Jaki był rok 2009 dla herbat? Czy kryzys wpłynął na ich sprzedaż?
Badania AC Nielsen wskazują, że kryzys nie miał dużego wpływu na rynek herbaty w Polsce. Sprzedaż w roku 2009 osiągnęła poziom z roku poprzedniego. Zauważalna jest słabnąca pozycja herbaty czarnej, z korzyścią dla herbaty zielonej. Zanotowano także spadek sprzedaży herbat liściastych, a tym samym wzrost ekspresowych. Sprzedaż herbat owocowych, ziołowych, aromatyzowanych oraz czerwonych utrzymuje się na stabilnym poziomie. W 2009 roku POSTI utrzymało tendencję wzrostową w segmencie herbat ziołowych. Korzystne zjawisko zaobserwowaliśmy także w segmencie herbat czerwonych, w którym funkcjonujemy zaledwie od sierpnia 2009 roku. Nasze oryginalne smaki Pu-erh z wiśnią i osmanthusem oraz z sokiem pigwy i trawą cytrynową już osiągnęły znaczące miejsce na rynku.
A jaki będzie 2010 rok?
Prognozy POSTI są optymistyczne zarówno dla spółki, jak i dla całego rynku. Spodziewamy się wzrostu segmentu herbat klasy Premium, dalszego rozwoju herbatek funkcjonalnych oraz wielu innowacji.
Jakich nowości i akcji marketingowych mogą oczekiwać detaliści z Państwa strony?
Nowościami POSTI, na które warto zwrócić szczególną uwagę są herbatki funkcjonalne dla dzieci – Herbusie. Występują w trzech wspaniałych smakach i mają trzy różne funkcje: Herbatka dla Niejadka (na lepszy apetyt), o smaku truskawki z wanilią, Herbatka dla Mistrza (odporność i higiena jamy ustnej), o smaku malinowym oraz Herbatka dla Bystrzaka (pamięć i koncentracja), o smaku jabłka i pomarańczy. Receptury tych herbatek bazują na naturalnych składnikach – ziołach i owocach, nie zawierają cukru ani sztucznych słodzików. W przeciwieństwie do herbat rozpuszczalnych nasze herbatki są niskoprzetworzone, a dodatkowo zawierają witaminy i magnez.
W każdym opakowaniu herbatki Herbuś można znaleźć zabawną naklejkę 3D z ruszającym się zwierzakiem, a dla kolekcjonerów naklejek ufundowaliśmy atrakcyjne nagrody. Chcąc dostarczyć rozrywki naszym najmłodszym klientom, przygotowaliśmy również specjalną stronę www.herbusie.pl, która wkrótce zostanie poszerzona o kolejne gry i zabawy edukacyjno-zręcznościowe.
W celu sprawnego wprowadzenia produktu na rynek przygotowaliśmy silne wsparcie medialne – 10 lutego ruszyła intensywna kampania telewizyjna, a następnie prasowa oraz internetowa. Emisja reklam TV obejmuje programy TVP1 i Polsat oraz dziecięce kanały satelitarno-kablowe. Reklamę zamieścimy w prasie dziecięcej, kobiecej oraz branżowej. Niestandardową formą promocji za pomocą Internetu będzie ogólnopolski test herbatek on-line, polegający na rejestracji uczestniczek a następnie wysyłce produktów do pań, które zechcą wziąć udział w teście. Wierzymy, że wynik testu będzie dla nas powodem do dumy.
W jaki sposób wspieracie sprzedaż Waszych herbat w placówkach detalicznych?
Dla naszych klientów organizujemy konkursy z nagrodami gwarantowanymi, jak np. miody pitne, nastrojowe lampki oraz księgi nalewek dla smakoszy Grzańców POSTI oraz gry, koszulki, czapeczki i naklejki dla najmłodszych wielbicieli Herbusia. Na najbardziej wiernych klientów czekają nagrody główne w konkursach – wyjazd w Alpy dla 2 osób, mp3, mata do tańczenia Hannah Montana, laboratorium załogi G itp. Ponieważ powodzeniem w sklepach cieszą się produkty z tzw. gratisem, POSTI oferowało, z dużym sukcesem, nowe herbaty Pu-erh z doklejonym batonikiem musli. Atutem naszych produktów jest wysoka jakość, aromat i smak . W związku z tym przeprowadzamy w miejscach sprzedaży degustacje. Do dyspozycji placówek handlowych przekazujemy próbki naszych produktów oraz materiały reklamowe jak np. długopisy, ekologiczne torby na zakupy, filiżanki itp. Plakaty POSTI informują klientów o nowościach i akcjach promocyjnych.
Czy posiadacie w swojej ofercie herbaty funkcjonalne? Proszę opowiedzieć o ich zaletach i o tym, jak najlepiej wyeksponować je na sklepowej półce.
Mamy dwie linie produktów funkcjonalnych w ofercie. Jedna z nich to wspomniana już linia herbatek funkcjonalnych dla dzieci, a druga to wprowadzona w kwietniu 2009 r. linia herbat skierowanych do kobiet – Fitea. W skład linii wchodzą: Fitea Slim Intensywne spalanie, Fitea Slim Spalanie i oczyszczanie, Fitea Anti-stress Uspokojenie i relaks oraz Fitea Beauty Piękne włosy skóra i paznokcie. Herbatki te zostały opracowane specjalnie dla kobiet dbających o zdrowie, urodę i zgrabną sylwetkę, odznaczają się dużą zawartością składników aktywnych oraz wspaniałym smakiem i aromatem. Fitea łamie stereotyp, że herbaty funkcjonalne są niesmaczne, dzięki niej odchudzanie może być naprawdę przyjemne. Herbaty funkcjonalne, ze względu na stosunkowo wysoką cenę, powinny być eksponowane na górnych półkach, w sąsiedztwie herbat zielonych i czerwonych, bądź w sąsiedztwie farmaceutyków. Są to produkty o statusie suplementów diety, kierujemy je przede wszystkim do klientów, którzy mają świadomość wpływu diety na zdrowie i którzy z tego względu są gotowi zapłacić wyższą cenę.
Dziękuję za rozmowę.
Maja Święcka
tagi: Wywiad z Grażyną Słowak , Prezesem PH-W „POSTI” S.A. ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...