Kategorie produktów

Zabielacze do kawy

Poniedziałek, 25 sierpnia 2008 HURT & DETAL Nr 8 (30) / 2008
Zabielacz do kawy to dodatek, który dla wielu konsumentów jest niezbędnym składnikiem „małej czarnej". Jak wygląda polski rynek tego produktu i kto jest na nim obecny?

Rynek zabielaczy w proszku jest stabilny z lekką tendencją wzrostową 3,5% (źródło AC Nielsen, MAT AM 2008 vs MAT AM 2007). Kategorie charakteryzują lojalni klienci ceniący sobie ten sposób zabielania kawy, głównie z powodu łatwego i szybkiego sposobu jej przygotowania i doskonałej rozpuszczalności.

 

„Głównym udziałowcem tego rynku jest MASPEX z marką Cremona  z udziałami na poziomie 55% (źródło AC Nielsen, AM, udziały ilościowe). Cremona jest zdecydowanym liderem w kategorii. Pozostali producenci wyrobów markowych mają udziały poniżej 10%" - mówi Dorota Liszka, rzecznik prasowy Grupy Maspex Wadowice.

 

„Sprzedaż tego typu produktów rozwija się głównie w kanale tradycyjnym (wyroby markowe), ale mocno rozwija się też kanał nowoczesny, głównie za sprawą sieci dyskontowych. Dokładnie śledzimy trendy i zmiany jakie na rynku zachodzą. Naszym celem jest zwiększanie udziału w rynku - umocnienie pozycji lidera w kategorii oraz zwiększanie sprzedaży" - dodaje Dorota Liszka.

 

Zabielacze są też składnikiem wielu produktów spożywczych (na przykład lodów, zup w proszku, sosów, pure ziemniaczanego) nie tylko miksów kawowych.

 

„Zapotrzebowanie rynku jest ogromne, dlatego w 2000 roku właścicielka grupy firm Mokate Pani Teresa Mokrysz podjęła decyzję o uniezależnieniu się od dostawców. W krótkim czasie Mokate zainwestowało w dwie linie produkcyjne zabielaczy i spieniaczy. Obecnie, po zaspokojeniu własnych potrzeb, ponad 90% produkcji eksportujemy praktycznie na wszystkie kontynenty świata. Za granicą konkurujemy z największymi dostawcami zabielaczy. Bardzo często tę konkurencję wygrywamy" - mówi Jerzy Chrystowski doradca zarządu Mokate.

 

Najwięcej zabielaczy do kawy sprzedajemy w kanale tradycyjnym (około 60% z całości sprzedaży krajowej), nieco mniej w kanale nowoczesnym - również pod markami własnymi sieci handlowych.

„Naszym wiodącym produktem w tym segmencie jest zabielacz do kawy „Carmen".  W sierpniu na rynek wprowadziliśmy jego odnowioną wersję. Dzięki zmienionej recepturze jest jeszcze bardziej śmietankowy i aksamitny oraz wydajniejszy. Otrzymał nowe opakowanie - wyróżniające produkt na półce spośród konkurencji i nawiązujące do charakterystycznych elementów graficznych opakowań Mokate" - mówi Jerzy Chrystowski z Mokate.

 

„Mokate" produkuje ten popularny coffe creamer od 1990 roku. Przez te wszystkie lata „Carmen" zyskała silną pozycję na rynku i oczywiście ogromną ilość wiernych konsumentów. Nic w tym dziwnego - produkt „Mokate" jest doskonały jakościowo i bardzo dobry w smaku. Posiada dłuższą trwałość, jest wygodny w podróży, łatwo się go dozuje. Nadaje się do kawy, herbaty oraz sosów i zup.

 

Poza zabielaczami w proszku, wielu zwolenników znajduje mleko zagęszczone.

 

„Mleko zagęszczone niesłodzone produkowane przez Spółdzielnię Mleczarską w Gostyniu jest oferowane bardzo szerokiemu spektrum odbiorców, poprzez segmentację kategorii, każdy konsument ma możliwość zaopatrzenia się w produkt, który będzie odpowiadał jego potrzebom i oczekiwaniom. Podstawowy wyróżnik to zawartość tłuszczu - oferujemy mleko zagęszczone o 4% zawartości tłuszczu (light), standardowe - 7,5% i premium- 10%" - mówi Grzegorz Grzeszkowiak, Prezes Zarządu SM Gostyń.

 

Produkt jest znany na rynku od dawna, jednak wciąż jest unowocześniany. Na rynku pojawiło się np. opakowanie dla singli - 200g. Opakowania 350g, 500g, 530g przeznaczone są dla odbiorców konsumujących większą ilość mleka zagęszczonego, a największe opakowanie - 1kg oferowane jest dla licznych rodzin oraz dla segmentu cateringowego.

 

„W niektórych regionach kraju w dalszym ciągu, niezmiennie preferowane jest mleko zagęszczone w puszce 411g - jest to produkt, który na stałe wpisał się w historię polskiego mleczarstwa, w produkcji od 1979 roku" - mówi Grzegorz Grzeszkowiak. Dodaje: „Nie bez znaczenia jest wygląd opakowania, możemy pochwalić się najnowszymi rozwiązaniami w tym zakresie. W 2006-2007 roku rozpoczęliśmy produkcję mleka zagęszczonego niesłodzonego w kartonikach typu „prisma" (firmy Tetra Pak) z zamknięciem typu StreamCap (nakrętka) - kartoniki 350g i 530g. Pod koniec 2007 roku uruchomiliśmy produkcję mleka zagęszczonego 200g i śmietanek 250ml w opakowaniach combifitSmall (firmy Combibloc) z zamknięciem combiSmart".

 

Od 2003 roku w ramach systemu ISO9001:2000 firma prowadzi badania zadowolenia konsumentów. Okazało się, że stosunkowo dużą grupę stanowią konsumenci, którzy do kawy stosują mleko zagęszczone słodzone. W tym przypadku określenie 2 w 1 jest jak najbardziej trafne.

 

Anna Sylwiak

tagi: Zabielacze do kawy , śmietanki , rynek zabielaczy , Mokate , SM Gostyń ,