Kategorie produktów

Herbata – zdrowie na półce

Piątek, 11 września 2009 HURT & DETAL Nr 9 (43) / 2009
Herbaty smakowe i funkcjonalne cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród klientów. Przybywa amatorów, nie tylko ze względu na ich walory smakowe, ale również z powodu pozytywnego oddziaływania na organizm. Jednym słowem – na herbacie można teraz i w przyszłości zarobić.

Najpopularniejszą herbatą na rynku jest herbata czarna, ale coraz większym zainteresowaniem cieszą się herbaty zielone, białe i czerwone. „Na rynku będzie systematycznie spadać znaczenie kategorii herbat czarnych (chociaż oczywiście kategoria ta stanowi około 60% rynku), na korzyść herbat zwłaszcza zielonych i owocowych. Stale rosną też kategorie herbat czerwonych oraz funkcjonalnych a najnowszym odkryciem naszych konsumentów jest herbata biała” – przekonuje Jakub Kosiński, Specjalista ds. Marketingu, Bio-Active Dystrybucja Sp. z o.o.


Ze względu na swoje cechy, herbaty są nie tylko smacznym napojem, ale również posiadają właściwości zdrowotne. Dodatkowo działają orzeźwiająco i pobudzająco. Herbata reguluje procesy trawienne oraz posiada właściwości bakteriobójcze, a zwłaszcza ta zielona. Pozytywnie działa na wątrobę, nerki, nadnercza, a także na śledzionę. Sprzyja akumulowaniu się witaminy C w organizmie. Co ciekawe – herbata stosowana jest jako środek pomocniczy w leczeniu niektórych chorób, jak chociażby w zapaleniu nerek. Herbata zawiera spore ilości fluoru, który zapobiega powstawaniu próchnicy zębów. Wywiera dobroczynny wpływ na układ oddechowy i nerwowy, skórę, reguluje krążenie, normuje ciśnienie krwi, usuwa uczucie zmęczenia oraz ból głowy, głównie dzięki temu, że rozszerza naczynia krwionośne mózgu, powodując jego lepsze ukrwienie i dotlenienie. Herbata biała stosowana jest w leczeniu chorób oczu, bezsenności oraz otyłości. „Konsumenci poszukują zwłaszcza ciekawych smaków, a także zdrowszych herbat.


Coraz popularniejsza robi się w naszym kraju herbata zielona, zwłaszcza w zestawieniu z kawałkami owoców – dobrym przykładem może być nasza nowa linia herbat zielonych liściastych i ekspresowych, dzięki której z drugiej dziesiątki w ciągu roku urośliśmy do pozycji 3. producenta herbat zielonych w Polsce!” – mówi Jakub Kosiński. -  „A jeśli spojrzeć na dane sprzedażowe mamy bardzo dużą szansę do końca roku stać się numerem 2. w tej kategorii.  Konsumenci poszukują też egzotyki i nowych ciekawych smaków, tutaj kolejny przykład z naszych herbat zielonych – liściasta herbata zielona z owocem pigwy, która okazała się być strzałem w dziesiątkę, utrzymując się w czołówce sprzedaży i zostawiając w tyle inne - bardziej wydawać by się mogło - popularne smaki.”

 

Rynki produktów instant, w tym herbaty,  są stabilne i w podobnym tempie się rozwijają. W kategorii instant - Europa przoduje w liczbie wprowadzeń w porównaniu do innych kontynentów. „Obserwując ofertę krajów zachodnich Polska wypada podobnie. Jeśli chodzi o jakość oferowanych towarów w Polsce jest na równie wysokim poziomie, jak na zachodzie Europy” – mówi Dorota Liszka, Manager ds. Komunikacji Korporacyjnej, Dział Public Relations Grupy Maspex.

Bardzo ważne są nowości, które pobudzają kategorie i są ich motorem napędowym. Najczęściej są to nowoczesne opakowania ułatwiające stosowanie, łatwiejsza i wygodniejsza forma podania, bądź nowości zawierające nowe składniki, czy innowacyjne smaki. „W bieżącym roku wprowadziliśmy w obszarze produktów instant kilka ciekawych nowości m.in. nowy smak herbatek Ekland - Ice Tea” – dodaje Dorota Liszka.


„Kluczem do zainteresowania sprzedawców dobrą herbatą jest oczywiście rzetelna informacja produktowa, kompetencja przedstawiciela handlowego potrafiącego dobrać asortyment do charakteru sklepu i potrzeb jego klientów, ale także przemyślana promocja odwołująca się do cech samego produktu. To jest niezwykle ważne w przypadku produktów premium – jeśli sprzedawca będzie potrafił odróżnić je od herbat tzw. economy, jeśli będzie potrafił uzasadnić ich nieco wyższą cenę i zwrócić uwagę klienta na wartości dodane takich herbat, to z pewnością znacząco rozwinie ich sprzedaż.” -  tłumaczy Grażyna Maliszewska, Dyrektor ds. Sprzedaży Gourmet Foods (wyłączny importer herbat Dilmah w Polsce).

 

Sprzedaż wszystkich napojów, których propozycja podania jest na ciepło, jest większa w okresie jesienno-zimowym. Niemniej jednak coraz więcej kategorii, jak np. herbata w granulacie, odnotowuje sprzedaż na poziomie stabilnym przez cały rok (niewielki pik wzrostowy w okresie jesienno- zimowym).

 

„W przypadku herbaty wynika to z faktu możliwości użycia jej również na zimno, jako doskonały napój orzeźwiający np. Ekland Ice Tea” – mówi Dorota Liszka. – „Herbatę granulowaną kupują głównie kobiety dla całej rodziny. Herbata Ekland spożywana jest głównie na śniadanie jako szybka i smaczna alternatywa dla tradycyjnej herbaty i kawy. Jej łatwa forma podania pozwala przygotować ją nawet samodzielnie przez dzieci. Niewątpliwą jej zaletą jest wyrazisty owocowy smak, wydajność oraz stosunkowo niższa cena w porównaniu do tradycyjnych herbat. W okresie lata herbata podawana jest również jako zimny orzeźwiający napój np. Ekland Ice Tea.” 

 

Na rynku herbat marka ma bardzo duże znaczenie i ważne jest to, aby niosła ze sobą takie wartości, jak jakość, zdrowie lecz także by była autentyczna i prawdziwa. „Taka właśnie jest marka Bio-Active, która jako jedyna posiada w Polsce prawdziwego herbacianego Kipera – nie wytwór marketingowych zabiegów, lecz osobę której pasja pozwoliła zbudować naszą firmę i z którą można w każdej chwili spotkać się i porozmawiać” - zapewnia   Jakub Kosiński. - „Dodatkowo biurko Kipera, które pojawia się na części naszych opakowań naprawdę stoi w jego gabinecie, zdjęcia z herbatek to autentyczne zdjęcia z podróży Kipera. Więc autentyczność i szczerość to dwie rzeczy, które zdecydowanie wyróżniają Bio-Active na polskim rynku”.

 

Z raportu Nielsena wynika, że w okresie od czerwca 2008 do maja 2009 sprzedaż herbat wzrosła w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego aż o 10,9% wartościowo i 3,3% ilościowo, a wartość całego rynku wyniosła ok. 128,3 mln zł. Wolumen sprzedaży w tym okresie wyniósł 24 333 ton.

 

Największą popularnością spośród herbat cieszą się herbata czarna, na którą przypadło 60,6% rynku w ujęciu ilościowym. Na drugim miejscu znalazły się herbaty owocowe, które mają 11,3% rynku, a tuż za nimi herbaty funkcjonalne z 11,2%. Na czwartym miejscu uplasowały się herbaty ziołowe (7,2%), a tuż za nimi herbaty czarne Earl-Grey (7%). Najniższe udziały ilościowe przypadły herbatom aromatyzowanym (2,6%). Podobnie przedstawia się sytuacja jeżeli chodzi o udziały wartościowe - najwięcej zarobiły herbaty czarne (46,9%), funkcjonalne (17,1%), owocowe (15,1%), ziołowe (9,8%) oraz herbaty czarne Earl-Grey (7,1%). Najmniej zarobiły herbaty aromatyzowane (3,7%).

 

Herbata jest zdrowa, smaczna oraz chętnie kupowana przez klientów. Konsumenci poszukują nowych smaków, interesują się wartościami zdrowotnymi herbat, które są napojem pitym od rana do wieczora. Dlatego warto zaoferować w asortymencie sklepu jak największą gamę herbat, ponieważ może przynieść duży zarobek.

 

Maja Święcka

tagi: Herbata , rynek herbat ,