Kategorie produktów

Kosmetyki dopielęgnacji twarzy

Środa, 22 października 2008 HURT & DETAL Nr 10 (32) / 2008
W związku z rosnącą wiedzą konsumentek na temat kosmetyków oraz bardziej świadomą pielęgnacją twarzy, rynek kremów i produktów oczyszczających staje się coraz bardziej konkurencyjny, a firmy kosmetyczne prześcigają się w produkcji kosmetyków inteligentnych", oferujących dodatkowe korzyści" i natychmiastowe rezultaty oraz zaspokajających coraz bardziej wysublimowane wymagania konsumentek.

Rynek kosmetyków do pielęgnacji twarzy stanowi największą część kategorii kosmetyków pielęgnacyjnych. W okresie maj 2007 - kwiecień 2008, kategoria ta osiągnęła sprzedaż ilościową na poziomie 165 mln sztuk (źródło: MEMRB). Segment od kilku lat wykazuje tendencję wzrostową, w pierwszej połowie 2008 nastąpił wzrost o 13% w ujęciu wartościowym oraz 9% w ujęciu ilościowym (w litrach), w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (źródło: MEMRB).

 

„Taki wzrost wynika z jednej strony ze zmiany stylu życia i nowych potrzeb: stres, czynniki środowiska (zanieczyszczenia, promienie UV, wolne rodniki), które mogą negatywnie wpływać na skórę, a z drugiej strony polskie konsumentki coraz większą wagę przykładają do swojego wyglądu. Rośnie poziom ich edukacji, wiedzą czego potrzebuje skóra oraz jakich kosmetyków powinny używać aby zapewnić skórze dobry wygląd. Wymienione czynniki wpływają na wzrost wydatków na kosmetyki pielęgnacyjne" - Marta Broniewicz, Group Brand Manager Grupy Kolastyna.

 

Kosmetyki do pielęgnacji twarzy to największa kategoria chemiczna w Polsce. Jest to segment bardzo zróżnicowany, który mieści w sobie szereg różnorodnych produktów. Największy udział, w segmencie tym, bo aż 30% mają kremy do twarzy, zaś na drugim oraz trzecim miejscu plasują się mleczka i toniki, z udziałem rynkowym stanowiącym po 19% (Raport marketingowy na temat kosmetyków w latach 2006-2007 - wyd. 2008). Pozostałe kategorie kosmetyków kształtują się na poziomie od 5% (kosmetyki do mycia twarzy) do 1,5% (peeling).

 

„Największy udział mają kremy marek należące do koncernu L'Oreal, a także Laboratorium Dr Irena Eris (Magazyn Kosmetyki 03/2008). Na rynku polskim bardzo silne są również masowe marki lokalne, których pozycja umacnia się z roku na rok. Należą do nich przede wszystkim marki: Avon, Ziaja, Eris, Nivea oraz Oriflame" - mówi Joanna Konieczna z firmy Pollena-Ewa.

„Rynek kosmetyków do pielęgnacji twarzy to jeden z największych i najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów kosmetycznych. Segment ten stale rośnie, zwłaszcza pod względem wartościowego udziału w sprzedaży. Dynamiczne zmiany mają miejsce także w obrębie tego segmentu. Trzeba pamiętać, że obejmuje nie tylko takie grupy produktów: jak kosmetyki do pielęgnacji twarzy (kremy do twarzy, kremy pod oczy, maseczki), ale również kosmetyki do oczyszczania skóry twarzy oraz kosmetyki dla młodej skóry (antytrądzikowe). Nową silną podkategorią stały się w ostatnim czasie kremy przeciwzmarszczkowe" - mówi Marzena Kalinowska, Dyrektor Handlowy i Marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne.

 

Jak podkreśla Joanna Kowalczuk, Kierownik Działu Marketingu firmy Ziaja, firma obserwuje ciągły wzrost zainteresowania preparatami podstawowymi (toniki, mleczka, kremy). Jednocześnie coraz więcej Klientów poszukuje produktów uzupełniających podstawową pielęgnację: maseczek, peelingów, serum. Oferty firm kosmetycznych  są rozszerzane o kosmetyki przeznaczone do konkretnych potrzeb, takich jak wiek, rodzaj cery, jej problemy.  

 

Polki wiedzą czego chcą

 

Rozmowy z konsumentkami, badania, warsztaty edukacyjne i konsultacje, pokazują, iż z każdym rokiem, stopniowo wzrasta świadomość konsumentek i coraz więcej Polek zauważa potrzebę stosowania regularnej pielęgnacji cery. Obserwując rynki zagraniczne, głównie Europy Zachodniej, widzimy, że choć Polska jest rynkiem dojrzałym, to wciąż jeszcze nienasyconym.

 

Od lat niezmiennie większość pań w kosmetykach do pielęgnacji cery szuka przede wszystkim właściwości nawilżających. Natomiast problem walki z oznakami starzenia się skóry jest niezwykle ważny dla dojrzałych konsumentek. Jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych przez niezależny Instytut Badawczy Synovate Polska na zlecenie marki OLAY, aż 82% przebadanych kobiet w wieku 30 - 64 lata, pragnie wyglądać młodziej, a 60% Polek obawia się efektów starzenia skóry. Dlatego też, Polki mają coraz większe oczekiwania wobec produktów do codziennej pielęgnacji cery.

 

Zawrotne tempo życia oraz potrzeba maksymalnego wykorzystania każdej minuty sprawiają, że kobiety wciąż poszukują sposobów na osiągnięcie optymalnych efektów pielęgnacyjnych w jak najkrótszym czasie. Pragną zatem skutecznych rozwiązań, które można zastosować w zaciszu własnego domu. Dlatego też oczekiwania wobec branży kosmetycznej są coraz większe, a na rynku z każdym rokiem pojawia coraz więcej produktów przeznaczonych do codziennej pielęgnacji cery.

 

Coraz więcej pań dostrzega potrzebę stosowania regularnej pielęgnacji. Choć większość z nich przywiązuje największą uwagę do wyboru odpowiedniego kremu, to jedynie 57% Polek używa tego typu produktów.

 

„W odpowiedzi na codzienne potrzeby kobiet wciąż poszerzamy asortyment marki OLAY w Polsce, starając się zapewnić im szerokie spektrum produktów do kompleksowej pielęgnacji skóry twarzy" - mówi Justyna Rymkiewicz, PR Manager, Procter and Gamble Prestige Products.

 

Wciąż największym zainteresowaniem konsumentek cieszą się kremy nawilżające, aczkolwiek coraz więcej kobiet poszukuje także produktów, których działanie ukierunkowane jest na redukcję pierwszych zmarszczek i linii mimicznych. Niestety stosowanie produktów oczyszczających oraz kosmetyków specjalistycznych wciąż należy do rzadkości. Aż 47% Polek nie używa produktów przeznaczonych do pielęgnacji delikatnej skóry wokół oczu, natomiast tylko 37% pań korzysta z produktów oczyszczających.

 

„Konsumentki oczekują przede wszystkim intensywnego i długotrwałego nawilżenia (w naszej ofercie potrzeby te zaspokajają produkty serii City Line Laboratorium Kolastyna, Aqua Therapy Miraculum), odżywienia skóry (seria Rajska Oliwka Laboratorium Kolastyna), oraz kompleksowego działania przeciwzmarszczkowego lub opóźniającego proces starzenia się skóry (Extra Lift Laboratorium Kolastyna, Geneza Młodości Miraculum, Lift Line Miraculum)" - mówi Marta Broniewicz. Dodaje, że obok kremów, dynamicznie rozwija się kategoria preparatów do demakijażu, których używanie stanowi wstęp do zabiegów pielęgnacyjnych - obecnie aż 96% kobiet używa preparatów do oczyszczania twarzy.

 

Podstawowym produktem oczyszczającym jest emulsja lub mleczko do demakijażu stosowane wieczorem, uzupełnieniem procesu oczyszczania - tonik, któremu oprócz oczyszczających, przypisuje się dodatkowo właściwości odświeżające. Tu głównym oczekiwaniem jest dogłębne oczyszczenie cery, natomiast coraz więcej kobiet zwraca uwagę na fakt posiadania przez produkty do demakijażu również właściwości pielęgnacyjnych.

 

„Pod marką Miraculum, wprowadziliśmy serię Pure Pleasure, której produkty dodatkowo zawierają łagodzące i pielęgnacyjne składniki aktywne, m.in. alantoinę, d-panthenol, ekstrakt z róży" - mówi Marta Broniewicz.

 

Coraz więcej kobiet używa również maseczek i peelingów, które są uzupełnieniem codziennej pielęgnacji twarzy i wspomagają działanie podstawowych kosmetyków. Klientki oczekują przede wszystkim intensywnego działania oraz natychmiastowej poprawy kondycji skóry.

 

Przy wyborze kosmetyków do pielęgnacji twarzy, konsumentki stawiają na wygodne i skuteczne rozwiązania, dedykowane dla konkretnego rodzaju cery (wrażliwa, naczynkowa, zmęczona itd.), z określonymi składnikami aktywnymi. Niebagatelną rolę odgrywają również opakowania produktów, które powinny być jednocześnie funkcjonalne i  eleganckie.

„Bardzo dobrym rozwiązaniem jest oferowanie klientom zestawów pielęgnacyjnych lub produktów łączonych (np.: duosaszetki z peelengiem i maseczką). Ułatwia się w ten sposób dobór odpowiedniej gamy kosmetyków i zachęca do wypróbowania produktów, których wcześniej się nie używało" - mówi Małgorzata Nawrockia z TZMO S.A.

 

„Pollena-Ewa wprowadziła do swojej oferty 4 maseczki podane w formie duosaszeteki: peeling + maseczka, stanowiące idealny zestaw do pielęgnacji cery. Maseczka intensywnie nawilżająca, Maseczka relaksująca SOS, Maseczka głęboko oczyszczająca oraz  Maseczka odżywcza" mówi Joanna Konieczna, Specjalista ds. Marketingu, Pollena-Ewa.

 

Natomiast firma Ziaja, na początku września wprowadziła serię dermokosmetyków ziaja med, skierowaną wyłącznie na rynek apteczny. W skład ziaja med wchodzi 6 kuracji o działaniu profilaktycznym, ukierunkowanych na potrzeby skór trudnych,  problemowych. Inną nowością w ofercie firmy Ziaja jest seria sopot spa- receptura młodości -  nowoczesna linia kosmetyków do pielęgnacji cery 30+, pomagająca na dłużej zatrzymać młodość skóry.

Nie tylko dla Pań

 

Polki dokonując wyboru danego produktu, coraz częściej kierują się zdaniem specjalisty (kosmetyczka) oraz zaufanej osoby w postaci przyjaciółki. Sugerują się także rekomendacją ze strony osób znanych i powszechnie lubianych.

       

Rynek kosmetyków do pielęgnacji twarzy charakteryzuje się ogromną liczbą marek międzynarodowych i lokalnych, oferujących coraz bardziej specjalistyczne produkty adresowane do różnych typów i potrzeb skóry. 

 

„Generalnie polski rynek kosmetyków do pielęgnacji twarzy jest szalenie trudny, konkurencja bardzo duża, a jednak nadal pojawiają się nowe firmy. Międzynarodowe koncerny o silnych markach coraz częściej obniżają swoje ceny, by nie stracić udziałów w rynku, na którym bardzo dużą popularnością, uznaniem i zaufaniem cieszą się polskie marki kosmetyczne" - mówi Joanna Konieczna.

 

Chcąc zakupić kosmetyk do pielęgnacji twarzy, konsumenci sugerują się najczęściej ceną. Istnieje jednak spora grupa klientek, dla których najistotniejszym wyznacznikiem jest marka i producent.

 

Zdaniem Joanny Kowalczuk, najważniejsza jest relacja jakości do ceny. Jednak przy tak dużej konkurencji w tym segmencie niezwykle ważny jest również rodzaj opakowania, sposób aplikacji, ale także przywiązanie do danej serii kosmetycznej. „Klienci są coraz bardziej świadomi swoich potrzeb, starannie dobierają preparaty pielęgnacyjne, poszukują najlepszych dla siebie rozwiązań i stawiają coraz większe wymagania, którym firmy kosmetyczne starają się sprostać" - mówi przedstawicielka firmy Ziaja.

 

Jak wynika z badań, na zachowanie konsumentów ogromny wpływ ma reklama i dlatego bardzo chętnie sięgają po kosmetyki będące w danym okresie „na fali". Dla nich są w stanie zrezygnować z produktów, których zwykle używali, i z których byli bardzo zadowoleni.

 

„Choć Polacy nie wydają jeszcze tyle na kosmetyki, co Włosi, Francuzi, czy Niemcy, to można jednak zauważyć duży wzrost sprzedaży. Jest to związane nie tylko z poprawą warunków finansowych, ale również ze wzrostem ogólnej wiedzy na temat działania oferowanych produktów" - dodaje Małgorzata Nawrockia z TZMO S.A.

 

„Zmasowana komunikacja podsyca również zainteresowanie nowościami, utrwala marki w świadomości i buduje zaufanie do nich. Klienci ulegają reklamie, ale także surowo oceniają i testują kosmetyki. Ogromne znaczenie ma zatem autentyczna jakość kosmetyków - skuteczność i bezpieczeństwo stosowania" - dodaje Marzena Kalinowska z Bielendy.

W tzw. kosmetyce białej drzemie ogromny potencjał. Jej duży obszar pozostaje ciągle niewykorzystany. Przykładem tego są produkty do pielęgnacji męskiej. Panowie coraz chętniej stosują kremy do twarzy i pod oczy, ale nadal nie dorównują w tym paniom. Są oni wielkim wyzwaniem dla producentów kosmetyków, bo oprócz stworzenia odpowiedniego produktu, trzeba jeszcze przekonać panów do ich używania.

 

Pielęgnacja skóry po lecie


 

 

 

Katarzyna Chwaja, Ekspert Bielenda Kosmetyki Naturalne

 

Latem często zapominamy o prawidłowej pielęgnacji skóry - podczas urlopu, wakacji, czy rodzinnego weekendu nie zwracamy uwagi na konieczność jej szczególnej ochrony. Długie przebywanie na świeżym powietrzu oznacza intensywny kontakt z promieniami słonecznymi, które mogą uszkadzać barierę hydrolipidową naszej skóry. Powoduje to zmniejszenie ilości wody w warstwie rogowej naskórka, zakłóca proces keratynizacji i wzmaga melanogenezę. Cera staje się sucha, szorstka, traci elastyczność, pojawia się na niej siateczka drobnych zmarszczek oraz uwidaczniają się przebarwienia. W tej sytuacji, warunkiem przywrócenia świeżości i jędrności naszej skóry oraz zatrzymania niekorzystnych zmian jest rozpoczęcie programu pielęgnacyjnego, który wzmocni kondycję i odnowi naszą skórę oraz przywróci jej blask sprzed lata.

 

Zabiegi regeneracyjne należy rozpocząć od oczyszczenia i złuszczania martwego naskórka. Pozwoli to na wygładzenie skóry, wyrównanie jej kolorytu, oraz ułatwi szybsze i głębsze wchłanianie składników aktywnych. Doskonałym produktem do codziennej pielęgnacji jest organiczny kremowy peeling do twarzy i ciała z serii Bio Plantacja Bawełna firmy Bielenda - pozostawia on skórę idealnie oczyszczoną, miękką i jedwabiście gładką. Z tej samej serii polecam również organiczny krem, łączący w sobie nawilżające, odżywiające i zmiękczające właściwości bawełny, który nie tylko odpowiednio nawilży, ale również optymalnie natłuści i zabezpieczy naszą skórę. Warto również przynajmniej dwa razy w tygodniu nałożyć na spragnioną wody skórę twarzy, szyi i dekoltu maseczkę roślinną z aloesem w postaci błyskawicznie wchłaniającego się żelu, który skutecznie złagodzi podrażnienia i przyniesie natychmiastową ulgę. Tutaj sprawdzi się kremowy żel Bielendy z serii Bio Plantacja Aloes.

 

Szczególnej troski potrzebuje skóra pod oczami - jest ona niemal zupełnie pozbawiona gruczołów łojowych dlatego wysusza się najbardziej. Uzupełnienie deficytu wody, wygładzenie i rozświetlenie pozwoli uzyskać Roślinny krem pod oczy z serii Bio Plantacja Aloes.

 

Do częstych problemów kosmetycznych po powrocie z wakacji należą posłoneczne przebarwienia. W ich zwalczaniu na pewno pomogą świeżo wyciskane soki z cytryny, grejpfruta, czy ogórka. Pomocny okaże się również krem na dzień z serii Bielenda Q10, a jeżeli przebarwienia umiejscowione są w głębszych warstwach naskórka niezbędna może okazać się wizyta w gabinecie kosmetycznym - pomogą wówczas zabiegi złuszczające z użyciem kwasów lub mikrodermabrazja. Najlepszą jednak metodą do walki z przebarwieniami jest profilaktyka, czyli ochrona przed promieniowaniem słonecznym z użyciem kosmetyków z filtrami o wysokim współczynniku ich pochłaniania.

tagi: kosmetyki do twarzy , rynek kosmetyków ,