Co grillujemy najczęściej?
Wiele rodzajów mięsa i wędlin nadaje się do przyrządzania na grillu, jednak są takie, które od lat cieszą się największą popularnością. Na uczty w ogrodzie klienci wybierają przede wszystkim kiełbasę oraz kaszankę. Wśród mięs króluje wieprzowina oraz drób. Natomiast do najchętniej wybieranych elementów należą: z wieprzowiny: karkówka, boczek, polędwiczki oraz żeberka, a z drobiu: udka, piersi, podudzia i oczywiście skrzydełka.
„Od pewnego czasu jednak rozszerzają się upodobania smakowe o produkty, które do tej pory nie gościły na ogrodowych przyjęciach" - mówi Monika Adamus, Kierownik Działu Marketingu w Zakładach Mięsnych Pamso S.A.
Pabianicka firma chcąc zaspokoić oczekiwania swoich klientów w swojej ofercie posiada produkty doskonale nadające się na letnie grillowanie. - „Polecamy przede wszystkim kiełbasę podwawelską oraz zwyczajną z Pabianic" - mówi Monika Adamus i dodaje, że w tym sezonie firma poleca też na grilla produkt, który kojarzy nam się raczej z... wielkanocnym stołem - surową białą kiełbasę, która - dzięki zawartości naturalnych przypraw - ma wyjątkowy smak i aromat.
Jak zauważa Halina Osińska, Dyrektor ds. Sprzedaży PKM Duda S.A. - „gusta Polaków są mocno konserwatywne. - Największym powodzeniem od lat cieszą się różne gatunki kiełbas (podwędzane, białe), a z mięs karkówka oraz boczek. Myślę, że podobnie będzie także w nadchodzącym sezonie" - dodaje.
Od wielu lat w ofercie PKM DUDA znajdują się produkty przygotowywane specjalnie z myślą o pasjonatach grillowania. Klienci znajdą tu najbardziej popularne mięsa na ruszt, tzn. karkówkę, boczek, białą kiełbasę i kilka rodzajów innych, tradycyjnych kiełbas. Mięsa są porcjowane, pokrojone na plastry i zalewane ziołowymi marynatami. Dlatego też produkty te można od razu grillować, bez dodatkowych, czasochłonnych czynności. Wystarczy rozgrzać ruszt i od razu można rozpocząć grillowanie, by po kilkunastu minutach cieszyć się wyśmienitym smakiem grillowanego mięsa.
„Wśród potraw przeznaczonych na grill królują produkty wieprzowe, stanowiące blisko 60% ogólnego spożycia" - informuje Łukasz Agaś, Kierownik Działu Marketingu w firmie Prime Food. - „Choć konsumenci są przyzwyczajeni do samodzielnego przygotowywania produktów, to z roku na rok wzrasta spożycie kategorii segmentu produktów półgotowych, których sprzedaż odbywa się głównie za pośrednictwem kanału nowoczesnego (sieci super- i hipermarketów) - dodaje.
„W tegorocznej propozycji Zakładów Mięsnych z Przechlewa oprócz kiełbasy grillowej i grillowej z serem z Przechlewa pojawi się seria mięs pod marką „na grill z Przechlewa" - są to porcje mięsa w marynatach przygotowane do bezpośredniego przyrządzenia na grillu. Proponujemy karkówkę i boczek w marynacie o dominującej nucie smakowej papryki, cebuli, kminku i czerwonego wina oraz marynowane żeberka i golonkę o przeważającym smaku cebuli, czosnku, z dodatkiem tymianku, oregano bazylii i papryki. Dla bardziej wymagających konsumentów firma proponuje marynowany stek z szynki z kością oraz stek z łopatki z kością".
Jak mówi Bożena Kusterka, Główny Technolog DROP S.A., - „w sieci sklepów firmowych mięsem najchętniej kupowanym i preferowanym do przyrządzania potraw grillowanych jest drób, a w szczególności części kurcząt, tj. skrzydełka, podudzia i filety".
Również w ofercie firmy ZM Niebieszczańscy klienci już niedługo będą mogli znaleźć wyroby przygotowane specjalnie na ten okres. - „Od kilku lat proponujemy karkówkę, boczek i skrzydełka grillowe - doskonale przyprawione, co sprawia, że są od razu gotowe do grillowania" - mówi Joanna Wnukowicz. - „Ponadto w tym okresie w sprzedaży pojawiają się kiełbaski do pieczenia - bratwurst oraz kiełbasa grillowa z serem. Niewykluczone, że w tym roku przygotujemy jeszcze jakiś inny specjał".
„Oferta grillowa naszej firmy składa się przede wszystkim ze znanych od lat kiełbas takich jak: mazurska, śląska, podwawelska czy wyborcza" - mówi Andrzej Pawelczak, Dyrektor ds. PR w Grupie Animex. - „Oferujemy je głównie pod marką Morliny, bądź Mazury. Dodatkowym wzbogaceniem naszej oferty są tradycyjne elementy mięsne: karkówka, boczek czy żeberka przyrządzone w specjalnej marynacie - gotowe do położenia na grill".
ZM Nowak w 2008 roku stworzyły specjalną linię wędlin z myślą właśnie o miłośnikach grillowania. - „Dla nas to bardzo ważny segment rynku" - mówi Anna Bąk. - „Miłośników grillowania w naszym kraju wciąż przybywa, dlatego oferujemy im kiełbasy o oryginalnych nazwach: Gouda, Toscana i Bawaria, ściśle powiązanych z miejscem pochodzenia nut smakowych nowych wędlin - z holenderską Goudą, włoską Toskanią i niemiecką Bawarią".
„Wędliny te powstały w wyselekcjonowanego mięsa wieprzowego i wołowego oraz skrupulatnie dobranej mieszanki przypraw, w których dominuje czosnek, pieprz i majeranek. Gouda to łagodna kiełbasa z dodatkiem chudego żółtego sera, Toscana zawiera gamę różnorodnych ziół, a Bawaria to parzona kiełbasa wzbogacona naturalnymi przyprawami - czosnkiem, pieprzem i majerankiem" - dodaje Anna Bąk.
Niezwykle oryginalne są także opakowania, przyciągające oko barwną szatą, różniącą się od tradycyjnych opakowań ZM Nowak. Innowacyjne wędliny na pewno urozmaicą sezon grillowy.
W ofercie firmy Konspol jest szeroki asortyment kiełbas grillowych zarówno tradycyjnych, jak i białych, parzonych jak i wędzonych, które cieszą się dużą popularnością wśród klientów. Firma poleca również skrzydełka z kurczaka, marynowane, pieczone, udziec przygotowany w specjalnej marynacie, golonko z kurczaka, marynowane, pieczone. Dla amatorów hamburgerów firma poleca hamburgery grillowane z charakterystycznymi paskami grillowania oraz stek grillowy. - „Z produktów naszej firmy najczęściej kupowanymi są skrzydełka pieczone przygotowywane w specjalnej marynacie pikantnej lub łagodnej, które wystarczy tylko podgrzać na grillu. Bardzo popularne są również kiełbasa firmowa, kiełbasa grillowa z serem oraz frankfurterki" - mówi Agnieszka Piech z działu marketingu spółki Konspol Holding.
Zakłady Mięsne „Pekpol Ostrołęka" do sezonu grillowego przygotowują się od początku roku. - „Staramy się udoskonalać naszą ofertę, tym bardziej że dzisiejszy klient nie zadowoli się tylko zwykłą kiełbasą" - mówi Małgorzata Wódkiewicz, Kierownik Marketingu Zakładów Mięsnych „Pekpol Ostrołęka". - „W naszej ofercie znaleźć można m.in.: kiszkę ziemniaczaną, kiełbasę ostrołęcką, kiełbasę ostrołęcką z serem, pekpolki z serem, kaszankę gryczaną oraz kaszankę białą" i dodaje - „Naszym bardzo popularnym produktem jest kiszka ziemniaczana. Chętnie kupowana jest także kaszanka biała, gryczana, a także kiełbasa ostrołęcka. Z mięs - karkówka oraz boczek".
„Na najbliższy okres grillowy przygotowujemy szeroką ofertę w linii Country Grill, wśród której znajdują się szynka z kością w marynacie meksykańskiej, żeberka doprawione marynatą miodową i boczek. Poza linią Country Grill oferujemy kiełbaski grillowe, kiełbaski z serem, wędzone lub parzone oraz kaszankę" - mówi Marlena Wochnowicz z ZM Olewnik.
Na grilla znakomicie nadają się również produkty firmy „Krzyżanowscy". Specjalnie przygotowany asortyment oznaczony jest napisem GRILL, a cała oferta zawiera dwa warianty: mrożony oraz tzw. świeży - oba pod marką Burger Bar Dania Gotowe!
„W portfolio firmy mamy cały wachlarz propozycji: Rumsztyki, Steki, Burgery z serem i papryką, oraz kilka rodzajów Hamburgerów. Wszystkie wymienione produkty zapakowane są w wygodne do przewiezienia opakowania typu vacuum. Dla osób lubiących kupować „na zapas" proponujemy asortyment mrożony: Skrzydełka - w pysznych przyprawach oraz Hamburgery" - mówi Małgorzata Świątek, Marketing Manager Firmy Krzyżanowscy.
Przygotowania do sezonu
Z punktu widzenia sprzedażowego, sezon grillowy to okres strategiczny dla zakładów mięsnych. W tym czasie można zaobserwować przesunięcia w strukturze zakupów. Im bardziej sprzyjająca pogoda, tym bardziej znaczący wzrost spożycia kiełbas i mięs przeznaczonych do przygotowania na grillu, sięgający nawet 20-25%. Kiedy dni są długie, a pogoda pozwala cieszyć się wolnym czasem na świeżym powietrzu, chętniej urządzamy przyjęcia i imprezy plenerowe.
„Sezon na grillowanie rozpoczyna się wraz z nadejściem ciepłych dni. Wówczas przypominamy sobie smak grillowanych mięs i przyjemność spędzania wieczorów w ogrodzie przy grillu" - mówi Halina Osińska z firmy PKM Duda S.A. i dodaje, że podobnie jest z końcem sezonu grillowego - wraz z nadejściem chłodnych wieczorów, kończy się zapał do organizowania przyjęć w ogrodach i na działkach.
Jak informuje Andrzej Pawelczak z Animexu - „prawdziwy wzrost sprzedaży produktów grillowych rozpoczyna się już z pierwszym ciepłym wiosennym weekendem. Zwykle jest to nawet koniec marca lub początek kwietnia. Swoje apogeum sprzedaż tradycyjnie już osiąga w czerwcu".
Zdaniem Moniki Adamus z ZM Pamso, początek sezonu grillowego przypada na długi majowy weekend. - „Koniec tego rodzaju spotkań i ucztowania jest trochę trudniej określić. Jednak zauważyliśmy, że również długi weekend wyznacza zakończenie sezonu grillowego ucztowania - jest to długi weekend, który przypada w okolicach 15 sierpnia. Po tym terminie maleje nam sprzedaż produktów na grilla" - mówi przedstawicielka Pamso.
„W firmie Konspol sezon grillowy trwa nawet do końca września, jeżeli do tego sprzyjają warunki pogodowe" - mówi Agnieszka Piech z działu marketingu tej firmy.
Firmy już na początku roku kalendarzowego powoli zaczynają myśleć o tym, co dobrego mogą zaproponować klientom z okazji rozpoczynającego się wczesną wiosną sezonu grillowego. Jednak jak podkreśla Joanna Wnukowicz z ZM Niebieszczańscy, dopiero po Świętach Wielkiej Nocy przygotowania ruszą „pełną parą".
„Do każdego sezonu w sprzedaży staramy przygotować się odpowiednio wcześniej, tak też jest z okresem grillowym" - mówi Monika Adamus. - „Dwa tygodnie przed długim weekendem majowym mamy już gotową pełną ofertę produktów przeznaczonych na grilla, a tydzień wcześniej staramy się mieć wyroby na półkach naszych sklepów".
Agnieszka Piech z Konspol Holding mówi, że na kilka miesięcy wcześniej firma ma już gotową ofertę aby mogli się z nią zapoznać klienci, a zwłaszcza duże sieci handlowe. - „Praktycznie już po zakończeniu jednego sezonu grillowego i jego analizie myślimy o tym, co można zaoferować klientom w kolejnym sezonie grillowym - dodaje.
Do tego, aby zaoferować klientom produkt grillowy, który ma wpłynąć na jeszcze lepszą atmosferę wypoczynku i przyjemność grillowania Polski Koncern Mięsny Duda przygotowuje się dużo wcześniej przed rozpoczęciem sezonu i bardzo starannie analizuje potrzeby w tym zakresie.
„Stawiamy na jakość oraz funkcjonalność podania, aby w sposób jak najmniej angażujący konsumenta w procesie grillowania miał możliwość przygotować super danie. Rozszerzamy ofertę cieszącą się największą popularnością oraz zawsze przygotowujemy coś nowego dla konsumenta" - dodaje Halina Osińska.
Jak najlepiej przygotować mięso na grilla?
Sposobów przygotowania mięs na grilla jest wiele, jednak mięso - np. karczek, polędwicę czy żeberka - smakuje najlepiej, jeśli na kilka godzin wcześniej natrzemy je przyprawami i zamarynujemy. W occie - zmięknie, miodzie - będzie słodsze i delikatniejsze, w winie - zyska delikatny aromat. Mięso drobiowe najlepiej smakuje zamarynowane kilka godzin wcześniej w wonnym sosie z oliwy, otartej skórki cytryny i soku cytrynowego z dodatkiem świeżych ziół - rozmarynku, oregano, kolendry lub melisy.
„Osobom zapracowanym firma Pamso poleca sięgnąć po gotowe produkty w marynacie. Doskonale przyprawione - na pewno przypadną do gustu wszystkim smakoszom i będą świetnym rozwiązaniem w przypadku, gdy zabraknie czasu na długie przygotowania albo gdy nie ma dostępu do kuchni" - mówi Monika Adamus.
Podobnego zdania jest Halina Osińska z PKM DUDA, która zaznacza, że najprostszą metodą jest zakup porcjowanego mięsa w marynacie przeznaczonego do grillowania - „Jeśli jednak mamy czas, możemy własnoręcznie coś przygotować. Należy jednak pamiętać o kilku zasadach. Mięsa surowe na dzień przed planowanym grillowaniem umieszczamy w marynacie przygotowanej z ulubionych ziół. Delikatne mięsa (np. z kurczaka) dobrze jest położyć na aluminiowych tackach, dzięki czemu mięso nie rozpadnie nam się, a skórka nie zwęgli. Na początku mięsa i warzywa grillujemy tuż nad węglami, aby szybko je przypiec i zapobiec „uciekaniu" soków. Następnie podnosimy ruszt nieco wyżej, aby w niższej temperaturze mięso upiekło się wewnątrz. Leżących na grillu produktów nie przyprawiamy, gdyż wysuszone przyprawy szybko się spalą i dadzą jedynie gorzki posmak. Jeśli będziemy się trzymali tych głównych zasad, z pewnością wieczór spędzony przy grillu w ogrodzie będzie udany" - mówi Halina Osińska.
„Nasze grilowe kiełbasy oraz mięsa w marynacie nie wymagają żadnego przygotowania i mogą być grillowane bezpośrednio po otwarciu opakowania" - podkreśla Andrzej Pawelczak z Grupy Animex.
Ponieważ mięso drobiowe charakteryzuje się stosunkowo niską zawartością tłuszczu. Bożena Kusterka, Główny Technolog DROP S.A. zaznacza, że należy zadbać o kilka ważnych rzeczy, m.in.:
grillowane kawałki muszą być odpowiednio niewielkich rozmiarów (gwarantuje to krótki czas pieczenia i zapobiega nadmiernemu wysuszeniu mięsa)pieczone kawałki kurcząt muszą zostać uprzednio przygotowane na drodze marynowania mokrego w przyrządzonych w warunkach kuchni domowej marynatach przyprawowo olejowych (marynaty te z jednej strony nadają mięsu odpowiedni bukiet smakowo - zapachowy, z drugiej zaś strony chronią mięso przed powierzchniowym spaleniem i wysuszeniem, zapewniając jednocześnie prawidłowy przebieg etapu pieczenia na grillu).
„Nie bez znaczenia pozostaje również rodzaj grilla (węglowy, elektryczny lub gazowy), jednak myśląc o rodzinnym wypoczynku na świeżym powietrzu zdecydowanie polecam tradycyjny grill węglowy nadający przyrządzanym potrawom specyficzny charakter barbecie" - dodaje Bożena Kusterka.
W ostatnich latach obserwujemy rozwój kultury grillowania, a spotkania kulinarne na działkach, w ogrodach czy w domkach letniskowych powoli stają się ulubionym sposobem spędzania czasu przez Polaków. Niewiele jest rzeczy, które sprawiając nam przyjemność, są jednocześnie zdrowe, a grillowanie łączy w sobie obie te cechy. Potrawy są zarówno bardziej dietetyczne, jak i zawierają dużo mniej tłuszczu. Dodatkowo przyrządzanie jedzenia na świeżym powietrzu jest znacznie przyjemniejsze niż gotowanie wewnątrz.
Te wszystkie zalety wraz z szeroką ofertą producentów sprawią, że z pewnością większość z nas chętnie spotka się ze znajomymi i rodziną przy grillu.
Wiosna zbliża się coraz szybciej, dlatego też już teraz trzeba pomyśleć o zaopatrzeniu sklepu w odpowiednie produkty na grilla.
tagi: grill , grillowanie , produkty na grilla , rynek mięsa , sezon grillowy ,
Z najnowszego rynkowego raportu wynika, że w tym roku 24%...
Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów...
Światowi dostawcy nie nadążają z dostawami do Polski...
Inwestycje w maszyny i wyższa sprzedaż...
Eksperci zapowiadają, że nowe przepisy TFR i MiCA...
W ubiegłym roku uchwalono 14 tys. stron nowego prawa....