Jak oceniacie sprzedaż mięs oraz wędlin w 2008 roku na przykładzie produktów waszych firm?
[DUDA]
- Dla Polskiego Koncernu Mięsnego DUDA S.A. miniony rok należał do bardzo udanych pod względem sprzedaży. Tylko w ciągu pierwszych trzech kwartałów zwiększyliśmy obroty aż o 40% wobec ubiegłego roku, co pokazuje jak duża była dynamika wzrostu. Nasze wyroby były również w tym roku wielokrotnie nagradzane w prestiżowych konkursach. Najbardziej cieszy nas jednak uznanie klientów, którzy coraz częściej wybierają właśnie produkty PKM DUDA S.A.
[ PMB]
- W PMB SA zakładamy wzrost sprzedaży w 2008 roku w stosunku do 2007 roku. To tym bardziej pozytywna informacja, gdyż na całym rynku popyt wydaje się być słabszy niż w roku poprzednim. Trzeba jednak poczekać na dokładne statystyki.
[ INDYKPOL]
- Rok 2008 kończy się dla Indykpolu - największego w Polsce producenta mięs i przetworów indyczych - dobrymi wynikami sprzedaży. W czerwcu br. Indykpol wprowadził na rynek wędliny szlachetne podsuszane. Kiełbasa Krakowska, Żywiecka oraz Kabanosy Jedynaki produkowane są głównie z ciemnego mięsa indyczego, które charakteryzuje się niską zawartością tłuszczu i wyjątkowymi walorami smakowymi. Wędliny są dostępne w różnych przedziałach wagowych i formach opakowania, dostosowanych do wymogów sprzedaży tradycyjnej i samoobsługowej. Jedynaki zyskały już uznanie klientów, nie tylko dzięki walorom smakowym, ale i nowatorskiemu opakowaniu, pozwalającemu rozpakować je pojedynczo, co ułatwia ich przechowywanie i spożywanie poza domem. Jesień upłynęła pod znakiem pasztetów. W drugiej połowie września w ofercie pojawił się tradycyjnie pieczony Pasztet Familijny, w atrakcyjnym opakowaniu. Pod koniec października na półkach sklepowych zadebiutował Pasztet domowy z grzybami leśnymi. Koniec roku to czas oferty świątecznej, w której króluje pierś gęsia marynowana „Przysmak Wokulskiego", Szynka Guliwer, Carpaccio czy Filet Specjał.
[PEKPOL]
- Oceniamy, że rok 2008 był dla branży rokiem dobrym. Wprawdzie początkowe prognozy były bardziej optymistyczne. Jednak lekkie załamanie w IV kwartale roku i wysokie ceny mięsa wieprzowego spowodowały, że ostateczna ocena jest trochę niższa niż początkowe przewidywania.
[ŁMEAT]
- Rok 2008 uważam za bardzo korzystny dla kierowanej przeze mnie firmy. Sprzedaliśmy własnych wyrobów (mięsa, wędlin i konserw) za ponad 500 mln zł, przekroczyliśmy zakładany na ten rok plan sprzedaży - bardzo śmiały - o 10% tj, o ponad 100 mln zł. Warto dodać, że w roku 2008 w stosunku do 2007 wzrost sprzedaży wyniósł 23% a w stosunku do roku 2004 sprzedaż podwoiliśmy. Najbardziej cieszy mnie fakt, iż w roku 2008 sprzedaliśmy na rynku krajowym więcej o 25% konserw i 15% wędlin. Martwi mnie natomiast, iż większym powodzeniem u handlowców zwłaszcza w sieciach, cieszyły się sprowadzane z Zachodu tańsze schaby, szynki i boczki, chociaż tańsze ale odpowiedzmy sobie sami, czy lepsze. Cieszy mnie również fakt, iż w naszej ocenie najbardziej w roku 2008 wzrosła sprzedaż w tradycyjnym segmencie handlu, a więc u Waszych potencjalnych i rzeczywistych czytelników.
[Animex]
Miniony rok byl generalnie trudnym rokiem. Wysokie ceny surowca oraz fluktuacja polskiego złotego wpłynęły negatywnie na rentownośc branży a także na export polskiej żywności. Nadchodzący kryzys wywołal juz widoczne spowolnienie mające wyrażne odbicie w spadku zainteresowania dobrami luksusowymi. Do nich zaliczamy niestety część żywnośći w tym wyroby mięsne.
[GROT]
- Z dumą możemy powiedzieć, że rok 2008 był dla nas wyjątkowo dobrym rokiem. Pomimo bardzo trudnej sytuacji na rynku, utrzymaliśmy wzrostowy trend sprzedaży. Początek roku - to wiadomość o przyznaniu przez Krajową Izbę Gospodarczą tytułu „PRZEDSIĘBIORSTWO FAIR PLAY 2007". Niedługo potem Instytut Przemysłu Mięsnego i Tłuszczowego wyróżnił nas za aż 23 wyroby w kategorii Produkty Najwyższej Jakości w Przemyśle Mięsnym WIOSNA 2008. Dla zakładów branżowych to szczególnie ważna Nagroda, ponieważ konkursowi patronuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W październiku Państwowa Inspekcja Pracy przyznała nam pierwsze miejsce w XV edycji konkursu „Pracodawca Organizator Pracy Bezpiecznej" w grupie zakładów zatrudniających powyżej 250 pracowników. W listopadzie otrzymaliśmy zaszczytny tytuł Lidera Jakości konkursu Produkty Najwyższej Jakości w Przemyśle Mięsnym. Również w listopadzie kolejnych 5 naszych produktów otrzymało tytuł Produktów Najwyższej Jakości w konkursie IPM i T JESIEŃ 2008. Zwieńczeniem naszych działań w roku 2008 było nominowanie właściciela firmy do zaszczytnego tytułu Managera roku 2008 Regionu Łódzkiego. I okazało się, że spośród nominowanych przedsiębiorców ten zaszczytny tytuł przypadł właścicielowi ZPM GROT Panu Józefowi Grotowi. To wielki splendor zarówno dla właściciela firmy jak i nas wszystkich - pracowników.
Jakie kategorie produktów były najbardziej popularne w minionym roku?
[DUDA]
- Biorąc pod uwagę kryterium wielkości sprzedaży z pewnością najbardziej popularnym produktem pozostaje wieprzowina. Niemniej obserwujemy rosnący udział pozostałych wyrobów naszej Grupy w ogólnej strukturze sprzedaży.
[PMB]
- Spółka PMB SA zawsze była silna w produkcji wędlin kategorii premium. Nie inaczej było też w minionym roku. Kindziuk, kumpiak i pasturma oraz seria wędlin tradycyjnych były sztandarowymi wędlinami z Podlasia, które sprzedawały się w każdym zakątku Polski. Powodem tej popularności, oprócz działań marketingowych PMB SA jest fakt, że Polacy coraz lepiej znają się na wędlinach i coraz częściej doceniają jakość oraz smak wędlin długo i surowo dojrzewających.
[Indykpol]
- Jedną z popularniejszych grup produktowych pozostają parówki. Jedynki cieszą się niesłabnącym uznaniem klientów, dzięki wyjątkowym walorom smakowym i praktycznemu, pojedynczemu pakowaniu. Do równie popularnych należą parówki z indyka, dla których stworzono nowoczesne opakowania zgodne z najnowszymi trendami w projektowaniu. Zastosowano specjalną technikę zadruku na folii z atrakcyjnym wizualnie efektem matu i punktowym połyskiem na wybranych elementach grafiki. To niezwykle popularny i ceniony przez klientów produkt ze względu na tradycyjny, delikatny smak oraz łatwość przygotowania (parówki bez osłonek, można je gotować w opakowaniu). W kategorii produktów Premium prym wiodą wędliny szlachetne podsuszane: Kiełbasa Krakowska, Żywiecka oraz kabanosy Jedynaki, które pojawiły się w ofercie Indykpolu w czerwcu br. Filet Specjał i Szynka Guliwer zajmują czołowe miejsce w tej kategorii i są już dobrze rozpoznawalnymi oraz uznanymi na rynku produktami.
[PEKPOL]
- Niewątpliwie zaobserwowaliśmy, że większym zainteresowaniem cieszyły się produkty wyższej jakości - produkty Premium. Sprzedaż tych produktów w porównaniu do lat ubiegłych wzrosła prawie trzykrotnie. Dla coraz większej grupy klientów można było zauważyć, że głównym kryterium wyboru była jakość, a nie tylko cena. Rok 2008 był również rokiem wzrostowym dla dwóch naszych marek parówek - Paryżanek i Balbinek, ale nie tylko pod względem sprzedaży. Nastąpił wzrost świadomości tych marek wśród swojej grupy odbiorców, co bardzo nas cieszy.
[ŁMEAT]
- Obserwując sprzedaż poszczególnych kategorii produktów w roku 2008 myślę, że z punktu widzenia kierowanej przeze mnie firmy - odpowiedź może być tylko jedna: były to produkty o wysokiej jakości, z których znane są Zakłady Mięsne "Łmeat-Łuków" S.A.
Wyniki sprzedaży poszczególnych asortymentów w roku 2008 pokazywały, że klienci skłonni byli zapłacić nieco więcej za kiełbasy i wędzonki o wyższej i powtarzalnej jakości oraz za konserwy mięsne, które mięsne były nie tylko z nazwy ale i z zawartości. Mogliśmy zauważyć, że nasi klienci byli nam wierni, doceniając jakość naszych wyrobów, a Ci, którzy kupili je - chociaż z pewnymi oporami ze względu na cenę - po raz pierwszy, stawali się naszymi stałymi kontrahentami.
Oczywiście dosyć trudno było trafić do nowych klientów gdyż ci pozostawali pod wpływem promocji cenowych wielkich sieci handlowych lub uroku znanych marek handlowych producentów, którzy na reklamę przeznaczali znacznie większe pieniądze niż my.
Jakie zmiany zaobserwowali Państwo na tym rynku?
[DUDA]
- Z roku na rok coraz bardziej widoczny jest wzrost znaczenia dla klientów jakości nabywanych wyrobów. Coraz częściej kryterium wyboru jest zaufanie do producenta, zwłaszcza w zakresie produktów spożywczych, takich jak mięso i wędliny. Widzimy również rosnące zainteresowanie konsumentów produktami niszowymi, takimi jak dziczyzna. Mimo tradycji spożywania mięsa wieprzowego, które - co bardzo nas cieszy - jest nadal bardzo popularne, Polacy chętniej sięgają po wyroby mięsne uznawane za bardziej wyszukane. Grupa Kapitałowa PKM DUDA S.A. posiada 1/3 rynku dziczyzny w Polsce, poszerzamy także swoją aktywność w segmencie wędlin Premium. Rozwój naszej oferty podąża za zmianą upodobań konsumentów w kierunku wyrobów z wyższej półki - właśnie dlatego Polacy coraz chętniej sięgają po nasze produkty.
[PMB]
- Od dwóch lat na rynku coraz bardziej widoczna jest tendencja budowania własnych sieci sprzedaży przez poszczególne zakłady mięsne. PMB SA jest dobrym tego przykładem. Nasza sieć delikatesów mięsnych „U Rzeźnika" to już setka dobrze działających punktów, gdzie za ladą pracuje fachowiec - doradca klienta, a sprzedawane wędliny są świeże, prosto od producenta i oferowane konsumentom w korzystnych cenach. Oprócz detalu, rozwijamy też sprzedaż poprzez nasze centra dystrybucyjne na terenie całej Polski.
[INDYKPOL]
- Rynek się porządkuje, następują konsolidacje sklepów, hurtowni. Powstają grupy zakupowe. Konsumenci zaś coraz częściej wybierają produkty lepsze jakościowo, nawet w wyższej cenie. Obecnie liczy się silna marka i wysoka jakość.
[PEKPOL]
- Tak jak już wcześniej wspomniałem, konsumenci coraz większą wagę przywiązują do jakości, walorów odżywczych czy zdrowotnych konsumowanych wędlin. Mają świadomość, że tańszy produkt często jest gorszej jakości. Klient „kupuje oczami", dlatego bardzo istotne jest opakowanie produktu. Klient oczekuje, aby było funkcjonalne, nowoczesne, niepowtarzalne. W tym kierunku mogliśmy i będziemy obserwować istotne zmiany. Producenci zaczynają prześcigać się w innowacyjnych formach opakowań.
[ŁMEAT]
- Zgodnie z tym, co już mówiłem nastąpiło w roku 2008 przesunięcie preferencji klientów w stronę produktów o stosunkowo wysokiej i powtarzalnej jakości przypominających wędliny, wędzonki i konserwy sprzed lat. Należy dodać iż wyraźniej zjawisko to wystąpiło w segmencie handlu tradycyjnego niż nowoczesnego, a więc w tradycyjnych hurtowniach i sklepach, dla których przeznaczony jest Wasz magazyn. Cieszy nas to, gdyż uważamy ,że w tradycyjnych sklepach popyt kształtuje konsument, a nie kto inny.
Czy możemy spodziewać się istotnych zmian w tej kategorii w tym roku?
[DUDA]
- Zamierzamy kontynuować produkcję w tych obszarach, które cieszą się największym uznaniem konsumentów. Zauważamy przywiązanie konsumentów zarówno do wysokiej jakości, jaką oferujemy, jak i do wybranych, ulubionych produktów. Polacy spożywają dużo wędlin, rośnie przy tym udział droższych wędzonek oraz wędlin z dziczyzny. Nieznacznie zmniejsza się natomiast segment kiełbas podawanych na ciepło, które z kolei cieszą się dużym powodzeniem na początku każdego sezonu grillowego. We wszystkich tych obszarach PKM DUDA S.A. będzie obecny także w 2009 roku.
[INDYKPOL]
- Z perspektywy Indykpolu w kategorii mięs i wędlin nie zajdą w 2009 roku znaczące zmiany. Producenci będą zapewne podejmowali próby zwiększenia udziału produktów na stoiskach samoobsługowych.
[Animex]
Trudno teraz przewidzieć sprzedaż w poszczególnych kategoriach, ale z pewnościa można przypuszczac ze trend wzrostowy sprzedazy produktów premium notowany w pierwszych miesiącach 2008 uległ wyhamowaniu od przełomie 3 i 4 kwartału ubiegłego roku.
Ze wzgledu na okres swiateczny trudno obecnie bez szczegółowych analiz podać wzrostu sprzedaży produktów mainstreamowych - ale wydaje sie ona logiczną konsekwencją spowolnienia gospodarczego. Plan na 2009 musi wiec przewidywać wprowadzenie korekt w poszczególnych kategoriach produktowych z uwzględnieniem koniecznego przeszacowania średniej wartości koszyka zakupowego polskiego konsumenta.
PEKPOL]
- Myślę, że tendencja z roku 2008 będzie się utrzymywała. Choć, nie wiemy w jakim stopniu obecny kryzys gospodarczy, wpłynie na konsumentów i ich preferencje żywnościowe. Czy utrzyma się trend z roku 2008, a więc wyższa jakość za wyższą cenę , czy raczej konsumenci pójdą w kierunku - niższa jakość za niższą cenę? Za rok poznamy odpowiedź na to pytanie.
[ŁMEAT]
- Myślę, że rok 2009 - ze względu na rzeczywisty już chyba, nie tylko finansowy kryzys - będzie różnił się od roku 2008, przy czym sądzę, że klienci w zakresie zakupów żywności będą znacznie bardziej tradycyjni niż w wydatkach na inne dobra. Sądzę, że temat zakupów dobrej żywności będzie kontynuowany, aczkolwiek w przypadku wędlin punkt ciężkości przesunie się bardziej w kierunku średniej półki cenowej. Oczywiście należy liczyć się z faktem, iż - niestety - część rodzin będzie miała znacznie mniej pieniędzy na zakup tańszej żywności . Tym ludziom należy zapewnić wędliny i konserwy tanie i o akceptowalnej jakości , ale nie bardzo tanie bez względu na jakość.
Jakie nowe produkty planujecie wprowadzić w 2009 roku?
[DUDA]
- Uważnie wsłuchujemy się w opinie klientów i wychodzimy naprzeciw ich oczekiwaniom. W przyszłym roku zamierzamy nadal doskonalić naszą dotychczasową ofertę, szczególnie w zakresie produktów pakowanych. Będziemy również wdrażać nowości w segmencie dziczyzny i poszerzać gamę oferowanych produktów. Aktualne nasze nowe propozycje , które chcemy zaoferować klientom to: Pasztet Paryski, Szynka Paryska i Parówki Extra. Polecamy i zapraszamy do zakupów.
[PMB]
- W 2009 roku będziemy nadal inwestować we własne centra logistyczne oraz własną sieć delikatesów mięsnych „U Rzeźnika". Chcemy powiększyć naszą sieć o kilkadziesiąt nowych placówek. Nowością przełomu 2008 i 2009 roku z PMB SA jest Kindziuk Wileński. Już od pierwszych dni został bardzo pozytywnie przyjęty przez konsumentów. To, co odróżnia Kindziuka Wileńskiego od pozostałych kindziuków to charakterystyczny, okrągły kształt. Kindziuk Wileński, tak jak przed wiekami, jest dziś przygotowywany tylko w naturalnej kulistej osłonce. Okrągła wędlina inaczej zachowuje się podczas dojrzewania i wędzenia. To dlatego Kindziuk Wileński jest bardziej delikatny od klasycznego kindziuka. Na 2009 rok przygotowujemy kolejne interesujące nowości, ale niech pozostaną one miłą kulinarną niespodzianką dla naszych klientów. W 2009 roku zakładamy wzrost sprzedaży produktów PMB S.A. Jak do tej pory, nie boimy się specjalnie światowego kryzysu i nie widzimy też zdenerwowania wśród innych dużych graczy na rynku mięsa w Polsce. Perspektywa globalnej recesji nie powinna być widoczna w naszej branży ani szybko, ani bezpośrednio. Działamy bowiem na rynku dóbr konsumpcyjnych, który wolniej reaguje na zjawiska makroekonomiczne niż np. rynek inwestycyjny. Konsumenci dbający o swój budżet będą odchodzić od słabych i nieznanych produktów, których cena nie szła w parze z jakością. Dlatego jesteśmy przekonani, że konsumenci w przyszłym roku będą świadomie wybierać dobre, znane wędliny i mięso z tak pewnego źródła jak PMB SA.
[INDYKPOL]
- W 2009 roku w ofercie Indykpolu pojawi się wiele nowych produktów. Planowany jest rozwój istniejących grup produktowych i pojawienie się zupełnie nowych.
[PEKPOL]
- Nasze plany na rok 2009, to prace nad wzrostem świadomości marki. Wypromowanie wybranych brandów, rozszerzenie linii tych marek. A także ekspansja na nowe rynki - zarówno polskie jak i zagraniczne.
[ŁMEAT]
- Planujemy wprowadzić produkty, które będą poszukiwane przez klientów w roku 2009, uwzględniając oczywiście specyfikę roku kryzysowego i oczekiwania klientów na nowo produkty o dobrej jakości. Proszę wybaczyć, ale nie chcę ułatwiać zadania konkurencji i dlatego nie podam szczegółów. Chciałbym tylko dodać iż przewidując rozwój sytuacji wprowadziliśmy pierwsze z serii tych produktów na przełomie III i IV kwartału 2008 roku i okazały się hitem.
Tomasz Masal
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...