Co grillujemy najczęściej?
Wiele rodzajów mięsa i wędlin nadaje się do przyrządzania na grillu, jednak są takie, które od lat cieszą się największą popularnością. Na uczty w ogrodzie klienci wybierają przede wszystkim kiełbasę oraz kaszankę. Wśród mięs króluje wieprzowina oraz drób. Natomiast do najchętniej wybieranych elementów należą: z wieprzowiny: karkówka, boczek, polędwiczki oraz żeberka, a z drobiu: udka, piersi, podudzia i oczywiście skrzydełka.
„Od pewnego czasu jednak rozszerzają się upodobania smakowe o produkty, które do tej pory nie gościły na ogrodowych przyjęciach" - mówi Monika Adamus, Kierownik Działu Marketingu w Zakładach Mięsnych Pamso S.A.
Pabianicka firma chcąc zaspokoić oczekiwania swoich klientów w swojej ofercie posiada produkty doskonale nadające się na letnie grillowanie. - „Polecamy przede wszystkim kiełbasę podwawelską oraz zwyczajną z Pabianic" - mówi Monika Adamus i dodaje, że w tym sezonie firma poleca też na grilla produkt, który kojarzy nam się raczej z... wielkanocnym stołem - surową białą kiełbasę, która - dzięki zawartości naturalnych przypraw - ma wyjątkowy smak i aromat.
Jak zauważa Halina Osińska, Dyrektor ds. Sprzedaży PKM Duda S.A. - „gusta Polaków są mocno konserwatywne. - Największym powodzeniem od lat cieszą się różne gatunki kiełbas (podwędzane, białe), a z mięs karkówka oraz boczek. Myślę, że podobnie będzie także w nadchodzącym sezonie" - dodaje.
Od wielu lat w ofercie PKM DUDA znajdują się produkty przygotowywane specjalnie z myślą o pasjonatach grillowania. Klienci znajdą tu najbardziej popularne mięsa na ruszt, tzn. karkówkę, boczek, białą kiełbasę i kilka rodzajów innych, tradycyjnych kiełbas. Mięsa są porcjowane, pokrojone na plastry i zalewane ziołowymi marynatami. Dlatego też produkty te można od razu grillować, bez dodatkowych, czasochłonnych czynności. Wystarczy rozgrzać ruszt i od razu można rozpocząć grillowanie, by po kilkunastu minutach cieszyć się wyśmienitym smakiem grillowanego mięsa.
„Wśród potraw przeznaczonych na grill królują produkty wieprzowe, stanowiące blisko 60% ogólnego spożycia" - informuje Łukasz Agaś, Kierownik Działu Marketingu w firmie Prime Food. - „Choć konsumenci są przyzwyczajeni do samodzielnego przygotowywania produktów, to z roku na rok wzrasta spożycie kategorii segmentu produktów półgotowych, których sprzedaż odbywa się głównie za pośrednictwem kanału nowoczesnego (sieci super- i hipermarketów) - dodaje.
„W tegorocznej propozycji Zakładów Mięsnych z Przechlewa oprócz kiełbasy grillowej i grillowej z serem z Przechlewa pojawi się seria mięs pod marką „na grill z Przechlewa" - są to porcje mięsa w marynatach przygotowane do bezpośredniego przyrządzenia na grillu. Proponujemy karkówkę i boczek w marynacie o dominującej nucie smakowej papryki, cebuli, kminku i czerwonego wina oraz marynowane żeberka i golonkę o przeważającym smaku cebuli, czosnku, z dodatkiem tymianku, oregano bazylii i papryki. Dla bardziej wymagających konsumentów firma proponuje marynowany stek z szynki z kością oraz stek z łopatki z kością".
Jak mówi Bożena Kusterka, Główny Technolog DROP S.A., - „w sieci sklepów firmowych mięsem najchętniej kupowanym i preferowanym do przyrządzania potraw grillowanych jest drób, a w szczególności części kurcząt, tj. skrzydełka, podudzia i filety".
Również w ofercie firmy ZM Niebieszczańscy klienci już niedługo będą mogli znaleźć wyroby przygotowane specjalnie na ten okres. - „Od kilku lat proponujemy karkówkę, boczek i skrzydełka grillowe - doskonale przyprawione, co sprawia, że są od razu gotowe do grillowania" - mówi Joanna Wnukowicz. - „Ponadto w tym okresie w sprzedaży pojawiają się kiełbaski do pieczenia - bratwurst oraz kiełbasa grillowa z serem. Niewykluczone, że w tym roku przygotujemy jeszcze jakiś inny specjał".
„Oferta grillowa naszej firmy składa się przede wszystkim ze znanych od lat kiełbas takich jak: mazurska, śląska, podwawelska czy wyborcza" - mówi Andrzej Pawelczak, Dyrektor ds. PR w Grupie Animex. - „Oferujemy je głównie pod marką Morliny, bądź Mazury. Dodatkowym wzbogaceniem naszej oferty są tradycyjne elementy mięsne: karkówka, boczek czy żeberka przyrządzone w specjalnej marynacie - gotowe do położenia na grill".
ZM Nowak w 2008 roku stworzyły specjalną linię wędlin z myślą właśnie o miłośnikach grillowania. - „Dla nas to bardzo ważny segment rynku" - mówi Anna Bąk. - „Miłośników grillowania w naszym kraju wciąż przybywa, dlatego oferujemy im kiełbasy o oryginalnych nazwach: Gouda, Toscana i Bawaria, ściśle powiązanych z miejscem pochodzenia nut smakowych nowych wędlin - z holenderską Goudą, włoską Toskanią i niemiecką Bawarią".
„Wędliny te powstały w wyselekcjonowanego mięsa wieprzowego i wołowego oraz skrupulatnie dobranej mieszanki przypraw, w których dominuje czosnek, pieprz i majeranek. Gouda to łagodna kiełbasa z dodatkiem chudego żółtego sera, Toscana zawiera gamę różnorodnych ziół, a Bawaria to parzona kiełbasa wzbogacona naturalnymi przyprawami - czosnkiem, pieprzem i majerankiem" - dodaje Anna Bąk.
Niezwykle oryginalne są także opakowania, przyciągające oko barwną szatą, różniącą się od tradycyjnych opakowań ZM Nowak. Innowacyjne wędliny na pewno urozmaicą sezon grillowy.
W ofercie firmy Konspol jest szeroki asortyment kiełbas grillowych zarówno tradycyjnych, jak i białych, parzonych jak i wędzonych, które cieszą się dużą popularnością wśród klientów. Firma poleca również skrzydełka z kurczaka, marynowane, pieczone, udziec przygotowany w specjalnej marynacie, golonko z kurczaka, marynowane, pieczone. Dla amatorów hamburgerów firma poleca hamburgery grillowane z charakterystycznymi paskami grillowania oraz stek grillowy. - „Z produktów naszej firmy najczęściej kupowanymi są skrzydełka pieczone przygotowywane w specjalnej marynacie pikantnej lub łagodnej, które wystarczy tylko podgrzać na grillu. Bardzo popularne są również kiełbasa firmowa, kiełbasa grillowa z serem oraz frankfurterki" - mówi Agnieszka Piech z działu marketingu spółki Konspol Holding.
Zakłady Mięsne „Pekpol Ostrołęka" do sezonu grillowego przygotowują się od początku roku. - „Staramy się udoskonalać naszą ofertę, tym bardziej że dzisiejszy klient nie zadowoli się tylko zwykłą kiełbasą" - mówi Małgorzata Wódkiewicz, Kierownik Marketingu Zakładów Mięsnych „Pekpol Ostrołęka". - „W naszej ofercie znaleźć można m.in.: kiszkę ziemniaczaną, kiełbasę ostrołęcką, kiełbasę ostrołęcką z serem, pekpolki z serem, kaszankę gryczaną oraz kaszankę białą" i dodaje - „Naszym bardzo popularnym produktem jest kiszka ziemniaczana. Chętnie kupowana jest także kaszanka biała, gryczana, a także kiełbasa ostrołęcka. Z mięs - karkówka oraz boczek".
„Na najbliższy okres grillowy przygotowujemy szeroką ofertę w linii Country Grill, wśród której znajdują się szynka z kością w marynacie meksykańskiej, żeberka doprawione marynatą miodową i boczek. Poza linią Country Grill oferujemy kiełbaski grillowe, kiełbaski z serem, wędzone lub parzone oraz kaszankę" - mówi Marlena Wochnowicz z ZM Olewnik.
Na grilla znakomicie nadają się również produkty firmy „Krzyżanowscy". Specjalnie przygotowany asortyment oznaczony jest napisem GRILL, a cała oferta zawiera dwa warianty: mrożony oraz tzw. świeży - oba pod marką Burger Bar Dania Gotowe!
„W portfolio firmy mamy cały wachlarz propozycji: Rumsztyki, Steki, Burgery z serem i papryką, oraz kilka rodzajów Hamburgerów. Wszystkie wymienione produkty zapakowane są w wygodne do przewiezienia opakowania typu vacuum. Dla osób lubiących kupować „na zapas" proponujemy asortyment mrożony: Skrzydełka - w pysznych przyprawach oraz Hamburgery" - mówi Małgorzata Świątek, Marketing Manager Firmy Krzyżanowscy.
Przygotowania do sezonu
Z punktu widzenia sprzedażowego, sezon grillowy to okres strategiczny dla zakładów mięsnych. W tym czasie można zaobserwować przesunięcia w strukturze zakupów. Im bardziej sprzyjająca pogoda, tym bardziej znaczący wzrost spożycia kiełbas i mięs przeznaczonych do przygotowania na grillu, sięgający nawet 20-25%. Kiedy dni są długie, a pogoda pozwala cieszyć się wolnym czasem na świeżym powietrzu, chętniej urządzamy przyjęcia i imprezy plenerowe.
„Sezon na grillowanie rozpoczyna się wraz z nadejściem ciepłych dni. Wówczas przypominamy sobie smak grillowanych mięs i przyjemność spędzania wieczorów w ogrodzie przy grillu" - mówi Halina Osińska z firmy PKM Duda S.A. i dodaje, że podobnie jest z końcem sezonu grillowego - wraz z nadejściem chłodnych wieczorów, kończy się zapał do organizowania przyjęć w ogrodach i na działkach.
Jak informuje Andrzej Pawelczak z Animexu - „prawdziwy wzrost sprzedaży produktów grillowych rozpoczyna się już z pierwszym ciepłym wiosennym weekendem. Zwykle jest to nawet koniec marca lub początek kwietnia. Swoje apogeum sprzedaż tradycyjnie już osiąga w czerwcu".
Zdaniem Moniki Adamus z ZM Pamso, początek sezonu grillowego przypada na długi majowy weekend. - „Koniec tego rodzaju spotkań i ucztowania jest trochę trudniej określić. Jednak zauważyliśmy, że również długi weekend wyznacza zakończenie sezonu grillowego ucztowania - jest to długi weekend, który przypada w okolicach 15 sierpnia. Po tym terminie maleje nam sprzedaż produktów na grilla" - mówi przedstawicielka Pamso.
„W firmie Konspol sezon grillowy trwa nawet do końca września, jeżeli do tego sprzyjają warunki pogodowe" - mówi Agnieszka Piech z działu marketingu tej firmy.
Firmy już na początku roku kalendarzowego powoli zaczynają myśleć o tym, co dobrego mogą zaproponować klientom z okazji rozpoczynającego się wczesną wiosną sezonu grillowego. Jednak jak podkreśla Joanna Wnukowicz z ZM Niebieszczańscy, dopiero po Świętach Wielkiej Nocy przygotowania ruszą „pełną parą".
„Do każdego sezonu w sprzedaży staramy przygotować się odpowiednio wcześniej, tak też jest z okresem grillowym" - mówi Monika Adamus. - „Dwa tygodnie przed długim weekendem majowym mamy już gotową pełną ofertę produktów przeznaczonych na grilla, a tydzień wcześniej staramy się mieć wyroby na półkach naszych sklepów".
Agnieszka Piech z Konspol Holding mówi, że na kilka miesięcy wcześniej firma ma już gotową ofertę aby mogli się z nią zapoznać klienci, a zwłaszcza duże sieci handlowe. - „Praktycznie już po zakończeniu jednego sezonu grillowego i jego analizie myślimy o tym, co można zaoferować klientom w kolejnym sezonie grillowym - dodaje.
Do tego, aby zaoferować klientom produkt grillowy, który ma wpłynąć na jeszcze lepszą atmosferę wypoczynku i przyjemność grillowania Polski Koncern Mięsny Duda przygotowuje się dużo wcześniej przed rozpoczęciem sezonu i bardzo starannie analizuje potrzeby w tym zakresie.
„Stawiamy na jakość oraz funkcjonalność podania, aby w sposób jak najmniej angażujący konsumenta w procesie grillowania miał możliwość przygotować super danie. Rozszerzamy ofertę cieszącą się największą popularnością oraz zawsze przygotowujemy coś nowego dla konsumenta" - dodaje Halina Osińska.
Jak najlepiej przygotować mięso na grilla?
Sposobów przygotowania mięs na grilla jest wiele, jednak mięso - np. karczek, polędwicę czy żeberka - smakuje najlepiej, jeśli na kilka godzin wcześniej natrzemy je przyprawami i zamarynujemy. W occie - zmięknie, miodzie - będzie słodsze i delikatniejsze, w winie - zyska delikatny aromat. Mięso drobiowe najlepiej smakuje zamarynowane kilka godzin wcześniej w wonnym sosie z oliwy, otartej skórki cytryny i soku cytrynowego z dodatkiem świeżych ziół - rozmarynku, oregano, kolendry lub melisy.
„Osobom zapracowanym firma Pamso poleca sięgnąć po gotowe produkty w marynacie. Doskonale przyprawione - na pewno przypadną do gustu wszystkim smakoszom i będą świetnym rozwiązaniem w przypadku, gdy zabraknie czasu na długie przygotowania albo gdy nie ma dostępu do kuchni" - mówi Monika Adamus.
Podobnego zdania jest Halina Osińska z PKM DUDA, która zaznacza, że najprostszą metodą jest zakup porcjowanego mięsa w marynacie przeznaczonego do grillowania - „Jeśli jednak mamy czas, możemy własnoręcznie coś przygotować. Należy jednak pamiętać o kilku zasadach. Mięsa surowe na dzień przed planowanym grillowaniem umieszczamy w marynacie przygotowanej z ulubionych ziół. Delikatne mięsa (np. z kurczaka) dobrze jest położyć na aluminiowych tackach, dzięki czemu mięso nie rozpadnie nam się, a skórka nie zwęgli. Na początku mięsa i warzywa grillujemy tuż nad węglami, aby szybko je przypiec i zapobiec „uciekaniu" soków. Następnie podnosimy ruszt nieco wyżej, aby w niższej temperaturze mięso upiekło się wewnątrz. Leżących na grillu produktów nie przyprawiamy, gdyż wysuszone przyprawy szybko się spalą i dadzą jedynie gorzki posmak. Jeśli będziemy się trzymali tych głównych zasad, z pewnością wieczór spędzony przy grillu w ogrodzie będzie udany" - mówi Halina Osińska.
„Nasze grilowe kiełbasy oraz mięsa w marynacie nie wymagają żadnego przygotowania i mogą być grillowane bezpośrednio po otwarciu opakowania" - podkreśla Andrzej Pawelczak z Grupy Animex.
Ponieważ mięso drobiowe charakteryzuje się stosunkowo niską zawartością tłuszczu. Bożena Kusterka, Główny Technolog DROP S.A. zaznacza, że należy zadbać o kilka ważnych rzeczy, m.in.:
grillowane kawałki muszą być odpowiednio niewielkich rozmiarów (gwarantuje to krótki czas pieczenia i zapobiega nadmiernemu wysuszeniu mięsa)pieczone kawałki kurcząt muszą zostać uprzednio przygotowane na drodze marynowania mokrego w przyrządzonych w warunkach kuchni domowej marynatach przyprawowo olejowych (marynaty te z jednej strony nadają mięsu odpowiedni bukiet smakowo - zapachowy, z drugiej zaś strony chronią mięso przed powierzchniowym spaleniem i wysuszeniem, zapewniając jednocześnie prawidłowy przebieg etapu pieczenia na grillu).
„Nie bez znaczenia pozostaje również rodzaj grilla (węglowy, elektryczny lub gazowy), jednak myśląc o rodzinnym wypoczynku na świeżym powietrzu zdecydowanie polecam tradycyjny grill węglowy nadający przyrządzanym potrawom specyficzny charakter barbecie" - dodaje Bożena Kusterka.
W ostatnich latach obserwujemy rozwój kultury grillowania, a spotkania kulinarne na działkach, w ogrodach czy w domkach letniskowych powoli stają się ulubionym sposobem spędzania czasu przez Polaków. Niewiele jest rzeczy, które sprawiając nam przyjemność, są jednocześnie zdrowe, a grillowanie łączy w sobie obie te cechy. Potrawy są zarówno bardziej dietetyczne, jak i zawierają dużo mniej tłuszczu. Dodatkowo przyrządzanie jedzenia na świeżym powietrzu jest znacznie przyjemniejsze niż gotowanie wewnątrz.
Te wszystkie zalety wraz z szeroką ofertą producentów sprawią, że z pewnością większość z nas chętnie spotka się ze znajomymi i rodziną przy grillu.
Wiosna zbliża się coraz szybciej, dlatego też już teraz trzeba pomyśleć o zaopatrzeniu sklepu w odpowiednie produkty na grilla.
tagi: grill , grillowanie , produkty na grilla , rynek mięsa , sezon grillowy ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...