Kategorie produktów

Król Ludwik i inne płyny do zmywania

Środa, 21 stycznia 2009 HURT & DETAL Nr 1 (35) / 2009
Jaki powinien być idealny płyn do zmywania? Wydajny, skuteczny, łagodny dla dłoni i... koniecznie powinien nosić męskie imię. Czteroosobowa rodzina zmywa w ciągu roku stertę złożoną z około 13 tys. talerzy, 18 tys. sztućców, ok. 6 tys. filiżanek i szklanek oraz ok. 3 tys. sztuk innych naczyń. Pomimo rosnącej popularności zmywarek, nadal większość z nas zmywa ręcznie. Dlatego rynek ten rozwija się prężnie i nie obawia się kryzysu.

Prawie 98% Polaków deklaruje stosowanie płynów do zmywania naczyń. Średnia częstotliwość ich używania jest bardzo duża, od dwóch do trzech razy dziennie. Rynek chemii gospodarczej, w tym również płyny do mycia naczyń, charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem asortymentowym.

 

„Środki to mycia naczyń to jeden z najdynamiczniej rozwijających się segmentów rynku chemii gospodarczej" - mówi Liliana Ćwik z Gold Drop - W branży tej szczególnie szybko rozwija się segment preparatów do zmywarek takich jak tabletki, proszki, sole".

 

Według danych AC Nielsen w okresie lipiec 2007 - czerwiec 2008 rynek domowych środków czystości, do których zalicza się także płyny do zmywania naczyń, wart był 478,9 mln złotych, sprzedano ponad 37 tys. ton tych produktów.

 

„W ostatnim roku rynek płynów do mycia naczyń wzrósł wartościowo oraz ilościowo (odpowiednio 10,4% i 6,9%; MEMRB wrzesień-październik 2008)" - stwierdza Michał Dworak, Dyrektor Marketingu i Rozwoju Inco-Veritas S.A. GChG - „Wzrosło zaangażowanie głównych producentów w promocje konsumenckie i handlowe, co zwiększyło atrakcyjność marżową tych produktów dla detalistów. Rynek płynów charakteryzuje się wysoką stabilnością udziałów, co oznacza, że nawet przy silnych kampaniach reklamowych trudno jest wprowadzać nowe produkty".

Na rynku płynów do mycia naczyń wyróżniamy płyny klasyczne oraz balsamy. Klasyczne płyny charakteryzują się efektywnym usuwaniem tłuszczu, natomiast balsamy dodatkowo chronią skórę dłoni. Idealne są płyny skutecznie zmywające i jednocześnie chroniące dłonie.

 

W Polsce synonimem płynu do zmywania naczyń jest Ludwik. Na rynku istnieje ponad 40 lat, od 1964 r. Jest najsilniejszą marką FMCG non food i niekwestionowanym liderem wszelkich badań marketingowych. Natomiast najdynamiczniej rozwijającą się w ostatnich latach marką jest Pur, wicelider kategorii. Stosunkowo dużą rolę odgrywają także marki własne.

 

Kanały dystrybucji zdają się być podzielone między marki - Ludwik sprzedaje się głównie w sklepach handlu tradycyjnego, natomiast Pur stawia na handel nowoczesny, gdzie zajmuje pozycję lidera.

 

„W sklepach tradycyjnych- wielobranżowych  i spożywczych Ludwik ma dwukrotną przewagę nad najbliższym konkurentem" - mówi Michał Dworak - „To właśnie one mają największy udział w sprzedaży Ludwika i są dla niego naturalnym miejscem sprzedaży".

 

„Płyny do mycia naczyń są produktami, tzw. pierwszej potrzeby, dlatego ich sprzedaż odbywa się zarówno w sklepach handlu nowoczesnego, gdzie dominuje sprzedaż większych opakowań, jak i w małych sklepach osiedlowych czy kioskach, gdzie kupowane są mniejsze butelki" - dodaje Ewa Mamcarz, Brand Manager marki PUR.

 

Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w okresie od lipca 2007 do czerwca 2008 wynika, że używanie płynów do zmywania naczyń deklaruje 96,6% polskich gospodarstw.

 

Wśród tych gospodarstw najczęściej stosowanymi produktami były marki Ludwik (41,7%) i Pur (25,7%). Na kolejnych pozycjach uplasowały się Lucek (5%), E do mycia naczyń (4,3%), Dosia i Ajax (po 3,4%). 49,2% spośród deklarujących stosowanie płynów używa ich 2-3 razy dziennie, 32,3% - 4 razy dziennie lub częściej, 13,6% raz dziennie. Zaledwie 1,6% gospodarstw stosuje płyn do zmywania rzadziej niż raz w tygodniu.

 

Zauważalnym trendem jest powolne odchodzenie konsumentów od najtańszych środków o wątpliwej jakości i coraz częstsze sięganie po produkty sprawdzone, o nieco wyższej cenie. Jednocześnie popularne pozostają produkty marki własnej sieci handlowych.

 

 

Nowości rynkowe skupiają się głównie na wprowadzaniu produktów z dodatkowymi składnikami, takimi jak bawełna, aloes, rumianek, ekstrakty i olejki owocowe, a także minerały o świeżych, egzotycznych zapachach (grejpfrut lub pomarańcza)

„Przy wyborze płynu konsumenci nadal kierują się przede wszystkim przywiązaniem do marki, skutecznością i zapachem" - mówi Michał Dworak z Inco-Veritas - „Powoli rośnie znaczenie nowych wariantów zapachowych i nowych funkcji ochronnych skóry, które są ważne szczególnie dla młodszych konsumentów. Najsilniej przejawia się to w rozwoju balsamów - to już ponad jedna piąta rynku. Nadal bardzo ważne jest zaufanie do marki. Dzięki zaufaniu, Ludwik bez trudu wprowadził na rynek balsam aloesowy i rumiankowy.

Produkty te przyczyniły się również do zdobycia przez Ludwika po raz trzeci Złotego Lauru Konsumenta".

 

„Różnorodność dostępnych płynów do mycia naczyń jest naprawdę ogromna" - dodaje Liliana Ćwik - „W obliczu rosnącej konkurencji producenci wprowadzają coraz to nowsze rodzaje produktów, skupiając się na wydajności, właściwościach zapachowych, bezpośrednim działaniu myjącym oraz ochronie skóry, dlatego też popularnością cieszą się balsamy oraz płyny z wyciągiem rumianku, aloesu, a także minerałami i olejkami owocowymi".

Jeszcze 5 lat temu najpopularniejszym opakowaniem była butelka o pojemności 500 ml. Wybierało ją 60% konsumentów. Dzisiaj coraz większą popularnością cieszą się płyny o pojemnościach 1 l. Rośnie sprzedaż płynów w opakowaniach dwulitrowych, chociaż ich udział w rynku pozostaje niewielki.

„Zauważamy wzrost sprzedaży produktów markowych ze średniej i wyższej półki czyli droższych ale skutecznych o pojemności 1litra" - dodaje Liliana Ćwik

 

 

Dla klientów najważniejszą cechą dobrego płynu do mycia naczyń jest skuteczne usuwanie tłuszczu, istotne są także gęstość, zapach i skuteczność. W 2005 r. agencja badawcza OBOP przeprowadziła badanie dla Stowarzyszenia Pro Marka „Marka a zachowania konsumentów". W przypadku wyboru płynów do mycia naczyń najważniejsze okazały się: wysoka jakość, znany producent, łatwa dostępność produktu w detalu, produkt znany od lat, powszechnie znana marka oraz trwałość.

 

„Z badań wynika, że za najważniejsze cechy płynu do zmywania naczyń respondenci uznają przede wszystkim skuteczność w usuwaniu tłuszczu czy brudu, wydajność oraz łatwość w spłukiwaniu" - mówi Ewa Mamcarz, Brand Manager marki PUR - „Konsumenci doceniają wysoką jakość droższych płynów, dlatego gotowi są przeznaczyć więcej pieniędzy  na markowe produkty w oczekiwaniu na pełną satysfakcję z użycia. Kierując się świadomym wyborem ekonomicznym, konsumenci sięgają także po większe opakowania. Z tego względu w ofercie marki PUR posiadamy opakowania o zróżnicowanej wielkości - 0,5l, 1 l, 1,5l oraz 4,5l".

 

Oprócz skuteczności i wydajności, płyn do mycia naczyń powinien charakteryzować się brakiem negatywnego wpływu na skórę rąk. Powinien też ładnie pachnieć - najlepiej miętą lub cytryną, a także mieć przyjemny dla oka kolor - żółty, zielony lub czerwony.

 

 

„Sprzedaż płynów z kategorii balsamów, w której PUR jest liderem, stale rośnie" - dodaje Ewa Mamcarz - „Dlatego zdecydowaliśmy się poszerzyć nasze portfolio w 2009 roku o jeszcze jeden wariant - Pur Balsam Dłonie i Paznokcie chroni przed nadmiernym wysuszeniem skóry i pozwala utrzymać naturalną twardość paznokci. Mam nadzieję, że dodatkowy benefit, skuteczność działania płynu PUR oraz oryginalny, różowy kolor płynu, zachęcą konsumentów do wypróbowania tego wariantu. W okresie przedświątecznym, poza trzema wariantami zapachowymi w wersji Pur Active Gel oraz dwoma wariantami Pur Balsam, wprowadziliśmy do sprzedaży także specjalne, limitowane edycje zapachowe naszych produktów, PUR Jabłko i Cynamon oraz Pur Balsam Wanilia".

Płyn nie może pozostawiać zacieków na szklanych naczyniach. Skład chemiczny powinien zapewniać jego neutralność dla środowiska naturalnego oraz szybką biodegradację. Ważne jest również stężenie detergentów w płynie, czyli jego koncentracja. Płyny skoncentrowane są droższe, ale bardziej wydajne i mniej szkodliwe dla środowiska.

 

„Najważniejsze cechy dobrego płynu do naczyń to skuteczne usuwanie tłuszczu, jego działanie na skórę oraz innowacyjność i zauważalność produktu a także wpływ na środowisko" - stwierdza Liliana Ćwik z Gold Drop - „Podążając za trendami rynkowymi i wymaganiami konsumentów firma Gold Drop cały czas unowocześnia swoje produkty. Tylko w ostatnim roku został wprowadzony do sprzedaży balsam do naczyń aloes + avocado pod marką Gold Cytrus uzupełniający pozostałą serię płynów dostępnych w trzech wersjach kolorystyczno-zapachowych: cytrynowy, rumiankowy, grejpfrutowy".

 

Tamara Prusak

tagi: zmywanie ,