Kategorie produktów

Wagi sklepowe

Poniedziałek, 18 maja 2009 HURT & DETAL Nr 5 (39) / 2009
Wagi pełnią w handlu bardzo ważną rolę. Im dokładniej waga waży towar, tym dokładniejsze będą wyliczenia należnej kwoty. A to nie narazi sklepu na straty. Prawidłowo dobrane urządzenia zapewnią właściwą pracę, sprawną obsługę i pozwolą uniknąć problemów związanych z oszustwami pracowników czy klientów.

Trudny wybór

 

Szeroki wachlarz oferty wag, pozwala na prawidłowe dostosowanie ich do rodzaju placówki handlowej. W tradycyjnych sklepach, tam gdzie klient płaci bezpośrednio przy kasie znajdą zastosowanie wagi kontrolne lub kalkulacyjne. W tym przypadku praktyczną rzeczą jest kompatybilność z kasą. Jest to ważne ponieważ informacja na temat ważonego produktu jest przesyłana automatycznie do kasy. Należność za zakupiony towar może być automatycznie wyświetlana na kasie lub w komputerze.

 

W sklepach samoobsługowych, gdzie są wydzielone stoiska z mięsem i nabiałem istotne zastosowanie mają wagi , które współpracują z nośnikiem kodów kreskowych. Taka forma jest dosyć ryzykowna, gdyż nie zawsze można uniknąć pomyłek przy wyliczaniu masy towaru. Jednoczesny brak zbiorczych informacji o ilości wydanego towaru nie pozwala na porównanie zakupionych towarów, z rzeczywistą ich masą. Dodatkowym minusem jest brak informacji o sprzedawanych towarach, a co za tym idzie utrudniona jest analiza brakującego asortymentu.

 

Większe placówki handlowe, to przede wszystkim wagi etykietujące, które mogą być również wykorzystywane do drukowania etykiet dla towarów paczkowanych. Wówczas najważniejsza jest możliwość pracy wagi w trybie paczkowania z automatycznym wydrukiem etykiety. Ułatwia to obsługę, gdyż etykieta jest drukowana samoczynnie po położeniu towaru na szalce i ustabilizowaniu odczytu. Wagi mogą posiadać rozbudowane możliwości etykiet, które zawierają informacje o składzie produktu. W zależności od ilości informacji - etykiety mogą mieć różne rozmiary. Etykiety dla towarów sprzedawanych w porcjach wskazanych przez klienta mogą być zdecydowanie mniejsze. W takich sytuacjach doskonale sprawdzają się wagi z kasetą na etykiety - w zależności od zastosowania wkładamy odpowiednią kasetę z właściwie dobranymi etykietami. Koszty etykiet są różne, w zależności od ich rozmiaru. Duże etykiety są droższe, ale są lepsze dla klienta, ponieważ znajduje się na nich więcej niezbędnych informacji. 

 

Sklepy wielkopowierzchowne to dodatkowo wagi na wydzielone stoiska z mięsem i rybami, gdzie jest niezbędne porcjowanie tych produktów. Tu zastosowanie mają wagi wiszące - proste i wagi etykietujące.

 

W Polsce można zauważyć tendencję wzrostową sprzedaży wag. Zauważa to Dariusz Jasiński z Sensorwag, który podkreśla, że w pierwszym kwartale 2009 roku jego firma sprzedała o 10 procent więcej wag, aniżeli w roku 2008. Producenci prześcigają się  w poszerzaniu swojego asortymentu, aby zadowolić klientów i sprostać ich oczekiwaniom. „Każdego roku nasza firma poszerza asortyment o nowe produkty. Posiadamy w ofercie bardzo szeroką gamę produktów wagowych, którą regularnie powiększamy. Wśród nowości wymienić mogę nową serię wag kalkulacyjnych DS-700E oraz nową serię wag magazynowych DS-560AP/S-GA" - mówi mówi Marta Kozak, Yakudo Plus.

 

Decyzja zakupowa

 

Wiedząc, jaki rodzaj handlu prowadzimy, wstępnie też wiemy, jaką potrzebujemy wagę. Ale czy na pewno? Bardzo istotne są również inne czynniki, które mogą zdecydować o ostatecznym wyborze.

 

Funkcjonalność, łatwość obsługi oraz koszty eksploatacji - są to niezbędne punkty na liście służącej do podjęcia decyzji o zakupie wagi sklepowej. Jakość, długość gwarancji oraz dostępność serwisu - to elementy wyboru nie do podważenia.

 

Przy wyborze wag elektronicznych trzeba brać pod uwagę łatwość ich obsługi - zarówno klawiatury, jak i wymiany papieru. Zbyt duża ilość czynności dokonywanych na klawiaturze i mało sprawne wymienianie rolki, będzie powodowało zwiększanie kolejki, a tym samym dłuższe oczekiwanie klientów i w efekcie ich niezadowolenie.

 

Marka firmy produkującej wagę jest również dość istotna. Dobrze jest, jeśli jest ona znana. W przypadku mało znanej marki mogą wystąpić problemy z legalizacją wagi. Z tego względu najlepiej sprzedają się wagi znanych producentów. Potwierdza to Dariusz Jasiński, właściciel firmy dystrybucyjnej Sensorwag - „Najlepiej sprzedają się wagi firmy CAS - szczególnie model SW PLUS, głównie ze względu na dość niską cenę. W następnej kolejności firmy DIGI, szczególnie model DS-700 - jest to waga z kalkulacją w niskiej cenie"- mówi Jasiński.

 

Nie bez znaczenia pozostaje koszt wagi. Tutaj też producenci wyszli naprzeciw klientom, gdyż proponują różnego rodzaju rabaty i promocje, mające na celu zachęcenie do swojego produktu. „Obecnie oferujemy, w specjalnej ofercie wyprzedażowej pojedyncze egzemplarze wag kontrolnych, kalkulacyjnych, liczących, etykietujących, magazynowych oraz przemysłowych z legalizacjami z lat poprzednich" - mówi Marta Kozak z Yakudo Plus Sp. z o.o.

 

Na zakup wagi sklepowej musimy jednak przeznaczyć od kilkuset złotych (CAS SWPLUS - 570 zł, DIGI DS-700 - 599 zł, TORELL Libra - 930 zł) do nawet kilku tysięcy złotych (DIBAL K355T - 3.590 zł).

 

Legalizacja

 

Po podjęciu decyzji i zakupie wymarzonej wagi, należy zgodnie z prawem ją zalegalizować.

 

W związku z harmonizacją przepisów pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej mających na celu zniesienie barier wymiany handlowej na wspólnym rynku europejskim, wszystkie przyrządy pomiarowe wyprodukowanie po 01.05.2007 roku muszą podlegać ocenie zgodności - czyli spełniać wymagania zawarte w normie europejskiej, wdrożone na terenie danego państwa członkowskiego, za pomocą dyrektywy odpowiednimi przepisami krajowymi.

 

W Polsce Ocena Zgodności została uregulowana w Ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 roku o systemie oceny zgodności (Dz.U. Nr 204, poz. 2087 z dnia 24 sierpnia 2004 roku). W związku z nowymi przepisami, przyrządy pomiarowe podlegające ocenie zgodności nie posiadają świadectwa legalizacji, (które otrzymywały wagi wyprodukowane przed 01.05.2004 roku legalizowane przez urzędy na podstawie odpowiednich zatwierdzeń typu). Elementami świadczącymi o pomyślnym przejściu przez przyrząd pomiarowy oceny zgodności są oznakowania oraz wystawiona przez producenta - deklaracja zgodności CE.

 

Wszystkie oznaczenia metrologiczne umieszczone są na tabliczce znamionowej, znajdującej się na mierniku wagowym. Dwie pierwsze cyfry oznaczają rok produkcji wagi, cztery kolejne - numer jednostki notyfikowanej, który może być różny w zależności, gdzie badanie wagi zostało przeprowadzone. Brak takiego świadectwa nie może jednak spowodować podważenia decyzji legalizacyjnej. Legalizacja nowych wag ważna jest 3 lata. Każdą kolejną legalizację dokonujemy co 25 miesięcy.

 

Korzyści z zakupu dobrze dobranego modelu wagi są bardzo duże. Dokładne ważenie towaru pozwoli uniknąć strat. Sprawna obsługa urządzenia ułatwi pracę w sklepie. Sprawniejsza obsługa klienta i krótsze kolejki - to dodatkowa korzyść w postaci zadowolonego klienta, który chętniej ponownie zrobi zakupy w naszym sklepie. Niższy koszt napraw pogwarancyjnych też będzie ważny dla naszego portfela. Należy jeszcze pamiętać o jednym - przy wyborze wagi uwzględnić należy plany rozwojowe sklepu. Jeśli planujemy w krótkim czasie powiększyć biznes, pomyślmy o zakupie wagi, która zda egzamin również w nowej, większej placówce. Nie narazi to nas na konieczność zakupu kolejnego urządzenia, który pociągnie za sobą dodatkowe koszty.

 

Magdalena Niemyska

 

 

ABY OGRANICZYĆ DO MINIMUM RÓŻNICĘ POMIĘDZY ZAKUPIONYM I ZAPŁACONYM TOWAREM A STANEM FAKTYCZNYM TOWARU, NALEŻY:

Wprowadzić kody dla każdego towaru, co ogranicza oszustwa personelu. Personel powinien być rozliczany z łącznej masy sprzedanych towarów, gdzie bardzo przydatne są wagi etykietujące, które gromadzą informacje o sprzedaży wszystkich zaprogramowanych produktów. W sytuacji, gdy nastąpiła błędna operacja, zakup można wycofać , a etykietę zostawić na dowód, pod koniec dnia. Wszystkie towary, nawet te zepsute czy przeterminowane powinny być rozliczone.Personel powinien posiadać takie umiejętności pakowania, aby uniknąć po zważeniu dołożenia dodatkowego towaru.Zmniejszyć możliwość samoobsługi, gdyż często dochodzi do oszustw ze strony klientów, którzy po wydrukowaniu etykiety, dokładają towar. Z reguły przy kasach nie ma wag, więc kasjerka nie ma możliwości sprawdzić czy klient rzeczywiście płaci za właściwą masę towaru.Należy wprowadzić monitoring, gdyż pozwala wykryć nieuczciwość klientów.

 

 

ZDANIEM DETALISTY

„W naszym sklepie posiadamy wagę firmy „CAS". Mamy ją już ponad pięć lat i po tym czasie możemy z cała pewnością powiedzieć, że był to świetny wybór. Jest ona czytelna dla klienta i sprzedawcy. Jak na razie jest bezawaryjna. Nigdy jeszcze nie wymagała naprawy" - mówi Adam Koleniewicz - Kierownik Sklepu „MANKUS" ul. Kasprowicza/Przytyk, Warszawa.

 

ZDANIEM DETALISTY

 

„W sklepach Intermarche zarówno w działach mięsnych, jak i stanowiskach kasowych, używamy niezawodnych wag japońskich DIGI. Są to wagi, które zintegorwane są z całym systemem w sieci Intermarche" - mówi Bartłomiej Tarłowski, Specjalista ds. PR, Dyrekcja Komunikacji i Informacji Grupa Muszkieterów (Intermarché, Bricomarché).

tagi: wagi sklepowe ,