Dominującym segmentem w sprzedaży jest segment warzyw jednoskładnikowych, drugim segmentem są mieszanki, natomiast trzecim warzywa w sosie.
Od kilku lat obserwuje się poprawę sytuacji materialnej polskiego społeczeństwa, wzrost świadomości prozdrowotnej i zainteresowania takimi właśnie produktami. Polscy konsumenci kupują więcej produktów, które pomagają utrzymać zdrowie i dobre samopoczucie. Od dawna wiadomo, że warzywa uważane są za jeden z podstawowych czynników zdrowego jadłospisu. Warzywa pasteryzowane, oprócz wartości odżywczych, odznaczają się również wyraźnymi walorami smakowymi i zachowują intensywny kolor. Stanowią doskonałe źródło witamin, składników mineralnych i błonnika pokarmowego w naszej codziennej diecie.
Poprawa sytuacji materialnej wiąże się również z mniejszą ilością czasu, który możemy poświęcić na przygotowanie posiłków. Coraz częściej więc sięgamy po mieszanki warzywne, gotowe do spożycia po dodaniu jednego składnika, lub podgrzaniu. Warzywa pasteryzowane i konserwowe mogą więc stanowić podstawowy składnik obiadu, są też doskonałym sposobem na przekąskę na jesiennym przyjęciu.
Najpopularniejszymi przekąskami są między innymi ogórki konserwowe, papryka marynowana, pieczarki marynowane oraz cebulka konserwowa.
Przetwory warzywne, oprócz dań głównych i przekąsek używane są w polskich domach przede wszystkim jako składnik różnego rodzaju sałatek. Groszek konserwowy, fasolka, kukurydza - to najpopularniejsze dodatki od wielu lat. Moda na dania z kuchni świata spowodowała wprowadzenie do naszego menu już na stałe wielu produktów - niegdyś uważanych za egzotyczne - takich jak oliwki, czy kapary używane do wielu potraw kuchni śródziemnomorskiej, np. greckiej lub włoskiej.
Z roku na rok rośnie spożycie warzyw pasteryzowanych w polskich gospodarstwach. Według danych MEMRB za okres lipiec 2007 - czerwiec 2008 - rynek ten wart jest blisko 360 mln zl. Dominującą część, bo aż 88,1% tej kwoty stanowią warzywa jednoskładnikowe. Pozostałe 11,7% przypada na mieszanki (meksykańskie, obiadowe, warzywne i inne), a 0,3% należy do warzyw w sosie. Producenci w tym okresie sprzedali łącznie 61,2 mln kg warzyw pasteryzowanych.
Rynek warzyw pasteryzowanych osiągnął blisko 10% wzrost wartościowy i ponad 5% wzrost ilościowy (w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego).
Warto zauważyć, że rynek w ujęciu wartościowym należy do trzech głównych graczy, na których przypada ponad połowa (61% wartościowo) całego rynku. Liderem jest Bonduelle, który posiada 31% całego rynku. Za nim uplasowały się Pudliszki z 20% udziałem w rynku oraz Dawtona z 10% udziałem. Pozostałą część rynku - 39% - posiadają inni producenci oraz marki własne sieci handlowych.
W ujęciu wartościowym rynku warzyw pasteryzowanych marka Bonduelle posiada 23%, 17% należy do Pudliszek, a 13% do Dawtona. Pozostała część (46%) przypadła pozostałym producentom.
Tomasz Masal
tagi: Warzywa pasteryzowane , Abra , Interchamp ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...