Kategorie produktów

Świeta tuż tuż

Środa, 14 października 2009 HURT & DETAL Nr 10 (44) / 2009
Co prawda do Świąt Bożego Narodzenia jest jeszcze sporo czasu, ale w handlu okres przedświąteczny praktycznie już się rozpoczyna. Jest to czas, na który czekają wszyscy - właściciele sklepów, sieci handlowe oraz producenci.

Co roku zyski wszystkich graczy rynku FMCG w okresie świątecznym i przedświątecznym rosną. Klienci kupują większe ilości produktów praktycznie ze wszystkich grup towarowych. Zarówno Święta Bożego Narodzenia, jak i tygodnie je poprzedzające, są okresem spotkań w gronie rodzinnym, z przyjaciółmi i ze znajomymi. Spotkaniom tym towarzyszy biesiadowanie i obdarowywanie się prezentami. Jest to również czas wielkich porządków - nikt przecież nie przyjmie świątecznych gości w nieposprzątanym mieszkaniu.
 

„Nasz kraj słynie z pięknych tradycji celebrowania najważniejszych świąt kościelnych w roku. Nikt nie wyobraża sobie polskich świąt bez kulinarnych smakołyków, suto zastawionego stołu i spotkań w gronie rodzinnym. Przed Bożym Narodzeniem najlepiej sprzedają się składniki sałatek, produkty do pieczenia i wszystko co jest wykorzystywane do przyrządzania świątecznych potraw i wypieków" - mówi Mirosław Wawryszczuk, Dyrektor Handlowy Detal Koncept Sp. z o.o.

 

Klienci wybierają albo sprawdzoną, ulubioną markę, albo produkt z aktualnej promocji. Dużym powodzeniem cieszą się mięsa oraz dobre wędliny, kupowane przed świętami częściej w kawałku. Do świątecznych biesiad nabywane są chętnie markowe kawy, herbaty, soki i napoje. Rośnie również sprzedaż alkoholi, zwłaszcza tych ze średniej i z wyższej półki.

 

„Boże Narodzenie to nie tylko smakołyki na stole. To także szczególny czas w roku, kiedy wręczamy bliskim prezenty. Już na początku grudnia notujemy większy niż zazwyczaj wzrost sprzedaży kosmetyków, zwłaszcza tych w zestawach, czy w świątecznej szacie. Dobre trunki, słodycze, markowe kawy i herbaty także dobrze się sprawdzają w roli prezentu" - dodaje Mirosław Wawryszczuk.

 

Wyjątkowy czas, jakim są Święta Bożego Narodzenia, wymaga równie wyjątkowej oprawy. „Naszą propozycją na świąteczny stół są oczywiście soki i nektary z miąższem i cząstkami owoców z linii Premium od Tymbarku, jak również z Klasycznej" - mówi  Dorota Liszka, Manager ds. Komunikacji Korporacyjnej Maspexu. - „Spotkania w gronie rodziny i znajomych uświetnią nasze ciasta DecoMorreno - zarówno linia ciast Klasyka z Fantazją (Czekoladowe wieże i Czekoladowa Pokusa), jak i propozycje dla dzieci - czekoladowe i biszkoptowe babeczki z linii „Słodkie przygody". Dla osób, które chcą wypieki przygotować według własnych przepisów, polecamy ciemne kakao DecoMorreno. Nie można zapomnieć o Makaronach Lubella, które poprzez wielość kształtów, wspaniale nadają się, jako dodatek do zup, jak również drugich dań."

 

Święta Bożego Narodzenia, jak i czas je poprzedzający, to najlepiej zarabiający okres w handlu. W ciągu roku klienci mogą odmówić sobie pewnych przyjemności, ale zawsze starają się, aby w miarę możliwości, niczego nie zabrakło w ich domach podczas Świąt. To czas wyjątkowej atmosfery. Również za sprawą pięknie przyozdobionych sklepów, jak i reklam telewizyjnych, które w tym okresie podkreślają wagę i rangę Świąt.

 

„Święta Bożego Narodzenia to jeden z sezonowych szczytów sprzedaży naszych produktów. W tym okresie zwiększamy sprzedaż większości kategorii napojów we wszystkich segmentach rynku. Z naszych doświadczeń wynika, że w tym czasie najlepiej sprzedają się napoje gazowane: Coca-Cola, Coca-Cola light, Coca-Cola Zero, Fanta i Sprite w opakowaniach 0,5l (do konsumpcji w podróży) i 1l (do konsumpcji w domu), jak również Burn w pojedynczych puszkach i czteropakach. Napoje energetyzujące ożywiają i pobudzają organizm. W okresie wzmożonych podróży dla zmęczonego kierowcy, napój energetyzujący Burn to paliwo dla organizmu, bez którego trudniej mu funkcjonować. Doradzamy punktom sprzedaży, że warto już wcześniej zaopatrzyć się w odpowiednią ilość produktów tak, aby nie zabrakło ich w lodówkach i na półkach w okresie Świąt Bożego Narodzenia" - mówi Iwona Jacaszek, Dyrektor ds. Korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska. - „Tegoroczna sprzedaż świąteczna będzie wspierana zintegrowaną kampanią marketingową, w ramach której konsumenci będą mogli wziąć udział w specjalnej promocji, a całoroczny program lojalnościowy Zapunktowani.pl wzbogacony zostanie o świąteczny katalog z nagrodami. W telewizji i prasie będzie można zobaczyć świąteczne reklamy. Dla partnerów handlowych nasza firma przygotowała promocje z wartością dodaną, jak również atrakcyjne materiały ekspozycyjne utrzymane w klimacie Świąt Bożego Narodzenia." 

 

W okresach przedświątecznych następuje silny wzrost popytu na bakalie. W związku z powyższym aż połowę rocznych przychodów ze sprzedaży producenci realizują od października do grudnia, a ok. 25 procent w okresie wielkanocnym. Jest to rzecz jasna efekt tradycji kulinarnych związanych z dwoma najważniejszymi świętami w kalendarzu większości Polaków. „Migdały, orzechy włoskie i laskowe, śliwki suszone, figi, rodzynki czy mak to przecież od pokoleń składnik wielu tradycyjnych świątecznych potraw i ciast. Naturalnym jest zatem fakt, że sprzedaż tych produktów przed świętami znacznie wzrasta, a tym samym jest to najlepszy okres do ich sprzedaży" - mówi Leszek Wąsowicz, Prezes Zarządu HELIO S.A. - „W okresie przedświątecznym sprzedaż produktów HELIO wspierać będziemy intensywnymi działaniami z zakresu reklamy i PR, w szczególności w prasie poradniczej i kobiecej. Warto również podkreślić, że po raz kolejny ruszymy z kampanią promującą HELIO w najpopularniejszych kanałach telewizyjnych. Wszystkie te elementy sprawiają, że nasze bakalie są lepiej zauważalne przez klienta, a tym samym ich sprzedaż jest większa." W okresie świątecznym i przed świątecznym doskonale sprzedają się również czekolady, czekoladki, batony czekoladowe, którymi wszyscy chętnie obdarowują zwłaszcza dzieci.

 

Maja Święcka 

tagi: świeta , produkty na boże narodzenie , boże narodzenie w handlu ,