Wina musujące posiadają wartościowo ponad 14% udział sprzedaży wina w Polsce. Według danych ACNielsen, rynek ten wzrósł o 5,7 % w ujęciu ilościowym oraz o ponad 10 % w ujęciu wartościowym (MAT JJ 2008 vs. MAT JJ 2007).
„W ciągu ostatnich dwóch lat żadna z kategorii alkoholowych nie zanotowała spadków sprzedaży - mówi Marcin Andrzejczyk, Brand Manager Ambra S.A. - Można zauważyć, że rynek wina musującego wzrósł o ponad 5 %.
„W rynku tym upatrujemy duży potencjał - uważa Ewa Pustoszkin, Brand & PR Manager w firmie Tim-Wina. - Wina musujące i szampany, mimo że są traktowane jako produkty mocno sezonowe - wykazują dużą rotację także poza okresem świąteczno-noworocznym, czy karnawałem. Polacy są coraz bardziej otwarci na wino, także musujące. Wino musujące stanowi doskonały aperitif i często pojawia się w restauracjach i naszych domach, rozpoczynając dobry obiad czy odświętną kolację. W ciągu ostatnich lat mogliśmy zauważyć wzrost świadomości konsumentów wina. Na to stawia TiM S.A., konstruując swoje portfolio, zarówno w odniesieniu do win spokojnych, jak i musujących. Proponujemy klientom wyborną jakość wina za rozsądną cenę, tego poszukują klienci. I taka właśnie polityka odróżnia naszą firmę od pozostałych".
Jak zauważa Andrzej Studziński, Kierownik marki Carlo Rossi w firmie Bols Sp. z o.o, „rynek win musujących i szampanów w Polsce jest rynkiem stabilnym. Natomiast segment premium (wina musujące i szampany 0.75 L w cenie powyżej 20 zł), w którym znajduje się nowy produkt Carlo Rossi Red Sparking, odnotował na przestrzeni roku dynamiczny wzrost na poziomie 60%".
Kategoria szampanów i win musujących charakteryzuje się dużą sezonowością. Okres noworoczny to czas, w którym niemal wszyscy Polacy kupują butelkę szampana na Sylwestra. To powoduje ogromny skok sprzedaży.
„W ciągu tych kilku dni między Bożym Narodzeniem a Sylwestrem realizujemy około 60-70% rocznej sprzedaży" - mówi Marcin Andrzejczyk, Brand Manager Ambra S.A. - „Większość akcji promocyjnych staramy się przeprowadzać w sklepach i Hipermarketach - jak najbliżej konsumenta. Przygotowujemy kampanie wspierające nasze produkty. Do świąt i nowego roku Ambra przygotowuje się z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, aby zaoferować konsumentom atrakcyjną ofertę. - W tym roku szczególnie potraktowaliśmy markę CIN&CIN przygotowując dla niej silne wsparcie z zakresu ATL i Internetu - dodaje Marcin Andrzejczyk. „ - Nie zapomnieliśmy oczywiście o punktach detalicznych i przygotowaliśmy szeroką gamę materiałów reklamowych. Zapewniam, że będzie zmysłowo, uwodzicielsko i przede wszystkim skutecznie".
BOLS, specjalnie dla nowej marki wina musującego Carlo Rossi Red Sparking przewiduje w okresie świąteczno-noworocznym dodatkowe ekspozycje na półkach sklepowych. Sprzedaż już teraz wspierają materiały POS: shelflinery, cenówki, zawieszki informacyjne, standy.
„Firma TiM-Wina w tym okresie stawia na sprawdzone produkty, które przyjęły się na rynku ze względu na swoją wysoką jakość i doskonałą do niej relację cenową - na wina wysokiej klasy w bardzo przystępnych cenach" - mówi Ewa Pustoszkin, i dodaje: „Naszymi ikonami wśród produktów musujących niezmiennie są włoskie wina Augurissimi Sant Osola (w wersji półsłodkiej i półwytrawnej) oraz wysokiej klasy V.S.A.Q, doskonałej jakości Moscato Capolavoro (słodkie) wyprodukowane i zabutelkowane w kraju pochodzenia, zamknięte naturalnym korkiem. Ofertę włoskich win musujących, francuskich szampanów (m.in. Gremillet Brut) rozszerzamy również o triumfującą na stołach zachodniej Europy wyborną hiszpańską cavę Cristallino".
Marcin Andrzejczyk twierdzi jednak, że „polski rynek win musujących tworzą, tak naprawdę, trzy główne marki należące do spółki Ambra: CIN&CIN, Dorato oraz Michel Angelo, które wspólnie z innymi markami spółki posiadają ponad 50% udziałów w rynku. Obecnie można zaobserwować znaczący spadek sprzedaży tanich win musujących „Igristoje", na rzecz droższych i lepszych jakościowo włoskich win musujących jak na przykład CIN&CIN".
„Z danych firmy ACNielsen (ON-DJ 2008 vs ON-DJ 2007) wynika jednak, iż 60% wolumenowej sprzedaży win musujących i szampanów rozłożone jest równomiernie poza okresem świąteczno-noworocznym. Oznacza to, że Polacy sięgają po tego rodzaju alkohol nie tylko przy okazji noworocznego toastu". - dodaje Andrzej Studziński z Bolsa.
Tomasz Masal
tagi: trunki , szampany , wina musujące ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...