Wszechobecny trend zdrowego odżywiania wpływa pozytywnie na rozwój mrożonek, które mają więcej wartościowych składników odżywczych, niż dania gotowe z puszek lub słoików. Konsumenci zwracają coraz większą uwagę, czy to co jedzą jest zdrowe, a także łatwe i szybkie w przygotowaniu. Dlatego coraz częściej sięgają po mrożone dania gotowe.
Tak rozwijający się rynek stawia oczywiście producentom coraz wyższe wymagania zarówno w sferze jakości i standardów produkcji, jak również w obszarze samej oferty produktowej.
„Myślę, że 47% wartościowy wzrost sprzedaży gotowych dań mrożonych, jaki odnotowano w 2007 roku (17,4 mln zł w 2006 r. i 25,7 mln zł w 2007 r.; dane AC Nielsen) najlepiej obrazuje dynamikę rozwoju tej kategorii oraz potencjał rynku. Motorem zmian jest m.in. szybsze tempo życia Polaków oraz wzrost płac. Nasze nawyki żywieniowe coraz bardziej upodabniają się do nawyków mieszkańców Europy Zachodniej, gdzie średnie spożycie mrożonych warzyw i owoców wynosi od 8 do 15 kg na osobę rocznie. Polska powoli goni te kraje, choć nasza średnia jak na razie jest na kilkakrotnie niższym poziomie - od 2,5 do 3 kg. Istotne jest także to, że produkty mrożone zachowują wartości odżywcze świeżych składników i są po prostu zdrowe, a to zachęca do ich konsumpcji" - mówi Radosław Drzewiecki, dyrektor ds. handlu i marketingu Globus Polska Sp. z o.o.
Trzeba jednak pamiętać, że rynek mrożonek z jednej strony cechuje się dużym potencjałem, ale z drugiej strony posiada liczne bariery wejścia - sezonowość sprzedaży, ograniczoną pojemność zamrażarek w sklepach, trudności z zachowaniem łańcucha chłodniczego, wciąż niską świadomość konsumentów, że produkty mrożone nie tracą nic ze swoich wartości odżywczych.
„Spośród dań gotowych marki Felco najlepiej sprzedaje się kurczak po prowansalsku. W ofercie posiadamy również warzywa po flamandzku oraz danie kuchni meksykańskiej, które także osiągają dobre wyniki sprzedaży. Warto zwrócić uwagę na produkty z linii warzyw na patelnię, np.: risotto, leczo czy salsę, które zasadniczo stanowią bazę do przygotowania pełnego posiłku, ale przez wielu konsumentów są wykorzystywane jako pełne dania" - mówi Radosław Drzewiecki.
Sukcesywny wzrost dań gotowych do przyrządzenia na patelni zauważają również przedstawiciele FRoSTy. Popularnością cieszą się: Paella, Mexican Chicken, Nasi Goreng. Firma ta jest też liderem rynku mrożonych dań gotowych na bazie ryb (np. Ryby z pieca, Łosoś po francusku, Przysmak rybny z serem).
Systematyczny wzrost sprzedaży mrożonych dań gotowych odnotowuje również POLTINO. „Wśród produktów znajdziemy zarówno dania mięsne, m.in. „Warzywa z kaszą i kurczakiem", „Warzywa z makaronem i kurczakiem", „Warzywa z ryżem i kurczakiem", jak również dania na bazie sosów: „Warzywa z makaronem w sosie serowym" i „Warzywa z tortellini w sosie pieczarkowym". Na uwagę zasługuje również innowacyjna seria dań „Ryż z owocami", stworzonych przede wszystkim z myślą o dzieciach. Jeszcze w tym roku ukażą się na rynku kolejne nowości w kategorii dań gotowych, które z pewnością znajdą szerokie grono smakoszy - mówi Paweł Garbacki, z-ca dyrektora ds. handlu w HORTINO ZPOW Leżajsk Sp. z o.o..
Zainteresowanie tymi produktami wskazuje, że konsumenci poszukują produktów wysoko przetworzonych i to one są najbardziej perspektywiczną grupą mrożonek. Polacy spędzają mniej czasu w domu, więc coraz częściej sięgają po posiłki łatwe i szybkie w przygotowaniu, ale także ciekawe w smaku. Dlatego na rynku wciąż pojawiają się nowe produkty i nowe marki.
Anna Sylwiak
tagi: Mrożopne dania gotowe , Globus polska , Frosta ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...