Zespół, działający pod przewodnictwem Pana Rafała Baniaka, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Gospodarki, w dniu 23 maja br. przyjął „Rekomendacje w zakresie wdrażania założeń koncepcji Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw w Polsce".
Grupa robocza zaproponowała zestaw rekomendacji do podjęcia przez Rząd oraz partnerów społeczno-gospodarczych zaangażowanych w promocję CSR w Polsce w obszarze zrównoważonej konsumpcji. W szczególności zwrócono uwagę na potrzebę:
- propagowania oznakowań produktów (ekologicznych i społecznych, np. pochodzących ze sprawiedliwego handlu),
- wypracowania narzędzi prowadzących do uwzględnienia aspektów zrównoważonego rozwoju oraz CSR w całym łańcuchu,
- wsparcia konsumenckich porównawczych testów produktów oraz monitorowania wiarygodności deklaracji przedsiębiorstw w obszarze CSR (ang. watch-dog),
- oceny skali oraz ograniczenia marnotrawstwa żywności w Polsce,
- stymulowania rozwoju zrównoważonych społeczności lokalnych.
Podczas spotkania podkreślono również potrzebę kształtowania postaw zrównoważonej konsumpcji oraz zwiększania dostępności produktów zrównoważonych na polskim rynku, m.in. poprzez:
- wsparcie dla drobnych producentów i dystrybutorów produktów zrównoważonych,
- zachęty dla dużych producentów i dystrybutorów do produkcji i dystrybucji produktów zrównoważonych,
- instrumenty ekonomiczne promujące proekologiczne wybory konsumenckie.
Podkreślono także znaczenie edukacji w zakresie zarządzania finansami osobistymi, a także potrzebę monitorowania i ewaluacji działań prowadzonych na rzecz zmiany wzorców konsumpcji na bardziej zrównoważone.
W konferencji wzięli udział:
Sylwia Waśniewska, Sekretarz Zespołu do spraw Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw, Zastępca Dyrektora Departamentu Rozwoju Gospodarki, Ministerstwo Gospodarki
Renata Juszkiewicz, Prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji
Maria Andrzej Faliński, Dyrektor Generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji
Elzbieta Szadzińska reprezentująca Federację Konsumentów
Maria Sieklucka reprezentująca Provident Polska
Mikołaj Niedek reprezentujący Fundacja Promocji Gmin Polskich, Magazyn "Gmina"
Potrzeba tworzenia warunków dla rozwoju zrównoważonej produkcji i konsumpcji oraz zrównoważonej polityki przemysłowej, m.in. poprzez rozwój i wdrażanie innowacji, a także wykorzystywanie nowych instrumentów ekonomicznych, zasygnalizowana została w nowym Krajowym Programie Reform na rzecz realizacji strategii „Europa 2020", który przyjęty został przez Radę Ministrów 26 kwietnia br. Ponadto, zagadnienia istotne dla zrównoważonej konsumpcji poruszone zostały w „Krajowym planie działań w zakresie zrównoważonych zamówień publicznych na lata 2010-2012", przyjętym przez Radę Ministrów 14 czerwca 2010 r.. Dodatkowo, kwestię ochrony konsumentów oraz rozwoju samoregulacji w ramach społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (ang. Corporate Social Responsibility, CSR), uwypuklono w „Polityce Konsumenckiej na lata 2010-2013".
(Maja Święcka)
Znamy laureatów Sustainability Awards For Retail! Podczas...
Należąca do koncernu FoodWell marka Bakalland dołączyła do...
Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP...
Zawirowania w światowym handlu...
Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji...
Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów...
Światowi dostawcy nie nadążają z dostawami do Polski...