Kategorie produktów

Społecznie odpowiedzialny – sprawdź, może już jesteś?

Poniedziałek, 22 grudnia 2008 HURT & DETAL Nr 12 (34) / 2008
Przeciętnemu Polakowi hasło „Społeczna Odpowiedzialność Biznesu (ang. Corporate Social Responsibility) jest nieznane albo kojarzy się głównie z wielkimi, międzynarodowymi koncernami. Nie ma nic bardziej mylnego. Tak naprawdę każde, nawet najmniejsze przedsiębiorstwo, może uwzględnić CSR w swoich działaniach.

Czym jest CSR? Społeczna Odpowiedzialność Biznesu - to spójna koncepcja zarządzania firmą, uwzględniająca jej odpowiedzialność za społeczeństwo i otoczenie w którym funkcjonuje. CSR - to podejście długofalowe, strategiczne, mające na celu poszanowanie środowiska naturalnego, przestrzeganie standardów etycznych, respektowanie praw pracowniczych oraz aktywne zaangażowanie w życie lokalnej społeczności, szanowanie jej potrzeb i oczekiwań. Jest to prowadzenie przedsiębiorstwa mające na celu zwiększenie jego pozytywnego wpływu na pracowników i otoczenie firmy, a jednocześnie minimalizowanie wszelkiego negatywnego wpływu na środowisko. Przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii, dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, ochronę środowiska, jak również relacje z interesariuszami. Interesariuszem jest każdy, na kogo firma wpływa swoją działalnością i kto wpływa na firmę, tzn. pracownicy, udziałowcy, dostawcy, klienci, społeczność lokalna. Stosujące się do idei CSR przedsiębiorstwa zapisują swoje cele nie w wymaganych prawem regulaminach, lecz w kodeksach etyki, czy zbiorach dobrych praktyk.

 

Idea odpowiedzialnego biznesu wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, a po raz pierwszy pojawiła się pod koniec XIX wieku, kiedy to społeczeństwo doszło do wniosku, że biznesmeni powinni być odpowiedzialni wobec społeczeństwa. Spojrzenie na CSR unowocześniono w latach 50-tych, kiedy to unaoczniono wpływ biznesu na zwykłych ludzi i stwierdzono, że działania biznesu powinny pozostawać w zgodzie ze społeczeństwem. Nowe koncepcje, takie jak idea zrównoważonego rozwoju, czy korporacyjny obywatel, pojawiły się w latach 90-tych.

 

Idea społecznej odpowiedzialności biznesu jest obecnie znana i stosowana na całym świecie, zyskuje też na popularności w Polsce. W 2001 roku Komisja Europejska dokumentem „Green Paper on Corporate Social Responsibility" wywołała społeczną debatę na temat CSR. Efektem tej debaty był kolejny dokument - „White Paper: Communication on CSR", adresowany do krajów członkowskich oraz instytucji europejskich, w którym Komisja przedstawiła strategię realizacji idei w krajach Unii Europejskiej. Utworzone zostały odpowiednie instytucje, a koncepcja odpowiedzialnego biznesu stała się stałym tematem polityki gospodarczej Unii. W 2005 roku CSR Europe przeprowadziło Europejską Kampanię na Rzecz odpowiedzialnego Biznesu, której celem było upowszechnienie idei odpowiedzialności społecznej w środowisku biznesu, promowanie dobrych przykładów wdrażania odpowiedzialnych praktyk oraz edukacja liderów.

 

 

CSR - nie tylko dla gigantów

 

Nazwa „corporate" może błędnie sugerować, że idea ta dotyczy jedynie dużych firm, korporacji. CSR w małych i średnich przedsiębiorstwach określa się terminem odpowiedzialna przedsiębiorczość (responsible entrepreneurship). Większość z drobnych przedsiębiorców nie utożsamia jednak  CSR z działalnością swojej firmy. Wydaje im się, że stosowanie tej idei jest zbyt skomplikowane i zbyt drogie. Ale CSR, to nie tylko wielkie kampanie społeczne, ale również działania związane z codziennym funkcjonowaniem firmy, takie jak dbałość o pracownika, zapewnienie mu godziwego wynagrodzenia, możliwości szkoleń, stałe polepszanie jakości produktów, segregacja i utylizacja odpadów, uwzględnianie w swych działaniach lokalnej społeczności.

 

 

Zaangażowanie społeczne

 

Zaangażowanie społeczne jest najbardziej widoczną dla partnerów biznesowych oraz klientów formą wcielenia w życie idei CSR. Jak podaje Forum Odpowiedzialnego Biznesu, 1/3 badanych rozpoznających firmy społecznie odpowiedzialne, ocenia to przez pryzmat ich zaangażowania społecznego i w głównej mierze dzięki bezpośrednim przekazom uzyskanym od pracowników firmy.

 

To właśnie wizerunek firmy jako zaangażowanej społecznie, pomagającej innym, jest ważny dla przedsiębiorców. Coraz częściej zamiast nieprzemyślanych darowizn tworzą oni koncepcję długofalowej pomocy konkretnym celom.

 

 

Kampanie społeczne, czyli Cause Related Marketing

 

Łączenie spraw społecznych z interesem czysto komercyjnym, nazywa się marketingiem społecznym. Przykładem marketingu społecznego może być akcja „Podziel się posiłkiem" Danone i Polskiej Akcji Humanitarnej. Dzięki tej akcji dzieci otrzymują ciepły posiłek a Danone buduje swój pozytywny wizerunek, jako firma zaangażowana społecznie. Jest to w Polsce dosyć nowa inicjatywa, budząca wątpliwości konsumentów, podejrzewających ukryte, złe intencje przedsiębiorstwa. Bo jak reklama przynosząca ogromne zyski może być społeczna?

 

Forum Odpowiedzialnego Biznesu - za organizacją Business in the Community - zaleca przedsiębiorstwom, zanim przystąpią do tworzenia modelu programu, odpowiedzenie na 10 podstawowych pytań:

 

- Czy wiesz dlaczego prowadzisz program zaangażowania społecznego lub czemu jeszcze nie?

 

- Czy jest wyraźny przywódca w twojej organizacji odpowiedzialny za program?

 

- Czy ktoś jest odpowiedzialny za wizerunek organizacji tworzony w prowadzonym projekcie?

 

- Czy istnieje formalna polityka firmy dotycząca programów zaangażowania społecznego?

 

- Czy wiesz, w jaki sposób będziesz mierzył wyniki?

 

- Czy konsultowałeś z menadżerami wszystkich departamentów sposób zaangażowania społecznego, czy pytałeś o to pracowników, czy znasz opinię zewnętrznych interesariuszy na temat ich oczekiwań dotyczących odpowiedzialności firmy?

 

- Czy twój personel efektywnie uczestniczy w programach zaangażowania społecznego?

 

- Czy zapoznałeś się z podobnymi praktykami innych organizacji?

 

- Czy znasz wszystkie obecnie prowadzone programy zaangażowania pracowniczego w twojej społeczności lokalnej? Na ile to odpowiada potrzebom społecznym?

 

- Czy masz wyraźny plan działań w przypadku konieczności poprawy prowadzonych przez ciebie programów?

 

Z inicjatywy „Business in the Community", powstał przewodnik Community Principles of Corporate Community Investment, przedstawiający plan działań, jakie powinny być podjęte w trakcie tworzenia programu.

 

 

CSR w Polsce

 

Czym jest firma społecznie odpowiedzialna w Polsce? Czy to przedsiębiorstwo posiadające zapisany kodeks etyczny? Czy segregujące odpady, oszczędzające wodę i energię? Czy firma „przejrzysta", czytelnie i szczerze informująca swych klientów o produktach? Czy też może angażująca swój czas i pieniądze w akcje pomocy - dzieciom, najuboższym, zwierzętom?  Każdy z tych elementów charakteryzuje biznes społecznie odpowiedzialny.

 

Mały przedsiębiorca szkolący swych pracowników, stale podnoszący ich kwalifikacje, dbający w zachowanie równowagi praca/dom i przy okazji segregujący odpady, może o sobie z dumą powiedzieć, że jest pracodawcą społecznie odpowiedzialnym.  Najważniejsza w tej chwili w Polsce jest informacja i promocja tej idei. Pomimo działań podejmowanych przez organizacje społeczne takie jak wspomniane już Forum Odpowiedzialnego Biznesu, poziom wiedzy na temat CSR w Polsce nie jest satysfakcjonujący. Największą wiedzę na ten temat mają duże, często międzynarodowe korporacje, do których informacje docierają najszybciej, lecz zdarzają się przykłady małych firm, które nie wiedzą czym jest CSR, a jednak mogą pochwalić się wcielaniem tej idei w życie.

 

 

Pozytywne przykłady

 

Wiele firm w Polsce może pochwalić się wcieleniem w życie idei społecznej odpowiedzialności. Skupimy się jedynie na kilku z nich.

 

Forum Odpowiedzialnego Biznesu od dwóch lat organizuje konkurs na najlepiej sporządzony raport z zakresu CSR. Jest on adresowany do przedsiębiorstw i organizacji pragnących w sposób przejrzysty i wiarygodny raportować swoje działania mające wpływ na otoczenie. Celem konkursu jest wskazanie dobrych praktyk w tym zakresie.

 

W konkursie Forum Odpowiedzialnego Biznesu na najlepszy raport społeczny 2008 pierwszą nagrodę od internautów otrzymała Kompania Piwowarska. Kompania Piwowarska ma 10 priorytetów związanych ze społeczną odpowiedzialnością i jako pierwsza firma w branży w Polsce od 2006 roku corocznie publikuje swój raport środowiskowy,  prezentujący osiągnięcia w zakresie oszczędności wody, energii, czy gospodarki odpadami.

 

 

Kompania Piwowarska

 

Dla Kompanii Piwowarskiej, odpowiedzialne działanie biznesu jest kluczowym dla zapewnienia zrównoważonego rozwoju firmy oraz jej partnerów biznesowych. - mówi Małgorzata Walędzińska, CSR Manager w tej firmie. - „Jesteśmy przekonani, że bycie liderem - to przede wszystkim swoiste zobowiązanie i dlatego nie ograniczamy naszej roli w społeczeństwie do warzenia doskonałej jakości piwa, płacenia podatków i wypracowywania zysków. Jako część społeczeństwa odgrywamy w nim istotną rolę odpowiedzialnego obywatela.

 

Jednym z przykładów społecznej odpowiedzialności w konkretnych obszarach funkcjonowania Kompanii Piwowarskiej jest wspólny dialog z dostawcami i odbiorcami na rzecz zrównoważonego rozwoju. Idea zrównoważonego rozwoju, to integralna część filozofii SABMiller i Kompanii Piwowarskiej, będącej jej częścią. Kompania Piwowarska, wspólnie z innymi browarami należącymi do grupy SABMiller na całym świecie, wyznaczyła sobie 10 priorytetów zrównoważonego rozwoju, świadczących o odpowiedzialnym podejściu do biznesu.

 

Priorytety te obejmują:

 

- przeciwdziałanie nieodpowiedzialnej konsumpcji alkoholu,

 

- zwiększanie produkcji piwa przy wykorzystaniu mniejszej ilości wody,

 

- zmniejszanie zużycia energii i emisji dwutlenku węgla,

 

- odzysk i recykling odpadów opakowaniowych,

 

- odpowiedzialną gospodarka odpadami, minimalizację odpadów przekazywanych na wysypisko wspólne z dostawcami i klientami zaangażowanie na rzecz zrównoważonego rozwoju,

 

- poszanowanie praw człowieka,

 

- działania na rzecz społeczności,

 

- zmniejszanie skutków HIV i AIDS w obszarach, na które mamy wpływ,

 

- przejrzystość informacji o postępach działań na rzecz zrównoważonego rozwoju.

 

 

Wszystkie te kwestie i procesy winny być i są uwzględniane w biznesplanie spółki. Firma sama ocenia postępy, które uczyniła w kluczowych dziedzinach zrównoważonego rozwoju, na czterostopniowej skali „schodowej".

 

Wśród priorytetów znalazły się również zobowiązania w zakresie dbałości o środowisko naturalne, takie jak oszczędność wody czy zmniejszenie ilości odpadów, zużycia energii i emisji dwutlenku węgla. W ciągu ostatnich 3 lat Kompania Piwowarska zaoszczędziła 10% wody, 29% energii cieplnej oraz ograniczyła emisję CO2 aż o 47%. Działania skierowane na dbałość o środowisko naturalne przynoszą wymierne korzyści ekonomiczne. Efektem przeprowadzonych w ostatnich latach przez Kompanię Piwowarską inwestycji mających związek z ekologią jest między innymi obniżenie kosztów produkcji.

 

Szczególną wagę firma przykłada też do kwestii poszanowania praw człowieka i troski o społeczności, wśród których działa. Jednym z obszarów działań prospołecznych podejmowanych przez Kompanię Piwowarską są inicjatywy mające zmniejszyć negatywne skutki wykluczenia społecznego, takie jak inicjatywa „Warto być za!". Celem tego programu jest aktywizacja i wspieranie organizacji pożytku publicznego, których działania zmierzają do minimalizowania zagrożenia wykluczeniem społecznym z powodu ubóstwa.

 

Kompania Piwowarska przywiązuje ogromną wagę do tego, by jej pracow­nicy otrzymywali dobre wynagrodzenie za pracę, by podnosili swoje kwalifika­cje, byli kreatywni, potrafili pracować w zespole, przestrzegali norm etycz­nych i dobrze czuli się w swoim miej­scu pracy. Ludzie zadowoleni ze swej pracy są największym kapitałem  firmy. Rokrocznie na rozwój pracowników przeznaczane są znaczne kwoty. W ostatnim roku finansowym było to oko­ło 7 mln zł.

 

 

Procter & Gamble

 

„Zrównoważony rozwój jest częścią strategii P&G i zawiera się w każdym elemencie działalności firmy, począwszy od jest produkcji i dystrybucji przez kontakty z partnerami zewnętrznymi, zarządzanie zasobami ludzkimi, po działalność społeczną i filantropijną" - mówi Anna Bielecka - „Zrównoważony rozwój jest w firmie P&G rozumiany szeroko, jako jednoczesna współzależność czynników: ekonomicznego, ekologicznego i społecznego.

 

Misją P&G jest ulepszanie życia swoich konsumentów dziś i w przyszłości. Jest to realizowane między innymi poprzez dostarczanie najlepszej jakości produktów. Firma P&G oferuje produkty, które pomagają dbać o zdrowie, jak na przykład pasta do zębów Blend-a-med wspomagająca zwalczanie próchnicy, oraz ułatwiają życie, na przykład szeroka gama produktów sprzętu domowego Braun i Gillette. Firma dokłada także wszelkich starań, by jej produkty były przyjazne dla środowiska, nieustannie doskonaląc ich jakość oraz proces pakowania. W ciągu ostatnich pięciu lat w fabrykach należących do P&G zredukowano o 30% zużycie prądu, wody i produkcję odpadów w przeliczeniu na wytwarzaną jednostkę produktu. W ciągu najbliższych 4 lat firma przewiduje dalsze ograniczenia nawet o kolejne 10%. P&G dba również o wysoką jakość surowców, których używa do produkcji i stara się, by były one bezpieczne dla otoczenia. Ponadto współtworzy i współpracuje z organizacjami odzysku (m.in. Recopol, Reda), które ponownie wykorzystują używane przez nią materiały.

 

Innowacyjność, jeden ze strategicznych priorytetów P&G, ma także wymiar odpowiedzialny społecznie. W laboratoriach P&G nieustannie trwają prace nad ulepszaniem formuły produktów, tak, by mogły lepiej służyć konsumentom i ich otoczeniu. Przykładem może być proszek Ariel M-Zim 5" który pozwalając na skuteczne pranie temperaturze 30 stopni, umożliwia efektywne oszczędzanie energii.

 

Będąc jednym z największych producentów środków piorących, firma Procter & Gamble przystąpiła do programu Euro Compact. W jego ramach prowadzona jest akcja edukująca konsumentów w kwestii efektywnego i przyjaznego otoczeniu korzystania ze środków piorących. Dzięki prowadzonej kampanii udało się zmniejszyć ich zużycie o 33%.

 

W Polsce firma Procter & Gamble zatrudnia 3000 osób, a pośrednio tworzy około 6000 miejsc pracy. Przejrzysty sposób rekrutacji, filozofia awansu „od wewnątrz", a także rozbudowany system szkoleń i wysokie standardy pracy powodują, że P&G od lat znajduje się w czołówce rankingów pracodawców. Procter & Gamble dba o to, by zapewnić pracownikom możliwość zachowania równowagi między życiem prywatnym i zawodowym. Firma dostarcza rozwiązań oraz szkoleń, pomagających pracownikom jak najlepiej zarządzać swoją pracą i energią, tak by mogli realizować swoje pasje zarówno w pracy, jak i po godzinach pracy. P&G oferuje pracownikom dogodne rozwiązania umożliwiające łączenie życia zawodowego z rodzinnym, w tym eratyczne godizny pracy lub praca z domu.

 

Działalność społeczna P&G realizowana jest w ramach globalnego programu „Żyj, Poznawaj, Rozwijaj się", który stał się elementem strategii firmy w 2005 roku. Program ma na celu wielopoziomową pomoc dzieciom w potrzebie, skupiając się na trzech aspektach: zdrowia, edukacji oraz rozwoju talentów i umiejętności dzieci. Jednym z projektów realizowanych w ramach tej strategii jest „Klub Dzieci Targówka - Dzielimy się pasją". Ten edukacyjno-sportowy program, oparty na wolontariacie pracowniczym, skierowany jest do wszystkich chętnych dzieci, a zwłaszcza tych z ubogich rodzin z sąsiedztwa, którym zapewnia się opiekę i bezpłatne zajęcia edukacyjne w czasie wolnym. Głównym sponsorem programu jest firma P&G, a partnerami są podmioty samorządowe i pozarządowe z dzielnicy Targówek Fabryczny.

 

Przy realizacji projektów społecznych, Procter & Gamble współpracuje również z organizacjami pozarządowymi. Wśród partnerów znajduje się Fundacja Nasza Ziemia, z która P&G współorganizuje akcje edukacyjne o tematyce środowiskowej w szkołą podstawowych oraz akcję „Sprzątanie świata". Od 10 lat, wraz z Fundacją POLSAT P&G prowadzi kampania marketingu społecznie zaangażowanego „Podaruj Dzieciom Słońce". Co roku część zysków ze sprzedaży produktów oznaczonych symbolem akcji (żółtym słoneczkiem), za pośrednictwem Fundacji, przekazywana trafia do Polskich szpitali, które zakupują sprzęt potrzebny do leczenia dzieci.

 

 

Coca-Cola HBC Polska

 

„Zgodnie ze strategią swojej spółki-matki, Coca-Cola Hellenic, Coca-Cola HBC Polska realizuje zasady społecznej odpowiedzialności biznesu w czterech obszarach: rynek, miejsce pracy, środowisko naturalne i społeczność lokalna'"- mówi Iwona Jacaszek, Dyrektor ds. Korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska - „Ideę zrównoważonego rozwoju realizujemy przez szereg działań, które są dla nas priorytetem. Opisaliśmy je w wydanym w 2008 roku Raporcie Odpowiedzialności Społecznej Coca-Cola HBC Polska, który dostępny jest na stronie www.cocacola.com.pl. Wprowadziliśmy ograniczenia sprzedaży produktów w szkołach i samoograniczenia w reklamie, a na każdym opakowaniu informujemy o wartościach odżywczych - GDA. Naszym kontrahentom oferujemy szkolenia dotyczące najważniejszych kategorii handlu tradycyjnego. Naszą działalność prowadzimy w sposób, który chroni i dba o środowisko. Coca-Cola HBC Polska wprowadziła tzw. kodeks postępowania w sprawach ochrony środowiska, w którym przedstawione są zasady odpowiedzialnego zarządzania środowiskiem, liczne standardy dotyczące jakości wpływu na środowisko (np. dopuszczalne parametry oczyszczonych ścieków), a także programy monitorowania oraz minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko. W zakładach produkcyjnych wyznaczane są roczne cele środowiskowe, które zakładają zmniejszenie zużycia wody, energii oraz powstających ścieków i CO2 jak również recyklingu opakowań.

 

Polityka zrównoważonego rozwoju dotyczy również zasobów wodnych, a woda jest podstawowym surowcem zużywanym przez nas w produkcji. Od wielu lat stale zwiększamy efektywność wykorzystania wody w zakładach dzięki innowacji w procesach produkcyjnych i wspieramy liczne projekty z zakresu ochrony zasobów wodnych zarówno w skali całego kraju, jak i inicjatyw lokalnych. W ciągu ostatnich 6 lat zużycie wody na litr produktu wyprodukowanego w naszych zakładach zmniejszyło się o 37%. Wszystkie odpady, za wyjątkiem komunalnych, poddawane są recyklingowi bądź utylizacji przez specjalistyczne firmy zgodnie z prawodawstwem polskim. Co ważne, z roku na rok udaje nam się zmniejszać ilość generowanych odpadów. Coca-Cola HBC Polska jest współzałożycielem pierwszej organizacji odzysku Rekopol, która została utworzona z inicjatywy przedsiębiorców podlegających obowiązkowi recyklingu odpadów opakowaniowych. Nasza firma jest również współzałożycielem stowarzyszenia Eko-Pak skupiającego największe firmy produkcyjne głównie z branży spożywczej oraz chemicznej, które wykorzystują różnego rodzaju opakowania, jak również producentów opakowań - kartonów do płynnej żywności i szkła. Przy zakładach w Radzyminie i Staniątkach funkcjonują nowoczesne oczyszczalnie ścieków".

 

Od 2001 do 2007 roku produkcja napojów w zakładach Coca - Cola HBC Polska na 1 kWh zużytej energii zwiększyła się o ponad 38%. Od 2001 roku zmniejszono ilość emitowanego CO2 na litr wyprodukowanego produktu o prawie 40%.

 

Coca-Cola HBC Polska nieustannie stara się przyczyniać do rozwoju społeczno-ekonomicznego lokalnych społeczności. Zapewnia zrównoważony rozwój nie tylko poprzez pośredni wpływ na otoczenie, ale również prowadząc i angażując się w liczne programy na rzecz lokalnych społeczności.

 

„W naszej działalności - kontynuuje Iwona Jacaszek, Dyrektor ds. Korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska - sponsorujemy i patronujemy dziesiątkom inicjatyw, które można podzielić na cztery grupy:

 

Ochrona środowiska naturalnego (m.in. Fundusz Kropli Beskidu, Rzeki dla Życia: Wisła, Sprzątanie Świata, WWW.ekoedukacja.pl).

 

Aktywny styl życia (m.in. Coca-Cola Cup, Maraton Warszawski i Poznański, Cracovia Maraton).

 

Rozwój młodzieży (m.in. wsparcie Stowarzyszenia Pomocy Niepełnosprawnym „Bądźcie z nami" z Krakowa, posiłki dla najuboższych Hot-Meal-a-Day, Juliada).

 

Aktywności lokalne i działalność charytatywna (m.in. Obchody Dni Niepołomic, Bieg Niepodległości w Radzyminie, „Letni Camp" Fundacji Pomocy Dzieciom GAJA w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Piosenki „Carpathia" w Rzeszowie).

 

Wśród pracowników firma stara się również promować stosunkowo nową inicjatywę w Polsce, jaką jest wolontariat pracowniczy.

 

„Prowadzimy działania mające na celu pozyskać i zatrzymać najlepszych pracowników" - zapewnia Iwona Jacaszek. „Specjalne programy pozwalają również rozwijać umiejętności i realizować potencjał utalentowanych pracowników na wszystkich szczeblach w organizacji. Dla absolwentów przygotowaliśmy programy rekrutacyjne i szkoleniowe oraz praktyki i staże w firmie. Rozwojowi zawodowemu pracowników wszystkich szczebli służą liczne programy szkoleniowe. Dokładamy starań, by pracownicy niezależnie od miejsca wykonywanej pracy i pozycji w hierarchii służbowej mieli równy dostęp do informacji z życia firmy - na szczeblu krajowym i na innych rynkach. W związku z tym oferujemy im szereg narzędzi do aktywnego udziału w programie wspierania innowacyjności - Lider Innowacji i nagradzamy najlepsze pomysły.

 

Pracownicy mają dostęp do narzędzi potrzebnych w codziennej pracy: samochodów służbowych i telefonów komórkowych opłacanych przez firmę. Dodatkowo mogą wraz z rodzinami korzystać z wybranych zajęć rekreacyjno - kulturalnych dofinansowanych przez firmę z funduszu socjalnego".

 

 

Danone Sp z o.o.

 

„Staramy się, aby zasady odpowiedzialności - nie tylko społecznej - biznesu były częścią naszego DNA - częścią systemu zarządzania firmą w każdym jej obszarze, w każdej decyzji biznesowej i ludzkiej" - mówi Przemek Pohrybieniuk, Członek Zarządu Danone Sp z o.o. - „Zaczynając od relacji z naszymi pracownikami, dostawcami, klientami, konsumentami, akcjonariuszami, społecznościami lokalnymi (tam, gdzie mamy fabryki, ale i gdzie docierają nasze produkty), na ograniczaniu naszego wpływu negatywnego na środowisko naturalne kończąc. Ponad 5 lat temu skoncentrowaliśmy się na stawaniu się firmą w pełni odpowiedzialną. Zaczęliśmy od upewnienia się, że sprawy podstawowe są u nas na porządnym poziomie (sprawy pracownicze, relacje z instytucjami, kontrahentami, itp.); następnie skupiliśmy się na rozwoju wiedzy na ten temat u naszych pracowników - ten proces nigdy się nie kończy, ponieważ następuje ciągły rozwój - i nas i naszych pracowników. Wspólnie ustalamy gdzie nasze praktyki są niewystarczające i odbiegające od oczekiwań, ustalamy plany napraw i wspólnie monitorujemy efekty. Wraz z partnerami społecznymi zbudowaliśmy program zaangażowania społecznego „Podziel się Posiłkiem", którego celem jest walka z niedożywieniem dzieci. W kontekście środowiskowym zrównoważony rozwój składa się z ostrożności, przezorności, zapobiegania powstawania zanieczyszczeń oraz stałemu zmniejszaniu naszego negatywnego wpływu na środowisko - każda działalność człowieka, a co dopiero firmy ma negatywne skutki dla przyrody. Podstawą jest znać je i wybierać takie, które będą miały najmniejszy. Nasze podejście wymaga od nas takiego planowania i prowadzenia działalności abyśmy byli w stanie przewidzieć potencjalne, negatywne skutki naszej pracy i podejmować działania zapobiegawcze. Jako firma „odpowiedzialna za jutro" staramy się oszczędnie i efektywnie korzystać z zasobów naturalnych. Pomagają nam w tym odpowiednie technologie. Udoskonalamy i rozwijamy produkcję przy jednoczesnym ograniczaniu naszego wpływu na otaczający nas świat".

 

Firma Danone Sp. z o.o. ma wysoko postawione cele w obszarze zużycia wody, energii, wytwarzania odpadów, czy emisji dwutlenku węgla, a w szczególności:

 

Ograniczanie emisji substancji szkodliwych do atmosfery Ograniczanie emisji hałasu Prowadzenie efektywnej gospodarki odpadami - odzysk odpadów w Danone Sp. z o.o. wynosi ponad 93%. Ochrona wód naturalnych przed zanieczyszczeniem

 

W miejscach gdzie Danone ma swoje fabryki, programy są nastawione na budowanie codziennych relacji z władzami i społecznościami lokalnymi. Firma wspiera tam organizacje pozarządowe - przede wszystkim w zakresie dla niej najważniejszym - czyli walce z niedożywieniem dzieci. Współdziała blisko także we wszelkich kwestiach związanych z ochroną środowiska.

 

„Dbamy też o pracowników i członków ich rodzin" - zapewnia Przemek Pohrybieniuk, Członek Zarządu Danone Sp z o.o. - „W ramach programu „Firma przyjazna rodzicom", oferujemy wiele dodatkowych przywilejów ponad 1400 pracownikom firmy w Polsce. W jego ramach oferujemy m.in. dodatkowy jeden miesiąc urlopu macierzyńskiego, 6-godzinny dzień pracy dla kobiet przez 2 miesiące po powrocie z urlopu macierzyńskiego, dodatkowy dzień urlopu okolicznościowego dla ojców z tytułu urodzenia dziecka, 6-cio miesięczny okres ochronny po powrocie z urlopu macierzyńskiego lub wychowawczego wraz ze ścieżką powrotu, pokoje do karmienia, elastyczne formy pracy, prywatny poród rodzinny dla wszystkich pracownic firmy, itp".

 

 

Podziel się Posiłkiem

 

Przez ostatnie miesiące mogliśmy się zaangażować w program „Podziel się Posiłkiem", kupując produkty oznaczone talerzykiem lub uczestnicząc w Zbiórce Żywności.

 

„Podziel się Posiłkiem" - to jeden z największych programów marketingu zaangażowanego społecznie w Polsce. Jego celem jest walka z niedożywieniem dzieci. Do tej pory w wyniku programu do polskich dzieci trafiło ponad 7 milionów posiłków. Aktualnie trwa drugi etap programu - przekazywanie żywności organizacjom dożywiającym dzieci oraz nabór wniosków do programu grantowego.

 

Przez wrzesień i październik można było kupować produkty firmy Danone oznaczone „talerzykiem Podziel się Posiłkiem". Część zysku z ich sprzedaży firma przeznaczy na dożywianie i edukację dzieci przez kolejne miesiące roku szkolnego oraz wakacji 2009.

 

Już teraz trwa nabór wniosków do konkursu grantowego „Masz pomysł? Podziel się posiłkiem!" - Danone finansuje projekty (w wysokości do 5.000 zł), które odpowiadają na potrzeby lokalnych społeczności w zakresie dożywiania i edukacji dzieci. W ramach prowadzonych projektów dzieci mają zapewnione pełnowartościowe posiłki, uczą się uprawiać warzywa i owoce a także biorą udział w warsztatach kulinarnych.

 

Jednym ze stałych elementów programu jest Zbiórka Żywności Podziel się Posiłkiem, organizowana we współpracy z Bankami Żywności. W tym roku odbyła się ona 26 i 27 września. Przyniosła rekordowe efekty: ostateczny wynik to ponad 360 ton produktów spożywczych! Z tej żywności będzie mogło powstać ponad 720 tysięcy posiłków. To najwięcej ze wszystkich zbiórek organizowanych dotychczas w ramach programu.

 

Współorganizatorem programu Podziel się Posiłkiem jest Fundacja Polsat, a partnerem strategicznym Banki Żywności.

 

 

Tamara Prusak

tagi: CSR ,