Polski rynek słodyczy rozwija się bardzo dynamicznie. Z roku na rok zwiększa się popyt zarówno na wyroby czekoladowe jak i pozostałe słodycze, wzrasta również ich konsumpcja. To oczywiście ma swoje odzwierciedlenie we wzroście sprzedaży. Tendencja wzrostowa dotyczy zarówno tabliczek czekolady, pralin, jak i cukierków. Największym zainteresowaniem cieszą się dobrze znane marki oraz produkty, do których jako konsumenci jesteśmy od lat przyzwyczajeni i którym ufamy.
Ciekawym segmentem są właśnie praliny, które do niedawna uważane były za produkt ekskluzywny i łączony tylko ze specjalnymi okazjami.
Na początku był przypadek
Sięgając po ulubione czekoladki mało kto wie, że początków tego popularnego typu słodyczy szukać należy na dworze Ludwika XIII. Nadworny kucharz marszałka Plessis-Praslin przygotowując dworski podwieczorek zupełnie niechcący oblał gorącym karmelem leżące obok migdały. W ten sposób powstał właśnie przysmak nazywany „zapiekanym migdałem". Dwa wieki później Jan Neuhaus - eksperymentując ze smakiem, oblał zapiekane migdały czekoladą, dając swój początek pralinom jakie znamy do dziś.
Fachowa definicja praliny wskazuje na nadzienie z masy kremowej otoczone czekoladą oraz niewielki kształt czekoladki, jako główne elementy charakteryzujące tą kategorię wyrobów czekoladowych. Tak więc w myśl definicji, do kategorii praliny zaliczymy zarówno czekoladki z różnymi kremami, czekoladki o oblewanych czekoladą korpusach, pianki i owocowe galaretki w czekoladzie, czekoladki z orzechami w środku. Praliny mogą być oblane czekoladą mleczną, deserową lub białą. Są także wersje łączące różne typy czekolady.
Co łączy obecnie produkowane praliny z ich pierwowzorem z XVII wieku? Najważniejszym elementem praliny było i jest połączenie czekolady z nadzieniem i dodatkami - to właśnie bogata gama najróżniejszych nadzień jest tym, co cenią w pralinach ich amatorzy. Szacuje się , że na polskim rynku pralin dostępnych jest ponad 100 smaków i typów nadzień. Najpopularniejsze z nich to orzechowe (orzech laskowy i orzech arachidowy), a także smaki z udziałem różnych alkoholi - głownie wiśnie w likierze czy adwokat. Popularne są także delikatne smaki śmietankowe, waniliowe czy toffi. Swoich wielbicieli znajdują także takie nowatorskie smaki jak espresso, kawa ze śmietanką czy połączenie alkoholowego smaku brandy z nutką pomarańczy.
„Rynek pralin kieruje się zasadą, że nie to co najtańsze, lecz to co dobre i estetycznie opakowane przyciąga uwagę klienta oraz wpływa na jego decyzje zakupowe. Produkty MAGNAT staramy się dostosowywać do coraz bardziej wymagającego klienta.
Oferujemy praliny w różnych kompozycjach opakowaniowych: tradycyjne bombonierki, opakowania blaszane o różnych kształtach, opakowania drewniane o specyficznych formach" - mówi Jacek Ostropolski, dyrektor handlowy Mega Studio Sp. z o.o.
Nowości mile widziane
Rynek pralin w Polsce rośnie, a dynamika wzrostu jest jedną z wyższych na rynku słodyczy. Według danych AcNielsen w okresie od czerwca 2007 do maja 2008 w zestawieniu z okresem od czerwca 2006 do maja 2007, rynek pralin urósł o 19% w ujęciu wartościowym i 15% w ujęciu ilościowym.
W ramach rynku widoczny jest w miarę równomierny rozwój segmentów - rośnie sprzedaż bombonier, wiśni w likierze oraz czekoladek nadziewanych w torebkach i opartych na tradycyjnych recepturach czekoladek typu michałki, trufle czy marcepan. Cechą rynku pralin jest jego różnorodność, zarówno pod kątem rodzajów opakowań jak i smaków oraz rodzajów nadzień. Różnorodność tą doceniają klienci, którzy z jednej strony są przywiązani do tradycyjnych produktów, ale także bardzo pozytywnie reagują na oferowane na rynku nowości.
„Przewiduję, iż ten segment słodyczy będzie się rozwijał w kierunku jak najlepszego dopasowania oferty do potrzeb klientów i odpowiedzi na pojawiające się trendy. Ze względu na dużą konkurencję przygotowywane propozycje będą coraz bogatsze i bardziej oryginalne, mimo zachowania tradycyjnego charakteru podarunków. Producenci będą dążyć do lepszego wyróżnienia się na rynku" - mówi Anna Szmyt, p.o. dyrektor marketingu, Jutrzenka Colian Sp. z o.o.
Także inne firmy dostosowują swój asortyment do zmieniających się gustów klientów. Nowością w ofercie firmy Mieszko, która trafi na półki we wrześniu, jest bombonierka A'madorro. A'madorro to wyjątkowa bombonierka na specjalne okazje. To eleganckie czarne pudełko z dodatkiem czerwieni lub ecru zawiera dwie warstwy czekoladek z bogatymi, intensywnymi nadzieniami. Nadzienia A'madorro to połączenie czekolady z niebanalnymi dodatkami: nutką brandy, aromatem herbaty earl grey, skórki pomarańczowej i chili oraz giandują, czyli cenioną przez koneserów pastą z orzechów laskowych o delikatnej kremowej konsystencji oraz niepowtarzalnym smaku.
„Wyniki badań rynku pralin i słodyczy ekskluzywnych wskazują, że rośnie zapotrzebowanie na wysokiej jakości produkty czekoladowe z wyszukanym nadzieniem.
W odpowiedzi na ten trend, wprowadzamy do sprzedaży nowości holenderskiej firmy Rademaker, uznanej w Polsce marki ekskluzywnych paluszków czekoladowych. Linia SENSES to 4 nowe smaki w opakowaniach 150g: CZERWONA POMARAŃCZA, INTENSYWNE ESSPRESSO, KARMELOWA „KRÓWKA", PRAŻONA PISTACJA" - mówi Marcin Kowalczyk, dyrektor handlowy w firmie Levant (dystrybutor marek Rademaker, Jules Destrooper, Kambly).
Bardzo aktywna we wprowadzaniu nowości w tym segmencie jest firma Nestlé Polska.
„Mając na uwadze wzrost znaczenia produktów premium, na początku tego roku wprowadziliśmy na polski rynek After Eight 400g, większą, prezentową i jeszcze bardziej ekskluzywną wersję w unikalnym podłużnym opakowaniu. Ponadto w okresie letnim miłośnikom tej marki zaproponowaliśmy After Eight Lemon - delikatne płatki z ciemnej czekolady z 70% kakao z cytrynowym nadzieniem" - mówi Monika Józefiak, senior produkt manager w Dziale Wyrobów Cukierniczych, Nestlé Polska.
Od kilku lat dużą popularnością wśród konsumentów produktów premium cieszy się kolekcja trufli Nestlé NOIR. Pyszne, czekoladowe trufle z kawałkami karmelu bądź kakao spełnią wysokie oczekiwania czekoladowych koneserów. W tym roku oferta Nestlé poszerzyła się o nowy wariant, który przyciągnie wszystkich miłośników najpopularniejszego w Polsce orzechowego smaku - kawałki orzecha laskowego zanurzone w czekoladowych truflach.
„Praliny to jeden najdynamiczniej rozwijający się segmentów na rynku czekolady. Wielu Polaków przestało bowiem postrzegać praliny jako produkt kupowany jedynie na specjalne okazje. Stały się one słodką przyjemnością, na którą pozwalają sobie coraz częściej, nawet bez specjalnych okazji" - mówi Agnieszka Kępińska, kierownik ds. kontaktów zewnętrznych i komunikacji firmy Kraft Foods Polska.
Kraft Foods Polska regularnie poszerza portfolio produktów w segmencie pralin. Dotyczy to przede wszystkim marki Milka, w portfolio której znajdują się bardzo popularne Milka Alpejskie Mleczko oraz bombonierki z czekoladkami w kształcie serca I love Milka.
„W tym roku wprowadziliśmy nowy smak Milka Alpejskie Mleczko. Obok smaku waniliowego i czekoladowego pojawiło się delikatne i owocowe Alpejskie Mleczko Truskawkowe. Na jesieni planujemy również wprowadzenie na rynek kilku nowości, które z pewnością mile zaskoczą naszych konsumentów" - mówi Agnieszka Kępińska.
Wysoką i ugruntowaną pozycję na rynku pralin ma Firma Cukiernicza „Solidarność", która posiada bardzo szeroki asortyment produktów. W ofercie tej firmy znajdziemy m.in. takie produkty, jak: „Śliwka Nałęczowska", „Śliwka w czekoladzie", „Złoty Orzech", „Złote praliny", „Wiśnie w likierze" oraz całą gamę czekoladek i bombonier.
Szeroką gamę pralin, liczącą ponad 30 pozycji, posiada Świdnicka Manufaktura Czekolady Chocoffee. Praliny te wykonywane są ręcznie. W ofercie znajdują się pralinki wypełnione nadzieniami o wielu popularnych smakach: kawowym, orzechowym, czy też kokosowym oraz z nadzieniami o niespotykanych smakach: między innymi z domieszką sera pleśniowego, chili, wina czy pieprzu.
Chocoffee może pochwalić się nie tylko niebanalnymi smakami, ale także kuszącymi i bardzo ciekawymi kształtami swoich pralin. Fantazyjne kształty łakoci - miętowe wisienki, cynamonowe usta czy holenderskie saboty cieszą oczy i niewątpliwie podbijają atrakcyjność oferty Chocoffee. Oferta obejmuje także praliny skierowane do najmłodszych smakoszy łakoci, są to bajecznie kolorowe praliny o zachęcających bajkowych nazwach (Guminie lub Smerfy) i niespotykanych smakach np. gumy do żucia.
Praliny Chocoffee dostępne są w sieci barów czekoladowych Chocoffe na terenie dużych miast w Polsce.
Przygotowania do świąt
Okres Świąt Bożego Narodzenia to czas, gdy rośnie sprzedaż słodyczy. „Konsumenci chcą dzielić się nimi z najbliższymi, by w ten sposób celebrować ten magiczny, świąteczny czas. Nestlé, jak co roku, przygotowało specjalną ofertę zarówno dla najmłodszych, jak i dla starszych koneserów słodkości" - zapewnia Monika Józefiak.
Co roku oferta świąteczna słodyczy jest bogatsza, co odzwierciedla się zainteresowaniem ze strony klientów. Wiele produktów dostępnych jest w limitowanych seriach okazjonalnych w specjalnych owijkach, czy opakowaniach. Praliny sprzedają się wtedy wyjątkowo dobrze.
„Nad ofertą okolicznościową pracujemy zazwyczaj już na kilkanaście miesięcy przed jej wprowadzeniem do sklepów, współpracując z agencją reklamową, która proponuje nowe rozwiązania opakowań i specjalnych owijek. Wybór i propozycja produktów, które wykorzystywane są w ofercie okazjonalnej podyktowane jest badaniami rynku i analizą potrzeb konsumentów. Produkty lokowane są zarówno na ekspozycji dodatkowej, jak i na regularnej półce sklepowej. Oferta okolicznościowa wzbogacona jest zazwyczaj materiałami wspomagającymi sprzedaż - specjalnymi standami, podajnikami, plakatami oraz innymi materiałami POS" - mówi Anna Szmyt z Jutrzenki Colian Sp. z o.o..
W tym roku oferta Mieszko na Boże Narodzenie obejmować będzie zarówno bombonierki, czekoladki nadziewane, jak i galaretki. W ofercie znajdzie się grupa bombonier premium, w skład tej grupy wchodzi najpopularniejsza na rynku bombonierka Mieszko, Chocoladorro a także Amoretta, La Stella, linia wiśni w likierze Cherrissimo a także nowość A'madorro w wersji świątecznej. Szata świąteczna bombonierek premium jest bardzo elegancka i bogato zdobiona. W ofercie Mieszko dostępna jest także linia klasyczna, w skład której wchodzą bombonierki Twój Sekret, Wiśnie w likierze, Bellissima, czekoladki Michaszki, Trufle i Marcepan, galaretki Solo oraz mieszanki czekoladek z różnorodnymi nadzieniami pod marką Klejnoty. Linia klasyczna opatrzona jest ciepłym wizerunkiem Mikołaja. Dodatkiem do oferty jest specjalna czekoladka przygotowana w limitowanej serii na sezon jesienno-zimowy: aromatyczna pralina z nadzieniem o smaku gorącej czekolady ze śmietanką z dodatkiem koniaku.
„Święta Bożego Narodzenia to tradycyjnie okres zwiększonej sprzedaży produktów czekoladowych, w tym również pralin. W tym roku, podobnie jak w poprzednich latach, planujemy wprowadzenie na Święta na sklepowe półki dedykowanego, świątecznego portfolio Milki. Ponadto część naszych produktów tradycyjnie zmieni stosownie do okazji swoje opakowanie"- mówi Agnieszka Kępińska z firmy Kraft Foods Polska.
Ekspozycja
Ważnym elementem wspierającym sprzedaż pralin, także w okresie przedświątecznym, jest dobra ekspozycja produktu. Dotyczy to zarówno odpowiedniej ekspozycji na półce jak i dobrej widoczności pralin poza nią. Tu dobrze sprawdzają się stojaki, które efektownie prezentują produkt i znacząco wpływają na lepszą widoczność produktu w sklepie.
„W okresie przedświątecznym, ekspozycję produktów na półce sklepowej połączymy z intensywną akcją degustacyjną dla naszych ekskluzywnych marek słodyczowych: Rademaker, Jules Destrooper i Kambly. Chcemy aby Klient spróbował naszych produktów już w sklepie. W ten sposób już w punkcie sprzedaży możne zdecydować czy odpowiada jemu smak i jakość produktu" - zapewnia Marcin Kowalczyk z firmy Levant.
Jakość ważniejsza niż cena
Podsumowując, zwiększa się siła nabywcza polskich konsumentów, co przekłada się na trend wzrostowy rynku premium, w tym wyrobów czekoladowych. Polacy coraz chętniej wybierają produkty droższe, mając za to gwarancję ich wysokiej jakości.
„W wyborze produktów na rynku pralin polscy konsumenci kierują się przede wszystkim marką, dotyczy to zarówno produktów kupowanych na prezent, takich jak bombonierki, ale także czekoladek kupowanych dla siebie i do domu. Konsumenci sięgają po marki znane, które oferują sprawdzoną jakość produktów, do których mają zaufanie" - mówi Adrianna Otlik z firmy Mieszko S.A.
Wysoka cena nie jest już barierą, a świadczy o jakości i ekskluzywności wybranego produktu. Ponadto, przy wyborze pralin bardzo ważnym czynnikiem jest atrakcyjność opakowania. Należy się zatem spodziewać dalszego wzrostu sprzedaży produktów w tym segmencie i dalszego rozwoju oferty produktowej.
tagi: Praliny ,
Znamy laureatów Sustainability Awards For Retail! Podczas...
Należąca do koncernu FoodWell marka Bakalland dołączyła do...
Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP...
Zawirowania w światowym handlu...
Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji...
Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów...
Światowi dostawcy nie nadążają z dostawami do Polski...