Kategorie produktów

Kuchnia chińska

Środa, 21 stycznia 2009 HURT & DETAL Nr 1 (35) / 2009
Polscy konsumenci coraz częściej przygotowują potrawy charakterystyczne dla kuchni innych narodów. Producenci artykułów spożywczych prześcigają się w dostarczaniu na rynek produktów kuchni zagranicznych. Stale rosnącą popularnością cieszy się kuchnia chińska.

Jednym z charakterystycznych elementów tradycji kulinarnej Chin jest nacisk kładziony na zdrowy sposób odżywiania. Mieszkańcom tego kraju od wieków towarzyszy przekonanie, że dieta jest jednym z integralnych elementów medycyny - powinna być adekwatna do pór roku i sprzyjać utrzymaniu naturalnej harmonii sił przyrody oraz kondycji ludzkiego organizmu. Mimo wyraźnych różnic między tradycją kulinarną czterech podstawowych regionów - pekińską, kantońską, szanghajską i syczuańską - podstawowym elementem wspólnym kuchni chińskiej jest niewątpliwie stosowanie dużej ilości warzyw.

 

 

„Z uwagi na popularność orientalnych potraw oraz tendencję do utrzymania zbilansowanej, bogatej w jarzyny diety, wprowadziliśmy na rynek nową wersję warzyw na patelnię „Azja" Felco. Odpowiadając na oczekiwania konsumentów, zrekonstruowaliśmy recepturę mrożonki i odświeżyliśmy jej opakowanie, aby dostarczała jeszcze więcej kulinarnych inspiracji" - mówi Radosław Drzewiecki, Dyrektor ds. Handlu i Marketingu Globus Polska Sp. z o.o.

 

Skład produktu nawiązuje do tradycji dalekowschodniej kuchni. „Azja" Felco to kompozycja białej kapusty, papryki, czerwonej i żółtej marchwi, fasoli szparagowej, selera, pora, cebuli i charakterystycznych czarnych grzybów. „Zmniejszając ilość białej kapusty, jednocześnie wzbogaciliśmy recepturę mrożonki o żółtą marchew w słupkach, która wzbogaci walory smakowe, ożywi kolorystykę potraw i doda im wyrazistości. Wcześniej w skład produktu wchodziła jedynie tradycyjna czerwona marchew" - mówi Radosław Drzewiecki.

 

Orientalny charakter produktu podkreśla także nowe opakowanie z oryginalną grafiką, utrzymane w ciepłych i bardziej intensywnych kolorach. Szerokość torebki, w której sprzedawana jest mrożonka, zwiększyła się ze 150 mm do 200 mm. Nowy rozmiar (250 mm x 200 mm) sprzyja bardziej funkcjonalnemu przechowywaniu produktu w zamrażarkach.

 

 

Także Hortex ma w swoim asortymencie kilka produktów, które są doskonałą odpowiedzią na orientalne preferencje polskich konsumentów. W zależności od fantazji kulinarnej i ilości czasu do dyspozycji, konsumenci mają do wyboru: Mieszankę chińską Hortex - zawierającą m.in. tak popularne w kuchni chińskiej kiełki fasoli mung, pędy bambusa czy grzyby mun, Warzywa na Patelnię z przyprawą orientalną Hortex - zwierającą specjalnie dobraną kompozycję dalekowschodnich przypraw oraz gotowe Danie Chińskie Hortex z ryżem i kawałkami kurczaka oraz przyprawami w saszetce.

 

Mieszanka chińska Hortex daje najwięcej swobody i możliwości przyrządzenia potrawy po swojemu - używając ulubionych dodatków lub przypraw, a z kolei Danie Chińskie Hortex pozwala błyskawicznie przygotować smaczną potrawę prosto z kuchni dalekowschodniej. Niesłabnącą popularnością cieszą się Warzywa na Patelnię, a wśród nich Warzywa na Patelnię z przyprawą orientalną Hortex, stanowiące szybką przekąskę w chińskim stylu lub bazę do dania przyrządzanego wg własnego smaku.

 

 

Frosta przygotowała z kolei dla wielbicieli kuchni orientalnej Chińskie warzywa z sosem - mieszankę marchwi, kiełków fasoli mung, pora, kapusty białej, kalafiora, groszku, pieczarek, papryki, grzybów chińskich, pasków bambusa i młodych strąków zielonego groszku, doprawionych sosem na bazie sosu sojowego. Można je przygotowywać na patelni lub w kuchence mikrofalowe, w ciągu zaledwie 10 minut.

 

„Bazą do dań chińskich mogą być także nasze Zielone warzywa na patelnię, czyli mieszanka brokułów, fasoli, strąków zielonego groszku, słodkiej kukurydzy oraz bambusa. FRoSTA ma w swojej ofercie także Nasi Goreng - tradycyjną potrawę kuchni azjatyckiej, składającą się ze smażonego ryżu, kawałków fileta z kurczaka oraz groszku, pora, marchewki, kiełków fasoli mung, pędów bambusa, doprawionych wiórkami kokosowymi i sosem sojowym" - mówi Agata Zielińska, Specjalista ds. Public Relations.

 

Polak ciekawy świata

 

W Polsce od wielu lat wśród zamożniejszych konsumentów sukcesywnie rośnie zainteresowanie egzotycznymi potrawami i przyprawami. Polacy stają coraz bardziej otwarci na świat i na odmienne kultury, podróżują do najdalszych zakątków świata, odwiedzając również kontynent azjatycki i jeden z najpotężniejszych krajów kontynentu - Chiny. Poznają sztukę kulinarną i odkrywają niezwykłe smaki, które towarzyszą tym podróżom. Pragną je zachować nie tylko w pamięci. Stamtąd czerpią wiedzę i energię oraz pomysły na zdrowe i pomyślne życie. Nie od dziś wiadomo, że podróże kształcą i jeśli chcemy odmienić na lepsze nasze własne życie - zacznijmy od zdrowej diety!

 

 

Firma De Care wychodzi naprzeciw potrzebom polskich klientów przedstawiając szeroką ofertę produktów kuchni azjatyckiej - w tym także chińskiej, zebrane pod marką Woh Hup. Jej wiodącym produktem jest Sos czosnkowy z miodem. - „To znakomite zestawienie smaków doskonale trafiła w gust polskich konsumentów. Produkt stał się tak popularny dzięki możliwości wszechstronnego zastosowania, równie dobrze sprawdza się w potrawach kuchni chińskiej, jak i jako przyprawa do dań z grilla" - mówi Anna Zawadzka-Bobowicz, Manager ds. Marek. Dodaje, że coraz większym zainteresowaniem cieszą się także półprodukty, z których - w warunkach domowych - można samodzielnie przyrządzić swoje ulubione dania. Wymienia dostępne na rynku polskim i popularne chińskie sosy sojowe Woh Hup (jasny i ciemny) oraz  sosy na bazie chilli nadające potrawom smaku i pikanterii.

 

Firme Da Care oferuje pełną serię sosów tej cenionej w świecie marki: sosy wzbogacone cennymi dodatkami smakowymi: ostrygowy, ostry  i słodki sos chili, chili wzmocnione imbirem lub czosnkiem. Oprócz tego w ofercie firmy nawet najbardziej wymagający konsument odnajdzie produkt dla siebie: sosy wyspecjalizowane w doprawianiu konkretnych potraw: np. sos do kaczki po pekińsku, sambal oelek i inne. 

 

Z przeprowadzonych analiz wynika, że rok do roku sprzedaż poszczególnych produktów kuchni chińskiej systematycznie rośnie. Jest to wyraźne zwłaszcza w trakcie organizowanych akcji promocyjnych związanych z Chińskim Nowym Rokiem. W czasie trwania akcji notujemy dwukrotny wzrost sprzedaży najpopularniejszych produktów z kuchni azjatyckiej. Szczególnie jest to widoczne na przykładzie takich produktów jak mleczko kokosowe, sos czosnkowy z miodem oraz imbir w occie. Równie wielką popularnością wśród konsumentów cieszą się artykuły sushi, zwłaszcza ryż (do sushi oraz jaśminowy), liście alg morskich oraz pasta wasabi. Oznacza to wzrost zainteresowania konsumentów zarówno samymi potrawami charakterystycznymi dla Państwa Środka, oraz daniami typowo japońskimi, jak i ideą zdrowego odżywiania w oparciu o składniki diety dalekowschodniej.

 

 

„W naszej ofercie można znaleźć bogatą gamę oryginalnych produktów sprowadzanych z Azji. Do przyrządzenia potraw kuchni chińskiej możemy zaproponować, m.in.: sosy, makarony, grzyby, owoce tropikalne, papier ryżowy, pędy bambusa i wiele innych" - mówi Marek Rogoża, Dyrektor ds. Marketingu Tan-Viet International. 

Wyjaśnia, że osobom, które dopiero poznają tajniki kuchni orientalnej proponuje na przykład sos sojowy. Dodany do potraw, zapewni im wyrazisty smak i aromat. Wystarczy niewielka ilość tej przyprawy, by każdemu daniu nadać wyjątkowy i niepowtarzalny charakter. W zależności od kraju pochodzenia, szczegółów receptury i dodanych przypraw sosy nabierają różnej konsystencji i smaku. Jasne sosy sojowe doskonale komponują się z drobiem i cielęciną. Często są też używane do potraw smażonych i warzyw. Natomiast ciemne - idealnie pasują do wieprzowiny i wołowiny oraz duszonych mięs. Ponadto zarówno jasny, jak ciemny sos sojowy nadają się do wszelkiego rodzaju marynat.

 

 

Wszystkim, którzy nie lubią dużo czasu spędzać w kuchni Marek Rogoża poleca hit firmy: słodko-pikantny sos chili TaoTao. To gotowy sos, znakomity do kanapek, kiełbasek, dań z grilla. Co ważne, jego stosowanie jest bardzo łatwe, nie wymaga specjalistycznej wiedzy kulinarnej. Wytrawnym smakoszom natomiast Tan-Viet International poleca sosy: ostrygowy, rybny, HOI SIN czy Sambal Oelek. Mają one bardzo wyrazisty, ostry smak. Sięgając po nie, można przygotować wiele ciekawych, klasycznych dań kuchni chińskiej takich, jak: wołowina w sosie HOI-SIN, orientalne risotto z kalmarami, czy sajgonki.

 

 

„Z naszych danych wynika, że spośród naszych produktów oferowanych pod marką TAOTAO, największą popularnością cieszą się właśnie sosy orientalne. Nadmienię tu, że w tym rynku posiadamy prawie 60% udziału w ujęciu wartościowym. Jednak z roku na rok odnotowujemy również kilkunastoprocentowy wzrost sprzedaży także pozostałych produktów TAOTAO, co jest dowodem na to, iż orientalna kuchnia ma coraz więcej zwolenników. Wzrasta liczba osób sięgających po makarony ryżowe, chińskie, które świetnie sprawdzają się nie tylko przy daniach kuchni chińskiej. Odnotowujemy też zwiększone zainteresowanie różnego rodzaju przekąskami. Prażynki krewetkowe, orzeszki ziemne w polewie Wasabi lub sojowej, czy groszek w polewie Wasabi są zdrowszą, niebanalną alternatywą dla chipsów i słonych paluszków" - mówi Marek Rogoża.

 

Obchody Chińskiego Nowego Roku

 

Jak co roku, tak i tym razem firma De Care organizuje w sklepach na obszarze całej Polski akcję promującą ideę Chińskiego Nowego Roku. - „To wielkie święto na całym kontynencie azjatyckim, nie tylko w Chinach, wiąże się z rozpoczęciem kolejnego roku. W odróżnieniu od naszych Świąt Noworocznych, w Azji Nowy Rok, czyli tak zwany Festiwal Wiosny rozpoczyna się zgodnie z kalendarzem księżycowym 26 stycznia 2009. To czas wielkiej radości dla Azjatów, czas dokonywania zakupów i spożywania świątecznych potraw o niezwykłej symbolice" - dodaje. 

 

Styczeń to dla Polaków czas poświąteczny, gdy wszyscy po dokonaniu całorocznego rachunku sumienia planują zmiany i dokonują obietnic i postanowień na Nowy Rok. To również doskonały okres na zmiany i rozpoczęcie z Nowym Rokiem Nowego Zdrowego Stylu Życia. Firma De Care pragnie pomóc i ułatwić konsumentom realizację tych postanowień w oparciu o nową dietę, zmiany nawyków żywieniowych i otwarcie na nowe rozwiązania i produkty. De Care propaguje zdrową kuchnię, co wcale nie oznacza nudy i monotonii za stołem. Zdrowe  produkty renomowanych firm znanych i cenionych na całym świecie, doskonałe jakościowo i gatunkowo, nietypowe i oryginalne, sporządzone na podstawie tradycyjnych receptur to najlepsza rekomendacja firmy. 

 

 

Orientalnych przypraw czar

 

Określenie „kuchnia chińska" dotyczy wielu zwyczajów kulinarnych mieszkańców Chin, jak również innych krajów wschodniej i południowo-wschodniej Azji.

We wszystkich z nich świeże przyprawy oraz zioła odgrywają kluczową rolę. Kuchnia chińska charakteryzuje się różnorodnością intensywnych smaków. Z tego względu nie może w niej zabraknąć niezbędnych dodatków przyprawowych, na których opierają się tradycyjne, aromatyczne potrawy.

 

 

Appetita posiada w swoim portfolio bogaty zestaw przypraw jednorodnych niezbędnych do przyrządzenia wielu potraw orientalnych. - „Do cieszących się coraz większą popularnością w naszym kraju dań kuchni syczuańskiej, znanej z pikantnych aromatów, polecamy przede wszystkim pieprz cayenne oraz mielone chilli. Przydatne mogą się okazać również kolendra, czosnek oraz imbir Appetita. W kuchni chińskiej stanowią one elementarne składniki do przyprawiania mięs i warzyw, którym dodają wyrazistego smaku" - mówi Magdalena Sarnowska, Brand Manager linii Appetita.

 

Smakoszy kuchni orientalnych mogą również zainteresować gotowe mieszanki przyprawowe. Appetita posiada w swoim asortymencie linię Kuchnie Narodów, w ramach której odnajdą m.in. Przyprawę do potraw kuchni chińskiej. Jest to propozycja dla wielbicieli orientalnych smaków, którzy mogą skorzystać z gotowej mieszanki starannie skomponowanych przypraw zamkniętych w jednej torebce. To na pewno ułatwi przygotowanie wschodnich przysmaków. Przyprawa ta zawiera trawę cytrynową, która nadaje potrawie świeży i lekko orientalny aromat cytryny.

 

 

„Do kuchni chińskiej, szef kuchni Hotelu Jan III Sobieski, Robert Sowa poleca przyprawy Prymat: cynamon, gałkę muszkatołową, goździki, imbir, kurkumę, chili, paprykę ostrą, pieprz czarny grubomielony i czosnek granulowany. Na ich bazie można przygotować zgodnie z własnymi upodobaniami mieszankę do dań kuchni chińskiej" - mówi Marta Klęka, Asystentka do spraw Public Relations Prymat Sp. z o.o.

 

„Gotowe mieszanki przyprawowe dedykowane konkretnej kuchni narodowej są odpowiedzią na zapotrzebowanie konsumentów, którzy poszukują kolejnych nowinek kulinarnych. Z tego względu linia Kuchnie narodów cieszy się dużą i niesłabnącą popularnością klientów. Ten rodzaj mieszanek nie charakteryzuje się sezonowością, a wartość sprzedaży utrzymuję się na przełomie roku na podobnym poziomie" - mówi Monika Chabrzyk. Dodaje, że mieszanki przyprawowe poświęcone wybranym potrawom bądź dedykowane konkretnym kuchniom narodowym (m.in. potrawom kuchni chińskiej) stanowią stabilny, a zarazem rozwojowy segment rynku przypraw. Dzieje się tak, gdyż konsumenci wyprawiają się w coraz dalsze podróże kulinarne, a zarazem szukają prostych rozwiązań w kuchni. Mieszanki przyprawowe są odpowiedzią na to zapotrzebowanie.

 

 

„Kuchnia chińska rozwijała się przez tysiąclecia i obecnie jest jedną z najpopularniejszych kuchni na świecie. Proste w przygotowaniu, a zarazem wyrafinowane w smaku potrawy kuchni chińskiej są przykładem zdrowego sposobu odżywania. Większość potraw przyrządzana jest w specjalnym naczyniu, woku. Gotowanie potraw, zazwyczaj na bazie warzyw, ryb i ryżu, trwa zaledwie kilka minut, dzięki czemu cenne składniki odżywcze są zachowane" - dodaje Marta Klęka z firmy Prymat.

 

Z przedstawionych ofert widać, że producenci starają się, aby potrawy kuchni chińskiej można było przyrządzać w „polski" sposób,  nie tracąc w ten sposób smaku i jakości potrawy. Dlatego też każdy konsument powinien bez problemu znaleźć na półkach rodzimych sklepów produkty, pozwalające mu przygotować smaczne chińskie danie.

 

Tomasz Masal

tagi: kuchnia chińska ,