Początkowo ogromnym zainteresowaniem na polskim rynku cieszyły się ziołowe herbatki odchudzające. Po pewnym czasie, ich sprzedaż jednak wyhamowała i to właśnie wtedy pojawiły się herbaty funkcjonalne. Od razu zyskały one wiernych zwolenników, którzy docenili ich naturalne pochodzenie oraz pozytywny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Po herbatę warto sięgnąć w zimowe wieczory. Tym bardziej, że producenci postarali się o to, żeby każdy znalazł dla siebie odpowiednią kompozycję smakową.
Herbaty funkcjonalne
Jeszcze kilka lat temu polski rynek herbat był zdominowany przez herbaty czarne. Obecnie są one w odwrocie, a dynamiczny wzrost odnotowuje segment herbat „non black" stanowiący blisko 50% (wartościowo) całego rynku herbat. Znaczenie tych herbat będzie rosnąć z uwagi na wysoką dynamikę ich rozwoju: segment herbat owocowych rośnie o 23,6% (MAT AS'08/MAT'AS'07, wartościowo AC Nielsen), zielonych o 32,6%, ziołowych o 15,2%, podczas gdy segment herbat czarnych odnotowuje wzrosty co najwyżej kilkuprocentowe. Dodatkowo na niekorzyść herbaty czarnej, wpływa wzrost jej ceny jako surowca, co może spowodować dodatkowe zmniejszenie jej spożycia na rzecz herbat owocowych i ziołowych. W najbliższych latach możemy się spodziewać utrzymania tego trendu oraz wzrostu udziału herbat funkcjonalnych, których coraz więcej pojawia się na rynku.
„W naszej ocenie rynek herbat funkcjonalnych w najbliższych latach będzie w okresie dynamicznego wzrostu - mówi Tomasz Olak, Starszy Kierownik Produktów Naturalne Wspomaganie „Herbapol - Lublin S.A. - „Wynika to nie tylko z mody wellness (herbaty zielone czy Pu-erh), ale również ze wzrostu świadomości konsumentów. Coraz większa część naszego społeczeństwa wybiera herbaty, które nie tylko dobrze smakują, ale również posiadają dodatkowo właściwości prozdrowotne. Można zadać sobie pytanie po co pić herbaty funkcjonalne. Odpowiedź wydaje się bardzo prosta. Rytm życia od kilku lat nieprawdopodobnie przyśpieszył, czego konsekwencją jest wzrost stresu".
Rynek herbat funkcjonalnych w Polsce to trzeci segment pod względem wielkości sprzedaży (po herbatach czarnych i owocowych). To jednocześnie segment o wysokiej dynamice wzrostu odnotowanej już od kilku lat - w skali ostatniego roku sprzedaż herbat funkcjonalnych wzrosła wartościowo o 12,4%). Dzieję się to za sprawą coraz to bardziej zróżnicowanej oferty produktowej, która w coraz większym stopniu zaspokaja potrzeby konsumentów. Niekwestionowanym liderem rynku herbat odchudzających jest Herbapol Lublin z udziałem wartościowym na poziomie ok. 50%. „Herbapol był pionierem i twórcą tej kategorii produktów, wprowadzając w 2005 roku herbaty pod marką System SlimFigura. SSF to marka nie tylko najchętniej wybierana przez konsumentów wśród herbat „na odchudzanie", ale i marka o najwyższej znajomości wśród produktów „odchudzających" - przeszło 60% kobiet odchudzających się zna markę SlimFigura" - przytacza Tomasz Olak.
Marka Lipton, wychodząc naprzeciw potrzebom konsumentów, systematycznie poszerza swoją ofertę o kolejne rodzaje herbat. Hitem ostatniego sezonu okazała się rozszerzona kolekcja zielonych herbat - Lipton Clear Green. Każda z herbat zawiera naturalne przeciwutleniacze, które - połączone z oczyszczającymi właściwościami wody - pomagają usunąć produkty uboczne przemiany materii" - zapewnia Paweł Majewski, Lipton Brand Manager.
„Herbaty funkcjonalne z linii Vitax Program na Zdrowie, są sprzymierzeńcem człowieka w walce ze schorzeniami naszych czasów" - mówi Christian Hron, Category Marketing Manager Premium Foods Marketing Services Sp. z o.o. „W szczególności dotyczy to osób, które zamierzają w ramach zróżnicowanej diety i razem z zdrowym trybem życia zachować zgrabną sylwetkę (Vitax Slim max), wspierać organizm od wewnątrz w rozwiązaniu problemu określonego mianem skórki pomarańczowej (Vitax AntyCellulit Program), zachować właściwy poziom dobrego cholesterolu we krwi (Vitax Antycholesterol Program), a także dopełnić codziennej pielęgnacji urody (Vitax Beauty Program)".
Staraniem PPK Astra, do obrotu na rynku polskim została wprowadzona znana na rynkach zachodnich herbata Rooibos, która dała podstawę do opracowania serii produktów zdrowia Linea Vita.
Herbata Rooibos z czerwonokrzewu nie zawiera kofeiny i jest bogata w antyutleniacze, które znacznie hamują procesy starzenia i wspomagają regenerację układu nerwowego. Rooibos regeneruje zmęczony codzienną pracą organizm i dostarcza mu żelaza, fluoru, potasu, wapnia, magnezu, miedzi, cynku i sodu. Z kolei Yerba Mate z limonką - również z rodziny Linea Vita - jest herbatą skutecznie podtrzymującą młodość, zdrowie i witalność organizmu, posiada antyutleniacze, witaminy oraz naturalny zestaw pierwiastków. Obecna w niej kofeina skutecznie przyspiesza przemianę materii.
Przy takim wyborze Polacy przywiązują coraz większą wagę do produktów naturalnych, smacznych i wysokiej jakości, stają się także coraz bardziej wymagający jeśli chodzi o asortyment herbat. Wciąż poszukują nowych, ciekawych smaków, co odzwierciedla się w niezmiennym trendzie wzrostu popularności herbat owocowych i aromatyzowanych owocami, a przede wszystkim zielonych, białych oraz herbat funkcjonalnych.
„Irving - to marka kobieca, niosąca za sobą pozytywną energię i radość życia. Mając świadomość tego, że nasze konsumentki poszukują pozytywnych aspektów dnia codziennego, są świadome swoich potrzeb i otwarte na nowości, staraliśmy się, by herbaty Irving odpowiadały w pełni na oczekiwania tej wymagającej grupy, zarówno pod względem jakości, jak i asortymentu herbat" - mówi Małgorzata Leszczyńska, Marketing Manager marki IRVING.
O tym jak bardzo starannie producenci dobierają składniki do herbatek funkcjonalnych świadczy fakt, że są one przeznaczone nawet dla najbardziej wymagających odbiorców - małych dzieci.
„Seria Teekanne Hormony for Body&Soul - to wyjątkowa kolekcja herbat ziołowych o różnej kompozycji składników wspierających naturalny proces regeneracji. TEEKANNE wie również, iż na szczególną troskę o zdrowie zasługują młode mamy, a także ich maluchy. To właśnie z myślą o nich firma TEEKANNE, wspólnie z wybitnymi lekarzami, opracowała zestaw ziołowych herbat, które wzmocnią organizm kobiety w czasie ciąży i karmienia piersią oraz wspomogą prawidłowy rozwój dziecka" - mówi Onur Basdar, Marketing and Operations Manager TEEKANNE Polska.
„Mamy bardzo bogatą ofertę herbat funkcjonalnych, jak i zielonych, czy czerwonych. Obecnie można zauważyć trend przenikania się tych kategorii. Stąd wypuściliśmy właśnie nowe funkcjonalne Pu-erhy - Antycholesterolowy i Oczyszczające, będące mieszankami herbaty czerwonej Pu-erh z błonnikiem, herbatą zieloną, karczochem czy ekstraktem z pestek winogron. Oba produkty czerpią najlepsze właściwości i nasze doświadczenia z kilku kategorii. Ponadto mamy również w ofercie funkcjonalne Zioła Mnicha, które są przeznaczone na konkretne dolegliwości i które po sukcesie w kanale nowoczesnym wprowadzamy także do tradycji" - mówi Jakub Kosiński Specjalista ds. Marketingu Bio-Active i dodaje, że sztandarowym produktem Bio-Active w segmencie herbat funkcjonalnych jest kobieca linia owocowych herbatek La Karnita, które są według danych „przejść przez kasy" firmy MEMRB - najlepiej sprzedającą się nowością w herbatach funkcjonalnych w 2008 roku".
Warto też zwrócić uwagę na rosnącą popularność herbatek smakowych. Zwłaszcza, że na rynku znajdziemy bardzo dużo innowacyjnych produktów.
Jak informuje Sylwia Mokrysz, Pełnomocnik firmy Mokate SA w Ustroniu - „Linia Grzańców to nasz kolejny sukces rynkowy. W ciągu roku dynamika sprzedaży tego produktu wzrosła o 350% (rok 2008 do 2007). Przy ich wytwarzaniu zastosowaliśmy unikalną technologię dodawania do torebek herbaty ekspresowej mikrokapsułek zawierających sproszkowany alkohol. Produkt ten praktycznie nie ma konkurencji na rynku. Obecnie „Grzańce" wprowadzamy na rynki zagraniczne. Już teraz można powiedzieć, że herbaty te odniosły sukces w Czechach i na Słowacji".
W portfolio tej firmy znajdziemy także herbatki z serii „Dieta Fit" (zawierające między innymi guaranę czy L-karnitynę), herbatki z serii Loyd Tea (Grzaniec Zbójnicki, Grzaniec Śliwkowy, Grzaniec Kozacki, Loyd Tea z sokiem malinowym, Loyd Tea z rumiankiem) oraz herbatki z serii „Babcia Jagoda". Herbatki pobudzają w pewien sposób organizm do działania Na przykład herbatka DietaFit Therm Max - prowokuje w organizmie proces termogenezy, dzięki wyciągowi z owocu drzewa tamaryndowca Garcinia Cambogia. Inna herbatka z serii „Babcia Jagoda" - „Melisa z pomarańczą" zawiera melisę. Połączenie melisy z pomarańczą to niezwykła kompozycja, dająca ukojenie po ciężkim i nerwowym dniu. Herbatka „Sprawny umysł z Żeń-Szeniem" daje nam możliwość posmakowania naparu z tego tajemniczego korzenia.
tagi: Herbata , herbaty funkcjonalne ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...