Kategorie produktów

Smaki południowej Europy

Piątek, 11 września 2009 HURT & DETAL Nr 8 (42) / 2009
Kuchnia śródziemnomorska jest lekka, zdrowa i aromatyczna. Nic dziwnego, że Polacy polubili jej smak i chętnie kupują produkty wykorzystywane do przygotowania dań typowych dla takich krajów jak Grecja, Włochy czy Hiszpania.

Produkty wykorzystywane w kuchni śródziemnomorskiej można znaleźć nie tylko w delikatesach, jak jeszcze kilka lat temu. Zainteresowanie Polaków nowym asortymentem wykorzystują także mniejsze sklepy. Podczas gdy w placówkach wielko powierzchniowych zajmują one całe działy, w mniejszych można je znaleźć na regałach wśród tradycyjnych produktów: obok znanego u nas od lat oleju słonecznikowego znajdziemy również choćby małe pakowanie oliwy z oliwek. Jest to odpowiedź handlowców na oczekiwania klientów.

 

W rozbudzaniu zainteresowania potrawami z tamtych regionów duże znaczenie mają akcje informacyjno - marketingowe. Prowadzą je zarówno dystrybutorzy sprowadzanych produktów, jak i polscy producenci. Poczynając od dołączania przepisów do produktów i mini produktów pozwalających zapoznać się z nowościami, aż po organizację specjalnych wydarzeń poświęconych kuchniom regionalnym, często wraz z degustacjami.

 

O popularności produktów charakterystycznych dla południa Europy świadczy fakt, że na polskim rynku znajdziemy zarówno oryginalne, sprowadzane produkty, jak i polskie odpowiedniki. W ofercie rodzimych producentów pojawiają się najczęściej nowe smaki nawiązujące do kuchni włoskiej, hiszpańskiej czy greckiej w ramach istniejącej już linii produktowej. Najpopularniejsze to pomidory w puszkach i makarony. Warto też wspomnieć o nabiale.

Włosi, Grecy czy Hiszpanie zjadają go mniej niż Polacy, jednak mogą pochwalić się wieloma rodzajami serów nieznanych wcześniej w naszym kraju. Najpopularniejsze to sery feta, ricotta, mascarpone czy mozzarella. Na rynku w segmencie serów znajdziemy zarówno oryginalne, sprowadzane produkty, jak również wyroby polskich producentów, którzy wykorzystują zainteresowanie tymi smakami w Polsce. Są to m.in. MLEKOVITA, Arla Foods czy S.M. Piątnica. Nie można też zapomnieć o tradycyjnym greckim jogurcie, który różni się od polskiego (produkują go m.in. Candia, czy Bakoma).

„Konsumenci chętnie sięgają zarówno po produkty tradycyjne, jak i te które oferują im praktyczność zastosowania oraz różnorodność smaków" - mówi Katarzyna Drozdowska, Brand Manager Arla Foods Poland.

 

Smacznie i szybko

 

Dania kuchni śródziemnomorskiej znajdziemy również wśród produktów gotowych. Rozwój tego segmentu wpisuje się w ogólnoświatowy trend tzw. produktów wygodnych (convenience food). Polacy także coraz więcej pracują i mają mniej czasu na gotowanie, a przy tym sporadycznie jedzą poza domem i chcą wolny czas przeznaczać na wypoczynek, a nie na pracę w kuchni. Blisko połowa Polaków deklaruje korzystanie z potraw gotowych raz w miesiącu lub rzadziej, a ok. 16 proc. - raz w tygodniu lub częściej.

„Rynek dań gotowych, w tym dań kuchni śródziemnomorskiej, jest rynkiem dynamicznie rozwijającym się. Zwiększa się grupa osób, które miały okazję spróbować potraw śródziemnomorskich za granicą czy w restauracji i włączają je także do swojego domowego menu. Co więcej, zauważamy, że konsumenci, którzy zasmakują w kuchni śródziemnomorskiej, pozostają jej wierni i zwiększają częstotliwość zakupów" - mówi Agata Zielińska Specjalista ds. Public Relations FRoSTA sp. z o.o.

Najpopularniejsze produkty FRoSTY to Paella i Makaron pesto Rosso. Firma oferuje wiele produktów, na bazie których można przygotować prawdziwą śródziemnomorską ucztę np. owoce morza, różne rodzaje krewetek, mule z makaronem i groszkiem.

 

Z danych firm wynika, że gotowe dania kuchni śródziemnomorskiej sprzedają się lepiej w większych sklepach, zlokalizowanych na terenie miast. Dzieje się tak dlatego, iż duże sklepy mają większe możliwości ekspozycji produktów, oferują konsumentowi szerszy wybór, a producentowi dają możliwość zaprezentowania różnorodnych propozycji.

 

Kuchnia śródziemnomorska cieszy się w Polsce coraz większą popularnością. Z roku na rok rozszerza się asortyment produktów wykorzystywanych do przygotowania potraw z basenu Morza Śródziemnego i coraz więcej klientów oczekuje, że znajdzie na półce wszystkie potrzebne składniki. Mimo kryzysu, nie widać przesłanek, które miały by zahamować w Polsce rozwój tego segmentu rynku.

 

Sylwia Strzałkowska

tagi: kuchnia śródziemnomorska ,