Okres przedświąteczny to czas, gdy w tradycyjnych polskich domach na stołach częściej niż zwykle pojawiają się ciasta i desery. Rodzina spotyka się przy stole, na którym koniecznie musi pojawić się „coś słodkiego".
„Biorąc pod uwagę fakt, że desery w proszku wykorzystywane są także jako półprodukty wzbogacające wypieki lub służące do ich dekoracji (np. budynie - jako podstawa kremów, galaretki, jako dodatek do ciast), można mówić o wzroście popytu na produkty z tego segmentu"- mówi Kamila Szlachetka z firmy Rieber Foods Polska S.A., będącej właścicielem marki Delecta.
„Rynek deserów w proszku jest dość homogeniczny i tradycyjny. Trudno mówić o znaczących zmianach w jego obrębie, bądź szczególnie nowatorskich konceptach produktowych, które zrewolucjonizowałyby ten segment w ostatnim czasie. Producenci raczej rozbudowują ofertę kisieli, budyniów czy galaretek o dodatkowe warianty smakowe, aniżeli wprowadzają innowacyjne, nowe kategorie." - mówi Kamila Szlachetka z firmy Rieber Foods Polska S.A., będącej właścicielem marki Delecta.
Zdaniem Joanny Olender, Senior Product Managera Dr. Oetker Polska Sp. z o.o., rynek deserów w proszku generalnie nie wykazuje znaczących wahań w ostatnich paru latach.
Jak podają dane Nielsena, w okresie sierpień 2008 - lipiec 2009 wartość rynku deserów w Polsce osiągnęła 324,6 mln zł. W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej rynek ten zanotował ponad 6% wzrost sprzedaży w ujęciu wartościowym a jego wolumen sprzedaży wzrósł w tym okresie o 3%. Jak wynika z prezentowanych danych w okresie tym sprzedano łącznie 20 358 ton kisieli, budyniów i galaretek. Największe udziały w rynku, zarówno wartościowo jak i ilościowo, przypadły na galaretki. W badanym okresie osiągnęły odpowiednio 38,9% i 42,5%. Na drugim pod względem wartości sprzedaży znalazły się kisiele, na które przypadło 27,2% w rynku oraz 22,1% udziałów ilościowych. Zaraz za kisielami uplasowały się budynie z 24,7% udziałami w rynku. Inne produkty z tego segmentu stanowiły 9,2% wartościowo i 8,3% ilościowo.
Jak zaznacza Kamila Szlachetka z Rieber Foods Polska S.A., obok tradycyjnych deserów część rynku stanowią desery bez gotowania. Podkreśla też, że obecnie kisiele instant obejmują 55% całego rynku kisieli i charakteryzują się 21% wzrostem (MAT JJ'09). „Kisiel instant jest produktem, który można zabrać ze sobą np. do biura i w parę chwil przygotować słodką przekąskę. Żyjemy coraz szybciej, dlatego czas przygotowania staje się ważnym czynnikiem; od produktu oczekujemy, że „dopasuje się" do naszego stylu życia" - dodaje Kamila Szlachetka
Podobnego zdania jest Joanna Olender z Dr. Oetker. „Dużym zainteresowaniem konsumentów cieszą się desery jednoporcjowe, których udziały w rynku z roku na rok wzrastają. Segment ten, przez wiele lat zajmujący ostatnie miejsce na rynku deserów w proszku, obecnie wyparł kisiele tradycyjne, a w ujęciu wartościowym zaczął już mocno konkurować z budyniem" - mówi Joanna Olender.
Widać, że konsumenci coraz mocniej doceniają wygodę i szybkość przygotowania deserów, co przekłada się na takie przyrosty segmentu jednoporcjowego. Oczywiście na korzyść takich produktów przemawia też ich bardzo dobra jakość.
Jeżeli chodzi o kryteria wyboru, konsumenci deserów tradycyjnych kierują się marką, smakiem oraz ceną. O sukcesie na tym rynku w dużej mierze decyduje długoletnie doświadczenie producenta, który dostarcza konsumentom produkt o wysokiej jakości sygnowanej znaną marką.
„Desery WINIARY posiadają wszystkie te walory, dlatego też od wielu lat cieszą się lojalnością konsumentów, którzy preferują wysoką jakość produktów i sprawdzoną przez lata markę" - podkreśla Anna Radziejewska, Product Manager w Dziale Deserów i Produktów Zbożowych, Nestlé Polska.
Jak twierdzi Kamila Szlachetka z Delecty, Polacy mają dość tradycyjne upodobania pod względem rodzajów wybieranych deserów i smaków, po które sięgają. „Budyń śmietankowy czy galaretka truskawkowa to pozycje cieszące się stałą popularnością od lat. Wykorzystywane są bowiem nie tylko do przygotowania deseru dla całej rodziny, ale także jako dodatek do wypieków, podstawa domowych kremów czy dekoracja ciasta" - mówi Kamila Szlachetka.
Desery w proszku rządzą się też swoimi prawami w kwestii wybierania smaków poszczególnych produktów. Galaterki wybierane są przez konsumenta zazwyczaj kolorami, które mają dopasować się zarówno do sezonowych owoców jak i stworzyć ładną kompozycję barwną. Prym wiodą następujące smaki: truskawkowy, wiśniowy, pomarańczowy i cytrynowy. Wśród budyni zdecydowanie na pierwszy plan wysuwają się smaki: śmietankowy, waniliowy i czekoladowy. Dla Kisieli najważniejszymi smakami to podobnie jak w galaretkach, truskawka, wiśnia, cytryna i morela. „Wyjątek stanowić mogą kisiele z dodatkiem owoców Słodka Chwila, gdzie zdecydowanie najlepszym smakiem są owoce leśne, a następnie smak truskawkowy i poziomkowy" - zaznacza Joanna Olender. W kategorii deserów jednoporcjowych w dalszym ciągu hitem są kisiele z owocami, ale należy wspomnieć o niezwykle dynamicznie rozwijających się budyniach instant, które z roku na rok odnotowują wzrosty sprzedaży.
Na rynku deserów w proszku są obecne marchewkowo-owocowe kisiele Fisiel z witaminami z porfolio marki Delecta, które adresowane są przede wszystkim do dzieci. Jak zaznacza Kamila Szlachetka, jest do jedyny taki produkt w Polsce. „Rynek na tyle dobrze przyjął tę linię, że w ostatnim czasie zdecydowaliśmy o wprowadzeniu wariantu tego deseru w wersji „bez gotowania". Tak powstał Fisielowy kubek, dostępny w sprzedaży od połowy września br. w 4 najbardziej lubianych owocowych smakach: owoce leśne z marchewką, truskawkowy z marchewką, bananowy z marchewką, oraz pomarańczowy z marchewką" - dodaje przedstawicielka Delecty.
Zgodnie z globalnym trendem „naturalności", który widoczny jest również w Polsce, coraz bardziej świadomi żywieniowo konsumenci, poszukują jak najmniej przetworzonych produktów. „Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Polaków, marka WINIARY wprowadziła innowacyjne rozwiązanie dotyczące wszystkich deserów klasycznych. We wrześniu br. na rynku pojawiły się pierwsze desery bez sztucznych barwników. Teraz ulubione desery milionów Polaków będą, naturalne, pyszne i kolorowe" - mówi Anna Radziejewska z Nestlé Polska.
Przedstawicielka firmy Nestlé dodaje również, że nowe, bardziej apetyczne opakowania, z charakterystycznym dla tej grupy produktów motywem serca, jeszcze lepiej wyróżniają się na półce i przyciągają uwagę. Produkty WINIARY dostępne są w różnorodnych smakach. Galaretki to aż 9 najpopularniejszych smaków, budynie z cukrem dostępne są w 7 ulubionych przez Polaków smakach i 5 w wersji bez dodatku cukru. Kisiele natomiast występują w 8 wariantach smakowych z cukrem oraz 5 w wersji bez dodatku cukru.
Prognozy
„Przewidujemy utrzymanie, względnie stabilizację sytuacji na rynku deserów tradycyjnych i jednocześnie rozwój deserów gotowych (UHT i mrożone), które wpisują się w trend convenience" - mówi Kamila Szlachetka z Delecty.
Joanna Olender uważa, że rok 2009 powinien zamknąć się około 3% wzrostem ilościowym i 5-6% wzrostem wartościowym, głównie dzięki segmentowi deserów jednoporcjowych, który zanotował 15% przyrost w stosunku do roku 2008. „Szacujemy również, że rok 2010 będzie kontynuacją tendencji, obserwowanych w bieżącym okresie. Zmiany ilościowe czy wartościowe na rynku powinny mieścić się w widełkach 1-3%" - podsumowuje Olender.
tagi: desery w proszku , Delecta , Gellwe , Food Care , Rieber Foods Polska , Dr Oetker ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...