Kategorie produktów

Wódki smakowe

Sobota, 20 sierpnia 2011
Sprzedaż wódek smakowych w Polsce charakteryzuje się tendencją wzrostową. Pomimo zdecydowanej dominacji wódek czystych, kategoria trunków smakowych zdobywa coraz szersze grono konsumentów. W tym segmencie liczy się przede wszystkim określony smak oraz marka.

Rynek wódki w ostatnim czasie ciągle rośnie, w dodatku jest to naprawdę wysoka dynamika. Polacy coraz częściej sięgają po inne alkohole, chętniej miksują drinki, w związku z czym szczególnie silnie rozwija się rynek wódek smakowych, wykazując jeszcze większą dynamikę wzrostu niż rynek wódek czystych" - mówi Krzysztof Grudziński, prezes zarządu V&S Luksusowa Zielona Góra S.A.. Dodaje, że „rynek wódek smakowych jest bardzo rozdrobniony i konsument nie może narzekać na brak wyboru nie tylko w zakresie marki, ale i dostępnych smaków. Większość producentów oferujących wódki smakowe ma w swoim portfolio kilka wariantów".

 

„Od kilku lat segment ten stanowi udział w przedziale ok. 16-17 proc. rynku wódki, jednak należy pamiętać, że cały rynek wódki w ciągu ostatnich dwóch lat rósł w tempie 12 - 18 proc. rocznie (dane Nielsen, Retail Audit, MAT Jul06/MAT Jul07/MAT Jul08). Oznacza to, że ilościowo wódek smakowych sprzedaje się znacznie więcej niż kilka lat temu" - zaznacza Małgorzata Zdanukiewicz, senior brand manager w Grupie Sobieski.

 

Smakowe wódki są coraz bardziej popularne, jednak wciąż wolimy pić wódkę czystą. Z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że docelowo w okresie najbliższych lat będą stanowiły 20 proc. całego rynku wódki.

 

Wódki smakowe z całą pewnością nigdy nie znajdą się na takiej pozycji jak wódki czyste,  niemniej jednak w ostatnich latach obserwujemy wzmożone zainteresowanie konsumentów innymi, ciekawymi wariantami smakowymi. Oryginalne propozycje producentów wódki spotykają się z coraz większym entuzjazmem ze strony klientów, co stanowi dobre prognozy na przyszłość. Trunki smakowe głównie wykorzystywane są do koktajli, a Polacy piją ich coraz więcej. Zmienia się sposób i struktura spożycia alkoholi mocnych, co także stwarza nam szansę na rozwijanie segmentu wódek smakowych.

 „W Polsce przede wszystkim sprzedają się wódki czyste - wynika to z tradycji, a także postrzegania tego trunku. Jeśli chodzi o wódki smakowe, to stanowią one znaczną cześć rynku, a prognozy przewidują dalszy wzrost. Należy jednak pamiętać, że ta estymacja nie uwzględnia podziału na poszczególne marki wódki oraz warianty smakowe. W przypadku niektórych producentów wódki smakowe stanowią nawet 30 - 35% całości obrotu. To pokazuje, że Polacy coraz częściej poszukują nowości i przekonują się do eksperymentowania z różnymi smakami" - mówi Katarzyna Cąkała, brand manager z firmy Bacardi-Martini Polska Sp. z o.o.. 

 „Największą popularnością wśród wódek smakowych cieszą się te z kategorii Premium. Prognozujemy, że w ciągu kilku najbliższych lat popyt na wódki smakowe będzie rósł szybciej niż popyt na wódkę łącznie" - ocenia Katarzyna Cąkała. Bacardi-Martini Polska dysponuje obecnie dwoma rodzajami wódek smakowych - jest to Grey Goose L'Orange oraz Grey Goose Le Citron. Grey Goose L'Orange.

 

„Wspomniane warianty smakowe doskonale sprawdzają się w koktajlach, ale w wersji „on the rocks" smakują równie dobrze. Jeśli prognozy sprzedażowe na najbliższe miesiące sprawdzą się, być może wprowadzimy na polski rynek kolejny smak" - mówi Katarzyna Cąkała. 

 

Jeśli chodzi o najbardziej popularne smaki, to zdecydowany prym wiodą trunki o nucie słodko - gorzkiej. Dużym zainteresowaniem cieszą się takie smaki jak: cytrynowy/limonkowy, żurawinowy, żubrówki. Konsumenci otwarci są jednak na nowości i z dużym entuzjazmem reagują na nowości i smaki takie jak: pomarańczowy, grejpfrutowy, waniliowy, brzoskwiniowy.

 

„Segment słodko-gorzki stanowi blisko połowę rynku wódek smakowych. Naszym produktem z tego segmentu jest wódka Złota Gorzka, która zawdzięcza swój niepowtarzalny smak unikalnej kompozycji nalewów na owoc pomarańczy i goździki. Jej receptura powstała w Białostockiej Wytwórni Wódek założonej 80 lat temu, w 1928 roku. Złotą Gorzką wyróżnia także oryginalne, nowoczesne opakowanie ze szlachetnymi złoceniami, które podkreślają jej wyjątkowość" - mówi Karol Krokera, Soplica & Złota Gorzka brand manager CEDC. Jego zdaniem drugą najważniejszą kategorią w tym segmencie jest Żubrówka, jako kategoria sama w sobie. Żubrówka, która rok temu pojawiła się w nowej, źdźbło innej szacie graficznej, to unikalna, naturalnie aromatyczna wódka sporządzona na bazie nalewu na trawę żubrową, dziko rosnącą wyłącznie w Puszczy Białowieskiej. Tajemnicą wspaniałego smaku i aromatu Żubrówki jest unikalny proces produkcji, opierający się na tradycyjnej, niezmiennej od wieków recepturze.

 

Kolejnym najistotniejszym segmentem rynku wódek kolorowych jest segment wiśniowy.

 

„W ten segment znakomicie wpisuje się Soplica Wiśniowa Polska, która ma smak tradycyjnej nalewki i jest produkowana według staropolskiej receptury wyłącznie ze świeżych owoców. Smak Soplicy Wiśniowej docenili także specjaliści, gdyż została nagrodzona w konkursie Superior Taste Award" - mówi Karol Krokera.

 

Dodaje, że w portfolio Soplicy znajdziemy także wykwintną Soplicę Staropolską. Jest to luksusowa, kolorowa wódka w eleganckiej, ręcznie malowanej karafce. „To kwintesencja szlachetnego smaku w najlepszym gatunku, która powstaje z aromatycznych nalewów orzechów włoskich, bzu, jaśminu i leśnej poziomki. Co więcej, jest wzbogacana tradycyjnym polskim miodem" - mówi Karol Krokera. Również Soplica Staropolska została wyróżniona otrzymując złoty medal w konkursie Monde Selection.

 

 „W segmencie wódek smakowych Grupa Sobieski posiada m.in. produkty: Sobieski (Mandarin, Cranberry, Vanilia, Grapefruit, Sweet Bitter), DANZKA (Citrus, Currant, Grapefruit, Cranbery), Wisent Wodka, Balsam Pomorski, Krupnik Starogardzka oraz wódka Ziołowa na Trawienie" - wylicza Małgorzata Zdanukiewicz, senior brand manager w Grupie Sobieski. Spośród najbardziej popularnych smaków można wyróżnić Smaki Cytrusowe oraz Cranberry (żurawinowy),  Black Currant (czarna porzeczka).

 

„W portfolio V&S Luksusowa znajdziemy 3 warianty smakowe wódki Luksusowa: Luksusowa Żurawina, Luksusowa Dzika Jeżyna i Luksusowa Miodowa Tradycyjna. Mamy też w ofercie Polską Wiśniową, która wg norm należy do grupy likierów, jednak Polacy postrzegają ten produkt jak wódkę smakową ze względu na 40-procentową zawartość alkoholu. Również marka Absolut ma szeroki wachlarz wariantów smakowych, m.in. Absolut Kurant, Absolut Citron, czy ostatnio wprowadzone Absolut Apeach i Absolut Pears" - informuje Krzysztof Grudziński, prezes zarządu V&S Luksusowa Zielona Góra S.A.

 

Podsumowując - wódki smakowe na stałe zagościły na polskich stołach, ich popularność jest już ugruntowana a segment ten będzie rozwijał się podobnie, jak to miało miejsce w poprzednich latach.

tagi: Wódki smakowe , Danzka , Sobieski , Bols , CEDC , Bacardi-Martini Polska , Bacardi , Martini,Luksusowa , V&S ,