Co roku zyski wszystkich graczy rynku FMCG w okresie świątecznym i przedświątecznym rosną. Klienci kupują większe ilości produktów praktycznie ze wszystkich grup towarowych. Zarówno Święta Bożego Narodzenia, jak i tygodnie je poprzedzające, są okresem spotkań w gronie rodzinnym, z przyjaciółmi i ze znajomymi. Spotkaniom tym towarzyszy biesiadowanie i obdarowywanie się prezentami. Jest to również czas wielkich porządków - nikt przecież nie przyjmie świątecznych gości w nieposprzątanym mieszkaniu.
„Nasz kraj słynie z pięknych tradycji celebrowania najważniejszych świąt kościelnych w roku. Nikt nie wyobraża sobie polskich świąt bez kulinarnych smakołyków, suto zastawionego stołu i spotkań w gronie rodzinnym. Przed Bożym Narodzeniem najlepiej sprzedają się składniki sałatek, produkty do pieczenia i wszystko co jest wykorzystywane do przyrządzania świątecznych potraw i wypieków" - mówi Mirosław Wawryszczuk, Dyrektor Handlowy Detal Koncept Sp. z o.o.
Klienci wybierają albo sprawdzoną, ulubioną markę, albo produkt z aktualnej promocji. Dużym powodzeniem cieszą się mięsa oraz dobre wędliny, kupowane przed świętami częściej w kawałku. Do świątecznych biesiad nabywane są chętnie markowe kawy, herbaty, soki i napoje. Rośnie również sprzedaż alkoholi, zwłaszcza tych ze średniej i z wyższej półki.
„Boże Narodzenie to nie tylko smakołyki na stole. To także szczególny czas w roku, kiedy wręczamy bliskim prezenty. Już na początku grudnia notujemy większy niż zazwyczaj wzrost sprzedaży kosmetyków, zwłaszcza tych w zestawach, czy w świątecznej szacie. Dobre trunki, słodycze, markowe kawy i herbaty także dobrze się sprawdzają w roli prezentu" - dodaje Mirosław Wawryszczuk.
Wyjątkowy czas, jakim są Święta Bożego Narodzenia, wymaga równie wyjątkowej oprawy. „Naszą propozycją na świąteczny stół są oczywiście soki i nektary z miąższem i cząstkami owoców z linii Premium od Tymbarku, jak również z Klasycznej" - mówi Dorota Liszka, Manager ds. Komunikacji Korporacyjnej Maspexu. - „Spotkania w gronie rodziny i znajomych uświetnią nasze ciasta DecoMorreno - zarówno linia ciast Klasyka z Fantazją (Czekoladowe wieże i Czekoladowa Pokusa), jak i propozycje dla dzieci - czekoladowe i biszkoptowe babeczki z linii „Słodkie przygody". Dla osób, które chcą wypieki przygotować według własnych przepisów, polecamy ciemne kakao DecoMorreno. Nie można zapomnieć o Makaronach Lubella, które poprzez wielość kształtów, wspaniale nadają się, jako dodatek do zup, jak również drugich dań."
Święta Bożego Narodzenia, jak i czas je poprzedzający, to najlepiej zarabiający okres w handlu. W ciągu roku klienci mogą odmówić sobie pewnych przyjemności, ale zawsze starają się, aby w miarę możliwości, niczego nie zabrakło w ich domach podczas Świąt. To czas wyjątkowej atmosfery. Również za sprawą pięknie przyozdobionych sklepów, jak i reklam telewizyjnych, które w tym okresie podkreślają wagę i rangę Świąt.
„Święta Bożego Narodzenia to jeden z sezonowych szczytów sprzedaży naszych produktów. W tym okresie zwiększamy sprzedaż większości kategorii napojów we wszystkich segmentach rynku. Z naszych doświadczeń wynika, że w tym czasie najlepiej sprzedają się napoje gazowane: Coca-Cola, Coca-Cola light, Coca-Cola Zero, Fanta i Sprite w opakowaniach 0,5l (do konsumpcji w podróży) i 1l (do konsumpcji w domu), jak również Burn w pojedynczych puszkach i czteropakach. Napoje energetyzujące ożywiają i pobudzają organizm. W okresie wzmożonych podróży dla zmęczonego kierowcy, napój energetyzujący Burn to paliwo dla organizmu, bez którego trudniej mu funkcjonować. Doradzamy punktom sprzedaży, że warto już wcześniej zaopatrzyć się w odpowiednią ilość produktów tak, aby nie zabrakło ich w lodówkach i na półkach w okresie Świąt Bożego Narodzenia" - mówi Iwona Jacaszek, Dyrektor ds. Korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska. - „Tegoroczna sprzedaż świąteczna będzie wspierana zintegrowaną kampanią marketingową, w ramach której konsumenci będą mogli wziąć udział w specjalnej promocji, a całoroczny program lojalnościowy Zapunktowani.pl wzbogacony zostanie o świąteczny katalog z nagrodami. W telewizji i prasie będzie można zobaczyć świąteczne reklamy. Dla partnerów handlowych nasza firma przygotowała promocje z wartością dodaną, jak również atrakcyjne materiały ekspozycyjne utrzymane w klimacie Świąt Bożego Narodzenia."
W okresach przedświątecznych następuje silny wzrost popytu na bakalie. W związku z powyższym aż połowę rocznych przychodów ze sprzedaży producenci realizują od października do grudnia, a ok. 25 procent w okresie wielkanocnym. Jest to rzecz jasna efekt tradycji kulinarnych związanych z dwoma najważniejszymi świętami w kalendarzu większości Polaków. „Migdały, orzechy włoskie i laskowe, śliwki suszone, figi, rodzynki czy mak to przecież od pokoleń składnik wielu tradycyjnych świątecznych potraw i ciast. Naturalnym jest zatem fakt, że sprzedaż tych produktów przed świętami znacznie wzrasta, a tym samym jest to najlepszy okres do ich sprzedaży" - mówi Leszek Wąsowicz, Prezes Zarządu HELIO S.A. - „W okresie przedświątecznym sprzedaż produktów HELIO wspierać będziemy intensywnymi działaniami z zakresu reklamy i PR, w szczególności w prasie poradniczej i kobiecej. Warto również podkreślić, że po raz kolejny ruszymy z kampanią promującą HELIO w najpopularniejszych kanałach telewizyjnych. Wszystkie te elementy sprawiają, że nasze bakalie są lepiej zauważalne przez klienta, a tym samym ich sprzedaż jest większa." W okresie świątecznym i przed świątecznym doskonale sprzedają się również czekolady, czekoladki, batony czekoladowe, którymi wszyscy chętnie obdarowują zwłaszcza dzieci.
Maja Święcka
tagi: świeta , produkty na boże narodzenie , boże narodzenie w handlu ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...