Kategorie produktów

Żywność dla dzieci

Poniedziałek, 18 maja 2009 HURT & DETAL Nr 5 (39) / 2009
Rynek żywności dla dzieci i niemowląt wciąż rośnie. Rodzice bez obaw sięgają po te produkty. Producenci regularnie poszerzają gamę swoich produktów nowościami.

Rosnąca sprzedaż produktów żywnościowych dla dzieci wynika nie tylko ze zjawiska , zwanego „baby boom", ale również z rosnącej świadomości rodziców, co do prawidłowego żywienia niemowląt oraz z przekonania, że owa żywność jest rzeczywiście jakościowo dobra. Segment tych produktów rozwija się również dlatego, że dla wielu rodziców, w sytuacji wyboru posiłku dla malucha - cena nie gra roli.

 

Właściwa dieta maluchów

 

Obecne czasy wymuszają na kobietach szybki powrót do aktywności zawodowej. Jednoczesne wychowywanie dziecka i obowiązki zawodowe sprawiają, że coraz więcej z nich docenia fakt, iż gotowe produkty zapewniają właściwe  żywienie dziecka. Podając gotowy posiłek  możemy być pewni, że jest to zdrowy i naprawdę godny zaufania produkt. 

 

Produkty żywnościowe dla maluchów są świetnie dopasowane pod względem składu i konsystencji do potrzeb zmieniających się na poszczególnych etapach rozwoju. Muszą także spełniać bardzo surowe normy, jeśli chodzi o zanieczyszczenia chemiczne i mikrobiologiczne. Wygoda zapracowanych rodziców jest ważnym czynnikiem wpływającym na zakup, ponieważ ich wybór pozwala na zaoszczędzenie czasu potrzebnego na przygotowanie posiłku w domu oraz nie przejmowanie się tym, co zrobić dziecku na obiad teraz lub w ciągu kilku najbliższych dni. Nie bez znaczenia jest również różnorodność smaków i zestawień składników produktów gotowych, które dostępne są przez cały rok, niezależnie od sezonu na owoce czy warzywa.

 

Nie zawierają one sztucznych konserwantów ani barwników co powoduje, iż nasze dziecko naprawdę dostaje to, czego potrzebuje.

 

Dużym plusem gotowych posiłków jest to, że wystarczy je tylko podgrzać i już są gotowe do podania. Obok znanych już produktów dla dzieci, powstaje nowy segment tego rynku, jakim są produkty premium, czyli takie, które są przygotowane tylko ze składników wytworzonych w gospodarstwach ekologicznych.

 

„Ekologiczne produkty HiPP wytwarzane są zgodnie z normami prawa obowiązującego w Unii Europejskiej. Posiadają informację o nazwie i kodzie jednostki certyfikującej, dodatkowo oznaczone są unijnym symbolem rolnictwa ekologicznego i zielono-niebieskim znakiem BIO" - mówi Anna Kowalewska - Marte,  Kierownik Działu Marketingu, HiPP.

 

Duży potencjał tego segmentu, jest ciągłym  wyzwaniem dla producentów. Dziecko zachęcić można reklamą. Natomiast przekonać rodzica jest o wiele trudniej, gdyż trzeba go zapewnić nie tylko o  walorach estetycznych, smakowych, a przede wszystkim o  zdrowotnych. To właśnie rodzice  podejmują decyzje zakupowe w ramach kategorii przeznaczonych dla swoich pociech.

 

Czym kierujemy się przy zakupach produktów dla dzieci?

 

„Jakość zawsze jest ważną cechą produktów spożywczych - a w przypadku produktów dla niemowląt ma ona pierwszorzędne znaczenie przy wyborze" - mówi Agnieszka Karolak  z Nestlé Infant Nutrition. - „Dlatego konsumenci tak chętnie wybierają duże znane marki, które dysponują zapleczem naukowo-badawczym, w którym specjaliści pracują nad nieustannym udoskonalaniem produktów, czuwają nad najwyższą jakością stosowanych surowców i tworzą produkty, które podążają za zmieniającymi się potrzebami konsumentów. Dowodem na to, jak ważna jest najwyższa jakość odżywek dla niemowląt w Polsce jest marginalny udział marek własnych, które w innych kategoriach nabierają coraz większego znaczenia.

Drugim istotnym elementem przy wyborze żywności dla niemowląt jest funkcjonalność - młodzi, aktywni rodzice poszukują rozwiązań, które ułatwią im przygotowywanie posiłków - nie tylko w domu - ale także na spacerze czy wyjeździe do znajomych czy rodziny. Dlatego coraz częściej wybierają produkty łatwe w przygotowaniu i praktyczne „w obsłudze" - np. nowe kaszki Nestlé w opakowaniu ze strunowym zamknięciem, które zachowują świeżość i nic się z nich nie wysypuje".

Innowacyjność rynku

 

Mamy śledzą bardzo szczegółowo segment produktów dla dzieci, z chęcią podążają za trendami oraz korzystają z szerokiej oferty produktów, np. kaszek, posiłków w słoiczkach, czy soczków. Bardzo chętnie sięgają po nowości - wszystko po to, aby urozmaicić dietę swojej pociechy. Konsumentki są otwarte na nowe, innowacyjne kategorie produktowe. Wszystkie te czynniki napędzają rynek produktów żywnościowych dla dzieci i niemowląt, gdyż producenci stale poszerzają swoją ofertę, kusząc rodziców nowymi produktami.

 

„W linii nowych dań znajduje się sześć kompozycji smakowych, wybranych z tradycyjnej kuchni włoskiej od a' la Spaghetti bolognese, po Mini - Rigatoni w sosie warzywno- śmietanowym"- podaje Anna Kowalewska - Marte,  z firmy HiPP.

 

Dodatkowo kierunek, w jakim podąża produkcja żywności dla dzieci jest bardzo ciekawy, gdyż nowe produkty obok tradycyjnych już cech, dodatkowo będą pomagać w tworzeniu diety dziecka  przy różnych dolegliwościach. „Przybywać będzie produktów funkcjonalnych, odpowiadających na konkretne problemy i wymagania najmłodszych. Nestlé Polska właśnie rozszerzyło swoją ofertę kaszek o kaszki funkcjonalne Nestlé zdrowy brzuszek, które chronią dziecko przed dolegliwościami ze strony przewodu pokarmowego, wspierają naturalną odporność dziecka oraz kształtują prawidłowe nawyki żywieniowe, ponieważ nie zawierają cukru"- zapewnia Agnieszka Karolak, Marketing Manager w Nestlé Infant Nutrition.

 

Jeżeli chodzi o prognozy, to rynek produktów żywnościowych dla dzieci w najbliższych latach powinien cały czas dynamicznie się rozwijać. W latach 2010-2015 przewidywany jest kolejny „baby boom", co dodatkowo sprzyja tym optymistycznym prognozom. W porównaniu do innych krajów europejskich, rynek polski dopiero zaczyna się rozwijać. Z pewnością duży rozwój czeka segment dań gotowych, gdzie oprócz standardowych dań w słoiczkach, mogą pojawić się zupełnie nowe kategorie. Przybywać będzie też produktów funkcjonalnych, odpowiadających na konkretne problemy i wymagania najmłodszych.

 

Certyfikaty

 

Zanim produkty żywnościowe dla dzieci i niemowląt trafią na sklepowe półki, przechodzą bardzo surowe badania. Wszystkie artykuły dostępne na rynku muszą posiadać odpowiednie normy i certyfikaty. Różne instytuty badawcze przeprowadzają na życzenie producenta dodatkowe badania, które są następnie potwierdzone logiem instytutu zamieszczonym na produkcie. Jedną z najbardziej prestiżowych instytucji jest Centrum Zdrowia Dziecka, która przyznaje logo „Pozytywna opinia". Symbol ten jest dodatkową gwarancją, że produkty są przebadane i zaopiniowane przez  jednych z najlepszych polskich ekspertów: lekarzy, dietetyków i rehabilitantów.

 

Magdalena Niemyska

 

ZDANIEM EKSPERTA

„Rynek żywności dla dzieci w Polsce jest - i szacujemy, że nadal będzie w najbliższych latach - jedną z najbardziej rozwijających się gałęzi FMCG. Dynamika sprzedaży gotowych posiłków w słoikach w 2008 wynosi 14%, zaś dynamika soków 9% (Nielsen, YTD 2008). Największym wzrostem cieszą się produkty powyżej 1 roku życia np. mleka modyfikowane (ponad 30% wzrostu wartości sprzedaży*) oraz kaszki (ok. 30% wzrostu wartości sprzedaży*)" - mówi Agnieszka Karolak, Marketing Manager w Nestlé Infant Nutrition.

*źródło: Nielsen 2008 vs 2007.

 

„Produkty oceniane są zgodnie z wymaganiami aktualnej wiedzy ekspertów w zakresie obowiązujących przepisów i piśmiennictwa. Na podstawie dostarczonych dokumentów specjaliści oceniają skład i wartości odżywcze żywności, oceniają treści opisu procesu produkcji i materiałów opakowania, oceniają wyniki badań i analiz w zależności od rodzaju produktu oraz oceniają treści napisów i znaków etykiety"- mówi Danuta Kociszewska Inspektor ds. badań i certyfikacji Instytut „Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka".

 

 

ZDANIEM DETALISTY

„W moim sklepie asortyment produktów żywnościowych dla dzieci jest dość mały. Natomiast mamy sztandarowe produkty, które cieszą się niezmienną popularnością wśród naszych klientów. Na pewno należą do nich gotowe obiadki firmy Gerber Zupka Jarzynowa z królikiem i BoboVita Ziemniaczki z pożywną fasolką i wołowiną, a dla młodszych dzieci szczególnym powodzeniem cieszą się kaszki Humana"- mówi Małgorzata Świercz, właścicielka sklepu Goro Fruit z Warszawy.

 

 

ZDANIEM DETALISTY

„Sklepy Carrefour Polska oferują bardzo szeroki wybór produktów żywnościowych dla dzieci, niemniej klienci sieci zainteresowani są przede wszystkim kaszkami i deserami mlecznymi dla dzieci oraz deserkami owocowo-warzywnymi. Dużą popularnością cieszą się także gotowe zupki, których przygotowanie nie jest czasochłonne." - mówi Maria Cieślikowska Dyrektor ds. komunikacji zewnętrznej i PR Carrefour Polska.

 

DEKALOG ŻYWIENIA DZIECI W WIEKU 1 - 3 LAT

 

Należy codziennie spożywać pieczywo i przetwory zbożowe pochodzące z pełnego przemiału zbóż.Należy spożywać codziennie produkty nabiałowe, takie jak mleko (w tym mleko modyfikowane przeznaczone dla dzieci w wieku poniemowlęcym). Należy codziennie jeść warzywa (w tym warzywa strączkowe) i owoce.Chude mięso czerwone, w tym wędliny, powinno być spożywane nie częściej niż dwa - trzy razy w tygodniu, a jajka kurze w dni, w których nie jest spożywane mięso.Mięso drobiowe powinno być spożywane dwa - trzy razy w tygodniu.Wskazane jest spożywanie ryb, jeden - dwa razy w tygodniu.Posiłki powinny być przygotowywane z udziałem tłuszczy roślinnych (najlepiej oliwka z oliwek lub olej rzepakowy) z ograniczeniem tłuszczu zwierzęcego.Należy ograniczyć dodatek soli do potraw i produktów spożywczych.Należy ograniczyć spożywanie słodkich napojów i pić czystą wodę.Dziecko powinno codziennie ćwiczyć fizycznie, bawiąc się lub grając przez kilkadziesiąt minut.

tagi: żywność dla dzieci ,