W roku 2010 polski rynek był stabilny, sprzedano wtedy 4,36 miliardów puszek do napojów, co, w porównaniu z rokiem 2009, oznaczało niewielki wzrost wynoszący 0,7%.
Głównym segmentem rynku, na potrzeby, którego produkuje się puszki, jest rynek piwa, gdzie w roku 2010 sprzedaż zwiększyła się o 1,2%. Natomiast sprzedaż puszek do napojów bezalkoholowych nieco spadła, wynosząc w tym samym okresie -1,5%.
W kategorii napojów bezalkoholowych, w całej Europie odnotowano wzrost rzędu 7,5% w ujęciu rocznym, co oznaczało sprzedaż w wysokości 26,4 miliardów puszek. Wzrost odnotowany na rynku wynosił 3,2%, lub, innymi słowy, 27,7 miliarda puszek. Krajami warunkującymi wzrost sprzedaży puszek na rynku napojów bezalkoholowych były Austria, Wielka Brytania, Skandynawia, Niemcy, Turcja oraz Wspólnota Niepodległych Państw, natomiast w przypadku rynku piwa, do wzrostu przyczyniły się Skandynawia, Francja oraz Niemcy.
Duże ożywienie rynku było również skutkiem powstania nowych linii rozlewniczych we Francji i Skandynawii. Jeśli natomiast chodzi o rynek napojów energetycznych, to kontynuuje on intensywny wzrost w całej Europie.
Zwyżka na rynku w Niemczech spowodowana była głównie zużyciem krajowym, które sięgnęło 300 milionów puszek, wskazując na wzrost o 46% w porównaniu do roku poprzedniego. Do takiej sytuacji, w dużej mierze przyczyniła się sprzedaż puszek w dwóch głównych sieciach supermarketów, wskazując tym samym na duże zainteresowanie klientów napojami w puszce.
„Rok 2010 był trudnym rokiem, klienci wydawali mniej niż w roku ubiegłym, napięcie ekonomiczne znacznie przybrało na sile. Jednak rynek puszek do napojów, jako jeden z niewielu, oparł się obecnej presji. Najwięksi producenci w dalszym ciągu promowali puszkę jako opakowanie o kluczowym znaczeniu, w związku z czym zużycie puszek wąskich i eleganckich znacznie wzrosło. Tak, jak przewidywano, rozgrywki Pucharu Świata mają bardzo duży wpływ na zużycie puszek, w szczególności puszek do piwa, które są bardzo wygodnym rozwiązaniem dla konsumentów piwa podczas różnego rodzaju spotkań towarzyskich" - mówi w komentarzu do ostatnio opublikowanej statystyki, Przewodnicząca Komisji ds. Marketingu w organizacji BCME, Caroline Archer.
„Puszki do napojów zapewniają pracownikom linii rozlewniczych, sprzedawcom detalicznym oraz konsumentom wygodę użytkowania, efektywność łańcucha dostaw oraz niezrównaną nienaruszalność produktu. Puszki wyprodukowane z metali są surowcami trwałymi, odznaczającymi się wyjątkową wytrzymałością i mogą być w 100% utylizowane oraz ponownie wykorzystywane do produkcji nowych puszek. Wykorzystanie zutylizowanego aluminium do produkcji nowych produktów pozwala oszczędzić 95% energii wykorzystywanej na produkcję nowego metalu, a w przypadku stali - 75% energii. Należy w tym miejscu zauważyć, że puszki do napojów są najczęściej utylizowanymi opakowaniami na świecie" - dodaje Pani Archer.
BCME dokłada wszelkich starań by, za sprawą rozwoju infrastruktury i inicjatyw promujących recycling wśród konsumentów, propagować recykling w całej Europie.
(M.D)
Żabka oficjalnie otworzyła nowoczesne centrum logistyczne w...
Jak wynika z najnowszego raportu firmy technologicznej...
Dzięki podpisanej z Axpo Polska umowie route-to-market sklepy...
Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów...
Światowi dostawcy nie nadążają z dostawami do Polski...
Inwestycje w maszyny i wyższa sprzedaż...
Eksperci zapowiadają, że nowe przepisy TFR i MiCA...
W ubiegłym roku uchwalono 14 tys. stron nowego prawa....