Produkty wykorzystywane w kuchni śródziemnomorskiej można znaleźć nie tylko w delikatesach, jak jeszcze kilka lat temu. Zainteresowanie Polaków nowym asortymentem wykorzystują także mniejsze sklepy. Podczas gdy w placówkach wielko powierzchniowych zajmują one całe działy, w mniejszych można je znaleźć na regałach wśród tradycyjnych produktów: obok znanego u nas od lat oleju słonecznikowego znajdziemy również choćby małe pakowanie oliwy z oliwek. Jest to odpowiedź handlowców na oczekiwania klientów.
W rozbudzaniu zainteresowania potrawami z tamtych regionów duże znaczenie mają akcje informacyjno - marketingowe. Prowadzą je zarówno dystrybutorzy sprowadzanych produktów, jak i polscy producenci. Poczynając od dołączania przepisów do produktów i mini produktów pozwalających zapoznać się z nowościami, aż po organizację specjalnych wydarzeń poświęconych kuchniom regionalnym, często wraz z degustacjami.
O popularności produktów charakterystycznych dla południa Europy świadczy fakt, że na polskim rynku znajdziemy zarówno oryginalne, sprowadzane produkty, jak i polskie odpowiedniki. W ofercie rodzimych producentów pojawiają się najczęściej nowe smaki nawiązujące do kuchni włoskiej, hiszpańskiej czy greckiej w ramach istniejącej już linii produktowej. Najpopularniejsze to pomidory w puszkach i makarony. Warto też wspomnieć o nabiale.
Włosi, Grecy czy Hiszpanie zjadają go mniej niż Polacy, jednak mogą pochwalić się wieloma rodzajami serów nieznanych wcześniej w naszym kraju. Najpopularniejsze to sery feta, ricotta, mascarpone czy mozzarella. Na rynku w segmencie serów znajdziemy zarówno oryginalne, sprowadzane produkty, jak również wyroby polskich producentów, którzy wykorzystują zainteresowanie tymi smakami w Polsce. Są to m.in. MLEKOVITA, Arla Foods czy S.M. Piątnica. Nie można też zapomnieć o tradycyjnym greckim jogurcie, który różni się od polskiego (produkują go m.in. Candia, czy Bakoma).
„Konsumenci chętnie sięgają zarówno po produkty tradycyjne, jak i te które oferują im praktyczność zastosowania oraz różnorodność smaków" - mówi Katarzyna Drozdowska, Brand Manager Arla Foods Poland.
Smacznie i szybko
Dania kuchni śródziemnomorskiej znajdziemy również wśród produktów gotowych. Rozwój tego segmentu wpisuje się w ogólnoświatowy trend tzw. produktów wygodnych (convenience food). Polacy także coraz więcej pracują i mają mniej czasu na gotowanie, a przy tym sporadycznie jedzą poza domem i chcą wolny czas przeznaczać na wypoczynek, a nie na pracę w kuchni. Blisko połowa Polaków deklaruje korzystanie z potraw gotowych raz w miesiącu lub rzadziej, a ok. 16 proc. - raz w tygodniu lub częściej.
„Rynek dań gotowych, w tym dań kuchni śródziemnomorskiej, jest rynkiem dynamicznie rozwijającym się. Zwiększa się grupa osób, które miały okazję spróbować potraw śródziemnomorskich za granicą czy w restauracji i włączają je także do swojego domowego menu. Co więcej, zauważamy, że konsumenci, którzy zasmakują w kuchni śródziemnomorskiej, pozostają jej wierni i zwiększają częstotliwość zakupów" - mówi Agata Zielińska Specjalista ds. Public Relations FRoSTA sp. z o.o.
Najpopularniejsze produkty FRoSTY to Paella i Makaron pesto Rosso. Firma oferuje wiele produktów, na bazie których można przygotować prawdziwą śródziemnomorską ucztę np. owoce morza, różne rodzaje krewetek, mule z makaronem i groszkiem.
Z danych firm wynika, że gotowe dania kuchni śródziemnomorskiej sprzedają się lepiej w większych sklepach, zlokalizowanych na terenie miast. Dzieje się tak dlatego, iż duże sklepy mają większe możliwości ekspozycji produktów, oferują konsumentowi szerszy wybór, a producentowi dają możliwość zaprezentowania różnorodnych propozycji.
Kuchnia śródziemnomorska cieszy się w Polsce coraz większą popularnością. Z roku na rok rozszerza się asortyment produktów wykorzystywanych do przygotowania potraw z basenu Morza Śródziemnego i coraz więcej klientów oczekuje, że znajdzie na półce wszystkie potrzebne składniki. Mimo kryzysu, nie widać przesłanek, które miały by zahamować w Polsce rozwój tego segmentu rynku.
Sylwia Strzałkowska
tagi: kuchnia śródziemnomorska ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...