Umowa franczyzy należy w polskim prawie do kategorii umów nienazwanych. Oznacza to, że nie są one unormowane ani w kodeksie cywilnym, ani w innych aktach prawa cywilnego. Możliwość jej zawierania wynika z zasady swobody zawierania umów, zgodnie z czym strony podpisujące dokument współpracy mogą ułożyć stosunek prawny według własnego uznania. Oczywiście taka umowa nie może sprzeciwiać się zasadom prawa i współżycia społecznego. Podstawową istotą umowy franczyzowej jest dostarczenie franczyzobiorcy towarów w celu dalszego ich odsprzedania wraz z całym pakietem franczyzowym. Na taki pakiet składają się m.in. oznaczenia przedsiębiorstwa, wiedza, doświadczenie (know-how) oraz wsparcie ze strony franczyzodawcy - jednym słowem cały sekret prowadzenia biznesu, opracowanego i sprawdzonego przez franczyzodawcę.
Umowa franczyzy zawiera element zezwolenia na korzystanie z prawa (przede wszystkim ze znaku towarowego oraz wspomnianego już know-how), jak również wzajemne prawa i obowiązki stron. Dotyczą one dostaw, zatrudnienia i szkolenia pracowników, udzielania pomocy czy adaptacji lokalu, cen produktów w sklepach, akcji promocyjnych.
W umowie zapisane są uprawnienia kontrolne w stosunku do franczyzobiorcy, które mają na celu dbanie o jednolitość systemu i wizerunku sieci, o prawidłowe korzystanie z udzielonej marki.
Tym, co warto sprawdzić przed zawarciem umowy z franczyzodawcą, są zapisy dotyczące jego obowiązków. Jeśli podczas wstępnej rozmowy franczyzodawca mówi o zintegrowanym systemie informatycznym, szkoleniach z merchandisingu, dostępie do badań marketingowych, targów i różnych wydarzeń, które mają wpływać na polepszanie warunków handlowych - wszystko to powinno być jasno i wyraźnie zapisane w umowie franczyzowej. Staranna regulacja wszystkich aspektów współpracy franczyzowej powoduje, że umowy franczyzowe - oczywiście te profesjonalne, dające maksimum bezpieczeństwa - są dość obszerne. A ponieważ nieznajomość prawa nie zwalnia z odpowiedzialności prawnej, zawsze przed podpisaniem umowy warto jej treść skonsultować z prawnikiem, aby już w trakcie jej trwania nie było nieprzyjemnych rozczarowań.
Maja Święcka
ZDANIEM EKSPERTA
Michał Wiśniewski, Dyrektor Działu
Doradztwa we franczyzie, PROFIT system
Niewątpliwą zaletą franchisingu jest możliwość startu w biznesie bez specjalnego przygotowania. Owszem, franczyzodawcy cenią sobie doświadczenie, ale nie jest to warunek konieczny. Najważniejsze, by kandydat miał świadomość na czym franchising polega, a czym zdecydowanie nie jest. Firma franczyzowa nie różni się od każdego innego własnego biznesu - trzeba o niego dbać o każdej porze. Dlatego jedną z najważniejszych cech franczyzobiorcy powinna być przedsiębiorczość i determinacja w pozyskiwaniu lokalnych klientów. Reszta, czyli cała wiedza o biznesie oraz wszelkie standardy związane z prowadzeniem firmy zawarte są w podręczniku operacyjnym, który franczyzodawca przekazuje franczyzobiorcy. Ważne, by przepływ know-how miał charakter stały i systematyczny. Franczyzobiorca może więc liczyć na biznesową opiekę - szkolenia dla siebie i załogi, kampanie promocyjne wspierające sprzedaż oraz branżowe know-how.
Stała opieka franczyzodawcy zwiększa szansę bezpieczeństwa inwestycji w biznes licencyjny. Obecnie coraz więcej przedsiębiorców woli zainwestować w znaną firmę, niż zaczynać biznes od zera. Prawdopodobnie sprzyja temu spowolnienie gospodarcze utrudniające rozwój nowym firmom, które dopiero zaczynają działać w biznesie.
Wybierając franczyzodawcę należy najpierw wybrać najlepszą dla siebie branżę, a następnie firmę z jaką chciałoby się współpracować. Gdy już wiemy z kim chcielibyśmy podjąć współpracę należy jak najlepiej zapoznać się z zasadami przystąpienia i uczestnictwa w danym systemie. Należy skalkulować wszystkie opłaty oraz koszty bieżące ponoszone w działalności i obliczyć jak długo będzie trzeba czekać na zwrot z inwestycji. Jeżeli stać nas na zainwestowanie w dany biznes, dobrze jest też porozmawiać z innymi franczyzobiorcami, jak oni oceniają współpracę z franczyzodawcą.
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...