Monika Adamus, kierownik działu marketingu Pamso S.A. podkreśla, że sprzedaż kiełbas suchych i podsuszanych charakteryzuje się dużą sezonowością sprzedaży. Latem ta grupa wędlin cieszy się większym powodzeniem.
Smak z tradycją
Produkty suche, to jedna z najstarszych kategorii wędlin. Wytwarzane są od setek lat w sposób, który gwarantował dłuższe przechowywanie mięsa. Obecnie produkty te wytwarzane są w podobny sposób jak kiedyś, jednak na plan dalszy zszedł termin przydatności, a klienci bardziej zaczęli doceniać jakość i wyjątkowy smak, który zyskuje mięso poddane obróbce termicznej w taki sposób.
W ostatnich latach wraz ze wzrostem świadomości klienta dotyczącej jakości produktów, obserwujemy wzrost zainteresowania asortymentem wędlin suszonych. Nie bez wpływu pozostają dodatkowe działania promocyjne, zwracające uwagę klienta na produkty tradycyjne jakimi są również Krakowska, Myśliwska, Jałowcowa czy Kabanosy.
Podejmowane są również działania mające na celu promocję tych produktów na jednolitym rynku europejskim. Organizacje branżowe starają się o zastrzeżenie dla polskich producentów możliwości sygnowania ich jako produktów regionalnych.
Nowości mile widziane
Odpowiadając na zapotrzebowanie rynku, firmy produkują nie tylko tradycyjne wędliny suche i podsuszane, ale wciąż rozszerzają swój asortyment. Zakłady Mięsne Olewnik wiosną tego roku wdrożyły do sprzedaży produkty dojrzewające, które różnią się technologicznie od Kiełbasy Krakowskiej czy Myśliwskiej, gdyż są to produkty surowe.
Z kolei Zakład Mięsny „Mościbrody" Sp. z o. o. wprowadził do swojej oferty linię wędlin pod nazwą „Wyroby z tradycyjnej suszarni".
„Nasi klienci mogą skosztować siedmiu produktów z tej linii, są to: Kiełbasa Krakowska Sucha Extra, Kiełbasa Żywiecka Sucha Extra, Kiełbasa Jałowcowa, Kiełbasa Myśliwska, Kabanosy, Kiełbasa Tatrzańska oraz Kindziuk. Do przygotowania tych wyrobów używane są tylko starannie wyselekcjonowane mięsa wieprzowe i wołowe najwyższej jakości. Wyraźny i niepowtarzalny aromat naszych wyrobów z tradycyjnej suszarni zawdzięczamy specjalnie dobranemu zestawowi przypraw oraz odpowiednich parametrów procesu podsuszania" - mówi Barbara Szczech Specjalista ds. marketingu i handlu w Zakładzie Mięsnym „Mościbrody" Sp. z o. o.
Nową propozycje przygotowała również firma Pamso. Jest to kiełbasa Podkomorzy - drugi produkt marki PODKOMORZY wprowadzony po sukcesie szynki Podkomorzy." Dzięki swojemu charakterystycznemu smakowi i ciemnej barwie szybko zdobyła uznanie wśród ciągle rosnącej rzeszy konsumentów. Jest ona bardzo dobrze podsuszona, na przekroju są widoczne całe ziarenka pieprzu, które nadają jej ostrzejszego smaku. Kiełbaski są oznaczone firmową banderolą z logo produktu, dzięki czemu wyróżniają się w sklepie" - mówi Monika Adamus.
„Kiełbasy suche i podsuszane są doceniane przez konsumentów zwracających uwagę na wysoką jakość i trwałość produktów. Klienci są coraz bardziej świadomi, czytają etykiety i wiedzą, że ta sama nazwa nie gwarantuje takiego samego poziomu jakościowego, ani takiej samej procentowej zawartości mięsa" - dodaje przedstawicielka firmy Pamso.
„W Pamso wszystkie kiełbasy suche są produkowane w tradycyjny sposób i są oparte na recepturach z lat 70-tych. Kiełbasy te charakteryzują się naturalnym ubytkiem wody podczas procesu produkcyjnego - przykładowo 100g kiełbasy krakowskiej suchej jest wytwarzane ze 140g mięsa wieprzowego. Dlatego kiełbasy takie jak krakowska sucha, żywiecka i tatrzańska cieszą się u nas największą popularnością" - mówi Monika Adamus. Dodaje, że niesłabnącym powodzeniem wśród kiełbas podsuszanych cieszy się również bardzo charakterystyczna kiełbasa piwna, z zawartością gorczycy, oparta na tradycyjnym przepisie „bierwurst" oraz kabanosy, które firma produkuje dla różnych grup odbiorców w 3 rodzajach: extra, pabianickie i drobiowe. W ofercie Pamso są również cienkie kiełbasy suche: myśliwska i jałowcowa.
Przewidywany rozwój
„Mimo, że kategoria produktów suchych i podsuszanych nie jest największą pośród wędlin jakkolwiek bardzo konsekwentnie się rozwija, cechując się wysoką marżowością" - mówi Bartosz Ponikło, category manager marki Krakus należącej do Animeksu. Dodaje, że sztandarowe marki tego producenta - Karkus i Morliny oraz Mazury - są bardzo silnie reprezentowane w tej kategorii co niewątpliwie utrwala ich wiarygodności jako produktów o najwyższej jakości.
Dobrze rokująca sprzedaż produktów suchych i podsuszanych napędza wprowadzanie nowości na rynek. Dodatkowo, produkty te sprzedają się bardzo dobrze nie tylko w tradycyjnych sklepach mięsnych, ale również, ze względu na długi okres przechowywania, w sklepach ogólnospożywczych i samoobsługowych, gdzie dostępne są w jednostkowych opakowaniach po ok. 0,3 -0,5 kg, zapakowane próżniowo.
tagi: wędliny suszone ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...