zabawy edukacyjno-zręcznościowe.
W celu sprawnego wprowadzenia produktu na rynek przygotowaliśmy silne wsparcie medialne – 10 lutego ruszyła intensywna kampania telewizyjna, a następnie prasowa oraz internetowa. Emisja reklam TV obejmuje programy TVP1 i Polsat oraz dziecięce kanały satelitarno-kablowe. Reklamę zamieścimy w prasie dziecięcej, kobiecej oraz branżowej. Niestandardową formą promocji za pomocą Internetu będzie ogólnopolski test herbatek on-line, polegający na rejestracji uczestniczek a następnie wysyłce produktów do pań, które zechcą wziąć udział w teście. Wierzymy, że wynik testu będzie dla nas powodem do dumy.

W jaki sposób wspieracie sprzedaż Waszych herbat w placówkach detalicznych?

Dla naszych klientów organizujemy konkursy z nagrodami gwarantowanymi, jak np. miody pitne, nastrojowe lampki oraz księgi nalewek dla smakoszy Grzańców POSTI oraz gry, koszulki, czapeczki i naklejki dla najmłodszych wielbicieli Herbusia. Na najbardziej wiernych klientów czekają nagrody główne w konkursach – wyjazd w Alpy dla 2 osób, mp3, mata do tańczenia Hannah Montana, laboratorium załogi G itp. Ponieważ powodzeniem w sklepach cieszą się produkty z tzw. gratisem, POSTI oferowało, z dużym sukcesem, nowe herbaty Pu-erh z doklejonym batonikiem musli. Atutem naszych produktów jest wysoka jakość, aromat i smak . W związku z tym przeprowadzamy w miejscach sprzedaży degustacje. Do dyspozycji placówek handlowych przekazujemy próbki naszych produktów oraz materiały reklamowe jak np. długopisy, ekologiczne torby na zakupy, filiżanki itp. Plakaty POSTI informują klientów o nowościach i akcjach promocyjnych.

Czy posiadacie w swojej ofercie herbaty funkcjonalne? Proszę opowiedzieć o ich zaletach i o tym, jak najlepiej wyeksponować je na sklepowej półce.

Mamy dwie linie produktów funkcjonalnych w ofercie. Jedna z nich to wspomniana już linia herbatek funkcjonalnych dla dzieci, a druga to wprowadzona w kwietniu 2009 r. linia herbat skierowanych do kobiet – Fitea. W skład linii wchodzą: Fitea Slim Intensywne spalanie, Fitea Slim Spalanie i oczyszczanie, Fitea Anti-stress Uspokojenie i relaks oraz Fitea Beauty Piękne włosy skóra i paznokcie. Herbatki te zostały opracowane specjalnie dla kobiet dbających o zdrowie, urodę i zgrabną sylwetkę, odznaczają się dużą zawartością składników aktywnych oraz wspaniałym smakiem i aromatem. Fitea łamie stereotyp, że herbaty funkcjonalne są niesmaczne, dzięki niej odchudzanie może być naprawdę przyjemne. Herbaty funkcjonalne, ze względu na stosunkowo wysoką cenę, powinny być eksponowane na górnych półkach, w sąsiedztwie herbat zielonych i czerwonych, bądź w sąsiedztwie farmaceutyków. Są to produkty o statusie suplementów diety, kierujemy je przede wszystkim do klientów, którzy mają świadomość wpływu diety na zdrowie i którzy z tego względu są gotowi zapłacić wyższą cenę.

Dziękuję za rozmowę.

Maja Święcka

tagi: Wywiad z Grażyną Słowak , Prezesem PH-W „POSTI” S.A. ,