Kategorie produktów

Bakaliowy zawrót głowy

Środa, 22 października 2008 HURT & DETAL Nr 10 (32) / 2008
Jakie są prognozy rozwoju tego rynku w najbliższym czasie? Jak okres przedświąteczny wpływa na sprzedaż owoców suszonych? Jakie zmiany zaszły na rynku bakalii w ostatnim czasie? Które z produktów cieszą się największym zainteresowaniem konsumentów? - Z tymi pytaniami zwróciliśmy się do producentów bakalii.



Jakie są prognozy rozwoju tego rynku w najbliższym czasie?

 

- Na rynku FMCG już od wielu lat obserwuje się modę na zdrową żywność. W branży słodyczy trend ten jest coraz bardziej zauważalny. Dużą popularnością wśród konsumentów cieszą się rodzynki, wiśnie czy orzechy w czekoladzie. Produkty tego typu są traktowane przez konsumentów jako słodka, a zarazem zdrowa przekąska.  Przewidujemy, iż sytuacja ta się nie zmieni. Na rynku bakalii i suszonych owoców w czekoladzie raczej nie należy się spodziewać stagnacji. Wzrost tego segmentu będzie widoczny, bo klienci chcą się zdrowo odżywiać,  nie rezygnując przy tym z przyjemności spożywania słodkiej czekolady, która jak wiadomo też dostarcza organizmowi wiele profitów - mówi Monika Chabrzyk,  Brand Manager, Jutrzenka Colian.

 

- Leszek Wąsowicz - Prezes Zarządu HELIO S.A. uważa, że rynek bakalii w Polsce cechuje się obecnie wysoką dynamiką rozwoju. Jednym z głównych czynników mających wpływ na rosnącą ilość sprzedawanych bakalii jest ogólna poprawa sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych, która spowodowała zmiany standardowego koszyka zakupów przeciętnego konsumenta. Polacy przeznaczają coraz większą część swojego dochodu na dobra luksusowe, w tym zdrową i ekologiczną żywność. Trend ten jest naturalną zmianą nawyków konsumenckich w rozwijających się gospodarkach. Ze względu na niższe w porównaniu do krajów Europy Zachodniej spożycie bakalii na mieszkańca w Polsce, szacuje się, iż krajowy rynek bakalii będzie rósł w najbliższych latach jeszcze o około 5-10% rocznie. Dobre perspektywy rozwoju rynku cieszą tym bardziej, że nasza Firma od początku swojej działalności wzrasta znacznie szybciej niż rynek, co rokuje przed HELIO pomyślną przyszłość. Myślę, że w chwili obecnej nasz udział w rynku bakalii stanowi ok. 9-11%. Naszą ambicją jest jednak podwojenie tego wyniku już na przestrzeni kilku najbliższych lat.

 

- Magdalena Sarnowska, Brand Manager w firmie Ziołopex twierdzi, że wartość kategorii bakalie będzie systematycznie wzrastać. Polacy coraz chętniej eksperymentują ze smakami, popularność zdobywa m.in. kuchnia fusion, łącząca aromaty z różnych stron świata. Spodziewamy się więc, że dla bakalii będą znajdować się coraz to nowe, niestandardowe zastosowania kulinarne. Będą też coraz chętniej podawane na rozmaite sposoby: duszone, smażone, w deserach lub jako szybkie przekąski. Obecnie Bakaliada, wraz z 9% udziałem rynkowym, zajmuje trzecią pozycję na rynku. Oferujemy wysokiej jakości produkty importowane z różnych stron świata. Niedawno nasze bakalie zyskały nowe, eleganckie opakowania. Naszym celem jest przede wszystkim umocnienie pozycji rynkowej oraz dbanie o urozmaiconą ofertę produktów.

 


Jak okres przedświąteczny wpływa na sprzedaż owoców suszonych?




 

- Okres przedświąteczny - to tzw. żniwa dla producentów bakalii, uważa Maja Kołodziejczyk, Product Manager Bakalland. Polacy ciągle pieką a święta są ku temu najlepszą okazją. Bakalie, a w tym okresie, szczególnie część do pieczenia: wiórki kokosowe, rodzynki, skórka pomarańczowa, migdały w płatkach, masa makowa są niezbędne w kuchni każdej rodziny. Oprócz tego powodzeniem cieszą się śliwki, morele i mieszanki typu Tutti Frutti, używane m.in. do kompotów świątecznych. To właśnie w okresie przedświątecznym komunikacja marki Bakalland jest najbardziej intensywna.


- Leszek Wąsowicz z HELIO S.A. twierdzi, że w okresach przedświątecznych następuje silny wzrost popytu na bakalie. W związku z powyższym HELIO S.A. aż połowę rocznych przychodów ze sprzedaży realizuje w listopadzie i grudniu, a ok. 25% w okresie wielkanocnym. Jest to rzecz jasna efekt tradycji kulinarnych związanych z dwoma najważniejszymi świętami w kalendarzu większości Polaków. Migdały, orzechy włoskie i laskowe, śliwki suszone, figi, rodzynki czy mak to przecież od pokoleń składnik wielu tradycyjnych świątecznych potraw i ciast. Naturalnym jest zatem fakt, że sprzedaż tych produktów przed świętami znacznie wzrasta.

 

- Bakalie i draże w czekoladzie można zaliczyć do produktów impulsowych. Na wyniki sprzedaży duży wpływ ma sezonowość produktu. Wzrost sprzedaży determinuje właśnie pora roku.  Lepiej się one sprzedają w okresie jesiennym, ich sprzedaż natomiast zmniejsza się w miesiącach cieplejszych (lato), kiedy to wysoka temperatura niekorzystnie wpływa na czekoladę, którą oblane są draże. Jako liczący się gracz w segmencie bakalii i draży w czekoladzie Jutrzenka posiada ilościowo 23,4% udziału w rynku, zaś wartościowo osiągnęła wynik na poziomie 25%. Wyniki te plasują firmę na drugim miejscu z bardzo niewielką stratą do lidera. W jednym z najbardziej lubianych podsegmentów rynku bakalii, w rodzynkach w czekoladzie, Jutrzenka jest natomiast niekwestionowanym liderem i posiada aż 44% udziałów w ujęciu wartościowym - mówi Monika Chabrzyk,  Brand Manager,  Jutrzenka Colian.

 

- Magdalena Sarnowska, Brand Manager w firmie Ziołopex mówi, że w okresach przedświątecznych również odnotowują zdecydowanie wyższą rotację produktów. Aż 60% rocznej sprzedaży bakalii pod marką Bakaliada przypada właśnie na okresy przed Bożym Narodzeniem oraz Wielkanocą. Jest to uwarunkowane wielowiekową tradycją: polska tradycyjna kuchnia świąteczna opiera się w dużej mierze na bakaliach - potrawach z dodatkiem maku, orzechów czy rodzynek. Z tego powodu przez te kilka świątecznych dni w roku sięgają po nie nawet ci, którzy przy innych okazjach ich nie spożywają dodaje.




 

Jakie zmiany zaszły na rynku bakalii w ostatnim czasie? Które z produktów cieszą się największym zainteresowaniem konsumentów?



 

- Leszek Wąsowicz, Prezes firmy HELIO S.A. przekonuje, że zmiany na rynku bakalii są niewątpliwie pochodną zachodzących zmian w preferencjach kulinarnych Polaków. Mimo że tradycja przygotowywania świątecznych potraw nie zmienia się w Polsce od lat, to zmianom uległo tempo życia, co wpływa na czas, który Polacy mogą przeznaczyć na przygotowanie świątecznych stołów. Dlatego od kilku lat prawdziwym bożonarodzeniowym bestsellerem są produkowane przez nas masy makowe, które znacznie przyspieszają i ułatwiają przygotowanie tradycyjnych potraw z maku, strucli i innych ciast. Z perspektywy naszego przedsiębiorstwa wprowadzenie tego asortymentu okazało się być sprzedażowym strzałem w dziesiątkę.

 

W ciągu dwóch lat firma stała się bezapelacyjnym liderem tego segmentu, zaś obecna sprzedaż jest ponad dziesięciokrotnie większa niż sześć lat temu. Świadectwem ich olbrzymiej popularności są przyznane już trzykrotnie Laury Konsumenta dla mas makowych HELIO, w tym Złoty Laur Konsumenta 2008 w kategorii dodatki do ciast. Z perspektywy ostatnich lat myślę zatem, że zwiększająca się sprzedaż mas makowych kosztem tradycyjnego maku jest najistotniejszą zmianą na przedświątecznym rynku bakalii. Wąsowicz zwraca także uwagę na tendencję do koncentracji na rynku bakalii. Jeszcze kilka lat temu do największych dystrybutorów należało około 35% rynku, zaś obecnie udział ten jest szacowany na około 65%. Co więcej powiększanie się dysproporcji pomiędzy największymi i małymi podmiotami działającymi na rynku bakalii wydaje się być nieuniknione ze względu na charakterystyczną dla całego rynku FMCG zmianę form dystrybucji. Coraz większe znaczenie mają bowiem duże sieci hipermarketów i sklepów dyskontowych, z którymi szansę utrzymania równorzędnej współpracy mają wyłącznie najwięksi dostawcy, w tym HELIO. Dodatkowo, mając na uwadze obecną tendencję łączenia się największych globalnych sieci super i hipermarketów, zjawisko umacniania się głównych graczy na rynku bakalii z pewnością będzie się jeszcze przez kilka lat nasilać- mówi. Według niego rynek bakalii cechuje się wysoką sezonowością sprzedaży. Najwyższa sprzedaż przypada na okres przed świętami Bożego Narodzenia i Wielkanocy, zaś sprzedażowy impas występuje w okresie letnim, ze względu na dostępność świeżych owoców, które są w tym okresie towarem konkurencyjnym. Z perspektywy czasu mogę jednak z zadowoleniem stwierdzić, że Polacy coraz chętniej kupują bakalie jako substytut dla popularnych przekąsek, takich jak chipsy ziemniaczane, słone paluszki czy czekoladowe batoniki, co nieco niweluje sprzedażowe dysproporcje poszczególnych miesięcy.

 

Z grona produktów, których sprzedaż imponująco wzrasta w okresie przedświątecznym, należy wyróżnić przede wszystkim masy makowe, rodzynki, mieszanki owoców suszonych, śliwki suszone, orzechy włoskie, żurawinę oraz migdały, w tym płatki migdałowe. Należy także pamiętać, że w okresie przedświątecznym wzmożoną popularnością cieszą się większe opakowania bakalii. Mając to na względzie produkty marki Słoneczne Owoce proponujemy również w opakowaniach o gramaturze 300 -  500 gram. Jak pokazuje doświadczenie, w okresach przedświątecznych opakowania te sprzedają się znakomicie zarówno w dużych sieciach handlowych jak i mniejszych osiedlowych sklepikach - wyjaśnia.

 

- W ostatnim czasie obserwuje się wzrost segmentu przekąskowych bakalii (na przykładzie orzechów, pestek oraz mieszanek bakaliowych). Ich sprzedaż jest bardziej wyrównana w ciągu całego roku niż bakalii do ciast, które poddają się sezonowości. W odpowiedzi na ten trend firma Bakalland wprowadza na rynek w listopadzie 2008 6 nowych miksów bakaliowych. Miksy będą dostępne w jednej cenie, a ich połączenia smakowe będą bardzo różnorodne i wyrafinowane. Od mieszanki tropikalnej do macadamia&żurawina. Półka bakalii do pieczenia jest póki co w Polsce największa. Patrząc na rynki zachodnie obserwujemy mniej miejsca na kuchenne zastosowanie bakalii. Obecnie wzrasta trend spożycia bakalii jako zdrowszej alternatywy dla słodyczy - mówi Maja Kołodziejczyk, Product Manager Bakalland S.A.. Dodaje ona, że sezonowość towarzyszy większości produktów FMCG. Wtedy to konsumenci wydają najwięcej i nie zwracają tak bardzo uwagi na cenę produktu. W kategorii bakaliowej mamy dwa sezony: Boże Narodzenie i Wielkanoc. Najlepiej sprzedające się produkty w tych okresach to rodzynki, wiórki, mieszanki kompotowe, śliwki, morele, masa makowa. Mniej sezonowymi produktami są orzechy, pestki i mieszanki, a największy wzrost sprzedaży odnotowały orzechy egzotyczne typu brazylijski czy macadamia. Pestki dyni, słonecznika czy mieszanki bakaliowe też nieźle sobie radzą z sezonowością.

 

- Monika Chabrzyk z Jutrzenki Colian podkreśla, że w ciągu ostatniego roku dało się zauważyć, iż rynek bakalii i draży czekoladowych zanotował zdecydowany wzrost i należy do tej kategorii, w którą warto inwestować. Było to efektem wielu nowości produktowych, jakie główni gracze tego segmentu wprowadzili na rynek. Dodatkowo, rozszerzeniu uległy kanały dystrybucji bakalii i draży w czekoladzie. Klienci mogą je teraz spożywać, m. in. w kinach, jako słodką przekąskę. Uważa ona, że bakalie i draże w czekoladzie lepiej się sprzedają w okresie jesiennym, szczególnie przed Świętami Bożego Narodzenia. Ich sprzedaż natomiast zmniejsza się w miesiącach cieplejszych (lato). Bakalie i draże w czekoladzie cechuje także impulsowość. W ich sprzedaży, podobnie jak w przypadku innych wyrobów impulsowych, niezmiernie ważny jest merchandising. Istotną rolę odgrywa dobrze przemyślana ekspozycja produktu w strefie przykasowej. Wyróżnikiem jest na pewno wyeksponowana atrakcyjna cena oraz wyróżniające opakowanie. Stojąc przy kasie konsument sięgnie po te draże lub inne słodkości, które znajdą się „pod ręką". Wielu producentów dostarcza do sklepów własne stojaki na produkty impulsowe, a wraz z nimi materiały POS. Działa tu bowiem prosta zasada: „Bądź widoczny, bo jak cię widzą, to kupią". Ponadto oferta w obszarze przykasowym powinna się zmieniać w zależności od sezonu. Bakalie i draże w czekoladzie cieszą się większą popularnością w okresie jesienno-zimowym i wtedy warto zadbać o jak najszerszą ofertę.

 

W obydwu sezonach świątecznych odnotowujemy wysoki wzrost sprzedaży wszystkich bakalii i owoców w czekoladzie.

 

- Magdalena Sarnowska z Ziołopexu twierdzi, że ostatnio pojawił się w Polsce trend na zastępowanie popularnych przekąsek - chipsów, słonych paluszków - rozmaitymi suszonymi owocami. Jeszcze kilka lat temu w roli przekąsek występowały najczęściej orzechy lub pestki słonecznika. Jednak nasi rodacy coraz lepiej uświadamiają sobie, jak ważną rolę w zachowaniu kondycji pełni zdrowe odżywianie, a np. suszone morele zawierają dużo witamin i związków mineralnych. Dodaje ona, że na rynku bakalii zdecydowanie panuje sezonowość. Suszone owoce najlepiej sprzedają się w okresach, w których trudniej o świeże owoce. W okresach przedświątecznych dodatkowo wzrasta popularność bakalii. Przed Bożym Narodzeniem najlepiej sprzedają się te, których używa się jako dodatki do ciast (rodzynki, mak, orzechy, wiórki kokosowe) i mięs (suszone śliwki). Domowe wypieki z rodzynkami czy aromatyczna pieczeń z suszonymi śliwkami są uważane za bardziej luksusowe niż potrawy bez dodatków, a zatem - odpowiednie na takie właśnie, specjalne okazje.




 

Jakimi nowościami zaskoczą nas w najbliższym czasie producenci? Jaką ofertę przygotowali na tegoroczne Święta Bożego Narodzenia?




 

- Oprócz standardowych promocji cenowych na produkty Bakalland, planujemy promocję konsumencką, którą będą objęte wszystkie produkty pod marką Bakalland, główna nagroda to wycieczka zagraniczna dla dwóch osób. W ramach działań niestandardowych planujemy duży event mikołajkowy na jednej z najbardziej reprezentacyjnych ulic w Warszawie. Dodatkowo już od początku października do końca listopada można oglądać nasz spot sponsorski w stacjach TVN, Polsat i TVN Style. Marka Bakalland pojawi się również w prasie konsumenckiej w takich tytułach jak Oliwia, Glamour, Super Linia, Naj, Kuchnia, Gala - informuje Maja Kołodziejczyk z firmy Bakalland.

 

- Monika Chabrzyk z Jutrzenki Colian mówi, że w tym roku wyjątkową atrakcją od Jutrzenki będą Czekoladowe Bombki pakowane jak choinkowe ozdoby, po 4 sztuki w pudełku. Wiele produktów dostępnych będzie w świątecznej grafice, specjalnych, kolorowych owijkach czy pudełkach przypominających chociażby swym kształtem choinkę. Jeżeli chodzi o ofertę bakalii, to raz w roku Goplana przygotowuje dla konsumentów Orzechy laskowe w czekoladzie z cynamonem oraz Migdały w czekoladzie z cynamonem. Produkty te, o wyjątkowym korzennym aromacie, są dostępne tylko w ofercie świątecznej i zapewne spełnią oczekiwania miłośników bakalii. Dodatkowo Jeżyki najeżone bakaliami będą dostępne w niższej cenie.

 

- Bakaliada to jedna z marek firmy Ziołopex. Co roku oferujemy naszym klientom nie tylko bakalie, ale także inne niezbędne dodatki do świątecznych potraw - przyprawy Appetita oraz dodatki do ciast Domowe Sekrety. W ramach prezentu świątecznego dla naszych Klientów wszystkie nasze marki zostały w tym roku objęte jedną promocją konsumencką - specjalnym zimowym konkursem SMS. Od 3 października do 31 grudnia można wygrać sprzęt narciarski oraz wycieczki w Alpy - mówi Magdalena Sarnowska z Ziołopexu.

 

- Firma HELIO S.A. widząc olbrzymie zainteresowanie swoimi masami makowymi, zgodnie z oczekiwaniem konsumentów uzupełniła swoje portfolio o kutię. - Jest to bogaty w bakalie tradycyjny przysmak gotowy do bezpośredniego spożycia. Dzięki niemu wiele nowoczesnych i aktywnych zawodowo gospodyń sięgnie po tradycyjny wigilijny przysmak kuchni wschodniosłowiańskiej, na którego przygotowanie dotychczas nie miały czasu. W kontekście rosnącej liczby klientów ceniących sobie przede wszystkim najwyższą jakość, polecam również szeroki asortyment bakalii marki HELIO Słoneczne Owoce. Linia ta spełnia wymagania nawet najwybredniejszych klientów nie tylko w zakresie najlepszego gatunku surowca, ale też opakowania jednostkowego i zbiorczego, co zostało potwierdzone przyznanym Złotym Laurem Konsumenta 2008 w kategorii bakalie - dodaje Leszek Wąsowicz - Prezes Zarządu HELIO S.A.

 

Katarzyna Sendal




 

tagi: Bakalie , rynek bakalii w polsce ,