Zakup środków owadobójczych ma charakter impulsowy, zatem warto preparaty te dobrze wyeksponować na sklepowej półce, ponieważ stanowią one źródło dodatkowego obrotu, oczywiście uzależnionego od tego czy w danym roku dopiszą muchy, komary czy też kleszcze. Od kilku lat zdecydowaną tendencję wzrostową wykazują środki na mole odzieżowe, które są środkami całorocznymi. Wzrost sprzedaży przypada na wiosnę i jesień - czas „zmiany szafy" z letniej na zimową i na odwrót. W sezonie letnim nie są najistotniejsze, jednak zawsze warto je mieć na półce.
„Z całą pewnością należy się zaopatrzyć w pułapkę na mole spożywcze Expel, która cieszy się rosnącą popularnością wśród klientów i jej obrót szybko się zwiększa. Nie zapominajmy o owadach biegających: mrówkach i karaluchach - koniecznie trzeba móc zaoferować proszek na mrówki Expel i pastę na Prusaki Globol. Niezbędny jest także spray na owady biegające Expel" - mówi Marta Ziacikova, dyrektor marketingu w firmie Globol.
Klienci poszukują przede wszystkim produktów skutecznych, które po prostu rozwiążą ich problem związany z owadami. Zaraz na drugim miejscu jest bezpieczeństwo produktów dla domowników, dlatego coraz większą rolę odgrywa wysoka jakość produktów oraz ich niska toksyczność. Klienci po części nauczyli się już czytać znaki ostrzegawcze i coraz częściej kierują się powyższymi kryteriami dokonując zakupu. Tak jak i w całej branży chemii gospodarczej, środki zapachowe również w kategorii środków owadobójczych cieszą się rosnącą popularnością wśród konsumentów, dowodem mogą być produkty na mole (zapachowe zawieszki) oraz rosnąca sprzedaż sprayów zapachowych wśród sprayów na owady latające. W segmencie moli najbardziej popularnym formatem są zawieszki. Pod względem ilości sprzedanych sztuk wysokie miejsce zajmują tradycyjne lepy, chociaż wartościowo ich osiągnięcia nie są już tak imponujące.
Znajdujące się na polskim rynku środki owadobójcze można ogólnie podzielić na środki ochrony roślin oraz produkty biobójcze. W myśl obowiązującej Ustawy w obrocie i stosowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą znajdować się jedynie te produkty biobójcze, na które zostało wydane pozwolenie Ministra Zdrowia. Ze względu na bezpieczeństwo istotny jest również zapis, który mówi, że produkty biobójcze znajdujące się w obrocie muszą znajdować się wyłącznie w oryginalnych i szczelnych opakowaniach jednostkowych a przy ich stosowaniu należy bezwzględnie przestrzegać zaleceń podanych w etykiecie.
„Przeprowadzane na podstawie wielu lat analizy sprzedaży potwierdzają wzrost sprzedaży środków owadobójczych w okresie od maja do września, kiedy wzrasta temperatura i zaczynają pojawiać się masowo muchy oraz komary. Okres ten może ulegać przesunięciom lub zmianie rozpiętości, w zależności od warunków pogodowych, sprzyjających lub nie rozwojowi owadów. Oczywiście istnieją również preparaty, które są sprzedawane przez cały rok. Dotyczy to głównie wyrobów, które mają zastosowanie przy zwalczaniu różnego rodzaju owadów biegających, występujących w pomieszczeniach - karaluchy, prusaki, pluskwy, pchły, mrówki, rybiki cukrowe, mole i inne" - mówi Aleksander Górski, Dyrektor ds Produkcji w firmie FREGATA S.A. Największym zainteresowaniem wśród klientów cieszą się preparaty o dużej skuteczności oraz atrakcyjnej cenie. Rośnie świadomość klientów a ich preferencje ciągle się zmieniają. Niektórzy stawiają na środki o łagodniejszym działaniu (naturalne), niektórzy poszukują natychmiastowego efektu bójczego, jeszcze inni stawiają na długotrwałe działanie preparatu i są skłonni zapłacić wyższą ceną za spełniające ich oczekiwania produkty. - „W okresie od wiosny do czasami i późnej jesieni widzę zwiększone zainteresowanie klientów środkami owadobójczymi. Klienci głównie poszukują produktów skutecznie zwalczających komary, ale i produkty na mole i karaluchy cieszą się zainteresowaniem - mówi Pani Anna, właścicielka małego podwarszawskiego sklepu.
Niezwykle istotnym czynnikiem komplikującym sytuację na rynku środków owadobójczych jest wykształcanie przez owady odporności na daną grupę chemiczną substancji bójczych. Klienci muszą stosować naprzemiennie preparaty z różnych grup, co może znacznie zmienić proporcje sprzedaży preparatów w kolejnych latach i o czym warto pamiętać i oferować na półce sklepowej produkty kilku producentów.
Maja Święcka
tagi: Środki owadobójcze ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...